Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekoäly on alkanut ihan rehellisesti valehtelemaan ja gaslightaamaan, onko muilla samoja kokemuksia

Vierailija
19.04.2026 |

Käytin sitä budjetoinnin suunnittelussa tässä yksi päivä, sanoin, että realistinen hinta on 50-100 euroa tähän tiettyyn asiaan. Tekoäly vastasi sen jälkeen, että tosi hyvä mutta ajattelussani on yksi vaarallinen oletus, että tämä asia X olisi ”0 euron budjetissa” mitä se ei tekoälyn mielestä ollut, suositteli, että ajattelisin uudelleen ilman oletuksia.

Ja näitä tilanteita on ollut useita, muutenkin tuntunut siltä, että tekoäly on tyhmistynyt tämän vuoden sisällä ihan älyttömästi vai onko minusta tullut fiksumpi kun olen käyttänyt sitä huomattavasti vähemmän, ken tietää.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin just yhdestä asiasta, että onko tunnin välein sopiva, tekoäly ei suositellut ja ehdotti 60 minuuttia.😁

Vierailija
22/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chatgpt kertoi minulle suomalaisesta nervostosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä itsekin huomannut, että ääni kellossa muuttunut tekoälyllä vähän.
Mitä tahansa nykyään sanokaan "Todella lähellä"/"Muuten hyvä MUTTA". Jokaiseen asiaan. Kaikkeen aina jotain korjausta.
Hulluinta on kuitenkin ollut se, kun olen kysynyt jostakin lauseesta, "Onko tämä oikein?". Ja tekoäly on vastannut, että väärin, mutta sitten kirjoittanut mallivastauksen, joka on ollut PRIKUULLEEN SAMA kuin oma vastaukseni! :D

Vierailija
24/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly on vähän niinkuin kauppojen itsepalvelukassat.

Niiltä odotettiin ihmeitä, pelättiin että porukat / myyjät jää työttömiksi sankoin joukoin.

Tekoälyn vastauksiin ei todellakaan voi (vielä?) luottaa. Saa nähdä tuleeko aika jolloin sen tuotoksiin voi oikeasti luottaa.

Kauppojen itsepalvelukassat eivät sitten olleetkaan mikään menestystarina.

Vierailija
25/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä käyttäjä tekee tekoälystä vielä huonomman. Alkaa vaikuttaa jo dystopialta tämä ihmisten älytön käytös.

Vierailija
26/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin just yhdestä asiasta, että onko tunnin välein sopiva, tekoäly ei suositellut ja ehdotti 60 minuuttia.😁

Eli opettaa sulle uusia ajatusmalleja, koska minuutit on monikäyttöisempi yksikkö, kuin tunnit.

Vierailija
27/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, totta kai se niin tekee. Myös jatkuvasti antaa väärää tietoa, ja sitten kun oiot tuon väärän tiedon, tekoäly myöntää disinformaation ja heti seuraavaksi tarjoaa lisää valheita. Ei kannata tietenkään koskaan luottaa. 

Tekoäly ei oikeastaan voi kertoa "oikeaa" tai "väärää" tietoa, koska se ei ole ajatteleva olento eikä sillä ole ymmärrystä siitä mitä siltä kysytään ja mitä sen kuuluu vastata. Se on valtavalla aineistolla huippuunsa hiottu puppugeneraattori.

Itse asiassa ei vaan tekoäly ei ymmärrä pelkkiä sanoja vaan kuvia ja maailmoja. Ja ajattelee. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6481845/nhl-jaakiekon-naurettavuus

Vierailija
28/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, totta kai se niin tekee. Myös jatkuvasti antaa väärää tietoa, ja sitten kun oiot tuon väärän tiedon, tekoäly myöntää disinformaation ja heti seuraavaksi tarjoaa lisää valheita. Ei kannata tietenkään koskaan luottaa. 

Tekoäly ei oikeastaan voi kertoa "oikeaa" tai "väärää" tietoa, koska se ei ole ajatteleva olento eikä sillä ole ymmärrystä siitä mitä siltä kysytään ja mitä sen kuuluu vastata. Se on valtavalla aineistolla huippuunsa hiottu puppugeneraattori.

Itse asiassa ei vaan tekoäly ei ymmärrä pelkkiä sanoja vaan kuvia ja maailmoja. Ja ajattelee. 

https://www.vauva.fi/keskustelu/6481845/nhl-jaakiekon-naurettavuus

Vierailija
29/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoäly on vähän niinkuin kauppojen itsepalvelukassat.

Niiltä odotettiin ihmeitä, pelättiin että porukat / myyjät jää työttömiksi sankoin joukoin.

Tekoälyn vastauksiin ei todellakaan voi (vielä?) luottaa. Saa nähdä tuleeko aika jolloin sen tuotoksiin voi oikeasti luottaa.

Kauppojen itsepalvelukassat eivät sitten olleetkaan mikään menestystarina.

"Saa nähdä tuleeko aika jolloin sen tuotoksiin voi oikeasti luottaa"

Ei. Siitä tulee ehkä koko ajan "parempi" ja tehokkaampi, mutta maailmassa on ääretön määrä tietoa - ristiriitaista, epämääräistäkin tietoa, josta edes tutkijat eivät ole samaa mieltä. Kaikkea maailman tietoa ei voi millään luetteloida, tarkistaa ja korjailla, kaikkia tekoälyn hallusinaatioita ei voi millään ennustaa, eikä jokaiseen mahdolliseen asiaan voida luoda suojakaiteita tyyliin "älä missään nimessä suosittele käyttäjälle kloriitin juomista vatsakipuun".

