Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistatko aikaa jolloin palkka tuli kirjekuoressa?

Vierailija
18.04.2026 |

Minä muistan, ensimmäisessä kesätyössä kaupungilla. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa ja Italiassa ravitallilla sai palkan kuoressa. Mulla oli Saksassa passihevosena Euroopan ennätyksiä ja isoissa kisoissa isoja rahoja juossut ravuri ja meinasin pyörtyä, kun kerran avasin kuoren ja siellä oli palkan lisäksi prosenttiosuus hevosen voittorahoista puolelta vuodelta. Mun kk-palkka oli suurempi kun mun isällä joka oli kotikaupungin kaukolämpöyhtiön toimari. En uskaltanu kotona koskaan sanoa. Sen jälkeen olen aina saanut palkan käteen kirjekuoressa vain kerran, marjatilalla. Sen jälkeen palkka tullut aina pankkiin.
Italiassa piti ite huolehtia verot Suomeen mutta en koskaan maksanu penniäkään, yksinkertasesti unohdin kun opinnot alkoi, eikä kukaan koskaan kyselly perään. Saksassa työnantaja maksoi, mutta siellä olinkin niin kauan, että verovelvollisuus syntyi sinne. Kuitti piti kuitenkin aina muistaa pyytää maksetusta verosta. Siellä oli paljon talleja, joissa mitään veroja ei kukaan koskaan minnekään maksanut ja työntekijöille tuli joskus karseita jälkilaskuja. 

Vierailija
22/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60- luvulla oli joissakin työpaikoissa noin ja 80-luvun alussa lähikaupassa sai  myös palkan kirjeluoressa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pankkilakko oli? Silloin saatiin palkka kirjekuoressa. 

Vierailija
24/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pankkilakko oli? Silloin saatiin palkka kirjekuoressa. 

v. 1990

Vierailija
25/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, palkkasekki oli kuoressa ja se käytiin pankissa lunastamassa. Palkkapäivänä oli pankkiin pitkä jono. Kiltisti jonotettiin ja palkan sai joko seteleinä käteen tai laitettiin tilille. Itse otin käteistä sen verran kun tarvitsin ja loput tilille säästöön. 

Vierailija
26/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole noin vanha. 1990-luvulla todun  tuli palkka pitkän aikaa kahden viikon jaksoissa, vaikka ihan kk palkka ja vuokra otettiin siitä automaattisesti. 
Oli työsuhdeasunto ja yksi paskimmista ikinä. Kamala vuokraläävö. 

Vierailija
27/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se tulee vieläkin. 
- Rakennusmies

Ja kottii. 

Hei pomo, olis perjantai ja saisko 200e kottia. Pomo laittaa käden taskuun ja merkkaa ruutivhkoon kottin. Rehellistä. 

Vierailija
28/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan. Ensimmäinen palkkani lokakuussa vuonna 1965 oli viisi markkaa, sininen seteli, ja 20 penniä.  Ruskea TVH:n kirjekuori.

Isäni oli myös TVH:lla mutta aloitti 1968 tai 1969; on myös puhunut palkkakuorista.

Itse olen saanut shekkikuoria Ranskassa, kun olin kesätöissä, mutta vakituiseksi jäädessä piti hankkia pankkitili.

Vierailija
29/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka tuli ihan kolikoiden kanssa 1968 pussissa tilinauhan kanssa. Tili piti käydä konttorissa kuittaamassa. Palkkaa maksettiin 7,5 tunnin mukaan, vaikka työpäivä olisi ollut klo 5 -20. Turha valittaa, jos ei sopinut niin lähde. 1968 oli aikaa, jolloin oli tehdä ihan mitä tahansa työtä, koska muualta ei rahaa tullut. Pitäisikö nytkin ottaa mallia menneistä ajoista, kun ei mikään työ kelpaa, tosin en toivo tuollaista riistoa kuin silloin oli, eli palkka jokaiselta tunnilta-.

Vierailija
30/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuoressa oli lisäksi tilinauha. Kirjaimellisesti nauha. Sentin levyistä paperisoiroa 20 sentin pätkä ja siinä tiedot tunneista, veroista, sotumaksuista yms. Raksalla maksettiin parin viikon välein. 

Muistanpa hyvinkin. Olen ollut palkkoja laskemassa ja pussittamassa rakennustoimistossa. Aloitin työn v. 1971, mutta sitä en muista, milloin palkat alkoivat mennä pankkiin.

Vierailija
31/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain osan palkasta pimeänä käteisellä kun olin 19-vuotiaana lastenhoitajana rikkaassa perheessä, silloin tuli kirjekuoressa :D Eipä tuon ikäisenä tehdystä työstä kertynyt edes eläkettä...

Vierailija
32/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, aina tullut tilille palkka. (Olen vm. -72.)

Miksi sä vastasit

Vierailija
33/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa firmoissa oli kassa, joka hoiti jotain maksuasioita, mutta ei 1990-luvulla palkkoja maksettu sieltä. 
Oli kuulemma joskus aikoinaan ollut mahdollista hakea palkkaennakkoa.

Yritäs nyt. 

Vierailija
34/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmoissa oli myös  omat palkanlaskijat. Työ sopi juoruämmille. kun tiesi jokaisen palkan johtajasta alimpiin hommiin. 

Vierailija
35/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittakaa nyt tällä ihmispoloiselle, jos voitte auttaa. Mitähän hyötyy tästä kirjekuorijutusta.

Itse sanoisin, että elämää on jäljellä ja se voi olla hyvääkin. Monella on loppupää alkua parempi. Kun jaksat etsiä mukavia ihmisiä, elämä täydentyy. Sinä olisit mahtava ohjaaja toiselle

Ikäviä asioita kohdanneelle. 
Itsekin kohtasin lapsena ja nuorena alkoholin käyttöä ja taloudellista puutetta, hyvin usein suoranaista nälkäkin. Siis kaikkina päivinä ei ollut mitään syötävää. Se on kasvavalle lapselle tiukka paikka, mutta en pitänyt sitä kovin pahana kun olin tottunut. Sosiaaliturvaa ei tietenkään ollut eikä ruokaa jakanut kukaan.

Hyvin nuorena opin ompelemaan vaatteeni. Ei kankaan löytyminenkään ollut helppoa, mutta tein vanhoista, joita joku lahjoitti.

Voimia Sinulle.

Vierailija
36/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille tuli. Mulle ei koskaan. Olin lapsi silloin.

Vierailija
37/37 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla 1989 tai 1990 pankkilakko alkoi niin palkka tuli kirjekuoressa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi