63v työtön ja ttt:llä. Säästän ja asun talven ulkomailla. Minne kannattaa mennä?
Missä elää halvalla joulu, tammi ja helmikuun? Kaupunki tai maaseutu, ranta tai vuoristo - kaikki käy. Haluan kokea jotakin erilaista ennen kuolemaani. Saan kasaan 2000 ennen lähtöä. Aion myös nostaa tuet muualla asumisen aikana, eli 600 euroa käteen lisäksi joka kuukausi. Pidän asunnon kotisuomessa, joten on paikka minne palata.
Kun päätän kohteen, alan opiskella kieltä.
Minne minun kannattaisi suunnata?
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on halpaa, kun jenin kurssi on nin surkee. Lennot tosin maksaa hippasen enemmän, mutta marras-joulukuussa ja helmikuussa ei niin paljon kuin esim. kirsikkapuiden kukinta-aikaan. Nyt toki yhden hullun pressan takia kaikkii on kallistunut, mihin tarvitaan polttoainetta.
Kaakkos- ja Itä-Aasiassa melkein mikä tahansa muu maa on vielä halvemp kun Japani. Mutta sinne maksaa lennot tällä hetkellä paljon.
Tähän aikaan? Eikös tuo ap ollut menossa talvella jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Japanissa on halpaa, kun jenin kurssi on nin surkee. Lennot tosin maksaa hippasen enemmän, mutta marras-joulukuussa ja helmikuussa ei niin paljon kuin esim. kirsikkapuiden kukinta-aikaan. Nyt toki yhden hullun pressan takia kaikkii on kallistunut, mihin tarvitaan polttoainetta.
Just katselin että lähes 4000 € on Japanin lennot edestakaisin. Eipä kannata vähään aikaan mennä.
No ei maksa noin paljon. Finnairin suorat talviaikaan alle tonnin Osakaan.
Ei tuolla budjetilla ostella edes tonnin lentoja.
Sitä paitsi, jos noin kauas lentää, niin on siellä päin monta maata, jotka ovat edelleen paljon edullisempia kuin Japani. Vaikka jenin kurssi on laskenut ja Japani on nyt edullisempi kuin pari vuotta sitten, niin edelleen esimerkiksi Intia ja Nepal ovat moninkertisesti halvempia, Indonesia ja Vietnam erittäin edullisia, ja Filippiinit ja Kiina ovat selvästi edullisempia, lukuunottamatta Hongkongia tai Macaota, ja myös Malesia ja Thaimaa ovat edelleen jonkin verran edullisempia kuin Japani. Mutta Thaimaan kanssa samaa tasoa kustannukissa on mm. Turkki, jonne on paljon lyhyemmät ja halvemmat lennot.
Noista Aasian kohteista minusta ainoastaan Intia voisi tuolla budjetilla olla realistinen, koska se on niin halpa, että matkakulujen ja matkavakuutuksen jälkeen jäisi silti riittävästi rahaa elämiseen paikan päällä. Tosin Intiassa elintasoerot ovat suuret, ja varmasti siellä saa myös kaiken menemään.
Heitänpä minäkin lusikkani soppaan, ja ehdotan Liettuaa. Siellä oli muutama vuosi sitten ruoka ja asuminen tosi halpaa. Airbnb neljäksi yöksi neljälle hengelle 25e/päivä. Neljästä hyvästä oluesta maksoin 5e, kun Suomessa kyseiset laadut kustantavat yht. 20e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaakkos- ja Itä-Aasiassa melkein mikä tahansa muu maa on vielä halvemp kun Japani. Mutta sinne maksaa lennot tällä hetkellä paljon.
Joo, mutta näissä maissa on huomat erot, kuka haluaa johonkin kehitysmaahan mennä. Sitä paitsi on harhaa luulla, että Japani on kallis maa, ei ole näillä valuuttakursseilla.
Kaikki on suhteellista. Japani on melko edullinen Suomeen verrattuna. Mutta Ap:n budjetti lentoineen ja majoituksineen on 3800 € kolmeksi kuukaudeksi. Laske. Riittääkö se Japanissa 3 kk? Jos saat riittämään, niin kerro, koska minua (varmaan muitakin) kiinnostaa hyvät vinkit miten Japanissa voi elää edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Heitänpä minäkin lusikkani soppaan, ja ehdotan Liettuaa. Siellä oli muutama vuosi sitten ruoka ja asuminen tosi halpaa. Airbnb neljäksi yöksi neljälle hengelle 25e/päivä. Neljästä hyvästä oluesta maksoin 5e, kun Suomessa kyseiset laadut kustantavat yht. 20e.
Liettua on kiva, mutta 25 e/päivä tekee 3 kk:ssa (90 päivää) jo 2250 e. Ap:n budjetti on 3800 e 3 kk:ksi. Siitä jää majoituksen jälkeen 1550 e, riittääkö se 3 kk:n ruokiin ja lentoihin? Eli kuukausi pitäisi elää 500 eurolla. Pelkällä oluella ei ehkä koko 3 kuukautta voi elää, vaan ruokaakin pitäisi ehkä syödä. Airbnb on kyllä hyvä vaihtoehto, koska sitten voi käydä kaupassa ja kokata itse.
Sinunhan pitää hakea töitä ja käydä haastatteluissa.
Eipä taida onnistua toimeentulotukeilu ja samanaikainen ulkomailla asuminen. Unohda koko juttu. Fakkiin jäät jos tuota yrität. Sen jälkeen vasta kusessa oletkin.
Espanjassa pärjää ihan hyvin tonnilla kuussa. Tiedän yhden joka asuu siellä tuolla palkalla.
Mihinkään madridiin ei todellakaan varaa vaan asuu kuoleessa kylässä joka on puolityhjä.
Talon vuokra 300€/kk, jakaa sen kaverin kanssa. Lämmityspatterin osti 30€ amazonista sillä talvella on kylmää, joskus nollan tuntumaasa.
Bussi kulkee sinne kerran viikossa mutta ei hätää, blablacar vie 20€ :lla.
Vierailija kirjoitti:
Miten meinasit toimeentulotuesta säästää 2000e?
En ole ap, mutta voin kertoa miten itse olen säästänyt. Sitähän ei saisi tehdä, mutta käteisenä olen säästänyt lomareissurahat. Ruokamenoista voi säästää 200 - 250 e/kk, kun hakee ruokajakelusta ja käy kerran viikossa syömässä ilmaisen aterian, mitä täälläpäin ainakin seurakunta tarjoaa. Kauppojen maistiaisia kannatta myös hyödyntää. Kotiin olen ostanut tarjouksesta perunoita ja tehnyt uunissa lohkoperunoita kuorineen, ja syksyllä kun muutkin vihannekset on halpoja, olen tehnyt uunijuureksia. Vaatteita olen ostanut kirpparilta ja tuunannut vanhoista uusia, osaan ommella. Tuolla tavalla saa vuodessa lomareissun rahat säästöön. Jos on jäänyt vähän puuttumaan, niin olen saanut vähän matkarahaa myös minun äidiltä ja veljeltä.
Vierailija kirjoitti:
Eipä taida onnistua toimeentulotukeilu ja samanaikainen ulkomailla asuminen. Unohda koko juttu. Fakkiin jäät jos tuota yrität. Sen jälkeen vasta kusessa oletkin.
Ei ollut tarkoitus nostaa ttt ulkomailla olemisen aikana. Eikä muutenkaan lomareissua pitäis kutsua ulkomailla asumiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Sinunhan pitää hakea töitä ja käydä haastatteluissa.
Ap hakee töitä. Luuletko että 63 v voi saada vielä haastattelukutsuja? Ei siellä voi käydä jos ei kutsuta.
Vierailija kirjoitti:
Espanjassa pärjää ihan hyvin tonnilla kuussa. Tiedän yhden joka asuu siellä tuolla palkalla.
Mihinkään madridiin ei todellakaan varaa vaan asuu kuoleessa kylässä joka on puolityhjä.
Talon vuokra 300€/kk, jakaa sen kaverin kanssa. Lämmityspatterin osti 30€ amazonista sillä talvella on kylmää, joskus nollan tuntumaasa.
Espanjassa ei todellakaan pärjää millään tonnilla. Vuokrat, elintarvikkeet etc. kovasti on kallistunut. Tyhjentyneessä/ autioituneessa kyläpahasessa ilman mitään palveluja tms majaili, eipä siinä taida kauan hengissä pysyä.,..
Vierailija kirjoitti:
Et ole oikeutettu toimeentulotuen perusosaan vähänkään pidemmän ulkomailla oleskelun ajalta. Asumismenot voidaan huomioida vain lyhyen aikaa. Ulkomaille menemisestä täytyy kertoa Kelalle, jos on toimeentulotuella.
no eihän nämä rotat koskaan mistää laeista välittänyt vaan kusettavat maksimimäärän rahaa itselleen minkä pystyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Espanjaa saa talon 300 €/kk? Tuohon tulee varmaan vuokran lisäksi lämmityskulut, iso sähkölasku. Mutta on silti kiinnostava vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liettua on kiva, mutta 25 e/päivä tekee 3 kk:ssa (90 päivää) jo 2250 e. Ap:n budjetti on 3800 e 3 kk:ksi. Siitä jää majoituksen jälkeen 1550 e, riittääkö se 3 kk:n ruokiin ja lentoihin? Eli kuukausi pitäisi elää 500 eurolla. Pelkällä oluella ei ehkä koko 3 kuukautta voi elää, vaan ruokaakin pitäisi ehkä syödä. Airbnb on kyllä hyvä vaihtoehto, koska sitten voi käydä kaupassa ja kokata itse.
Liettuassakin on punalappuisia kaupoissa. Noissa maissa myös einekset ovat oikeaa ruokaa ja maistuvat hyvälle. Siellä pärjää parilla eurolla päivässä.
Olen itse työtön työnhakija, haen Suomesta ahkerasti töitä koko ajan, ja luulen, että tämä on provo. Hallitushan on juuri viemässä mahdollisuuden nostaa Kela-korvauksia ulkomailta, jos katsotaan että oli pitempi oleskelu. Oliko se työttömyyskorvaus vai eläke? Uutinen taisi olla tuossa pari kuukautta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päin Espanjaa saa talon 300 €/kk? Tuohon tulee varmaan vuokran lisäksi lämmityskulut, iso sähkölasku. Mutta on silti kiinnostava vaihtoehto.
Ei ole kivaa Espanjassa kuolleessa kylässä talvella yhen lämpöpatterin varassa - eläkeikäisellä ukkelilla! Haloo. Reuma ja kulumat ja selkä. Kylmä ja kolkko kiviseinä ja kivilattia ja ihan helvetin kylmät talvet. Tarvitaan kunnon lämmitys tai ainakin nuoren miehen kunto tehä halkoja. Sähkölaskuun menee tosiaan paljon.
Helpompi tapa on joku kotimajoitus tai leirintäaluemajoitus hetkeksi. Sinuna kävisin lomalla vain, en suunnittelisi noin pitkää pätkää enää tuon ikäisenä. Pääset täällä terveyskeskukseenkin heti kun hampaasta tippuu paikka toffeeta syödessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten meinasit toimeentulotuesta säästää 2000e?
En ole ap, mutta voin kertoa miten itse olen säästänyt. Sitähän ei saisi tehdä, mutta käteisenä olen säästänyt lomareissurahat. Ruokamenoista voi säästää 200 - 250 e/kk, kun hakee ruokajakelusta ja käy kerran viikossa syömässä ilmaisen aterian, mitä täälläpäin ainakin seurakunta tarjoaa. Kauppojen maistiaisia kannatta myös hyödyntää. Kotiin olen ostanut tarjouksesta perunoita ja tehnyt uunissa lohkoperunoita kuorineen, ja syksyllä kun muutkin vihannekset on halpoja, olen tehnyt uunijuureksia. Vaatteita olen ostanut kirpparilta ja tuunannut vanhoista uusia, osaan ommella. Tuolla tavalla saa vuodessa lomareissun rahat säästöön. Jos on jäänyt vähän puuttumaan, niin olen saanut vähän matkarahaa myös minun äidiltä ja veljeltä.
Toivottavasti käteisen käyttö päättyy, nin saadaan rotilta tämäkin huijaus nipistettyä alkuun.
Joo, mutta näissä maissa on huomat erot, kuka haluaa johonkin kehitysmaahan mennä. Sitä paitsi on harhaa luulla, että Japani on kallis maa, ei ole näillä valuuttakursseilla.