Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nivelkivut, mikä auttaisi?

Vierailija
19.04.2026 |

Olen kärsinyt nivelkivuista vuosia, on nivelrikkoa ja kulumaa. Esimerkiksi sormia särkee välillä niin etten pysty keskittymään muuhun. Olen saanut lääkäriltä ohjeet syödä tulehduskipulääkkeitä. Viimeksi kun kävin taas lääkärissä, oli voimakas kipu olkapäässä, yllättäen sanottiin, että ei saa syödä jatkuvasti kipulääkkeitä. Olen kokeillut mobilatit ja muut voiteet, kylmähoitoa (joka on pahaksi) ja lämmin kauratyymy. Fysioterautti antoi jumppaohjeet siihen olkapäähän. Niitä ei pysty tekemään silloin kun se on kipeä, koska tuntuu kuin se olisi tulessa koko ajan. Sitten ei nukuta yöllä. Sen sijaan kun olkapää on parempi, silloin pystyy tekemään. Aikoinaan olin polven takia vaikeuksissa. Siinä on vanha kaatumisesta johtunut vamma, joka temppuili joskus, esim. rappusia en voinut kävellä. Silloin lääkäri sanoi, että leikkausjonoon. Ei kuulunut mitään mistään, mutta toisaalta nyt se polvi on ollut taas paljon parempi. Ei sillä pysty juoksemaan eikä pyöräilemään ylämäkiä, mutta kävely ja arjen toimet onnistuu kyllä ihan hyvin. 

Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, mitä keinoja muilla on nivelkipuihin!

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet nainen niin tarkista estrogeenitasot! 

Matala estrogeeni aiheuttaa /pahentaa nivelkipuja. 

Vierailija
42/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keliakia voi aiheuttaa niveloireita

Minä olen ollut nivelkipujen takia sairauslomalla liki kolme kuukautta. Iho kukkii punaista ihottumaa ja vatsa on jatkuvasti sekaisin. Olen monta kertaa pyytänyt keliakiakoetta kun tulehdusarvoja seurataan muutenkin, mutta oireet eivät kuulema käy taudinkuvaan, joten turhia kokeita ei oteta...

Jos käytät lisänä Voltaren-salvaa tai sen halpaversiota, syypää on todnäk tuo voide. Se tekee erittäin helposti näppylöitä. Verestä otettavan keliakiatestin voi ostaa apteekista ilman reseptiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alkanut nivelrikko viime kesänä polvessa. Kipuihin on hiukan auttanut sellainen merenelävä-mikälie simpukkapilleri. Muös glukosamiini, mutta se taas nostaa verenpainetta ja mulla on verenpainelääkitys.

Ihmettelen näitä tässäkin ketjussa olevia laihdutus- ja liikuntavinkkejä. Mä olen urheillut koko ikäni ja painan 50 kg. Mutta kun kivut on pahat, ei liikkuminen entiseen tapaan kerta kaikkiaan onnistu. Uiminen ei satu kuin vasta jälkeenpäin. 

Vierailija
44/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut nivelkipujen takia sairauslomalla liki kolme kuukautta. Iho kukkii punaista ihottumaa ja vatsa on jatkuvasti sekaisin. Olen monta kertaa pyytänyt keliakiakoetta kun tulehdusarvoja seurataan muutenkin, mutta oireet eivät kuulema käy taudinkuvaan, joten turhia kokeita ei oteta...

Osta apteekista pikatesti maksaa noin 10e ja saat suuntaa antavan tuloksen. Myös se että jättää viljat ruokavaliosta pidemmäksi aikaa on erittäin helppo koe siihen mitä vaikutuksia saa aikaan. Nykyään on helposti saatavilla korvaavia valmisteita mistä tahansa elintarvikkeesta ja kun ruokaa laittaa itse on kaikista helpointa karsia raaka-aineita pois. 

Vierailija
45/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehduskipulääke voi kuormittaa maksaa/munuaisia ja tehokin säilyy jos pitää taukoja. 

Esim tens laite antaa pieniä sähköiskuja kipukohtaan laitettavalla lätkällä sopii polveen.

Inkiväärin sanotaan auttavan. Tärkeintä ehkä vahvistaa lihaksia nivelten lähellä.

Vierailija
46/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kulumaa sormen nivelissä ja olen huomannut että lähes vegaaniruokavaliolla en edes huomaa sormiani, mutta annas kun syön kinkkuvoileivän tai tonnikalaa, seuraavana päivänä huomaan eron.

