Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ihmisiä jotka olisivat matkustaneet Euroopassa junalla monen maan läpi? Kertokaa kokemuksia ja vinkkejä!

Vierailija
19.04.2026 |

Itse mietin sellaista, että menisin ensi vuonna ensimmäisenä Caprille ja viettäisin siellä muutaman yön. Sieltä sitten Napolin kautta kohti Suomea junalla. Aina olisi 2-3 yötä jossakin kaupungissa. Napolista esim. Gardajärvelle, sieltä Itävaltaan, seuraavaksi Liechtenstein ja Sveitsi. Saksaan jonnekin ja sieltä Puolaan Auschwitziin ja Krakovaan ja ehkä sitten Gdanskista lento Suomeen. Ei nyt mitenkään lukkoon lyötyä nämä ja otan kyllä ehdotuksia vastaan. Se on kuitenkin selvää, että haluan mennä ensimmäisenä Caprille ja Auschwitzissä haluan käydä myös. 

Olisin yksin liikkeellä. Toki naisena pitää miettiä turvallisuusasioita, mutta terveellä järjellä pitää vähentää riskejä. Mietin, että onko kulkemisen kannalta helpompaa rinkka vai matkalaukku. 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinkka. Ja Interrail-lippu. Itse ottaisin kaikki vyöhykkeet ja kuukauden lippu, niin ei tarvitse tehdä tarkkoja suunnitelmia ja voi liikkua esim. sääennusteiden mukaan.

Yöpyisin retkeilymajoissa, joissa tutustuu muihin reppureissaajiin ja kuulee parhaat ajantasaiset matkavinkit 

Ajankohdaksi ottaisin toukokuun. Tai kunhan on ennen juhannusta. Heinä-elokuussa en Eurooppaan pyrkisi lomaruuhkien takia.

Vierailija
2/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinkka  siksi, että luultavasti kävelyä ja esim. metromatkoja tulee paljon, ja rinkka on silloin paljon kätevämpi. Ellet sitten ajatellut taksilla hurauttaa asemalta hotelleihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinkka. Ja Interrail-lippu. Itse ottaisin kaikki vyöhykkeet ja kuukauden lippu, niin ei tarvitse tehdä tarkkoja suunnitelmia ja voi liikkua esim. sääennusteiden mukaan.

Yöpyisin retkeilymajoissa, joissa tutustuu muihin reppureissaajiin ja kuulee parhaat ajantasaiset matkavinkit 

Ajankohdaksi ottaisin toukokuun. Tai kunhan on ennen juhannusta. Heinä-elokuussa en Eurooppaan pyrkisi lomaruuhkien takia.

En voi valita ajankohtaa koska meillä on kiertävät lomalistat. Mulla on ensi vuonna loma syyskuussa eikä kukaan tuohon kuukauteen halua vaihtaa. Haluan yöpyä hotelleissa, ei ole retkeilymajat mua varten.

Ap

Vierailija
4/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rinkka  siksi, että luultavasti kävelyä ja esim. metromatkoja tulee paljon, ja rinkka on silloin paljon kätevämpi. Ellet sitten ajatellut taksilla hurauttaa asemalta hotelleihin.

En ajatellut taksilla kulkea vaan ihan julkisilla. Eli rinkka on siis parempi vaihtoehto. Sitä mä kyllä ajattelinkin. Rinkka multa löytyy jo. 

Ap

Vierailija
5/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi valita ajankohtaa koska meillä on kiertävät lomalistat. Mulla on ensi vuonna loma syyskuussa eikä kukaan tuohon kuukauteen halua vaihtaa. Haluan yöpyä hotelleissa, ei ole retkeilymajat mua varten.

Ap

Syyskuu on varmasti hyvä vaihtoehto myös. Kannustan vielä tutustumaan retkeilymajoihin. Tarjolla on usein myös hotellihuonetasoisia yksityishuoneita, mutta yleisissä tiloissa voi tutustua muuhun hostellin väkeen. Käytettävissä on myös keittiö. Itse en ainakaan kovin pitkään haluaisi ola pelkän ravintolaruuan varassa.

Omilta reisuiltani olen saanut hyvää matkaseuraa hostelleista. Parin kanssa pidän edelleen vuosien jälkeen yhteyttä. Yksin matkustavana naisena olen mieluummin majoittunut hostelliin, kuin hotelliin tai airbnb-kämppään.

Vierailija
6/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Syyskuu on varmasti hyvä vaihtoehto myös. Kannustan vielä tutustumaan retkeilymajoihin. Tarjolla on usein myös hotellihuonetasoisia yksityishuoneita, mutta yleisissä tiloissa voi tutustua muuhun hostellin väkeen. Käytettävissä on myös keittiö. Itse en ainakaan kovin pitkään haluaisi ola pelkän ravintolaruuan varassa.

Omilta reisuiltani olen saanut hyvää matkaseuraa hostelleista. Parin kanssa pidän edelleen vuosien jälkeen yhteyttä. Yksin matkustavana naisena olen mieluummin majoittunut hostelliin, kuin hotelliin tai airbnb-kämppään.

Ei, retkeilymajat ei ole vaihtoehto joten ei tarvitse tyrkyttää niitä. Mä haluan majoittua hotelleissa ja enkä halua alkaa itse valmistamaan ruokia. Mua ei myöskään kiinnosta tutustua muihin ihmisiin. Mua ainakin kiinnostaa matkakohteissa nähtävyydet, museot, maisemat ja ruokakulttuuri. 

Ap

Vierailija
7/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut mutta siitä on yli 30 vuotta.

Kannattaa tarkistaa esim Saksan rautateiden  Bahn.de aikatauluhauista  ovatko kaikki mainitsemasi  yhteydet toteutettavissa. Liechtensteiniin ei esim mene junia ollenkaan, mutta lyhyt siirtymä bussilla Sveitsistä tai Itävallasta tuskin on ongelma. 

Ymmärrän kanssa jos retkeilymajat ei kiinnosta koska halpojakin hotelleja voi varata netistä. 

Vierailija
8/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Facebookista Maata pitkin matkustavat -ryhmää. Kyllä on ihan tehtävissä tuo reissusi, kannattaa laskea että tuleeko Interrail-lippu halvemmaksi vai ostaa erikseen junaliput jokaiselle pätkälle. Uskon että ainakin alkumatkassa reililippu säästää rahaa, lisäksi se antaa joustavuutta, sillä jos esim. myöhästyt junasta tai haluat vaihtaa suunnitelmaa, voit tehdä niin eikä se maksa mitään. 

Minä olen syksyllä matkustamassa junilla Baltian maiden läpi Krakovaan, tarkoituksena käydä myös Auschwitszissa. Baltiassa ja Puolassa on niin edulliset junaliput, etten ajatellut hankkia reililippua. 

Tosiaan, tsekkaa se Facebook-ryhmä. Lisäksi Interrailin omalta sivustolta löytyy suunnittelutyökalu jolla näet junamatkojen pituuden ja tuleeko vaihtoja. Sitä kannattaa käyttää vaikkei sitä lippua ostaisikaan. 

Vierailija
9/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei juna vie, esim. Flixbussilla on paljon reittejä ympäri Eurooppaa ja USA:takin

Vierailija
11/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen matkustanut mutta siitä on yli 30 vuotta.

Kannattaa tarkistaa esim Saksan rautateiden  Bahn.de aikatauluhauista  ovatko kaikki mainitsemasi  yhteydet toteutettavissa. Liechtensteiniin ei esim mene junia ollenkaan, mutta lyhyt siirtymä bussilla Sveitsistä tai Itävallasta tuskin on ongelma. 

Ymmärrän kanssa jos retkeilymajat ei kiinnosta koska halpojakin hotelleja voi varata netistä. 

Joo toki voi joutua myös linja-autolla menemään joitakin osioita, mutta pääasiassa siis junalla. Googlemaps näyttää todella hyvin reittejä ja aikatauluja, niitä olen käyttänyt muilla reissuilla, mutta toki asia pitää vielä tarkistaa vielä lippuja myyviltä sivustoilta tai sovelluksista. 

Edullisia hotelleja tosiaan löytyy kyllä ja kun varaa ajoissa, niin hinnat ei ole vielä nousseet. 

Ap

Vierailija
12/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas käytän mieluummin matkalaukkua. Syy: pyörät! En halua enkä jaksa kantaa rinkkaa. Mun tyylini on joko mennä junalta suoraan majapaikkaan tai tarvittaessa jättää laukku aseman säilytykseen. Mulle tämä tapa on toiminut hyvin. 

Vierailija
13/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliissa maissa =Länsieurooppa lyhyt aika, nopeasti läpi nähtävyydet ja halvoissa maissa =Itäeurooppa pitempi aika. 

Vierailija
14/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei, retkeilymajat ei ole vaihtoehto joten ei tarvitse tyrkyttää niitä. Mä haluan majoittua hotelleissa ja enkä halua alkaa itse valmistamaan ruokia. Mua ei myöskään kiinnosta tutustua muihin ihmisiin. Mua ainakin kiinnostaa matkakohteissa nähtävyydet, museot, maisemat ja ruokakulttuuri. 

Ap

Pahoittelut, ei ollut tarkoitus tyrkyttää retkeilymajoja/hostelleja. Yritin vain kertoa pyytämiäsi vinkkejä.

(Toki minuakin matkakohteessa kiinnostaa nähtävyydet, museot ja paikallinen kulttuuri. Ei hostelleissa majoittuminen tätä poista. En tutustu siellä ihmisiin saadakseni uusia ystäviä, vaan jakaakseni kokemuksia lähiseutujen näkemisen/kokemisen arvoisista kohteista tai vaikka hyvistä ruokapaikoista.  Ja etenkin iltaisin ruokapaikoista on mukavampi palata majoitukseen porukalla, kuin yksin .)

Vierailija
15/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa reitin matkaliput jo valmiiksi, hotelleja myöten. Perinteinen interrail eli vapaus mennä miten haluaa vaatii aikaa ja joustavuutta mitä ei enää paljoa ole. Nyt on dynaaminen hinnoittelu. Voi myös tulla yllätyksiä: koko kaupungin kaikki hotellit myyty loppuun, ota mitä saat. Kello 22 ja ilta hämärtyy. Idässä myyjätäti möi kyllä junalipun 10€, mutta siirtymäaika oli 10h (Krakova-Berliini), oli elämys. Saksassa junat myöhästelee tai koko junan paikkaliput voi olla peruttu junatyypin vaihtumisen myötä eli paikkaliput ei enää päde. Rinkka hyvä metron portaissa. Tämä kokemus 15 vuoden takaa, ilman älypuhelinta jolla voisi etukäteen buukata matkan varrelta seuraavan etapin. Kaikki meni kuitenkin loistavasti, Tukholmasta ruotsinlaiva kotiin, ja aikataulu pysyi. Seuraavana päivänä töihin. Jos paluussa tulet via balticaa niin bussireitti edukas. Jos paluussa köpiksen kautta niin rahatukku oltava. Puolan rajanylitys oli yllättävän tiukkatyylinen. Ihanaa matkan suunnittelua, kartta on auki! 

Vierailija
16/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalliissa maissa =Länsieurooppa lyhyt aika, nopeasti läpi nähtävyydet ja halvoissa maissa =Itäeurooppa pitempi aika. 

Ei kyllä mä valitsen kiinnostavuuden mukaan sen kuinka kauan missäkin paikassa olen. 

