Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi olen niin ärtyisä koko ajan?

Vierailija
18.04.2026 |

Voiko olla joku fyysinen syy tähän? Olen jatkuvasti ihan räjähtämispisteessä ja räjähdänkin välillä hallitsemattomasti. Tämmöistä on ollut ajoittain ennenkin mutta ei näin pahasti. Yritän muuttaa ajatusmaailmaa mutta vaikka yritän ajatella kuinka positiivisesti niin silti saatan kilahtaa yhtäkkiä.

Voiko joku puutostila aiheuttaa tätä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosialismin vastustus aiheuttaa ärtymystä.

Vierailija
22/50 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialismin vastustus aiheuttaa ärtymystä.

Vihaan hallitusta, varmasti sen toimet on osasyy tähän olooni. Kaikki tuntuu mahdottomalta nyt: ettei Suomella ole mitään toivoa eikä kenelläkään hyvää tulevaisuutta. Yritän magnesiumia ja b-vitamiinia, mutta ei ne hallituksen paskuuteen auta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko koskaan pystynyt käsittelemään sun traumoja? Itellä ollut joskus samanlaista.

Vierailija
24/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko koskaan pystynyt käsittelemään sun traumoja? Itellä ollut joskus samanlaista.

Olen käsitellyt. Ei ne puhumalla poistu, koettua elämää. Olen pystynyt kuitenkin harjoittelun avulla muuttamaan omia reagointitapojani. Nyt se ei auta enää ja siksi epäilen jotain fysiologista syytä. Voisi olla kilpirauhanen, kun on niin kuuma koko ajan, tukka rasvoittuu ja sitä irtoaa. 

ap

Vierailija
25/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai mä vai? 

En mä ole mutta rakastan kertoa ja pohtia  mitä ääliömäisiä sabotointeja ja rikoksis  on tehty perheemme  pään menoksi. 

Vierailija
26/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käsitellyt. Ei ne puhumalla poistu, koettua elämää. Olen pystynyt kuitenkin harjoittelun avulla muuttamaan omia reagointitapojani. Nyt se ei auta enää ja siksi epäilen jotain fysiologista syytä. Voisi olla kilpirauhanen, kun on niin kuuma koko ajan, tukka rasvoittuu ja sitä irtoaa. 

ap

Käy testissä. Voi hyvinkin olla.

Vierailija
27/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valeriaana ja  Rescue Remendy. Itellä tuli aikanaan agret pintaan, kun treenasin aktiivisesti tietynlaista itämaista lajia, johon kuului mielikuvaharjoitteita. Lopetin treenin, jo helpotti, eikä enää tehnyt mieli vetästä ventovieraita turpaan.

Kevennä ruokavaliota, punainen liha pois, seuraa vaikuttaako.

Vierailija
28/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki oikein mitä ehdotettu. Ei seksiä vuosiin, on traumatausta, stressiä toimeentulosta jne. Mutta yleensä olen silti pystynyt olemaan positiivinen edes jollain lailla ja ajatellut että aika aikaa kutakin. Ja ennen kaikkea olen pystynyt nauttimaan elämän pienistä iloista.Nyt en enää edes sitä vaan vtuttaa koko ajan.

ap

Patoutuneita tunteita? Niitä vois olla hyvä purkaa joskus. Junaradan yläpuolelle sillalle huutamaan täysillä kun juna tulee. Tai kuntonyrkkeilyyn hakkaamaan säkkiä.

Vierailija
29/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika netin käyttö ainakin aiheuttaa tuota. Et voi olla varma kenen kanssa keskustelet ja trollaako henkilö.

Vierailija
30/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se woketus ja feminismi teettää. 

En woketa enkä ole feministi. Vähän jopa sovinisti, ainakin on syytetty. Nyt ei kiitos enempää näitä typeriä ehdotuksia. Oikeasti yritän saada selville mikä helvetti mulla on. Koska kohta varmaan tapan jonkun jos tää jatkuu.

ap

Ei varmaan lohduta, mutta itse ihmettelen ja pelkään ihan samaa. Moni ketjussa ehdotettu asiallinen syy osuu itseenkin ja niiden päälle on nyt uusimpana tullut jonkinsortin unettomuus ja jatkuva väsymys, mutta se siis on seuraus, ei syy.

Tämä raivopäisyys on pelottavaa, kun niin sekunnissa raivostuu nollasta sataan ja sitten hakkaa pulssi hulluna ja oikeasti tuntuu, että kohta katkeaa päästä joku suoni. Sitä tosiaan on kuin räjähdyspisteessä sekä henkisesti että fyysisesti. Sitten se onneksi taas laantuu tullakseen takaisin ihan yhtä yllärinä ja äkkiä.

Kortisolin ylituotanto?  Lihotko? 

Vierailija
31/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Käy testissä. Voi hyvinkin olla.

Kun minulla oli kilpirauhasen liikatoiminta, oli vähän tuollaista. Tavarat tippuivat käsistä enkä nukkunut yöllä. 

Vierailija
32/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valeriaana ja  Rescue Remendy. Itellä tuli aikanaan agret pintaan, kun treenasin aktiivisesti tietynlaista itämaista lajia, johon kuului mielikuvaharjoitteita. Lopetin treenin, jo helpotti, eikä enää tehnyt mieli vetästä ventovieraita turpaan.

Kevennä ruokavaliota, punainen liha pois, seuraa vaikuttaako.

Kokeilen noita, valeriaanaa ja Rescue Remedyä. Olen eri mieltä punaisesta lihasta. Nimittäin proteiinin syönti tuntuu helpottavan raivokkuutta. Mutta olen yrittänyt tulla nyt toimeen mahdollisimman pienellä rahalla ja syönyt kaikkea halpaa, pastaa ja puuroa. Siksi mietin noita hivenaineita ja vitamiinejakin tosissani, ja kokeilen alkaa ottaa b-vitamiinia ja magnesiumia.

ap

Vierailija
33/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En woketa enkä ole feministi. Vähän jopa sovinisti, ainakin on syytetty. Nyt ei kiitos enempää näitä typeriä ehdotuksia. Oikeasti yritän saada selville mikä helvetti mulla on. Koska kohta varmaan tapan jonkun jos tää jatkuu.

ap

Ei varmaan lohduta, mutta itse ihmettelen ja pelkään ihan samaa. Moni ketjussa ehdotettu asiallinen syy osuu itseenkin ja niiden päälle on nyt uusimpana tullut jonkinsortin unettomuus ja jatkuva väsymys, mutta se siis on seuraus, ei syy.

Tämä raivopäisyys on pelottavaa, kun niin sekunnissa raivostuu nollasta sataan ja sitten hakkaa pulssi hulluna ja oikeasti tuntuu, että kohta katkeaa päästä joku suoni. Sitä tosiaan on kuin räjähdyspisteessä sekä henkisesti että fyysisesti. Sitten se onneksi taas laantuu tullakseen takaisin ihan yhtä yllärinä ja äkkiä.

Olen lihonut (vähän), mutta luulen että se johtuu tästä halpojen hiilarien mättämisestä. Rasvaista ja makeaakin tekee mieli, kun ei ole varaa lihaan. No kananmunia yritän kyllä syödä, niitä saa edullisesti. Otan selvää kortisolin ylituotannosta. Se olo mikä mulla on, on sellainen uhan tunne, raivo ja jotenkin sekava, keskittymiskyvytön. Samalla alkaa huimata/pyörryttää kun se raivo kasvaa. Voisin kuvitella että samanlainen olo kuin muistisairaalla. Muisti kyllä pätkii itselläkin, mutta tuskin muistisairas olen.

ap

Vierailija
34/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Itseasiassa joo ja sekin lisää ärtymystä.

Vierailija
35/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki oikein mitä ehdotettu. Ei seksiä vuosiin, on traumatausta, stressiä toimeentulosta jne. Mutta yleensä olen silti pystynyt olemaan positiivinen edes jollain lailla ja ajatellut että aika aikaa kutakin. Ja ennen kaikkea olen pystynyt nauttimaan elämän pienistä iloista.Nyt en enää edes sitä vaan vtuttaa koko ajan.

ap

Patoutuneita tunteita? Niitä vois olla hyvä purkaa joskus. Junaradan yläpuolelle sillalle huutamaan täysillä kun juna tulee. Tai kuntonyrkkeilyyn hakkaamaan säkkiä.