Vierailija
47/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi liikunnallinen vanharouva sanoi keittävänsä maustamatonta kanaa, jossa liemessä on kollageenia. Jossain valmisteissa on jotain eläinrustoa. Reseptillä Cartexan niminen lääke. 

Googlatkaa myös kurkuma nivelille

Vierailija
48/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko vaivaa ihan geeniperimänä saatuna.  Kivut loppuivat heti keinoniveleen.

Sormia ei voi vaihtaa.

Vierailija
49/73 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap reuma poissuljettu. Itsellä reuma sekä nivelrikkoa.

Vierailija
50/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelrikko vaivaa ihan geeniperimänä saatuna.  Kivut loppuivat heti keinoniveleen.

Sormia ei voi vaihtaa.

Käden voi kyllä, jos löytyy luovuttaja.

Vierailija
51/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta voi olla nivelrikkoon pysyvä, yhden pistoksen parannuskeino.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/b7eafc44-84cf-4cd0-ad06-3939c…

"Pistoshoito voi lopettaa yleisen sairauden – Tulokset hämmästyttävätPistoshoito voisi tulevaisuudessa parantaa nivelrikon jopa viikoissa, tutkijat uskovat."

Vierailija
52/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kollageenilisä ja ruusunmarjajauhe auttoi minulla sormen nivelkipuihin.

Vierailija
53/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös ruoka-aineallergia saattaa aiheuttaa pahojakin nivelkipuja eri nivelissä. Asiasta ei Suomessa juuri puhuta, mutta netin ulkomaisissa lähteistä löytyy tietoa (mm. Mayo Clinic). Myös paljon uraattia sisältävät ruoka-aineet voivat joillain oireilla nivelkipuna (kihti). Kannattaa seurata paheneeko nivelkipuoireet jonkun tietyn ruoan/ruoka-aineen syömisen jälkeen, ja jättää kyseinen asia hetkeksi pois.

Vierailija
54/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumppaa kevyesti.Lisäksi suosittelisin parin viikon  ihan vanhan ajan kylpylälomaa kaikkine hoitoineen esim.Virossa jossa edullisempaa. Sprminivelien  ja ranteiden suhteen onko apuvälineitä käytössä nivelten säästämiseksi esim.purkiavaajat ym. tämän suhteen voisit tilata ajan terveysaseman fysioterapeutilta joka asiantuntija tässä asiassa.

Vierailija
55/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä? Nainen?

Vierailija
56/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kulumaa sormen nivelissä ja olen huomannut että lähes vegaaniruokavaliolla en edes huomaa sormiani, mutta annas kun syön kinkkuvoileivän tai tonnikalaa, seuraavana päivänä huomaan eron.

Keliakia? Itsellä oli kovia kipuja, hiuksia lähti jne

Vierailija
57/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttakaa vain, mutta näillä sain sormien alkavan nivelrikon taltutettua. Kyhmyt, punoitus, jäykkyys ja kipu kadonneet melkein kokonaan.

Vierailija
58/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on polvessa nivelrikko. Joo, lihoa ei saa ja liikunta on kaikista tärkeintä. Lihakset kuntoon! Reisilihakset etenkin. Polkupyöräily on ihan parasta. 

Lisäravinteena mulla on glukosamiini auttanut

Vierailija
59/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttakaa vain, mutta näillä sain sormien alkavan nivelrikon taltutettua. Kyhmyt, punoitus, jäykkyys ja kipu kadonneet melkein kokonaan.

Koeta kestää!

Vierailija
60/73 |
23.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos aapella on vaihtunut se nivel,  joka on kipeä, niin että ensin on polvi kipeä ja sitten se paranee ja tulee joku muu nivel kipeäksi, kyseessä ei oikeasti ole nivelrikko. Nivelrikko ei parane ja ne kerran kipeytyneet nivelet pysyvät kipeinä. Eikä se ilmeisesti ole reumakaan, sillä reumassa molempien puolien nivelet tulehtuvat symmetrisesti. Luultavasti aapeen kivut ovat yksittäisiä virheasennoista ja väärästä rasituksesta johtuvia tulehduksia. Niihin auttaa parhaiten ensin lyhytaikainen burana ja sitten  virheasentojen korjaaminen venytyksillä ja lihaskuntoharjoituksilla ja työergonomian parannuksilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi