Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten kehitykseen suurin merkitys on kavereilla. Miten olette huomioineet tämän?

Vierailija
09.05.2007 |

Pienen lapsen käytökseen vaikuttavat vanhemmat, mutta kaverien merkitys kasvaa koko ajan ja jo kouluun metäessä kavereilla on jo enemmän merkitystä kuin vanhemmilla. Lapsen kasvamista aikuiseksi ja loppuelämää (koulutusvalintoja, päihteidenkäyttöä, rikollisuuteen ajautumista yms.) selittävät suurelta osalta kaveriporukat, joissa lapsi liikkuu. Tärkeintä lastenkasvatuksessa on siis saada lapsilleen oikeanlaiset kaverit. Miten olette ottaneet tämän huomioon valinnoissanne ja miten pyritte toimimaan tässä asiassa lasten hyväksi?

Valitsetteko kavereita suoraan?

Tuetteko lasta sellaisiin harrastuksiin, joista katsotte löytyvän sopivia kavereita?

Oletteko valinneet asuinalueen tämän asian mukaan?

Entä lapsen koulun?

Oletteko tehneet uhrauksia, jotta voitte varmistaa hyvät asemat näissä asioissa? (Esim. lyhyt lasten kotihoito, jotta on varaa asuntoon hyvällä alueella, säästäminen pikkulapsiaikaan, että on varaa harrastuksiin jne?)

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
10.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä että pääsevät suojatyöpaikkoihin! Koulutus on ruotsinkielisell helpompaa omalla äidinkielellä, korkeakouluun pääset helpommin kuin suomenkielinen. Omalla äidinkielellä opiskeleminen on siis helpompaa. Rahaa on suomenruotsalaisilla (omistavat 25% Suomen kaikesta varallisuudesta) ja vielä kun on " hyvä veli-järjestelmä" joka takaa työpaikan niin mikäs siinä on kermaperseillä elellessä.

Vierailija:

Kyllähän suomenruotsalaiset teinitkin ihan tutkimusten mukaan ryyppävät suomenkielisiä teinejä enemmän, mutta ovat silti aikuisena onnellisempia, terveempiä ja pitkäikäisempiä.

Vierailija
2/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vanhemmat voivat vaikuttaa lastensa kasvatukseen hyvinkin pitkään, mutta perusteet rakennetaan varhaislapsuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se suurin vaikuttaja lapsen luonteeseen ym. ole lapsi itse ja hänen kehittyvä persoonansa...ja se persoona kehittyy joko normaalisti tai kieroon, riippuen ihan vanhemmista. Tämä huomio on ihan omasta lapsuudestani; kaveripiirini ryyppäsi ja rellesti jo todella nuorena, minä join vain vettä vielä 18-vuotisbileissänikin. Kotona juomista ei erityisesti moralisoitu, mutta itseäni se ei vaan koskaan kiinnostanut.

Vierailija
4/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä olennaisempaa on se, millaisiin sosiaalisiin ryhmiin hän kuuluu. Kas kun ihminen - varsinkin lapsi - voi muuttaa käytöstään ja jopa arvojaan kovastikin tullakseen hyväksytyksi siinä sosiaalisessa ryhmässä. Ihan sama, mitä kotona opetetaan, jos lapsi haluaa olla hyväksytty jengissä, jossa kilpaillaan näpistelyssä.

Ap, vastaus kysymykseesi on, että en ole vielä tehnyt ratkaisuja. Mutta päätökseni on, että lapseni eivät mene enää yläasteelle tässä lähiössä, jossa nyt asumme eli muutamme sitä ennen. En todellakaan halua, että lapseni teininä ovat osa tuossa ostarilla notkuvaa keppanajengiä *puistatus*

Vierailija
5/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä ollaan todellakin sitä mieltä, että vaikka lapsi kehittää perusturvallisuuden ja minäkuvan pitkälti varhaislapsuudessa kotiolojensa perusteella, hänen arvonsa ja käyttäytymisensä kokevat suuria muutoksia kouluiässä riippuen nimenomaan sosiaalisista ryhmistä, joissa hän on/haluaa olla osallisena.

Kyse on siis sopeutumisesta ryhmiin! Eikä pelkästään parhaisiin kaveriporukoihin, myös koululuokkaan jne.

(5)

Vierailija
6/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä molemmilla on vaikutusta. Itse juuri mietin tässä yksi päivä että ympäristöllä ja erityisesti kavereilla on ollut suuri vaikutus minuun ja muihin läheisiini/ystäviini.

Eri asia on sitten miten ne huonot/hyvät kaverit tulee valittua. Siihen vanhemmat voivat vaikuttaa. Enkä tarkoita nyt sitä että vanhemmat valitsevat lapsen puolesta kaverit, vaan että vanhemmat kertovat asioista lapsille ja auttavat heitä oikeaan suuntaan.

Vierailija
7/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurimme ja lasten kaverien vanhemmat ovat samanhenkisiä ja suurimmaksi osaksi myös korkeakoulutettuja kuten mekin. Alue on siisti eikä nuorisojengejä pyöri nurkilla. Toki valitsimme alueen pitkälti sen perusteella että itse täällä viihdymme, mutta myös se että uskomme että lasten on täällä hyvä kasvaa vaikutti.

Koulun valinta on toinen tärkeä juttu. Meillä olisi kolme koulua kävelymatkan päässä ja valitsimme niistä parhaan tuntuisen, vaikka se ei ihan lähin olekaan.

Kavereita en ole joutunut valitsemaan, kun niitä todella huonoja vaihtoehtoja ei ole ollut tarjolla. Kieltämättä huomaan rohkaisevani kaveruutta niiden lasten kanssa, joiden vanhemmista pidän ja joiden kanssa kasvatustapamme on samanlainen - toistaiseksi lasten mieltymykset ovat osuneet minun mielipiteideni kanssa yksiin.

Teini-ikäisen kanssa tämä on varmaan vaikeampaa, mutta en usko että hyvällä itsetunnolla varustettu lapsi, joka on siihen ikään asti viettänyt aikaansa " kunnollisten" kaverien kanssa kovin herkästi alkaa hinkua minkään dokailevan jengin jäseneksi. Ja jos näin käy, isä voi sitten käydä kiskomassa kauluksesta kotiin :-)

Vierailija
8/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse just tässä kaksi päivää sitten katselin täällä ongelmalähiössä yhden hyvän perheen vesaa, jonka vanhemmat tiedän tunnollisiksi kasvattajiksi. Poika (10-vuotias) ajeli neljän ei-niin-hyvän-perheen kaverinsa kanssa ympäriinsä pyörällä ja huvitteli puhaltelemalla kiviä talojen ikkunoihin sellaisella muoviputkella. En tietysti tiedä, kenen idea se oli (kaverien vai tämän pojan, mutta omat epäilykseni minulla on)

Vastaantulijoille haistateltiin kovaan ääneen.

Kun näen ko. pojan äidin, kerron kyllä tapahtuneesta. Ei taida äiti aavistaakaan, mitä jälkipolvi iltapäivisin harrastaa...

(5)

Vierailija
9/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ujona jouduin nörttiporukkaan ja ne äänekkäämmät joi ja rellesti.

Vierailija
10/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä sen huomaa lasten kaveripiirissä, jo ihan ensimmäisiltä luokilta lähtien esim. kouluun suhtaudutaan vakavasti.

Vierailija
11/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ajatella, että lapsen kaverien vanhempien kanssa kannattaisi pitää jonkinmoiset välit, sikäli kun se on mahdollista. Sopia ehkä yhteisistä sallitun/kielletyn rajoista ja siitä, että infotaan toisia siitä, mitä näkee lasten touhuavan.

Pahalta tuntuisi sekin, että kieltäisi lasta olemasta jonkun kaverin kanssa tekemisissä, koska sen jonkun vanhemmat olisivat esim. alkkiksia tai muita sekoilijoita. Siinähän voisi itsellä olla mahdollisuus tukea sitä " huonon perheen lasta" edes vähän...

Vierailija
12/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen tuota kavereiden vaikutusta niin, että he osaavat ottaa toiset huomioon ja käyttäytyä omien ihanteidensa mukaisesti. Toinen tärkeä asia on mielestäni ihan pienestä pitäen olla kiinnostunut myös lapsen kavereista ja heidän jutuistaan eli oppia tuntemaan niin oma lapsi kuin kaveritkin.

Vierailija
13/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yh ja asun hienolla alueella. Siksi että haluan TURVALLISEN ympäriston. Siitä huolimatta olin 3 vuotta kotona.

Asioita voi järkkäillä uusavuton!

Vierailija
14/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mä olen yh ja asun hienolla alueella. Siksi että haluan TURVALLISEN ympäriston. Siitä huolimatta olin 3 vuotta kotona.

Asioita voi järkkäillä uusavuton!

Vierailija
15/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla yh:lle mahdollista jos ei kahden vanhemman perheelle?

nimim. yh stadista

Vierailija
16/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Miten se voi olla yh:lle mahdollista jos ei kahden vanhemman perheelle?

nimim. yh stadista

Vierailija
17/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen akateemisesta perheestä ja kaikki perhetuttuni ovat/olivat samalla taustalla. Kaikissa perheissä oli enemmän tai vähemmän alkoholismia ja väkivaltaa. Kaikkien perheiden lapsilla (ainakin jollakin heistä) on taustallaan psyykkisiä sairauksia (masennusta, anoreksiaa), osalla päihdeongelma ja osa vetänyt huumeita (siis ihan kovaa kamaa, blossia on poltelleet kaikki.) Että se niistä paremmista piireistä. Olen myös käynyt erikoiskoulun ja asunut OKT-alueella.

Vierailija
18/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin klisee kuin onkin, niin on kivempi itkeä limussinissa kuin bussissa.

Vierailija:

Minä olen akateemisesta perheestä ja kaikki perhetuttuni ovat/olivat samalla taustalla. Kaikissa perheissä oli enemmän tai vähemmän alkoholismia ja väkivaltaa. Kaikkien perheiden lapsilla (ainakin jollakin heistä) on taustallaan psyykkisiä sairauksia (masennusta, anoreksiaa), osalla päihdeongelma ja osa vetänyt huumeita (siis ihan kovaa kamaa, blossia on poltelleet kaikki.) Että se niistä paremmista piireistä. Olen myös käynyt erikoiskoulun ja asunut OKT-alueella.

Vierailija
19/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsilla on hyvät harrastukset, heidän kanssaan ollaan paljon, tehdään yhdessä asioita, heitä suojellaan liian varhaiselta aikuistumiselta, kotiin tuloajat, tutut kaverit ja kavereiden vanhemmat niin paljon on jo tehty. Asumme ns hyvällä alueella, mutta se ei kyllä takaa yhtään mitään. Kun lapsi on vanhemman otteessa tietyllä lailla ei hän löydä yhteistä maailmaa niiden pahimpien kanssa ainakaan niin helposti. Kyllä olen myös puuttunut kaveriseuraan siinä mielessä, että tiesin ettei yhtä kaveria mitkään pihajuoksuleikit kiinnosta vaan jonnekin ostarille piti päästä, niin en lastani sinne päästänyt. Kaveri oli tervetullut kyllä mukaan, jos olisi kiinnostanut.

Vierailija
20/61 |
09.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa kaikki tuntevat toisensa. täällä toteutuu aika hyvin " koko kylä kasvattaa" -periaate.