Uusi säästökeskustelu, eli säästövinkit todella köyhille ;)
ei tarvi niin paljon materiaa pröystäilemiseen.
Kommentit (13)
Osta tarjoustuotteita isoja määriä, pakasta.
Leivo itse.
Osta vaatteet kirpparilta.
Vähennä lihan syöntiä.
Lopeta lehtien tilaus, käytä hyväsesi kirjastopalveluja.
Älä tupakoi, älä juo alkoholia, älä ainakaan käy ravintolassa.
Keräsithän marjoja ja sieniä pakastimeen?
Kauppaa varten tehdään lista, jota tosin voidaan modifioida hyvien tarjousten sattuessa kohdalle. Ostetaan kauden kasviksia, nyt esim. aplareita sai euron kilo ja monet kasvikset ovat tosi halpoja. Ostaa aina halpistuotteita, ellei sitten tyrkyllä ole ihan sekundaa. Suunnittelee kaikki ateriat: mitä aamupalalla, mitä iltapalaksi ja ruuat myös. Herkkupäivä kerran viikossa.
Käy kaikki menot läpi, onko jotain turhia rahareikiä? Apteekissa ostaa niitä halpislääkkeitä.
Ylipäänsäkin jos on vähän rahaa ja paljon aikaa, voi ethdä edullisista raaka-aineista ruokaa. Mutta jos tilanne on se, että on vähän molempia (esim. opiskelijavanhemmat), on tilanne jo kinkkisempi.
on jo käytössä. Marjoja en pääse itse pomimaan mutta onneksi saan niitä sukulaisilta jotka keräävät yli omien tarpeidensa.
Viikon ruokalistaa voisin aina paremmin suunnitella etukäteen, se auttaisi tinkimään vielä lisää ruokalaskusta. Muuten noudatankin noita ohjeita jo.
T:ap
Köyhyys ei ole ilo kenellekkään sanotaan. Sehän se onkin tänä päivänä niin hullua, että vaikka tulot olisivat ns. hyvät niin menot on kuitenkin tulojakin suuremmat. Juuri keskustelimme tästä mieheni kanssa. Meidän perheessä ei käydä matkoilla, ei ulkona syömässä eikä ostella mitään ylimääräistä ja siitä huolimatta kaikki menee pakollisiin maksuihin. Mitään ei jää säästettäväksi. Joten vaikea antaa säästövinkkejä. Luin juuri jostakin, että nuori laittaa pikkurahoistaan aina säästöön kaikki saamansa euron kolikot. Näin oli säästänyt itselleen matkan. Ehkäpä tuotakin voisi kokeilla.
t. kotiäiti
niin tikistetään sen käytöstä eli hana kiinni mahdollisimman usein. Sama myös sähkölaskussa. Ja lämpöä ku tiputtaa sen asteen-pari niin säästää lämmityskustannuksissa.
Käy joskus kaikki (!!) kaapit läpi ja kerää turhat tavarat pois mitä ette itse enää tarvitse ja mee myymään ne jollekin kirpparille niin saatte vähän lisärahaa siitä. Tekee hyvää myös kaapeille ja yleiselle siisteydelle. =)
kertyneet rahat säästöön. Muutenkin siirtele säästötilille usein rahaa, edes pari euroa jos ei muuta. Aina kun saat jostain rahaa, niin siitä osa heti säästötilille. Meidän opiskelija-kotiäiti -perhe on säästänyt näin parin vuoden kuluessa jo 5000 euroa! En olisi ikinä uskonut että näistä tuloista saisi säästettyä!
Ihan kaikista, joka 50snt karkista tai euron kahvista tai 10snt kirppariostoksista.
Auttaa ehdottomasti säästämisessä!Toivo lehtiä tms. joista et halua luopua, joulu- tai synttärilahjaksi (jos sinulla on joku joka lahjoo;-)). Meille tulee sanomalehti, koska äitini on ostanut sen meille joululahjaksi, ja yksi aikakauslehti, jonka saan joka vuosi synttärilahjaksi.
t. kotiäiti täysin ilman tuloja
Ihan kaikista, joka 50snt karkista tai euron kahvista tai 10snt kirppariostoksista.
Auttaa ehdottomasti säästämisessä!
Toivo lehtiä tms. joista et halua luopua, joulu- tai synttärilahjaksi (jos sinulla on joku joka lahjoo;-)). Meille tulee sanomalehti, koska äitini on ostanut sen meille joululahjaksi, ja yksi aikakauslehti, jonka saan joka vuosi synttärilahjaksi.
t. kotiäiti täysin ilman tuloja
Ei lapsilisiä? Täysin ilman tuloja?
Eiväthän lapsilisät _minun_ tulojani ole, vaan etuus jonka perheemme saa, koska meillä on lapsia. Enpä edes muista tulevatko lapsilisät minun vai mieheni nimellä.
Minullakin olisi ainakin sata kiloa, jotka voisin heti lahjoittaa.
Olisiko teidän suunnalla vastaavia kotipuutarhureita?
On niin surkeaa pistää satoja kiloja kypsiä luomuomenoita kompostiin. Kaikkia lajia olen säilönyt eikä meille enää mahdu lisää omenasäilykkeitä. Sukulaiset on lahjottu myös.
Hitsin pimpulant.
Yksi keino olisi kierrättää aikakausilehtiä miksei sanomalehtiäkin kuten meillä tuttu naapuri laittoi postiluukusta kun oli itse lukenut.
Ehdotukselle että käytävällä olisi postilaatikko josta voisi ottaa ja laittaa käytettyjä lehtiä - sille ei lämmetty kai pelättiin ilkivaltaa.
Tähän en kaipaa vinkkejä rahastosäästämisestä enkä muustakaan vastaavasta, vaan ihan käytännön vinkkejä arkielämässä pihistelyyn.
Kuinka voisi laittaa säästöön edes muutamia senttejä tai euroja?
Autoa ei ole, pyörällä ja jalkaisin kuljetaan. Ruoan ostamisessa aion olla tiukempi ja käyttää paremmin tarjouksia hyödyksi, mutta miten muuten säästäisi kun menot on yhtäsuuret kuin tulot, ellei välillä suuremmatkin :O