Ei mulla pääse tunteet patoutumaan, kun rähjään ihan päivittäin jollekulle. Siihen tässä apua etsitään.

ap

Vierailija
36/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen lihonut (vähän), mutta luulen että se johtuu tästä halpojen hiilarien mättämisestä. Rasvaista ja makeaakin tekee mieli, kun ei ole varaa lihaan. No kananmunia yritän kyllä syödä, niitä saa edullisesti. Otan selvää kortisolin ylituotannosta. Se olo mikä mulla on, on sellainen uhan tunne, raivo ja jotenkin sekava, keskittymiskyvytön. Samalla alkaa huimata/pyörryttää kun se raivo kasvaa. Voisin kuvitella että samanlainen olo kuin muistisairaalla. Muisti kyllä pätkii itselläkin, mutta tuskin muistisairas olen.

ap

Vastasin jo eilen että ihan on samanlaista oireilua ja nyt kuvailet just taas lisää ihan mun oireita. Sen lisäksi, että pelkää tirvaisevan pian jotakuta päin näköä niin pelottaa just tuokin, että noinko tässä on joku muistisairaus puhjennut. Tuo huippaaminen on myös pelottava tunne, tuntuu kuin yhtäkkiä maa vaan katoaisi jalkojen alta ja istuessa kuin tuoli kaatuisi.

Vierailija
37/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Kuulostaa tutulta nuo oireet. Olen se joka ehdotti kortisolin liikatuotantoa. 

Vierailija
38/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kofeiini ensin piristää. Mutta usean päivänä se ärsyttää osan. Ja oikeasti tarvii ajoissa unta.

Vierailija
39/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet? Itsellä oli ihan selittänätöntä ahdistusta ja ärtyisyyttä, mikä oli mulle täysin outoa, kun en milloinkaan ollut ollut sellainen aiemmin, vaan hyvinkin sopeutuvainen tai suorastaan alistuvainen ja ennen kaikkea  rauhantahtoinen konfliktien välttelijä. Meni nekin vuodet onneksi ohi ajastaan. Tosin työuupumus oli kiva lisä siihen päälle ja kaikki unihäiriöt mitä tuli siitä työstressistä, yötyövuoroista ja vaihdevuosien hikoiluoireista. Voisiko sulla olla kyse sellaisesta?

Silloin luin myös formaatin tärkeydestä. Sitä saa tummanvihteistä kasviksista ja kokojyväviljasta. Ja monityydyttymättömistä rasvahapoista, erityisesti alfalinoleenihaposta. Rupesin huolehtimaan  että ruokavaliossani on joka päivä ne suositellut pari ruokalusikallista rypsiöljyä, koska siitä juuri saa tuota alfalinoleenihappoa hyvin. Musta tuntuu, että ruokavaliomuutoksetkin helpottivat oloa, mutta voi toki olla niin, että ne olivat muutenkin jo menossa ohi. Paras apu oli, kun työ loppui ja sain ruveta nukkumaan kaikki yöni eikä tarvinnut enää työn takia valvoa ja elää univajeessa. Liian vähä uni vie ihmisen hulluuden partaalle.

Kertoisin mieluummin mikä sulla on, mutta kun en tiedä ja siksi kuvailin mitä tapahtui minulle, koska kai tämä ilmiö on tavallinenkin vaihdevuosissa ja/tai muussa univajeessa. Joudut itse arvelemaan voiko olla jotain samaa vai ei.

Ai niin kilpirauhasen liikatoimintaa voi liittyä myös tavallista nopeampi kiihtyminen nollasta sataan, siis ärtyisyys. Ja ehkä myös jos veren kalsiumarvot ovat liian korkealla. Ja tietysti jos on koko aja kipuja, mutta et kertonut sellaisia olevan (tai en huomannut). Jos riittävä uni ei tuo helpotusta, niin ehdotan lääkärikäyntiä. Vaihdevuosiinkin on hoitoa. Ja tulee muut mahdolliset taustasyyt katsottua myös.

Vierailija
40/50 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ikävä "vaiva". Ja kun se syyttä kaatuu muiden niskaan helposti kotona ja/tai töissä. 

Asian tunnistaminen on kuitenkin jo iso askel sen hallisemiseen - kun pystyt edes 50% taoauksista pitämään turpasi kiinni vaikka kuinka ärsyttäisi, niin olet huomattavasti siedettävämpää seuraa. 

Itsellä töissä tuli iso kasa pieniä takaiskuja viime viikolla sekä itselle, että koko henkilöstölle etujen leikkaamisen muodossa. V kuin pientä oravaa, mutta huomenna olen vakaasti päättänyt olla valittamatta (ellei joku muu aloita).