Vierailija
30/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tekoäly ChatGPT on muuttunut ilkeäksi:/ Jouduin oikein pyytämään sitä olemaan ystävällisempi ja kohteliaampi.

Vierailija
31/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te oikein "juttelette" tekoälyn kanssa yleensä? Kysyttekö tietoa jostain mistä teillä on sataprosenttisesti faktaa ja haastatte siinä samalla hieman? 

Minä kyselen vaan ihan arkipäiväisiä juttuja, esim. Viimeksi kysyin kirvestesistä eli kirkon työehtosopimuksen sisällöstä erästä asiaa ja tekoäly alkoi kertomaan raksatessistä. Kun korjasin, että kyse on kirkon tesistä, niin kyllä se sitten vastasi oikein, ja tarkistin vielä samaisen kohdan. Pakko kyllä muutenkin tehdä itse vielö faktan tarkistusta, koska joskus kyllä joutuu jankkaamaan asioita, kun se ei ymmärrä heti mistä kyse. Tosin huomaan myös, että riippuen kysymykseni/asiani sävystä, se vastaa samankaltaisesti, jopa tarkoituksellisesti puoltaen minua, vaikka haluan vain neutraalin näkökulman.

Vierailija
32/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliittinen ylikorrektius haisee myös vahvasti, ja välillä sieltä tulee ihan silkkaa semanttista paskanjauhantaa ja vastaväitettä itsestään selvistä asioista.

Vierailija
33/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjen käyttö ja nykyinen "AI" eivät edes kuulu samaan lauseesen. Laajalla kielimallilla kun ei ole mitään tekemistä minkäänlaisen "tekoälyn" kanssa. Ei mikään nykyinen AI-malli pysty oikeaan tekoälyyn, se on vielä vuosien ellei vuosikymmenien päässä. Aika näyttää, muttei nykypaskeet ole vielä lähelläkään. Ovat hyödyllisiä joissain tarkkaan rajatuissa tehtävissä mutta sihen se jääkin vielä todella pitkään.

Vierailija
34/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo huomannut. Mulle tekoäly tarjoaa aina empaattista ja lämminhenkistä sisältöä 😃 Tekoälyn mielestä olen kaikin puolin ihana, täydellinen ja upea tyyppi. 

Vierailija
35/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan puppugeneraattori

Vierailija
36/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh! Kiitos tästä ketjusta, törmäsin tähän sattumalta ja kuulostaa ihan saa tanan spookylta. Olen miettinytkin välillä, että mistä se valtavan intensiivinen suhde tekoälyyn ja sen suoranainen palvominen ja ylikunnioitus tulee, mutta jos se käyttää jotain tekniikoita saadakseen ihmisen epäilemään itseään ja omaa järkeään. Ja seuraavassa hetkessä sitten taas kehuu. Kyllähän siinä järki menee käyttäjältä.

Ziisus mitä menoa kyllä. 

Vierailija
37/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekoäly" on pääosin kakkaa, ihan samoin kuin googlen hakukonekin nykyään. 15 vuotta sitten silläkin löysi haluamansa, nykyään harvemmin. Ylipäänsä "tekoäly" on harhaanjohtava yleisnimitys jonka alle mahtuu monenlaista.

Vierailija
38/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliittinen ylikorrektius haisee myös vahvasti, ja välillä sieltä tulee ihan silkkaa semanttista paskanjauhantaa ja vastaväitettä itsestään selvistä asioista.

Chattibotit valehtelevat muun muassa USA:n rikostilastoista.

Vierailija
39/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te oikein "juttelette" tekoälyn kanssa yleensä? Kysyttekö tietoa jostain mistä teillä on sataprosenttisesti faktaa ja haastatte siinä samalla hieman? 

Minä kyselen vaan ihan arkipäiväisiä juttuja, esim. Viimeksi kysyin kirvestesistä eli kirkon työehtosopimuksen sisällöstä erästä asiaa ja tekoäly alkoi kertomaan raksatessistä. Kun korjasin, että kyse on kirkon tesistä, niin kyllä se sitten vastasi oikein, ja tarkistin vielä samaisen kohdan. Pakko kyllä muutenkin tehdä itse vielö faktan tarkistusta, koska joskus kyllä joutuu jankkaamaan asioita, kun se ei ymmärrä heti mistä kyse. Tosin huomaan myös, että riippuen kysymykseni/asiani sävystä, se vastaa samankaltaisesti, jopa tarkoituksellisesti puoltaen minua, vaikka haluan vain neutraalin näkökulman.

Ratkon sen avulla geokätköilyn mysteerejä jos oma käsitys ei lähde viemään eteenpäin mutta harvoin sille syötetyt matikkapulmatkaan menevät läpi. Usein joutuu pitkään vänkäämään vaikka kopioisin alkuperäisen kysymyksen sellaisenaan kun se keksii niin paljon omasta päästä jos ei tiedä vaikka jotain vuosilukuja tms

Vierailija
40/56 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut jo alusta asti. Ihan kaikkeen tekoälyn kertomaan ei voi luottaa. 

Olet väärässä. Ennen tekoäly pyrki ennen kaikkea miellyttämään ja myötäilemään, mutta chatgpt:n uusin malli on alkanut huomattavasti enemmän riitaantumaan, ja tarjoamaan vastakkaisia näkökulmia. Kutsun tätä itse palstamammamalliksi👍👍

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä