Onko lähihoitajien työ muuta kuin siivousta ja pyykkihuoltoa?
Lähihoitajathan tekevät tärkeää työtä, mutta miksi ns kodinhoidollisia asioita on niin paljon?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla ei ylipäänsä ole "paljon" töitä. Olen ollut hoitolaitoksissa sekä siivoamassa että hoitajana ja hoitajana oli huomattavasti kevyemmät työpäivät.
Siinä taas ihminen joka haluaa vain mollata lähihoitajia eikä oikeasti tiedä mitä se työ on.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalahuoltaja täällä, hoidan siivouksen, petaukset ja osastokeittiön työt (tilaukset, tarjoilut, tiskit). Hoivalaitoksista laitoshuoltajia pistettiin urakalla pihalle reilut 20 v sitten, siksi ne työt ovat nyt hoitohenkilökunnalla. Mulla on kyllä kiva työ, tänäänkin 28 €/h koska työvuoro muuttui.
Ei ihme että hoiva maksaa ihan järjettömästi. Ei tarvitsisi AMK-koulutusta siivoukseen ja petaukseen. Eikö tuo tunnu sinusta itsestäsikin turhauttavalta?
Joo se varsinainen työ tehdään siivouksen, keittiötyön ja pyykkihuollon lomassa. Ja jollet ehdi, niin vika on omassa työn organisoinnissa. Kirjaukset tehdään ylityönä, josta ei makseta. Jos kitiset, niin olet person non grata.
Vierailija kirjoitti:
Pakko niille on auttaa pesulle ja puhtaat alusvaatteet kuin sukat ja puhdas lakana tyynyliina !
Juu, niin kyllä kuuluu auttaa. Mutta ainakin niissä työpaikoissa, missä minä olen ollut, on lähihoitajat auttaneet ihmistä peseytymään ja pukeutumaan, ja laitoshuoltajat hoitaneet sängyt, pyykit ja liinavaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalahuoltaja täällä, hoidan siivouksen, petaukset ja osastokeittiön työt (tilaukset, tarjoilut, tiskit). Hoivalaitoksista laitoshuoltajia pistettiin urakalla pihalle reilut 20 v sitten, siksi ne työt ovat nyt hoitohenkilökunnalla. Mulla on kyllä kiva työ, tänäänkin 28 €/h koska työvuoro muuttui.
Ei ihme että hoiva maksaa ihan järjettömästi. Ei tarvitsisi AMK-koulutusta siivoukseen ja petaukseen. Eikö tuo tunnu sinusta itsestäsikin turhauttavalta?
Kenellä on AMK-koulutus?
Mä olen ikäihmisten ympärivuorokautisessa hoivakodissa sairaanhoitajana, mutta olen aiemmin ollut tuolla lähihoitajana. Kyllä meillä siivous ja pyykit kuuluu hoitoapulaisille. He myös hoitavat aamupalan, lounaan ja kahvin tiskit ja joinakin päivinä päivällisen tiskit.
Hoiva-avustajat tekee töitä asukkaiden parissa eli pesuja, vaippojen vaihtoa, ruokailu, ulkoilu, virike eli samaa mitä tekee lähihoitajat ja sairaanhoitajat, mutta heillä ei vain ole lääkehoitoa lainkaan. Lähihoitajat ja sairaanhoitajat huolehtii lääkkeistä, rokotuksista sairaanhoitajat. Sairaanhoitajat hoitavat etälääkärin kanssa arkena asioita, mutta viikonloppuisin se on lähihoitajien tehtävä.
Vierailija kirjoitti:
Joo se varsinainen työ tehdään siivouksen, keittiötyön ja pyykkihuollon lomassa. Ja jollet ehdi, niin vika on omassa työn organisoinnissa. Kirjaukset tehdään ylityönä, josta ei makseta. Jos kitiset, niin olet person non grata.
Varmaan kamala työpaikka. Onko tuo jokin yksityinen riistofirma?
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa yleensä laitoshuoltajien työtä tuollaiset
Laitoshuoltaja ylläpitää puhtaustasoa.Kyllä hoitajien kuuluu jättää huone suht siistiksi ja eritteet kuuluu löytäjän siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko niille on auttaa pesulle ja puhtaat alusvaatteet kuin sukat ja puhdas lakana tyynyliina !
Juu, niin kyllä kuuluu auttaa. Mutta ainakin niissä työpaikoissa, missä minä olen ollut, on lähihoitajat auttaneet ihmistä peseytymään ja pukeutumaan, ja laitoshuoltajat hoitaneet sängyt, pyykit ja liinavaatteet.
No ei hoida monessaakaan paikassa laitoshuoltajat sänkyjen petaamista vaan sen tekee hoiva-avustajat, lähihoitajat ja sairaanhoitajat. Olen ollut töissä niin julkisella kuin yksityisellä hoivakodeissa. Myös sairaalassa sairaanhoitajan opintojen aikaan sairaanhoitajien kanssa vaihdettiin petivaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kamala työpaikka. Onko tuo jokin yksityinen riistofirma?
Luultavasti. Ystäväni oli tällaisessa riistofirmassa. Yököllä oli valtava määräa pakollisia töitä, pyykkiä, ruoanlaittoa, perunan kuorintaa, siivousta. Jos oli kiire yö ihan asukkaiden kanssa niin tämä kaikki muu piti silti tehdä kerkesi tai ei..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenellä on AMK-koulutus?
Oops, luin liian nopeasti. Nyt kun katsoin uudelleen, niin ihan selvästihän siinä lukee, että Sairaalahuoltaja - ja minä luin että Sairaanhoitaja. Siksi tuo viesti. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla ei ylipäänsä ole "paljon" töitä. Olen ollut hoitolaitoksissa sekä siivoamassa että hoitajana ja hoitajana oli huomattavasti kevyemmät työpäivät.
Siinä taas ihminen joka haluaa vain mollata lähihoitajia eikä oikeasti tiedä mitä se työ on.
Paikoissa on eroja ystävä hyvä.
Sivu
Läheiseni hoitokodissa on erikseen siivooja/siivoojia ja pyykkäri sekä muuta apuhenkilöstöä. Lähihoitajat hoitavat asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa hoivakodeissa on hoiva-avustajia ja lähihoitajia eli amiskoulutuksia. Sairaanhoitajilla on AMK-koulutus ja jos sairaanhoitajan hoidettavalla on peti märkä, niin kyllä se sairaanhoitaja vaihtaa ne lakanat eikä odota jonkun muun tekevän sitä. Kuivana pysynyt sänky pedataan. Samoin huoneen lattialta kerätään roskat pois ja muutenkin siistitään. Eritetahran saa löytäjä pitää eli se siivoaa joka sen löytää.
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja, koulutusta vastaavassa työssä. Työnkuvaani kuuluu mm. asiakkaiden ulkoilutus ja liikuttaminen, aterioiden jako ja tarpeen mukaan ruokailussa auttaminen, lääkkeet, pukemisessa avustaminen, petivaatteiden vaihto, yleinen siisteys (esim. eritteiden pesu ja desinfiointi, tavarat lattialta paikoilleen, mattojen rullaus (sillä se ei kuulu siistijän työhön). Asiakkaan terveydentilan arviointia. Asiakkaan mielenkiinnon mukaisen toiminnan järjestäminen, kaikki asiakkaat eivät pysty sanoin kertomaan mistä tykkäävät ja mitä haluaisivat. Olla ihminen ihmiselle. Ja tietysti palavereihin osallistumista, lisäkoulutusta, arviointia ja kirjaamista.
Arvasitko työpaikkani?
Hoitokoti
Vierailija kirjoitti:
Läheiseni hoitokodissa on erikseen siivooja/siivoojia ja pyykkäri sekä muuta apuhenkilöstöä. Lähihoitajat hoitavat asukkaita.
Meillä on siivooja, joka hoitaa myös pyykin arkisin.
Hoitokoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaaloissa yleensä laitoshuoltajien työtä tuollaiset
Laitoshuoltaja ylläpitää puhtaustasoa.Kyllä hoitajien kuuluu jättää huone suht siistiksi ja eritteet kuuluu löytäjän siivota.
No joka viikko saa kuurata jonkun paskasta pönttöä, kun ei hoitajat vedä edes vessaa asukkaan vessatuksen jälkeen.
Kyllä niillä laitoshuoltajilla ja hoito-apulaisilla työtä riittää.Useimmin hoitajilla on aikaa istua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja, koulutusta vastaavassa työssä. Työnkuvaani kuuluu mm. asiakkaiden ulkoilutus ja liikuttaminen, aterioiden jako ja tarpeen mukaan ruokailussa auttaminen, lääkkeet, pukemisessa avustaminen, petivaatteiden vaihto, yleinen siisteys (esim. eritteiden pesu ja desinfiointi, tavarat lattialta paikoilleen, mattojen rullaus (sillä se ei kuulu siistijän työhön). Asiakkaan terveydentilan arviointia. Asiakkaan mielenkiinnon mukaisen toiminnan järjestäminen, kaikki asiakkaat eivät pysty sanoin kertomaan mistä tykkäävät ja mitä haluaisivat. Olla ihminen ihmiselle. Ja tietysti palavereihin osallistumista, lisäkoulutusta, arviointia ja kirjaamista.
Arvasitko työpaikkani?
Hoitokoti
No tavallaan, eräänlainen hoitokoti tämä päiväkotikin on :).