Voiko vegaani olla lihava?
Siinäpä kysymys, eli onko mahdollista kerryttää runsaasti ylipainoa vegaanisella dieetillä?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden. Mussuttaa jotain ihmemönjää ja on lihava. Pukeutuu hippikaapuihin, liikunta "ei sovi".
Kiva tyyppi muuten paitsi joskus haisee, pesee vaatteet pesupähkinöillä jotka ei, sori vaan, vaikuta pesevän kunnolla.
No höh. Kysyttiin vain että voiko olla lihava jos on vegaani, ja sinä näit tilaisuuden haukkua tuttavasi painoa, ruokaa, vaatteita ja vielä hajuakin, vaikka mikään noista ei liity vegaaniseen ruokavalioon. Mutta onneksi hän on sentään jotain arvokasta mitä sinä et ole: kiva tyyppi.
Ei vegaani ole automaattisesti kiva tyyppi.
Kukaan ei väittänyt niin, skarppaa vähän.
Mutta tämä ilkeä ihminen sanoi että tämä kyseinen vegaani on.
Ah, niinpä sanoikin. Meni näköjää minulta ohi tuo kohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovan linjan vegaani kuolee vitamiinipuutoksiin, koska ei ole ainuttakaan kasvia, josta saisi B12-, D3- ja K2-vitamiineja. Sitä ennen hän on tietysti kärsinyt puutostiloista.
Karnivori se vaan porskuttaa.
Aika kovia väitteitä ravintotieteestä ilman todellisuuspohjaa.
Sinä saat B12-vitamiinin lehmästä joka taas saa sen maaperän bakteereista ruokansa mukana (joskin lehmälläkin voi olla puutostiloja jos se ei pääse ulos vaan syö rehua johon ei ole lisätty ravintolisiä). D3-vitamiinia saa UV-valoa saaneista sienistä ja myös auringosta (Suomessa suositellaan ravintolisänä ruokavaliosta riippumatta). K2-vitamiinia saa fermentoiduista ruoista.
Kovan linjan vegaanit käyttää ravintolisiä koska elämässä on muutakin tekemistä kuin vahtia päivittäistä ravintoaineiden saamista (mikäli itse vahtaat niin sinulla on luultavasti syömishäiriö), mutta sen ja rutiini verikokeiden ansiosta puutostilat ovat heillä harvinaisempia kuin sekasyöjillä, ja jos niitä on niin ne huomataan ajoissa. Milloin olet itse käynyt tarkistamassa puutostilasi? Tai edes verikokeissa? Voi tulla yllätyksiä.
"mikäli itse vahtaat niin sinulla on luultavasti syömishäiriö"
Olipa julmasti sanottu. Minulla on ruoka-aineallergioita ja muitakin terveysongelmia, joten siksi minun on pakko "vahdata" syömisiäni. Ei todellakaan ole kyse mistään syömishäiriöstä.
Olipa tyhmästi sanottu. Tottakai allergikollekin voi kehittyä syömishäiriö. Merkki siitä voi olla se että ajattelee pakkomielteisesti ravintoarvoja ja vahtaa vieläpä sitä mitä muutkin ihmiset syö (tässä tapauksessa miten vegaanit syö).
Keskity omiin syömisiisi lääkärin avustuksella. Anna muiden syödä miten on heille hyväksi.
Sanoit tuossa aivan selvästi, että jos vahtaa päivittäin ravintoaineiden saantiaan, on syömishäiriö. Kyllä se on julmasti sanottu.
Kasvisten syönti tuhoaa hampaat ja aiheuttaa 2 tyypin diabetesta. Kasvisten syönti tai edes sekasyönti ei ole ihmisen ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ja tuottavat paljon enemmän metaania (pieruja) verrattuna karnivoridieettiä noudattaviin. Eli vegaani = ilmastonpilaaja.
Väärinpäin meni. Sekaanit syö niin vähän kuitupitoista ruokaa eli kasviksia että valittavat heti pavuista ja kasviksista että ne pierettää. Kasvissyöjiä ei pieretä, koska suolisto on tottunut terveeseen ruokavalioon.
Osalle meistä kasvisruoka ei ole tervettä ruokavaliota. Monella on ärtyneen suolen oireyhtymä, joka pahenee sitä mukaa, mitä enemmän syö palkokasveja. Osa taas on allergisia palkokasveille. Osalla puolestaan on jokin imeytymishäiriö. Minulla itselläni on sellaisia ruoka-aineallergioita, että ensimmäisenä räjähtäisi käsiin A-vitamiinin puute, sillä en voi syödä kasviksia, joista saa beetakaroteenia. A-vitamiinilisä taas on auringonkukkaöljyssä liivatekapseleissa, joten se ei ole vegaaninen.
Moni palkokasvi on FODMAP-ruokavalioon sopiva, eikä IBS estä vegaaniruokavaliota. Papuja ei ole pakko syödä jos on allerginen. Jos taas on imeytymishäiriö niin silloin ongelma ei koske vegaaniruokavaliota vaan ruokaa yleensäkin ja asia kannattaa hoitaa lääkärin kanssa tarkalla suunnitelmalla ja ravintolisillä.
Ihminen kyllä keksii vaikka mitä tekosyitä jotta ei tarvitse muuttaa totuttuja tapoja. Esim. tuo että koska yksi tarvittava ravintolisä on epävegaaninen niin sitten ei kannata pyrkiä syömään mitään vegaanista - vaikka vegaanius ei ole mikään puhtausaate, vaan epävegaaniset asiat on ok tapauksissa jossa välttämättömyydellä ei ole vegaanista vaihtoehtoa, ja erityisesti jos sen käyttämättö jättäminen vaarantaa oma terveyden tai hengen (esim. lääkkeet on eläintestattuja, mutta sille ei voi mitään siinä hetkessä kun niitä tarvitsee). Joskus voisi vain ihan rehellisesti sanoa että ei vaan jaksa miettiä ruoka-asioita. Laiskuus ei ole hyve, mutta ei myöskään rikos.
Mä olen kylläkin kokeillut kasvisruokavaliota lukemattomia kertoja ja joutunut joka kerta toteamaan, että tulen siitä nopeasti sairaaksi. Eli ei kyse ole tekosyistä.
Paljastit vain oman julmuutesi ja piittaamattomuutesi.
Noniin, meeppä rauhottumaan taas.
Kukaan ei pakota sinua yhtään mihinkään. Jos ei ole halua koostaa kasvisruokavaliota joka sopii omien allergioiden kanssa yhteen, tai olla edes pääasiassa vegaani vaikka se yks A-vitsku ei ole vege, niin ei kukaan siihen ole pakottanut.
Ainia asia mitä on pyydetty on rehellisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on. Ja moni onkin. Kookosrasvaa ja muita öljyjä lotrataan, että saadaan edes jotain makua.
Erilaiset vegekorvikkeet on täynnä rasvoja ja suolaa.
Mitä ihmettä? Kookosrasvaa!? Makua öljystä!? Ilmankos sekaanit on pläskejä. :D
Onko sulla mitään käsitystä asiasta.
On. Ei vegaanit millään rasvoilla lotraa ja kaikista vähiten maun vuoksi. Onko mausteet tuttuja? Siis muukin kuin suola ja pippuri, jolla ne pihvit saadaan maistumaan yhtään miltään.
Lihaan ei tarvi muita mausteita kuin suolan ja pippurin, koska siinä itsessään on tarpeeksi makua. Riippuu toki paljon myös siitä, mitä eläin on syönyt. Palkokasvit taas ovat vähän tylsänmakuisia, joten niiden kanssa tarvii vähän muitakin mausteita, jos siis haluaa, että ruoassa on makua. On toki vielä meitäkin ns. perinteisiä suomalaisia, joiden mielestä ruoan maku on sivuseikka.
Ha ha ha ha ha! Ihan huvikseen vaan se liha marinoidaan ja dipataan ja uitetaan mausteisiin ja grillikastikkeisiin (jotka lähes aina kasvipohjaisia btw)! 😆
Jos liha itsessään olisi hyvää, pystyisit syömään sitä sellaisenaan raakana ruhosta.
Ihminen on kypsentänyt ruokansa niin kauan, ettei meillä enää ole riittävästi erilaisia ruoansulatusentsyymejä, jotta voisimme hyödyntää raa'an lihan.
Minusta liha itsessään on monesti hyvää. Ei siihen tarvita mitään marinadeja. Itse käytän juurikin noita mainittuja suolaa ja pippuria, joskus harvoin muuta.
Mitä mitä mitä mutta senhän piti olla luonnollista ravintoa!
Ihminen hyödyntää raa'an lihan täydellisesti. Samalla tavalla sulaa vatsassa oli kyse sitten tartar-pihvi tai kypsennetty.
Kuitenkin ihmislajin kehitys eteni huimaa vauhtia juuri sen jälkeen, kun ihminen alkoi kypsentää ravintonsa. Toisin sanoen ihminen ei saa yhtä paljon energiaa ja/tai ravinteita kypsentämättömästä ruoasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kovan linjan vegaani kuolee vitamiinipuutoksiin, koska ei ole ainuttakaan kasvia, josta saisi B12-, D3- ja K2-vitamiineja. Sitä ennen hän on tietysti kärsinyt puutostiloista.
Karnivori se vaan porskuttaa.
Aika kovia väitteitä ravintotieteestä ilman todellisuuspohjaa.
Sinä saat B12-vitamiinin lehmästä joka taas saa sen maaperän bakteereista ruokansa mukana (joskin lehmälläkin voi olla puutostiloja jos se ei pääse ulos vaan syö rehua johon ei ole lisätty ravintolisiä). D3-vitamiinia saa UV-valoa saaneista sienistä ja myös auringosta (Suomessa suositellaan ravintolisänä ruokavaliosta riippumatta). K2-vitamiinia saa fermentoiduista ruoista.
Kovan linjan vegaanit käyttää ravintolisiä koska elämässä on muutakin tekemistä kuin vahtia päivittäistä ravintoaineiden saamista (mikäli itse vahtaat niin sinulla on luultavasti syömishäiriö), mutta sen ja rutiini verikokeiden ansiosta puutostilat ovat heillä harvinaisempia kuin sekasyöjillä, ja jos niitä on niin ne huomataan ajoissa. Milloin olet itse käynyt tarkistamassa puutostilasi? Tai edes verikokeissa? Voi tulla yllätyksiä.
"mikäli itse vahtaat niin sinulla on luultavasti syömishäiriö"
Olipa julmasti sanottu. Minulla on ruoka-aineallergioita ja muitakin terveysongelmia, joten siksi minun on pakko "vahdata" syömisiäni. Ei todellakaan ole kyse mistään syömishäiriöstä.
Olipa tyhmästi sanottu. Tottakai allergikollekin voi kehittyä syömishäiriö. Merkki siitä voi olla se että ajattelee pakkomielteisesti ravintoarvoja ja vahtaa vieläpä sitä mitä muutkin ihmiset syö (tässä tapauksessa miten vegaanit syö).
Keskity omiin syömisiisi lääkärin avustuksella. Anna muiden syödä miten on heille hyväksi.
Sanoit tuossa aivan selvästi, että jos vahtaa päivittäin ravintoaineiden saantiaan, on syömishäiriö. Kyllä se on julmasti sanottu.
Kun kerran vahtaat muidenkin syömisiä niin kannattaa puhua siitä tavasta lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla ja tuottavat paljon enemmän metaania (pieruja) verrattuna karnivoridieettiä noudattaviin. Eli vegaani = ilmastonpilaaja.
Väärinpäin meni. Sekaanit syö niin vähän kuitupitoista ruokaa eli kasviksia että valittavat heti pavuista ja kasviksista että ne pierettää. Kasvissyöjiä ei pieretä, koska suolisto on tottunut terveeseen ruokavalioon.
Osalle meistä kasvisruoka ei ole tervettä ruokavaliota. Monella on ärtyneen suolen oireyhtymä, joka pahenee sitä mukaa, mitä enemmän syö palkokasveja. Osa taas on allergisia palkokasveille. Osalla puolestaan on jokin imeytymishäiriö. Minulla itselläni on sellaisia ruoka-aineallergioita, että ensimmäisenä räjähtäisi käsiin A-vitamiinin puute, sillä en voi syödä kasviksia, joista saa beetakaroteenia. A-vitamiinilisä taas on auringonkukkaöljyssä liivatekapseleissa, joten se ei ole vegaaninen.
Moni palkokasvi on FODMAP-ruokavalioon sopiva, eikä IBS estä vegaaniruokavaliota. Papuja ei ole pakko syödä jos on allerginen. Jos taas on imeytymishäiriö niin silloin ongelma ei koske vegaaniruokavaliota vaan ruokaa yleensäkin ja asia kannattaa hoitaa lääkärin kanssa tarkalla suunnitelmalla ja ravintolisillä.
Ihminen kyllä keksii vaikka mitä tekosyitä jotta ei tarvitse muuttaa totuttuja tapoja. Esim. tuo että koska yksi tarvittava ravintolisä on epävegaaninen niin sitten ei kannata pyrkiä syömään mitään vegaanista - vaikka vegaanius ei ole mikään puhtausaate, vaan epävegaaniset asiat on ok tapauksissa jossa välttämättömyydellä ei ole vegaanista vaihtoehtoa, ja erityisesti jos sen käyttämättö jättäminen vaarantaa oma terveyden tai hengen (esim. lääkkeet on eläintestattuja, mutta sille ei voi mitään siinä hetkessä kun niitä tarvitsee). Joskus voisi vain ihan rehellisesti sanoa että ei vaan jaksa miettiä ruoka-asioita. Laiskuus ei ole hyve, mutta ei myöskään rikos.
Mä olen kylläkin kokeillut kasvisruokavaliota lukemattomia kertoja ja joutunut joka kerta toteamaan, että tulen siitä nopeasti sairaaksi. Eli ei kyse ole tekosyistä.
Paljastit vain oman julmuutesi ja piittaamattomuutesi.
Noniin, meeppä rauhottumaan taas.
Kukaan ei pakota sinua yhtään mihinkään. Jos ei ole halua koostaa kasvisruokavaliota joka sopii omien allergioiden kanssa yhteen, tai olla edes pääasiassa vegaani vaikka se yks A-vitsku ei ole vege, niin ei kukaan siihen ole pakottanut.
Ainia asia mitä on pyydetty on rehellisyys.
Kyllä monessa paikassa on painostusta, jos syö eläinperäisiä tuotteita. Te ette vain itse tajua painostavanne, kun teille kyse on niin perustavanlaatuisesta, hyvästä asiasta. Se on vähän kuin uskonto. Henkilölle itselleen se tuo autuuden, muut taas kokevat sen tuputuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on. Ja moni onkin. Kookosrasvaa ja muita öljyjä lotrataan, että saadaan edes jotain makua.
On. Ei vegaanit millään rasvoilla lotraa ja kaikista vähiten maun vuoksi. Onko mausteet tuttuja? Siis muukin kuin suola ja pippuri, jolla ne pihvit saadaan maistumaan yhtään miltään.
Lihaan ei tarvi muita mausteita kuin suolan ja pippurin, koska siinä itsessään on tarpeeksi makua. Riippuu toki paljon myös siitä, mitä eläin on syönyt. Palkokasvit taas ovat vähän tylsänmakuisia, joten niiden kanssa tarvii vähän muitakin mausteita, jos siis haluaa, että ruoassa on makua. On toki vielä meitäkin ns. perinteisiä suomalaisia, joiden mielestä ruoan maku on sivuseikka.
Ha ha ha ha ha! Ihan huvikseen vaan se liha marinoidaan ja dipataan ja uitetaan mausteisiin ja grillikastikkeisiin (jotka lähes aina kasvipohjaisia btw)! 😆
Jos liha itsessään olisi hyvää, pystyisit syömään sitä sellaisenaan raakana ruhosta.
Ihminen on kypsentänyt ruokansa niin kauan, ettei meillä enää ole riittävästi erilaisia ruoansulatusentsyymejä, jotta voisimme hyödyntää raa'an lihan.
Minusta liha itsessään on monesti hyvää. Ei siihen tarvita mitään marinadeja. Itse käytän juurikin noita mainittuja suolaa ja pippuria, joskus harvoin muuta.
Ihminen hyödyntää raa'an lihan täydellisesti. Samalla tavalla sulaa vatsassa oli kyse sitten tartar-pihvi tai kypsennetty.
Kuitenkin ihmislajin kehitys eteni huimaa vauhtia juuri sen jälkeen, kun ihminen alkoi kypsentää ravintonsa. Toisin sanoen ihminen ei saa yhtä paljon energiaa ja/tai ravinteita kypsentämättömästä ruoasta.
Valhetta. Osa kasviksista on parempi syödä raakana juuri siksi.
Ei voi, rupesin eilen ja heräsin aamulla 65kg laihtuneena
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta moniko vegaani syö niitä vegekorvikkeita? Eiköhän ne ole ensisijaisesti tuotu markkinoille sekasyöjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla lihava muuta keskimäärin vegaanit on hoikempia. Olen haaveillut pitkään palaavani lähelle vegaania mitä olin nuorena ja pystyin kolmisen viikkoa noudattamaan aika hyvin ja jo sinä aikana rupesi housut menemään paremmin kiinni. Sitten tuli kiireitä elämään, mutta nyt taas aion jatkaa.
Mulle taas runsas hiilihydraattien syöminen aiheuttaa nopeasti insuliiniresistenssin ja se taas saa mut lihomaan. Jos saan riittävästi proteiinia palkokasveista, saan väistämättä liikaa hiilareita ja lihon. Eli mulla tuo ruokavalio aiheuttaisi jatkuvaa lihomista ja pahenevia sairauksia.
No jos on sairas niin ongelma ei ole se vegaani ruokavalio vaan se että sulla on sairaus. Kysymys koski oletettavasti keskiverto ihmistä jolla ei ole sairauksia jotka lihottaa.
Minusta tässä ei ollut vaatimuksena se, että on täysin terve.
Lisäksi aivan liian usein nämä vegaanikeskustelut sisältävät painostusta ja syyllistämistä, toki sitä tekevät eivät ymmärrä tekevänsä väärin. Jos on jokin sairaus, ei kasvisruokavalio välttämättä ole vaihtoehto. Nämä painostajat eivät vain anna toisten olla, vaan pitää vängällä saada tietää, että no, mikäs se sinun tekosyysi on. Minun terveysongelmani ovat yksityisasiani eivätkä kuulu jokaiselle vastaantulijalle.
No älä sitten avaudu niistä terveysongelmista? Yleensäkään ei kannata osallistua keskusteluun jossa omat tieteellisenä esittämät väitteet voi joutua tarkasteluun, jos sitä ei kestä. Ei se ole henkilökohtaista painostusta tai syyllistämistä. Se on se mitä omatuntosi kertoo että sinun kuuluu tuntea, voit itseksesi pohtia miksi.
Jos kysytään voiko vegaani olla lihava niin implikaatio on selvä: voiko ihminen lihoa vegaaniruoalla vai estääkö se sen? Ei tietenkään. Vegaanilla voi olla sairaus joka lihottaa, mutta kysymys ei ollut voiko sairaus lihottaa vegaanin.
Sen verran monella on taipumus kakkostyypin diabetekseen, että minusta aivan hyvin voidaan todeta, ettei vegaaninen ruokavalio ole automaattisesti terveellinen. On niin monia, joille se ei sovi.
Vegaaninen ruokavalio on jo lähtökohtaisesti epäterveellinen, sillä vegaanisesta ruoasta ihminen ei saa kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta moniko vegaani syö niitä vegekorvikkeita? Eiköhän ne ole ensisijaisesti tuotu markkinoille sekasyöjille.
Miksi sekasyöjä söisi vegepaskaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmislajin kehitys eteni huimasti kun siirryttiin eläinperäiseen ravintoon. Se ei liity ruoan kypsentämiseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä tukevia vegaanejakin. Jos paljon käyttää öljyjä ja rasvapitoisia pähkinöitä tai runsaskalorisia hedelmiä tai kuivattuja hedelmiä jne., niin kyllähän niistä paino alkaa nousta.
Sekä viljat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmislajin kehitys eteni huimasti kun siirryttiin eläinperäiseen ravintoon. Se ei liity ruoan kypsentämiseen mitenkään.
"siirryttiin"eläinperäiseen - mitähän ne metsästäjä - keräilijät olivat sitä ennen metsästäneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska osa siitä "seka" jutusta on vegeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"siirryttiin"eläinperäiseen - mitähän ne metsästäjä - keräilijät olivat sitä ennen metsästäneet?
Ei nyt puhuta mistään historiallisesta ajasta. Ihmislajin menestystarina alkoi eläinten syönnistä ja luiden murskaamisesta kivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska osa siitä "seka" jutusta on vegeä.
Sekasyöjä voi syödä lihaa eikä tarvitse vetää korvikkeita. Korvikkeet ovat vegaaneille joita epäterveellinen ja rajoittava ruokavalio häiritsee.
Sen verran monella on taipumus kakkostyypin diabetekseen, että minusta aivan hyvin voidaan todeta, ettei vegaaninen ruokavalio ole automaattisesti terveellinen. On niin monia, joille se ei sovi.