Miten voittaa masennus?
Olen ollut masentunut niin kauan kun pystyn muistamaan.
Nuorempana oli kuitenkin paljon asioita, joiden avulla unohdin masennuksen hetkittäin.
Nykyään en saa iloa juuri mistään enkä saa itseäni ylös sohvalta.
Haluaisin todella paljon nauttia elämästä ja saada iloa asioista, mutta asioiden aloittaminen ei vaan onnistu.
Mulla ja kumppanilla on vaikea tausta, ja n. 10 vuotta sitten meidän suhde oli sellainen tekijä, joka vaikutti masennuksen pahenemiseen.
Nykyään suhteella olisi potentiaalia olla todella hyvä, mutta itsellä rikkoutuneen luottamuksen rakentaminen kestää näköjään kauan.
Kärsin sosiaalisten tilanteiden pelosta/ ahdistuksesta joka liittyy ulos menemiseen. Pelkään törmääväni ihmisiin vaikka tiedän, että ihmisten seura voisi antaa muuta ajateltavaa.
Onko täällä joku, joka olis parantunut?
Kommentit (6)
On, mutta et tykkää vastauksesta. Se on juurikin se ulos luontoon lähteminen ja ihmisten seura. Aloitin lenkkeilemällä ja sitten rupesin auttamaan muita ihmisiä. Molemmista tuli hyvä mieli ja masennus katosi, kun keskityin muiden ongelmiin.
Merkityksellisyyden löytäminen elämästä. Se on todella suuri ja haastavakin askel, mutta jos kykenet löytämään elämääsi asioita, joilla on merkitystä sinulle, on masennuksesta yli pääseminen mahdollisesti helpompaa. Tämä kuitenkin vaatii vaivaa, itsetutkiskelua ja paljon eri vaihtoehtojen tutkimista. Sen takia tässäkin korostuu pienet harppaukset ja itsensä keskeneräisyyden hyväksyminen.
Luontoon ja metsään kävelemään ja kuuntelemaan linnun laulua ja muita kevään ääniä. Se voimaannuttaa.
Vertaistuki? Onko mahdollista lukea/kuunnella aiheesta? Et todellakaan ole masennuksen kanssa yksin.
Kiitos vastauksista. Olen tulevasta kesästä toiveikas. Kesällä olenkin viettänyt paljon aikaa metsässä ja käynyt sienestämässä. Yleensä olen saanut iloa pakastetuista marjoista ja sienistä pitkälle talveen, mutta viime kesänä oli sellaisia muutoksia työelämässä, jotka veivät voimia niin, etten ennättänyt luontoon niin paljon kun olisin halunnut.
Viimeinen vuosi töissä on ollut poikkeavan kuormittava. Olenkin nyt junaillut itselleni ensi syksylle ylimääräisen kuukauden lomaa.
Olen suunnitellut kesälle päiväreissuja lähiluontoon. Onneksi täällä on 50 km säteellä paljon vaelluspaikkoja ja rannikkoa.
Ehkä tämä tästä. Lääkitystä olen kokeillut joskus, mutta sopivaa ei ole aiemmin löytynyt. Niistä kokeilemistani tuli niin turta olo, etten päässyt edes sängystä ylös.
Tiedän, että pitäisi päivittäin käydä kävelyllä, mutta se sosiaalisten tilanteiden pelko on estänyt mua lähtemästä lähialueelle.
Toki pienellä suunnittelulla voisin aloittaa sillä, että kerran viikossa pakkasin eväät ja ajelisin jonnekin luontoon koko päiväksi.
Ap
Masennus tutkitusti näkyy aivokuvauksissa. Oletko saanut jonkin lääkityksen, joka auttaisi pahimman yli. Tiedän, että pirteät "ulos lenkille, ota itseäsi niskasta kiinni, reipastu..." -puheet eivät auta. Etene pikkuaskelin, tee joka päivä jotain, josta saat hyvän mielen.