Miksi ihmiset tekevät lapsia
Nehän vie kaiken ajan ja rahat.
Kommentit (48)
Uskon, että moni tekee koska niin kuului tehdä. Elämä kulki siihen suuntaan ja oli oikea ajatus, että nyt tehdään lapset. En väitä etteikö nämä vanhemmat sitten kasvaneet rakastamaan lapsiaan. En usko, että siihen on mitään kovin suurta selitystä ainakaan aikaisemmin ollut miksi lapsia tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuovat sisältöä elämään ja merkityksen tunnetta.
Katso ap:ta ja sano tuo uudestaan nauramatta.
Yleensä lapsi on naimisen aiheuttama vahinko, ei-toivottu sivutuote. Oliko muita typeriä kysymyksiä, inceli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne sen takia, et elämä muuttuu merkitykselliseksi ja kiireiseksi. Ettei tarvitse ajatella sitä omaa tyhjää oloaan.
Varmaan osin totta, mutta mä en näe tätä mitenkään sillä tavalla negatiivisesti, että se olisi huono juttu tällä lailla hankkiutua eroon tyhjästä olosta. Ehkä se tyhjä olo kertoo siitä, että jotain ihmiselämän puolia jää täyttymättä. Lapset on monelle iso juttu, ja suvun jatkaminen on biologisestikin aikamoinen juttu, eli ihan aidosti voi se tyhjyys täyttyä lapsesta.
Samoin kuin se voi täyttyä jostain muutakin mitä on puuttunut elämästä. Esim. mä olen aina huomannut, että jos mulla alkaa sellainen epämääräinen ahdistus ja eksistentiaalinen pyöritys, että elämä on turhaa, maailma on paha paikka, luontokin on niin julma, elämmekö simulaatiossa jonka joku sadisti on laittanut pyörimään,... niin ensimmäisenä täytyy tsekata täyttyykö perustarpeet. Onko riittävästi unta ja terveellistä ruokaa? Onko riittävästi ihmissuhteita ja virikettä mielelle? Onko riittävästi luontoyhteyttä? Teenkö jotain minkä koen merkitykselliseksi, työssä tai vapaa-ajalla. Yleensä on aina löytynyt joku yksinkertaisen perustarpeen puutos, ja kun sen on ratkaissut, mukasyvälliset eksistentiaalipyörittelyt on jääneet taka-alalle.
No se tyhjä olo palaa takaisin, sit ku lapset lentää pesästää. Lukenut juttuja. koska ei käsitellyt sitä tyhjää oloa. Se tyhjä olo on normaalia ihmisolennolle.
Vierailija kirjoitti:
Kysy vanhemmiltasi miksi he tekivät sinut.
Ajat olivat silloin eri. Kyllä minäkin ihan oikeasti ihmettelen kuka täysjärkinen tänä päivänä tekee lapsia, maailma on mennyt aivan hulluksi ja vanhemmuuden vaatimukset on nykyään naurettavia.
Naiset voisivat hakea siemenet s-pankista eikä miehiä isäksi kiristää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia? Huutavat, haisevat ja ovat tarpeeton kustannusrasite
Miksi sinut on tehty? Huudat, haiset ja ole tarpeeton kustannusasite.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinunkaan isäsi halunnut isäksi, mutta pani silti äitiäsi paljaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajat olivat silloin eri. Kyllä minäkin ihan oikeasti ihmettelen kuka täysjärkinen tänä päivänä tekee lapsia, maailma on mennyt aivan hulluksi ja vanhemmuuden vaatimukset on nykyään naurettavia.
Mitkä helvetin eri ajat? Luuletko tosiaan että tämä maailma on ikinä ollut hyvä paikka tehdä lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinunkaan isäsi halunnut isäksi, mutta pani silti äitiäsi paljaalla.
Ei vaan äitisi valehteli ehkäisystä, ja sitten synnyit sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuli tukkapöllyä jos käyttäytyi huonosti. Nykykakaroita ei kukaan tunnu saavan kuriin, kiljuvat ja riekkuvat joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lapsi on naimisen aiheuttama vahinko, ei-toivottu sivutuote. Oliko muita typeriä kysymyksiä, inceli?
Niin olet sinäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuli tukkapöllyä jos käyttäytyi huonosti. Nykykakaroita ei kukaan tunnu saavan kuriin, kiljuvat ja riekkuvat joka paikassa.
Onko sinut muka hakattu hiljaiseksi? Ethän sinä osaa käyttäytyä vieläkään. Miten kuritat omia lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että moni tekee koska niin kuului tehdä. Elämä kulki siihen suuntaan ja oli oikea ajatus, että nyt tehdään lapset. En väitä etteikö nämä vanhemmat sitten kasvaneet rakastamaan lapsiaan. En usko, että siihen on mitään kovin suurta selitystä ainakaan aikaisemmin ollut miksi lapsia tehtiin.
Onko sinua rakastettu lapsuudenperheessäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitkä helvetin eri ajat? Luuletko tosiaan että tämä maailma on ikinä ollut hyvä paikka tehdä lapsia?
Oliko 80- tai 90-luvulla päiväkodit nykyisen kaltaisia hullujenhuoneita täynnä ongelmaisia lapsia? Tai koulut täynnä nepsyjä, kielitaidottomia jne? Koskaan ei ole ollut niin paljon huonosti voivia lapsia ja nuoria kuin tänä päivänä.
Appivanhempani tekivät lapsia, koska maatilalle tarvittiin jatkajaa. He panivat alulle suuret ikäluokat. Valitettavasti yksikään niistä seitsemästä lapsesta ei kuollut pienenä, ja sitten Suomeen tuli iso rakenteellinen muutos jossa maanviljelijöitä kannustettiin luopumaan pelloista maataloustuotannon alasajamiseksi. Pakettipellot ja seitsemän turhaa lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko 80- tai 90-luvulla päiväkodit nykyisen kaltaisia hullujenhuoneita täynnä ongelmaisia lapsia? Tai koulut täynnä nepsyjä, kielitaidottomia jne? Koskaan ei ole ollut niin paljon huonosti voivia lapsia ja nuoria kuin tänä päivänä.
Oli. Lapseni olivat päivähoidossa 90-luvun alussa. Ei päiväkodeissa ollut ammattitaitoista henkilökuntaa. Persianlahden sota, Tsernobylin ylinvoimalaonnettomuus ja Neuvostoliiton hajoaminen tekivät maailmasta turvattoman paikan. Minä itse olen kylmän sodan ja Kuuban ohjuskriisin ajan lapsi. Niin että älä sinä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuovat sisältöä elämään ja merkityksen tunnetta.
Olen lapseton, mutta silti sanoisin että tämä. Mä olin nuorempana vähän semmoinen boheemityyppi, tuntui että lapset olisi pallo jalassa, kun joutuisi elää "keskiluokkaista kunnollista elämää", ei voisi lojua baareissa kavereiden kanssa aamuyöhön, lähteä extempore-matkoille jne. No, sitten ikää tuli 40, ja huomasin ettei ole oikein enää semmoista kaveripiiriä ympärillä jonka kanssa viettää sitä boheemielämää. Jotkut oli perheellistyneet, osa muuttanut kauas, yksi kuollutkin. Siinä sitten olin 40+ ikäisenä ihmettelemässä, että mitä mä nyt teen. Kun baareissa on tylsää yksin, eikä oikein mikään muukaan tuntunut kivalta yksin.
Mä menin jopa muutaman kerran terapeutin kanssa itse maksaen juttelemaan, ja terapeutti sanoi ton juuri, että useimmille ihmisille se elämän merkityksen tunne ja tietty rytmi tulee siitä kun on lapsia. Että mulla on nyt niin vaikeaa, koska ei ole, eikä ole enää niitä vanhoja biletyskavereitakaan. Eikä kukaan ikään kuin tarvi mua arjessa. Ihan oikeassa se terapeutti oli. Se default-reitti elämässä on varmasti useimmille joilla ei sitten elämässä ole jotain muuta selkeää kutsumusta, merkityksellisemmän oloinen. Kyllä nyt 51 vuoden iässä mä olen jo sopeutunut tähän kaverittomaan perheettömään elämääni, enkä jatkuvasti kärsi yksinäisyydestä yms, mutta kyllähän sitä välillä miettii, että minäkin täällä happea ja luonnonvaroja kulutan, vaikken ole kellekään hyödyksi tai tarpeellinen.
Kiitos hyvän kommentin kirjoittamisesta. Kiva lukea ihmisten erilaisia kokemuksia.
Mun mielestä on täysin mahdollista olla tarpeellinen ja hyödyksi lapsettomanakin. Ilman omia lapsia jää paljon aikaa vaikka omalle työlle (joka voi parhaillaan olla hyvinkin merkityksellistä ja hyödyllistä) sekä lisäksi vapaaehtoistyölle, ystävien ja sukulaisten auttamiselle, harrastus- ja seuratoiminnalle jne.
Oman energiansa voi käyttää lukemattoman moneen muuhun asiaan kuin lisääntymiseen ja jälkikasvustaan huolehtimiseen.
Varmaan osin totta, mutta mä en näe tätä mitenkään sillä tavalla negatiivisesti, että se olisi huono juttu tällä lailla hankkiutua eroon tyhjästä olosta. Ehkä se tyhjä olo kertoo siitä, että jotain ihmiselämän puolia jää täyttymättä. Lapset on monelle iso juttu, ja suvun jatkaminen on biologisestikin aikamoinen juttu, eli ihan aidosti voi se tyhjyys täyttyä lapsesta.
Samoin kuin se voi täyttyä jostain muutakin mitä on puuttunut elämästä. Esim. mä olen aina huomannut, että jos mulla alkaa sellainen epämääräinen ahdistus ja eksistentiaalinen pyöritys, että elämä on turhaa, maailma on paha paikka, luontokin on niin julma, elämmekö simulaatiossa jonka joku sadisti on laittanut pyörimään,... niin ensimmäisenä täytyy tsekata täyttyykö perustarpeet. Onko riittävästi unta ja terveellistä ruokaa? Onko riittävästi ihmissuhteita ja virikettä mielelle? Onko riittävästi luontoyhteyttä? Teenkö jotain minkä koen merkitykselliseksi, työssä tai vapaa-ajalla. Yleensä on aina löytynyt joku yksinkertaisen perustarpeen puutos, ja kun sen on ratkaissut, mukasyvälliset eksistentiaalipyörittelyt on jääneet taka-alalle.