Nivelkivut, mikä auttaisi?
Olen kärsinyt nivelkivuista vuosia, on nivelrikkoa ja kulumaa. Esimerkiksi sormia särkee välillä niin etten pysty keskittymään muuhun. Olen saanut lääkäriltä ohjeet syödä tulehduskipulääkkeitä. Viimeksi kun kävin taas lääkärissä, oli voimakas kipu olkapäässä, yllättäen sanottiin, että ei saa syödä jatkuvasti kipulääkkeitä. Olen kokeillut mobilatit ja muut voiteet, kylmähoitoa (joka on pahaksi) ja lämmin kauratyymy. Fysioterautti antoi jumppaohjeet siihen olkapäähän. Niitä ei pysty tekemään silloin kun se on kipeä, koska tuntuu kuin se olisi tulessa koko ajan. Sitten ei nukuta yöllä. Sen sijaan kun olkapää on parempi, silloin pystyy tekemään. Aikoinaan olin polven takia vaikeuksissa. Siinä on vanha kaatumisesta johtunut vamma, joka temppuili joskus, esim. rappusia en voinut kävellä. Silloin lääkäri sanoi, että leikkausjonoon. Ei kuulunut mitään mistään, mutta toisaalta nyt se polvi on ollut taas paljon parempi. Ei sillä pysty juoksemaan eikä pyöräilemään ylämäkiä, mutta kävely ja arjen toimet onnistuu kyllä ihan hyvin.
Ottaisin mielelläni neuvoja vastaan, mitä keinoja muilla on nivelkipuihin!
Kommentit (73)
Keliakia voi aiheuttaa niveloireita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osalla nivelrikko kipuilee, mutta ei kaikilla. Siihen en arvaa mistä johtuu.
Eiköhän kaikilla jossain vaiheessa
Ei minulla ole pahemmin kipuillut, tulehdusvaiheessa aristava samoin kuin aamujäykkyys, sorminivelet jo pateilla, mutta en ole tarvinnut särkylääkkeitä, on tainnut olla jo yli kymmenen vuotta selvästi.
Magnesium.
Jossen ota viikottain, alkaa särkeä.
Nivelkipua voi lievittää särkylääkkeillä. Turvallisinta on parasetamoli, mutta annostusohjetta on tärkeä noudattaa. Tulehduskipulääkkeet auttavat myös, mutta niitä ei pidä käyttää pitkään ilman lääkärin ohjeistusta. (Terveyskirjasto.)
Omega-3-rasvahapot tekevät hyvää niveltulehduksista kärsiville. Siksi esimerkiksi rypsiöljy sekä lohi ja muut rasvaiset kalat voivat helpottaa nivelkipuja ja tulehdusoireita. Liiallinen sokerin saanti voi lisätä niveltulehdusriskiä.
Tutki ruokavaliotasi. Itselläni vehnä/gluteeni aiheuttaa nivelten kipua ja jäykkyyttä etenkin jalkapöydissä, jos syön sitä säännöllisesti. Satunnaisesti syötynä pieni määrä ei ole oireita aiheuttanut. Kokeile olla esim. pari viikkoa ilman ruoka-ainetta (vehnä, sokeri, maito) ja katso auttaisiko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole pahemmin kipuillut, tulehdusvaiheessa aristava samoin kuin aamujäykkyys, sorminivelet jo pateilla, mutta en ole tarvinnut särkylääkkeitä, on tainnut olla jo yli kymmenen vuotta selvästi.
Kyllä voin 17 vuotta vanhustyötä tehneenä kertoa, että kaikilla nivelrikko kipuilee, kun ikää tulee. Artroosi on sairaus, joka ilmenee kipuna ja jäykkyytenä. Sen luonne on aaltoileva. Toisinaan kipua on enemmän, toisinaan vähemmän.
Oletko kokeillut muurahaisspriivoidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei kipuillut "koskaan" ennenkuin oli tosipaha niveltulehdus lonkassa, polvissa, jalkaterissä, ranteissa ja sormissa. Turvotukset ja kivut hävisi kuukauden kortisonikuurilla ja kipulääkkeillä mutta sormiin jäi.
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran näyttöä löytyy mm. glukosamiinista ym. tuotteista. Tulehduskipulääkkeitä ei pidä syödä jatkuvasti. Haittoina on vatsaongelmien lisäksi kipukynnyksen madaltuminen. Kipukynnyksen nostoon voi harkita vanhoja MAO-estäjiä. Tulehdusreaktiota hoidettiin ennen kylmäkääreillä ym. Kannattaa tutustua kansanperinteisiin ja etsiä sieltä ratkaisuja myös.
Tulehduskipulääkkeet eivät madalla kipukynnystä. Tuo on urbaanilegenda. Kipu kroonistuu kolmessa kuukaudessa vaikeahoitoiseksi. Sen jälkeen on edes ne kipukynnyksen nostoon tarkoitetut lääkkeet eivät auta niin hyvin kuin toivotaan. Moni kipupotilas joutuu syömään jopa kolmea eri valmistetta kipukynnyksen noston vuoksi ja sen lisäksi vielä ne muut kipulääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Kortisonipiikki ja lihakset kuntoon.
Kortisoni vaan tuhoaa ajan kanssa nivelet.
Kortisoni piikki auttaa sen ajan kuin puudutus kestää.
Oli hienoo kun yhden iltapäivän pystyi keskittyy hommiin.
Mulla auttaa lämpö. Biltemasta sellainen 20€ pikku sähkö huopa joka tulee tosi kuumaksi ja Lidlistä sänkyyn lakanan alle iso lämpölakana vai mikä nimi onkaan,(myynnissä ajoittain))
Kevyt kuormittamaton liike, sähkö pyöräily ja uinti auttaa.
Mobilat ei alkuun toiminut mut nykyään auttaa, kai.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nivelkipujen takia sairauslomalla liki kolme kuukautta. Iho kukkii punaista ihottumaa ja vatsa on jatkuvasti sekaisin. Olen monta kertaa pyytänyt keliakiakoetta kun tulehdusarvoja seurataan muutenkin, mutta oireet eivät kuulema käy taudinkuvaan, joten turhia kokeita ei oteta...
Hiukan lievittyi kun aloitin viljattoman dieetin, ei edes riisiä, tattaria ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nivelkipujen takia sairauslomalla liki kolme kuukautta. Iho kukkii punaista ihottumaa ja vatsa on jatkuvasti sekaisin. Olen monta kertaa pyytänyt keliakiakoetta kun tulehdusarvoja seurataan muutenkin, mutta oireet eivät kuulema käy taudinkuvaan, joten turhia kokeita ei oteta...
Mikset osta keliakiatestiä? Ihmettelen ihmisiä, jotka valittavat, että varmaankin keliakia ja ei viitsi edes apteekin kotitestillä selvittää, voiko olla. Sehän nyt otetaan sormenpäästä, mutta sen perusteella saa terveydenhuollosta verikokeet. Lapsikin tuon verran ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Jonkin verran näyttöä löytyy mm. glukosamiinista ym. tuotteista. Tulehduskipulääkkeitä ei pidä syödä jatkuvasti. Haittoina on vatsaongelmien lisäksi kipukynnyksen madaltuminen. Kipukynnyksen nostoon voi harkita vanhoja MAO-estäjiä. Tulehdusreaktiota hoidettiin ennen kylmäkääreillä ym. Kannattaa tutustua kansanperinteisiin ja etsiä sieltä ratkaisuja myös.
Voin kyllä kertoa että kipukynnys ei ole madaltunut tulehduskipulääkkeillä eikä muillakaan. Väkisin soittivat töihin ambulanssin hakemaan kun jalka ei enää päälle ottanut, lonkkanivel petti. Tuskanhiki kyllä oli ja sain kirottua että en mitään lanssia tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortisonipiikki ja lihakset kuntoon.
Kortisoni vaan tuhoaa ajan kanssa nivelet.
Kyllä ne on jo tuossa vaiheessa hyvin pitkälle tuhoutunut, sellaisen helppo neuvoa kenellä ei omakohtaista kokemusta. Kortisoni auttaa paremmin pillereinä jos ja kun useammassa nivelessä.
Jos olet nainen niin tarkista estrogeenitasot!