Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

jos jää työttömäksi saako toimeentulotukea vai työttömyyskorvausta

Vierailija
21.04.2026 |

?

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko noin tietämätön tai ainoastaan tyhmä?

Mistä minä tiedän, kun olen aina ollut töissä. Sun tasoiselle loiselle se on arkipäivää.

Niin, tuntuu että aika moni täällä on työtön tai tukia saava tai niitä haukkuva, siksi tukijutut on niille tuttuja ja ne kuvittelee että kaikki on samanlaisia kuin ne. Asumiskulujen jälkeen pitäs työttömyysrahasta jäädä noin 600 euroa kuussa muihin menoihin. Jos ei jää niin on oikeutettu toimeentulotukeen. Olen ollut työttömänä monet kerrat mutta palkka ja  ansiosidonnainen päiväraha on ollut kohtalainen etten ole tarvinnut kelan tai sossun tukia.

Mistä tulee tuo 600 vuokran jälkeen? Nyt työmarkkinatuki on 595 e/kk ennen asumiskuluja tai mitään laskuja. Eikä asumistukea.

Ei ole 595 e/kk. Työmarkkinatuki on 37,21 e/päivä. Se maksetaan 5 päivältä viikossa, myös arkipyhiltä. Se tekee keskimäärin 800 e/kk, josta jokainen maksaa verot oman veroprosenttinsa mukaisesti. Vaikka maksaisit 25 % veroja, siitä jäisi nettona 600 e/kk. Mutta jos ei ole muuta verotettavaa tuloa, niin veroprosentti ei ole aivan noin iso ja käteen jää enemmän. Esimerkiksi 21 %:n veroprosentilla käteen jää 632 e/kk. 

Tuki maksetaan 4 viikon jaksoissa, mikä erehdyttää monet luulemaan, että se olisi koko kuukauden tuki. Jollakin henkilöllä (veroprosentista riippuen) käteen jäävä tuki voi olla 595e/4 viikkoa. 

Mutta olisi hyvä puhua bruttosummista ennen veroja, koska brutoista yleensä puhutaan muissakin yhteyksissä kun puhutaan tuloista. Eli 800 e/kk. 

Työtön ei saa koskaan sitä 800 euroa omalla tilillään vaan siitä viedään 15-20 % ennakonpidätys riippuen siitä onko hakenut muutosverokortin sitä varten.  Tuskinpa kukaan hehkuttaa omaa bruttopalkkaansa vaan sitä nettopalkkaa eli paljonko siitä palkkaa maksetaan omalle tilille. Vuokra, yhtiövastike, sähkö, vesi, netti ja ruoka maksetaan juuri niillä nettotuloilla.

Ei kukaan muukaan saa koskaan bruttoansioita omalle tililleen. Tekisi mieli sanoa, että menkää töihin, niin huomaatte. Mutta eihän se teidän piruparkojen vika ole, jos töitä ei ole, että olisitte tuon oppineet. 

Vierailija
42/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä minä tiedän, kun olen aina ollut töissä. Sun tasoiselle loiselle se on arkipäivää.

Niin, tuntuu että aika moni täällä on työtön tai tukia saava tai niitä haukkuva, siksi tukijutut on niille tuttuja ja ne kuvittelee että kaikki on samanlaisia kuin ne. Asumiskulujen jälkeen pitäs työttömyysrahasta jäädä noin 600 euroa kuussa muihin menoihin. Jos ei jää niin on oikeutettu toimeentulotukeen. Olen ollut työttömänä monet kerrat mutta palkka ja  ansiosidonnainen päiväraha on ollut kohtalainen etten ole tarvinnut kelan tai sossun tukia.

Kiitos hyvästä vastauksesta :)

-ap

"Kohtuullisten" asumiskulujen jälkeen! Eli sen, mitä Kela ja hallitus on määritellyt kohtuulliseksi. 

Taulukot löytyy Kelan sivuilta. Nykyisin ei näissä juuri joustella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahoitusvastike putkiremontista ei ole meno tt-tuessa.

Eikä omassa asunnossa asuva voi saada asumistukea edes vesimaksuun tai lämmityskuluhin, vaikka ne vuokralla asuvalla katsotaan asumiskuluiksi ja maksetaan. Eihän tämä nyt oikein ole. 

Vierailija
44/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivärahaa joko kelasta tai liitosta, ensin ilmoittaudutaan työkkäriin eka työttömyys päivänä.  Kannatta hakea myös asumistuki samalla kelasta. 

Vierailija
45/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi nuorikin kysellä neuvoja, mun poika aina kyselee kun tilanteet muuttuu. 

Vierailija
46/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat niskalaukauksen

Miksi pitää olla inhottava.? 

Vierailija
47/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi lopettaa tuota 600 euron valhetta.

Ihan laissakin lukee, että perusosaa voidaan alentaa 50 %:a. Siellä luultavasti lukee myös kohtuullisista asumiskuluista, joiden ylimenevä osuus maksetaan perusosalla. Kelan sivuilta löytyy taulukko, josta löytyy kuntakohtaiset enimmäisvuokrat, jolla hinnalla asuntoa harvemmin saa.

Minä olen onnistunut järjestämään kohtuuhintaisen asunnon, joten minulle jää asumiskulujen jälkeen kaikkiin muihin menoihin 270 euroa kuukaudessa. Eräs kommentoija kertoi henkilöstä, jolle jää laskujen maksun jälkeen 3 euroa, joten tuolla tasolla ruokailu on lähes täysin leipäjonojen varassa.

Vierailija
48/48 |
21.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yp