Ali Leiniö on kuollut
Teille jotka eivät tiedä kuka hän on niin hän teki YouTube videoita luontoretkeilyyn liittyen.
Hän menehtyi äkillisesti kesken hiihtovaellusreissun käsivarren erämaassa.
Hänet löydettiin menehtyneenä maastosta 10.4
Tieto tästä on yksityisessä Facebook ryhmässä riippumattoretkeilijät.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Tuokin ukko videoita levittämällä ja teki ainoastaan hallaa luonnolle sillä niin kuin tiedämme videoiden katsominen on yksi merkittävä ilmastonmuutoksen nopeuttaja.
Luonnon hyvinvoinnin ja ympäristön arvostuksen kannalta Alin videot olivat varmasti sieltä parhaimmasta päästä ja nettovaikutus niin luonnon kuin ihmistenkin hyvinvoinnin kannalta varmasti positiivinen.
Jostain syystä kenenkään muun retkeilysisältö ei ole tuntunut yhtä aidolta ja läheiseltä kuin Alin. Joku herkkyys ja kosketuspinta ihmisenä hänestä välittyi, sen erittäin hyvän ja ns. maadoittavan kuvauksen ja kerronnan lisäksi.
Voisitteko olla lainaamatta näiden trollien sekopäisiä kirjoituksia. Kaikista asiattomuuksista vain suoraan ilmoitus ylläpidolle, eikä mitään muuta. Olen itse tätä ketjua yrittänyt siivota parhaani mukaan näistä trolleista, mutta melko turhaa, kun ne trollaukset ja solvaukset jää lainauksiin näkyville. Eli ei mitään kommenttia trolleille, koska sitähän ne haluaa, vaan suoraan poistoon, kiitos.
Iltasanomien jutussa sanottiin näin: "Leiniö teki tammikuun alussa sosiaaliseen mediaan päivityksen, jossa hän kertoi parin kihlautuneen. Leiniön puoliso oli mukana useilla Leiniön retkillä ja esiintyi tämän sosiaalisessa mediassa."
Itse olen kaikki Alin videot katsonut, enkä muista, että tämä kihlattu olisi ollut yhdelläkään youtube retkellä mukana. Hakemassa hän on Alia ollut useammaltakin reissulta, mutta ei varsinaisesti vaelluksella mukana.
Se eksähän oli yhdellä vaelluksella mukana, eli Karhunkierroksella ja jätti Alin melkein heti videon jälkeen, josta Ali olikin aika alamaissa, mutta tätä kihlattua en muista videoilla nähneeni kuin vilaukselta. Korjatkaa jos olen väärässä. Siitä olen kuitenkin varma, että useilla youtube retkillä hän ei ollut.
Sosiaalisesta mediasta en tiedä mitään. Ilmeisesti sillä viitataan siihen Facebookin Riippumattoretkeilijät ryhmään, jossa "hänen läheisensä", eli ilmeisesti tämä kihlattu ilmoitti Alin menehtyneen.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä kenenkään muun retkeilysisältö ei ole tuntunut yhtä aidolta ja läheiseltä kuin Alin. Joku herkkyys ja kosketuspinta ihmisenä hänestä välittyi, sen erittäin hyvän ja ns. maadoittavan kuvauksen ja kerronnan lisäksi.
Olen itse erittäin kriittinen kaikenlaisten tubettajien suhteen. Käytän siis tubea todella paljon (aivan liikaa) ja vaellusvideot on yksi suurimmista kiinnostuksen kohteista. Jos ilmenee edes pienintäkään "elvistelyä", muka hauskuutta, tai oman egon pönkittämistä, niin heivaan kanavan välittömästi. On tietenkin myös niin, että kun löysin Alin heti tuoreeltaan kymmenisen vuotta sitten ja sen jälkeen katsonut kaikki hänen tuotantonsa, niin hänestä tuli sellainen mittatikku, että sille tasolle oli muiden mahdotonta päästä ja niinpä en ole varsinkaan kotimaisista eräjormailijoista löytänyt sellaista, jota olisin jaksanut paria videota pidempään katsoa.
Alissa viehätti ennen kaikkea se aitous, maanläheisyys ja rauhallisuus, eikä hän vähäisimmässäkään määrin pyrkinyt tuomaan esiin omaa egoaan, eikä arvostellut muita ihmisiä. Hän oli kertakaikkisen upea persoona, jota todella jään kaipaamaan.
Olen miettinyt että Alilla oli varmasti kamera mukanaan kuollessaan, kun on kuvannut materiaalia seuraavalle videolle. Se saattaa antaa lisätietoa läheisille mitä on tapahtunut, onko esim valitellut huonoa oloa tai jaksamista. Tavallaan olisi mielenkiintoista joskus nähdä siitä kasattu video Alin viimeisestä retkestä, jos sen voisi tyylikkäästi toteuttaa, mutta enpä usko että toteutuu.
Miten suomalaisen nimi voi olla Ali? Eikö se ole tyypillinen nimi ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt että Alilla oli varmasti kamera mukanaan kuollessaan, kun on kuvannut materiaalia seuraavalle videolle. Se saattaa antaa lisätietoa läheisille mitä on tapahtunut, onko esim valitellut huonoa oloa tai jaksamista. Tavallaan olisi mielenkiintoista joskus nähdä siitä kasattu video Alin viimeisestä retkestä, jos sen voisi tyylikkäästi toteuttaa, mutta enpä usko että toteutuu.
Ainakin tuossa videossa niiskuttaa nenää aina välillä. Olisko ollut flunssa?
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa. On varmasti ehtinyt taltioida viimeistä retkeään. Ehkä se jää vain omaisille muistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että mahdollista viimeistä videomateriaalia koskaan julkaistaan, eikä pidäkään. Alin viimeinen video Youtubessa on hyvä päätös, eikä se kaipaa mitään jatkoa haudan takaa. Yleisön uteliaisuutta ei kannata lähteä tyydyttämään vainajan muiston kustannuksella.
Vaikka en harrasta retkeilyä, Alin videoita oli mukava katsella. Sympaattinen ja maanläheinen kaveri, joka onnistui videoillaan luomaan niin rauhallisen ja kiireettömän tunnelman, että se tarttui katsojaankin.
Uutinen kuolemasta tuli järkytyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomien jutussa sanottiin näin: "Leiniö teki tammikuun alussa sosiaaliseen mediaan päivityksen, jossa hän kertoi parin kihlautuneen. Leiniön puoliso oli mukana useilla Leiniön retkillä ja esiintyi tämän sosiaalisessa mediassa."
Itse olen kaikki Alin videot katsonut, enkä muista, että tämä kihlattu olisi ollut yhdelläkään youtube retkellä mukana. Hakemassa hän on Alia ollut useammaltakin reissulta, mutta ei varsinaisesti vaelluksella mukana.
Se eksähän oli yhdellä vaelluksella mukana, eli Karhunkierroksella ja jätti Alin melkein heti videon jälkeen, josta Ali olikin aika alamaissa, mutta tätä kihlattua en muista videoilla nähneeni kuin vilaukselta. Korjatkaa jos olen väärässä. Siitä olen kuitenkin varma, että useilla youtube retkillä hän ei ollut.
Sosiaalisesta mediasta en tiedä mitään. Ilmeisesti sillä viitataan siihen Facebookin Riippumattoretkeilijät ryhmään, jossa "hänen läheisensä", eli ilmeisesti tämä kihlattu ilmoitti Alin menehtyneen.
Kyllä uusi kumppani oli videoilla mukana, mm. erämaakirkolla ja laavulla. Aivan kamalalta kyllä tuntuu se, että he ehtivät olla kihloissa vain sen kolme kuukautta, ja sitten Ali otettiin pois. Puolison tuska on varmasti valtava. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tuossa videossa niiskuttaa nenää aina välillä. Olisko ollut flunssa?
Perinnöllinen korkea verenpainehan sillä oli ja lääkkeitä siihen söi, mikä ei ole ihan hyvä juttu 40 vuotiaalle. On kertonut noista usealla videollaan. Hirvittelin silloin aina ruokatapojaan joihin kuului iltakahvittelut (kofeiini) ja suolainen ja rasvainen ruoka, jotka on täyttä myrkkyä verenpainetautia potevalle.
Eli oisko sydän pettänyt. Niin voi käydä vaikka huippu-urheilijallekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako piikkiä otti? Kummasti alkaa kaatuilemaan varsin nuoria tuon tuosta kun julkisuuden henkilöissäkin näkyy. Miten paljon nuoria taviksia lienee dööd kun niistähän ei puhuta?
Nyt jumankauta nämä rokotevastaisten täysin sairaat öyhötykset hevonvittuun tästä erittäin merkittävän ihmisen muisteluketjusta!
En ollut rokotevastainen ennen koronarokotuksia. Nykyään olen niiden aiheuttamien haittojen johdosta. Mikä on sinun selitykseksi näiden suht nuorien ihmisten lisääntyviin kuolemiin ja vakaviin sairastumisiin?
Voi ei. Miten syvällä disinformaation ja salaliittoteorioiden suossa ihminen on, että lähtee tielle, jossa maailmanlaajuisesti yleisvaaralliseksi luokiteltu tauti ei ole vaarallinen, vaan sitä vastaan kehitetty rokote on? Oletko koskaan pohtinut tätä? Olisi syytä.
Koronatartunta mm. moninkertaistaa yleisen kuoleman riskin tartuntaa seuraavan vuoden aikana. Sinä kaipasit tietoa. Allaolevassa linkissä sinulle ehkä ensimmäisen kerran oikeaa tietoa koronaviruksesta, tutkimustietoa ympäri maailman, ihka oikeiden tutkijoiden tekemiä laadukkaita tutkimuksia. Älä please lue enää Venäjän trollien liikkeellelaittamaa propagandaa, vaan opiskele vähän: https://www.zotero.org/groups/5006109/covidstudies/library
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaskohtaus.
R.I.P
Sairaskohtaus on termi jota journalistit käyttävät kun kyseessä on toinen asia. Juuri siksi tässä ei voi tietää oliko kyseessä sairaskohtaus vai se toinen asia.
Jos sairauskohtaus on tapahtunut niin se ilmoitetaan juuri niin, sairauskohtauksena. Tarkka kuolinsyy ja siihen myötävaikuttavat tekijät selviävät omaisillekin vasta kuukausien kuluttua. Oma lähiomaiseni oli kuollut illalla ja löytyi aamulla kuolleena. Meni 7 kk, että tavanomainen oikeuslääketieteellinen kuolinsyyntutkimus oli valmis ja sydänperäinen sairauskohtaus selvisi.
Vihjailet itsemurhaan, mikä on nyt tosi tökeröä. Sellaisesta media ilmoittaa aivan eri tavalla: "Kuolemaan ei liity rikosta eikä tutkintaa asiasta jatketa/ asiasta ei tiedoteta enempää."
Juuri näin. Jos ihminen on tehnyt itsemurhan, niin satavarmasti sitä ei uutisoida minään sairauskohtauksena, vaan juuri kuten sanoit.
On jälleen kerran surullista havaita, kuinka paljon mielenvikaisia ihmisiä tälläkin palstalla pyörii.
No, kyllä voidaan uutisoida, esimerkkinä takavuosina tapaus Mandi Lampi. Ensin Mandin kuolema uutisoitiin äkillisenä sairauskohtauksena, kunnes myöhemmin kerrottiin mitä oli oikeasti käynyt.
Avainsana "takavuosina". Ei enää tänä päivänä media toimi noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että mahdollista viimeistä videomateriaalia koskaan julkaistaan, eikä pidäkään. Alin viimeinen video Youtubessa on hyvä päätös, eikä se kaipaa mitään jatkoa haudan takaa. Yleisön uteliaisuutta ei kannata lähteä tyydyttämään vainajan muiston kustannuksella.
Niin, sanoinkin että jos sen voisi tyylikkäästi toteuttaa. Alilla oli kuitenkin kymmeniätuhansia katsojia, jotka myös jäävät Alia kaipaamaan, vaikka eivät miestä tunteneetkaan. Yleisölle hän niitä videoita on kuvannutkin, vaikka retki lopulta päättyikin traagisesti. Eihän siinä videolla tietenkään mitään kuolemaa näkyisi, eikä mitään tehtäisi vainajan muiston kustannuksella vaan pikemminkin sitä kunnioittaen, hän kuoli tehdessään sitä mitä rakasti.
Parhaimmillaan se voisi toimia varoittavana esimerkkinä erämaan vaarallisuudesta kokeneillekin vaeltajille ja mahdollisesti oman olotilan kuuntelusta, eli ettei hiihdetä kipeänä jos tässä jotain sellaista tapahtui, sekä myös nykyaikaisten hätä-hälyttimien tärkeydestä, vaikkei sellainen välttämättä olisi mitään tässä auttanutkaan. Kuivin silmin sitä ei kyllä pystyisi katsomaan. Mutta joo, varmasti tämä jakaa mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin samaa, että olisi hieno viimeinen video, jos Alin viimeisen reissun jutustelut, nuotiohetket ym joku läheisille luotettava henkilö editoisi viimeiseksi reissuvideoksi. Arvokkaasti ja kunnioittavasti tietenkin eli ei mitään viimeisiä hetkiä tietenkään. Oliso valtavan arvokas jäähyväisvideo tuo viimeinen reissu ja miehen viimeisiä mietintöjä ja luonnon kuvausta.
Uskon ja ymmärrän, että tämä on omaisille ehkä liikaa. Jonkinlainen sokki varmasti heillä päällä ja suru kestää pitkään. Ehkä jossain vaiheessa saattaisivat miettiä tätäkin. Aika näyttää. Toivon, että Alin vanhat videot ainakin jätettäisiin näytille edelleen. Hän oli hyvin tykätty ja rakastettu ihmine ja tubettaja.
Siitä alkaa olla yli viisi vuotta aikaa kun noita rokotteita jaettiin. Oisko aika keksiä joku uusi juttu jonka ympärille ripustaa ja rakentaa koko persoonallisuutensa? Muut ovat jo unohtaneet koko asian ja siirtyneet elämässä eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Siitä alkaa olla yli viisi vuotta aikaa kun noita rokotteita jaettiin. Oisko aika keksiä joku uusi juttu jonka ympärille ripustaa ja rakentaa koko persoonallisuutensa? Muut ovat jo unohtaneet koko asian ja siirtyneet elämässä eteenpäin.
Kun foliohattu on kireällä, ei osaa muusta puhua.
Sinä voit esimerkillä aloittaa lopettamalla nettikommentoinnin.