Koen olevani tyhmä
Olen hyvin empaattinen, kunnianhimoinen ja äärimmäisen kiinnostunut vaikeistakin aiheist ihan siltä pohjalta, että haluan tietää asioita oman kuplani ulkopuolelta. Minulla on jo koulussa todettu olevan erinomainen kolmiulotteinen hahmottamiskyky ja valtavan hyvä muisti, varsinkin visuaalinen. Pidin itseäni ihan tavallisena ihmisenä, vaikka olenkin vain ammattikoulun käynyt.
Olen viime ajat ollut kuitenkin jopa pettynyt itseeni, koska koen olevani oikeasti sittenkin tyhmä, tai ainakaan en miin viisas mitä olen itsestäni uskonut tai itselleni uskotellut.
Huomaan esimerkiksi, etten tunnista todellakaan edes kaikkia yleisiäkään sivistyssanoja. Jo ala-asteella matematiikka oli todella haastavaa, lukiossakin sain vain soveltuvuuskokeen läpi yhden pisteen turvin, joten lukio jäi matematiikasta kiinni. Looginen päättelykykyni perustuu ihan vain tuuriin, ja eksyn jo kauppakeskuksen parkkipaikalle, koska en osaa suunnistaa lainkaan. Haaveilen amk-opiskeluista, mutta kun tein vanhoja pääsykoetestejä, tajusin, etten tule ikinä pääsemään opiskelemaan. En vain ymmärtänyt kysymyksiä. Vaikka olen kiinnostunut politiikasta, en totta puhuen tiedä mitä vaikkapa oppositio tarkoittaa käytännössä.
Joskus jopa oppiminen on haaste. Minulle on yritetty esimerkiksi matematiikkaa opettaa lukuisin eri tavoin, mutta en vain tajua. Työpaikkaa vaihtaessakin pelkään aina, että jos en vaan ymmärrä tai en opi tarpeeksi nopeasti. Viimeisin työpaikka oli tällainen. En vain päässyt sisään siihen kaaokseen, mikä siellä vallitsi, ja se hidasti valtavasti tekemistä. Onneksi työnantaja näki sen niin, että olen tekevä, mutta minulle se oli niin kuormittavaa, että otin silloin lopputilin.
Kommentit (5)
Moni meistä on enemmän ja vähemmän tyhmä eri asioissa. Jotkut onnistuvat sitä piilottelemaan. Mutta et ole ainakaan läpityhmä, kun ymmärrät kyseenalaistaa älyäsi ja tietojasi.
Itse pidän itseäni älykkäänä, mutta huomaan olevani hitaampi kuin monet muut prosessoimaan asioita. Esim. jos joku tulee yllättäen kysymään jotain, en välttämättä saa muodostettua oikeaa vastausta. Jos minulla olisi hetki aikaa miettiä asiaa, pääsisin kyllä oikeaan lopputulokseen. Eli itseäni ärsyttää aivojeni hitaus varsinkin kuormittavissa tilanteissa.
Ihan fiksulta vaikutat tekstisi perusteella. Aika harva on hyvä kaikessa. Sivistystä ja kirjaviisautta pystyy oppimaan jos haluaa. Moni pitkällekin työelämässä päässyt ihminen on kertonut olleensa koulussa huono tai keskinkertainen. Tärkeintä menestymisen kannalta on, että löytyy se ala mitä kohtaan tuntee intohimoa.
Onneksi olkoon! Sinä olet myyntimies! Puhut asiakkaat pyörryksiin.
Ja tämäkin on aikqmoinen vitsaus. Oikoluen tekstini aina ennen lähetystä, mutta sitten kun lähetän viestin, huomaankin siellä olevan vino pino typoja.
Ap