Viisikymppinen ja haluaisin aloittaa sijoittamisen.
Kertokaa parhaat vinkit kuinka lähteä liikenteeseen asiassa. Ei siis aikaisempaa kokemusta sijoittamisesta. Mahdollisuus olisi laittaa 300-500€/kk.
Kommentit (25)
Aloitin 40 vuotiaana ja olen nyt 50 vuotias. Olen tienannut vuokraamalla noin 120000 euroa 10 vuodessa. Sijoitin 125000 euroa kahteen asuntoon jotka laitoin vuokralle. En ota riskejä vaan vuokraan paria asuntoa ja se on aika riskitöntä. Olen siis lähes tuplannut sijoitukseni. Nyt vaan ei kannata myydä asuntoa koska talous on surkeassa jamassa joten jatkan vuokraamista.
Koko maailmaan sijoittava indeksirahasto tai ETF. Tuon ikäisenä kannattaa laittaa puolet korkosijoituksiin, ainakin vanhan sijoitusohjeen mukaan: Osakkeisiin 100 % - ikä
Nordnetin kuluton suomi-indeksi helpoin. 12kk aikana tuotto +43.45%. Muistakaa aina, että kulut syö tuottoa!
Vierailija kirjoitti:
Aloitin 40 vuotiaana ja olen nyt 50 vuotias. Olen tienannut vuokraamalla noin 120000 euroa 10 vuodessa. Sijoitin 125000 euroa kahteen asuntoon jotka laitoin vuokralle. En ota riskejä vaan vuokraan paria asuntoa ja se on aika riskitöntä. Olen siis lähes tuplannut sijoitukseni. Nyt vaan ei kannata myydä asuntoa koska talous on surkeassa jamassa joten jatkan vuokraamista.
Sitten heräsit kusihätään
Viisikymppisenä kannattaa sijoittaa omaan hautapaikkaan, saa sitten varmasti mieluisen ettei kyrpiintyneet omaiset työnnä jonnekin kaatopaikan reunaan
Vierailija kirjoitti:
Nordnetin kuluton suomi-indeksi helpoin. 12kk aikana tuotto +43.45%. Muistakaa aina, että kulut syö tuottoa!
Tää on hyvä, tienasin melkein 140 000 tällä ennen kuin myin pois
Tulikiven osakkeisiin. Kaikki kiinni. Varma vinkki.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä kaikkia rahojani Suomi-indeksiin laittaisi. Ajat on tuuliset, eikä ole lainkaan varma, että tuleva vuosi on yhtä tuottoisa. Ehkä joku ETF ja eri maailman kolkkiin hajautettu rahasto tuohon rinnalle.
Kannattaa hajauttaa myös ajallisesti. Nordnet on hyvä vaihtoehto, kaikkein helpoin minusta on S-Pankin rahastot, ne ovat myös tuottaneet hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on se Suomi mikä sen tuoton syö. Huonoin pörssi kaikista.
Niin, nyt sattui hyvä tuuri Suomi-indeksin omistajille. Vuosi 2024 oli tasan 0% tuottoa ? ja 2025 43,5%, mitään järjellistä selitystä nousulle ei ole, Suomen talous ei kasva jne, mutta Trump pelottaa ja ärsyttää niin paljon että suomalaiset ja ulkomaalaiset alkoivat siirtää rahoja USA indekseistä pois ja sijoittaa muualle, myös Suomeen, siitä seurasi että euroindeksit ja Suomi nousivat uskomattomasti ... sitä ei tiedä että miten jatko menee ... Suomi oli väitetysti aliarvostettu ja on nyt noussut oikeutetulle tasolleen, mutta tuossa on pudotusvaraakin, kuten myös kullan nykyisessä hinnassa, mutta eipä kukaan uskonut että bitcoinkaan nousee jostain 5000 eurosta ensin 50 00O:een ja siitäkin vielä kevyesti ylöspäin.
No, kai viiskymppiselläkin jotenkin voi aloittaa.
ap. tuossa iässä ja noilla summilla on ihan turha enää alkaa sijoittamaan, tai kannattaa jos haluat jättää perillisillesi muutaman hassun lisäeuron jos hyvin sattuu sijoitukset osumaan, mahdollista myös että jää vähemmän kun ilman sijoituksia.
Avaat pankkiisi tilin ja ostat kaksi kertaa vuodessa jotain sp500 etf tai vastaavaa. Pidät vaan huolen että rahaa on tilillä jos ongelmia ilmenee eikä ns osakkeita tarvi paniikissa myydä.
Vierailija kirjoitti:
Järkevää!
Pienikuluisiin indeksirahastoihin kuukausittain. Äläkä missään nimessä pienennä kuukausisummaa, jos kurssit laskevat vaan isonna summaa, jos mahdollista.
itse aloitin 3 kymppisenä vajaa 20v sitten. ensin vain 500e/kk, ostelin lähinnä indeksirahastoja hajauttaen ympäri maailman mutta pääasiassa jenkkeihin. Pian nälkä kasvoi syödessä ja nostin summan tonniin ja laittelin välillä suomalaisiin osinko-osakkeisiin, fortum/sampo/nordea yms tylsää, jonkun verran konepajoihin wärtsilä/metso/valmet tms. Jossain vaiheessa oli jo 350k kasassa ja ajattelin että se riittää eläkkeen lisäksi turvaamaan vanhuuspäivät. Sitten tuli koronaa ja ukrainaa ja aloin laittaa 2000e/kk. Nyt kasassa jo yli 700k josta omaa rahaa ehkä laitettu 250k. Ikää 48v joten ei varmaan tartte 7 kymppiseks olla töissä
Passiivinen maailma-etf on ollut oma valintani.