Nivelkivut, mikä auttaisi?
Olen kärsinyt nivelkivuista vuosia, on nivelrikkoa ja kulumaa. Esimerkiksi sormia särkee välillä niin etten pysty keskittymään muuhun. Olen saanut lääkäriltä ohjeet syödä tulehduskipulääkkeitä. Viimeksi kun kävin taas lääkärissä, oli voimakas kipu olkapäässä, yllättäen sanottiin, että ei saa syödä jatkuvasti kipulääkkeitä. Olen kokeillut mobilatit ja muut voiteet, kylmähoitoa (joka on pahaksi) ja lämmin kauratyymy. Fysioterautti antoi jumppaohjeet siihen olkapäähän. Niitä ei pysty tekemään silloin kun se on kipeä, koska tuntuu kuin se olisi tulessa koko ajan. Sitten ei nukuta yöllä. Sen sijaan kun olkapää on parempi, silloin pystyy tekemään. Aikoinaan olin polven takia vaikeuksissa. Siinä on vanha kaatumisesta johtunut vamma, joka temppuili joskus, esim. rappusia en voinut kävellä. Silloin lääkäri sanoi, että leikkausjonoon. Ei kuulunut mitään mistään, mutta toisaalta nyt se polvi on ollut taas paljon parempi. Ei sillä pysty juoksemaan eikä pyöräilemään ylämäkiä, mutta kävely ja arjen toimet onnistuu kyllä ihan hyvin.
Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, mitä keinoja muilla on nivelkipuihin!
Kommentit (73)
Voi hyvin todennäköisesti johtua työstä eli jos olet töissä,joissa käytät käsiäsi,lopeta työ.
Minä tein niin.
Sormeni menivät pilalle,mutta parantuivat jonkun ajan päästä kun lopetin työn.
En ollut valmis uhraamaan terveyttäni minkään työn vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalille
Nivelkipuun nivelrikkoon kuntosalia..
Luut uudistuu ja kasvaa uudestaan uudet vai?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos aapella on vaihtunut se nivel, joka on kipeä, niin että ensin on polvi kipeä ja sitten se paranee ja tulee joku muu nivel kipeäksi, kyseessä ei oikeasti ole nivelrikko. Nivelrikko ei parane ja ne kerran kipeytyneet nivelet pysyvät kipeinä. Eikä se ilmeisesti ole reumakaan, sillä reumassa molempien puolien nivelet tulehtuvat symmetrisesti. Luultavasti aapeen kivut ovat yksittäisiä virheasennoista ja väärästä rasituksesta johtuvia tulehduksia. Niihin auttaa parhaiten ensin lyhytaikainen burana ja sitten virheasentojen korjaaminen venytyksillä ja lihaskuntoharjoituksilla ja työergonomian parannuksilla.
Lonkkanivel voi myös kipeytyä, jos saman puolen polvi on kipeä. Silloin voi kengän pohjallisetkin vaikuttaa.
Virheasento voi alkaa jalkaterästä.
Kokeile paastoa,käytä ruoka-aineita joiden sanotaan auttavan kehon tulehdustiloihin.
Kuten oliiviöljy,kurkuma,inkivääri,sitruunamehu.
Ota asiasta selvää.Tietoa kyllä löytyy.
Paaston sanotaan auttavan melkein kaikkiin sairauksiin,kehon tasapainon palauttamiseen ja tulehdustilan poistumiseen.
Hakkaa raaja irti esim. lapiolla. Helpottaa kivut jossain vaiheessa.
Joku tutkimusryhmä kehitteli jotain rustoista lappua joka leikkauksessa laitettiin nivelen päälle. Testattiin koirilla.
Ilmeisesti ei onnistunut kun ei löytynyt tietoa. Avoleikkauksessa on riskejä kyllä.
Itsellä on myös ollut kaiken maailman nivelvaivaa jo useamman vuoden ajan. Kuten jo aiemmin sanottiin, niin estrogeenin väheneminen voi aiheuttaa kaiken muun ohella nivelkipuja. Itsellä auttoikin alkuun hormonikorvaushoito.
Lisäksi helpotusta tuo CuraMIN sekä glukosamiini + kondroitiini + MSM. Tavoiteannokset näissä on glukosamiini: 1500 mg, kondroitiini: 1000–1200 mg ja MSM: 500–1000 mg. Lisäksi menee 100 g D-vitamiinia päivässä sekä 1000–2000 mg Omega-3:sta.
Ja erittäin tärkeää on myös reisilihasten vahvistaminen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalille
Vahvat lihakset tukee niveliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntosalille
Luut ei uudistu eikä kasva, vaan vahvistuneet lihakset tekevät nivelten työn helpommaksi. Ainakin polvien nivelrikkoon aletaan kivunhoidon ohella vahvistamaan reisilihaksia. Fyssari osaa auttaa kertomalla omaan kipuun oikeat liikkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keliakia voi aiheuttaa niveloireita
Myös ruoka-aineallergia saattaa aiheuttaa pahojakin nivelkipuja eri nivelissä. Asiasta ei Suomessa juuri puhuta, mutta netin ulkomaisissa lähteistä löytyy tietoa (mm. Mayo Clinic). Myös paljon uraattia sisältävät ruoka-aineet voivat joillain oireilla nivelkipuna (kihti). Kannattaa seurata paheneeko nivelkipuoireet jonkun tietyn ruoan/ruoka-aineen syömisen jälkeen, ja jättää kyseinen asia hetkeksi pois.
Palkokasveissa sitä uraattia on paljon. Vegaaneilla on suuri vaara sairastua kihtiin ja he eivät voi elää sen taudin kanssa lääkkeettömänä toisin kuin sekasyöjät.
Vierailija kirjoitti:
Hakkaa raaja irti esim. lapiolla. Helpottaa kivut jossain vaiheessa.
Aavekivut tulevat tilalle. Sinulla voisi kokeilla tuota päähän, eiköstä.vain?
Olisiko borrelioosi? Minulla auttoi kun jätti alkoholin kokonaan pois. Monet apteekin itsehoito nivelkapselit ovat myös helpottaneet kipuja. Olen huomannut että tuore inkivääri ja tuore valkosipuli yhdessä kurkuma kanssa ruuissa tekee nivelet liikkuvammiksi.