Ap

Vierailija
17/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa reitin matkaliput jo valmiiksi, hotelleja myöten. Perinteinen interrail eli vapaus mennä miten haluaa vaatii aikaa ja joustavuutta mitä ei enää paljoa ole. Nyt on dynaaminen hinnoittelu. Voi myös tulla yllätyksiä: koko kaupungin kaikki hotellit myyty loppuun, ota mitä saat. Kello 22 ja ilta hämärtyy. Idässä myyjätäti möi kyllä junalipun 10€, mutta siirtymäaika oli 10h (Krakova-Berliini), oli elämys. Saksassa junat myöhästelee tai koko junan paikkaliput voi olla peruttu junatyypin vaihtumisen myötä eli paikkaliput ei enää päde. Rinkka hyvä metron portaissa. Tämä kokemus 15 vuoden takaa, ilman älypuhelinta jolla voisi etukäteen buukata matkan varrelta seuraavan etapin. Kaikki meni kuitenkin loistavasti, Tukholmasta ruotsinlaiva kotiin, ja aikataulu pysyi. Seuraavana päivänä töihin. Jos paluussa tulet via balticaa niin bussireitti edukas. Jos paluussa köpiksen kautta niin rahatukku oltava. Puolan rajanylitys oli yllättävän tiukkatyylinen. Ihanaa matkan suunnittelua, kartta on auki! 

No siis mun ajatus on miettiä valmiiksi kuinka kauan missäkin paikassa olen ja varata hotellit ja junaliput yms. etukäteen. En ala jättämään sen varaan, että kai nyt joku majoituspaikka löytyy. 

En ole nyt täysin varma mitä kautta Suomeen päädyn, mutta on tietyt paikat missä haluan tuolla reissulla käydä. Tanskakin kiinnostaisi, mutta meneekö liian ristiin rastiin Eurooppaa hommaksi. Toki suunnittelemalla asiaan saisi järkevyyttä.

Ap

Vierailija
18/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Pahoittelut, ei ollut tarkoitus tyrkyttää retkeilymajoja/hostelleja. Yritin vain kertoa pyytämiäsi vinkkejä.

(Toki minuakin matkakohteessa kiinnostaa nähtävyydet, museot ja paikallinen kulttuuri. Ei hostelleissa majoittuminen tätä poista. En tutustu siellä ihmisiin saadakseni uusia ystäviä, vaan jakaakseni kokemuksia lähiseutujen näkemisen/kokemisen arvoisista kohteista tai vaikka hyvistä ruokapaikoista.  Ja etenkin iltaisin ruokapaikoista on mukavampi palata majoitukseen porukalla, kuin yksin .)

No mä kerroin sulle jo ensimmäisessä vastauksessa, että retkeilymajat ei ole mun juttu. Olisit voinut lopettaa siihen. En mä kaipaa mitään seuraa matkalla.

Ap

Vierailija
19/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennot on monessa kohteessa halvempia kuin junat. Parilla kympillä saa Keski-Euroopassa lippuja. Kannattaa siis katsoa myös ne, niin reittisuunnittelu helpottuu. 

Vierailija
20/53 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinkka tai no oikeammin carryon-kokoinen neliskulmainen reppu (30l) on se millä itse menen työmatkatkin nykyään. Selässä kanto on ihan ehdoton jos on useampi siirtymä reissulla, kukaan jaksa raahata epätasaista alustaa ja rappusia matkalaukkua, etkä halua pilata sillä lomaasi. Ja sillä saat myös estettyä ettet pakkaa liikaa mukaan. 

Kun vain varaat majoitukset hyvissä ajoin niin hyvin onnistuu ko. reissu. Ja teet juna-bussimatkasuunnitelman ja tarkastat mihin nähtävyyksiin pääset raililipulla ja mihin tarvitsee kaupunkien sisäisiä julkisia. Onneksi lähes kaikkialla nykyään voi maksaa kertalipun suoraan joko kortilla julkisessa tai sitten apeissa. 

Sitten kun lasket että kannattaako kaikki matkat ostaa ja varata erikseen vai ottaa interrail-lippu niin jos ero on alle satasen, sanoisin että ostat suosiolla raili-lipun koska kaikkea voi sattua ja keski- ja etelä-euroopan junaliikenne voi olla takkuilevaa. Stressitön fiilis kun ei tarvtise juosta juniin edes esteiden tai muun sinusta johtumattoman takia on arvoltaan mittaamaton lomalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän