Muistatko aikaa jolloin palkka tuli kirjekuoressa?
Minä muistan, ensimmäisessä kesätyössä kaupungilla.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se tulee vieläkin.
- Rakennusmies
Tämä.
- Putkimies
En ole kyllä ikinä saanut kirjekuoripalkkaa, vaikka olen liki 60v.
En, aina tullut tilille palkka. (Olen vm. -72.)
Muistan, mutta se johtui siitä, että työnantaja ei hoitanut velvoitteitaan, eikä siitä silloin kertynyt eläkettäkään. Nuorena sitä suostui hölmöyttään mihin vaan...
Olen ollut laskemassa palkkarahoja kirjekuoriin pankkilakon aikana. Ja ennen sitä kesätöissä ollessani työmiehille annettiin palkkarahat kirjekuoressa v. 1977,1978.
Vierailija kirjoitti:
Muistan, mutta se johtui siitä, että työnantaja ei hoitanut velvoitteitaan, eikä siitä silloin kertynyt eläkettäkään. Nuorena sitä suostui hölmöyttään mihin vaan...
Ja vuodet oli 2003-2004.
Ei taida mun elinaikana olla tuollaista virallisena ainakaan ollut, mutta ysärillä syntyneenä muistan lapsuudestani sellaisen asian kuin tilinauha.
Ei ole ollut minun aikanani ja olen reilusti yli 60v. Aina menneet tilille olipa lyhyt kesätuuraus tai pidempi työjakso.
Ja kuoressa oli lisäksi tilinauha. Kirjaimellisesti nauha. Sentin levyistä paperisoiroa 20 sentin pätkä ja siinä tiedot tunneista, veroista, sotumaksuista yms. Raksalla maksettiin parin viikon välein.
En muista koska minulle ei niin ole koskaan palkka tullut
Muistan. Ensimmäinen palkkani lokakuussa vuonna 1965 oli viisi markkaa, sininen seteli, ja 20 penniä. Ruskea TVH:n kirjekuori.
Sain kesätöissä v. 1990 palkan noin, se käytiin hakemassa työpaikan kassalta, ja oli kyllä tuolloin outo jäänne menneisyydestä.
Isäni työskenteli aikoinaan raksalla. Kertoi kun joka toinen perjantai mestarin kopista kävivät hakemassa palkan kirjekuoreen laitettuna. Yhden muurarin vaimo aina ilmestyi silloin raksalle ja haki miehensä palkan. Olisi kuulema äijä vetänyt kaiken kurkusta alas ja näin vaimo varmisti että laskuihin riittää 😂
Kyllä muistan, palkkapäivänä shekki oli kirjekuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut laskemassa palkkarahoja kirjekuoriin pankkilakon aikana. Ja ennen sitä kesätöissä ollessani työmiehille annettiin palkkarahat kirjekuoressa v. 1977,1978.
v. 1990 oli tuo pankkilakko.
Onkohan Suomessa ikinä maksettu shekkinä palkkaa? Usassa varmaan vieläkin osittain käytössä tuo systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan Suomessa ikinä maksettu shekkinä palkkaa? Usassa varmaan vieläkin osittain käytössä tuo systeemi.
En ole koskaan kuullutkaan. Eräässä kesätyössä sain palkan käteisenä Suomessa 1977 ja pari vuotta myöhemmin Norjassa kalatehtaalla. Siellä käytiin viemässä kruunut paikalliseen postipankkiin ja ne saattoi nostaa Suomessa.
Eräässä työpaikassa sain käteisenä palkan vielä -90 luvulla koska työnantaja käytti vain käteistä liikkeessä.
Niinhän se tulee vieläkin.
- Rakennusmies