Viisikymppinen ja haluaisin aloittaa sijoittamisen.
Kertokaa parhaat vinkit kuinka lähteä liikenteeseen asiassa. Ei siis aikaisempaa kokemusta sijoittamisesta. Mahdollisuus olisi laittaa 300-500€/kk.
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
ap. tuossa iässä ja noilla summilla on ihan turha enää alkaa sijoittamaan, tai kannattaa jos haluat jättää perillisillesi muutaman hassun lisäeuron jos hyvin sattuu sijoitukset osumaan, mahdollista myös että jää vähemmän kun ilman sijoituksia.
Viisikymppisellä on työikää vielä 15+ vuotta, mikä on oikein hyvä aika sijoittaa. Esim. AP:n mainitsema 300 €/kk kerryttää 15 vuodessa 7% tuotolla reilun 93000 euron potin. Kelpo summa eläkkeen lisukkeeksi.
Laittaisin esim. kolmeen eri rahastoon tai ETF:ään satasen kuhunkin per kk. Ainakin yksi rahastoista saisi olla joku koko maailman passiivinen rahasto, jossa olisi pienet kulut. Pari muuta voisi olla vaikka tiettyyn maanosaan tai toimialaan sijoittavia, joista arvelee saavansa mukavat tuotot. Näitä voisi sitten jonkun aikaa seurailla, ja katsoa, kuinka kehittyvät. Muutoksia voi sitten aina halutessaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 40 vuotiaana ja olen nyt 50 vuotias. Olen tienannut vuokraamalla noin 120000 euroa 10 vuodessa. Sijoitin 125000 euroa kahteen asuntoon jotka laitoin vuokralle. En ota riskejä vaan vuokraan paria asuntoa ja se on aika riskitöntä. Olen siis lähes tuplannut sijoitukseni. Nyt vaan ei kannata myydä asuntoa koska talous on surkeassa jamassa joten jatkan vuokraamista.
Riskitöntä? Kallu voi pistää kaiken palasiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hajauttaa myös ajallisesti. Nordnet on hyvä vaihtoehto, kaikkein helpoin minusta on S-Pankin rahastot, ne ovat myös tuottaneet hyvin.
Eikös Nordnetissä ole isot kulut, jos haluaa sijoittaa muuhunkin kuin siihen kuluttomaan Suomi-indeksiin? Tarkoitan, jos sijoittaa pienillä summilla kerrallaan.
Muistakaa rahastoa valitessa, että kulut max 0.50%! Pankkien omissa rahastoissa voi olla 2-3% kulut ja se on ryöstöä.