Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pienemmillä paikkakunnilla asuvat tekevät viikonloppuisin?

Vierailija
17.04.2026 |

Asun Helsingissä ja tapana on mennä ystävien kanssa lauantaisin johonkin kulttuuririentoon ja sunnuntaisin testaamme jonkin uuden (tai ainakin meille uuden) ravintolan, usein sellasen, jota hesarissa on kehuttu. Mietin millaista on pienemmällä paikkakunnalla, jossa on ehkä maksimissaan 20 ravintolaa eikä kulttuuriakaan ole joka viikonlopulle. Mitä oikein teette viikonloppuisin?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkea pientä näpräävät. Ei pienellä paikkakunnalla voi isoja asioita tehdä.

Tule toki näpertelemään jotain pientä mun maatilalle. Ei ole kuin tuhat lehmää kasvatettavana  ja ruokittavana.

Vierailija
42/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihatöitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas näin metsäläisenä yritän keksiä yhdekin järkevän syyn lähteä sinne Helsinkiin "hengailemaan". Nou thänks!

Vierailija
44/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä pelaan WoWia, jossa minulla on yli 20 Rank 1 titteliä 3v3 Areenalta. Yhdellekään helsinkiläisellä ei ole eikä tule koskaan olemaan.

Vierailija
45/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista en tiedä mä olen vaan aina kotona. Aina.

Niin me muutkin. Sekä kaupungissa että kesällä maalla. Kotona on mukava olla.

Vierailija
46/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ismo Alanko: Kaupunki on turha paikka:

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011790694.html

Vierailija
47/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan aika kotihiiriä miehen kanssa. Viikonloppuisin ulkoillaan, tehdään yhdessä ruokaa ja katsellaan sarjoja ja leffoja. Arki on sen verran hektistä, että viikonloppuna on ihana ottaa vaan rennosti. 

Vierailija
48/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa pikkukaupungissani (Porvoo) on todella hyviä ravintoloita, hyviä liikuntamahdollisuuksia, luontoa, kulttuuria. Tänään olen menossa keikalle kuuntelemaan punkia. Huomenna meren äärelle grillaamaan. Porvoo on vuoden matkailukaupunki ja kauneimpia kaupunkeja Suomessa. Helsingissä käyminen lähinnä vtuttaa.

Mikäs Helsingissä? Porvoossa on ehkä laadultaan paras ravintolatarjonta kaupungin kokoon suhteutettuna ja on todella kiva kesäkaupunki. Mietin kakkosasunnon ostoa Porvoosta, mutta vakituisena kotina aika kävisi varmaan pitkäksi.

Ap

Mikäs Helsingissä? Liikaa infraa ja tuntemattomia täysin tarpeettomia ihmisiä. Minusta on vallan mukavaa kun astun omakotitalosta ulos luonnon keskelle ja kävelen läheiseen K-kauppaan. Kauppamatka kestää yhteensä noin vartin.

Vierailija
49/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli niin kaunis aamu että oltiin koko perhe pihatöissä jo kahdeksan maissa aamulla. Kiire ei olisi ollut mihinkään, mutta ei vaan maltettu jäädä sohvalle. Siinä vierähti muutama tunti. Päivällä käytiin kutsuttuina naapuripaikkakunnalla siskoni luona, tarjosi meille hyvän ruoan. Iltapäivällä kotiin, tuli hirveä innostus lähteä joelle onkimaan ekaa kertaa tälle keväälle. Sitten kotiin lämmittämään pihasaunaa ja löylyjen jälkeen iltapala. Tässä nyt lepäillään kotona kuka missäkin. Huomennakin pihalla on monenmoista hommaa ja jossain välissä uppoudun harrastukseeni ompeluun. Täällä maalla saa elää just sellaista elämää kuin haluamme, minua ahdistaisi jos viikonlopun vietto olisi aina maksullista ja aikataulutettua. 

Vierailija
50/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödään, naidaan ja kalastetaan.

Vierailija
51/83 |
18.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisenä stadilaisena viihdyn tosi hyvin maalla. Täällä on ollut tilaa harrastuksille (esim. hevoset) eli omasta pihasta pääsee isoihin metsiin ja laitumet ym. ovat kodin vieressä. Jälkikasvu on saanut kielikylvyn ilmaiseksi ruotsinkielisellä paikkakunnalla ja puhuu ruotsia sujuvasti, mistä on ollut paljon etua heille. 

Viikonloput ja arki eivät yrittäjälle kovin paljon toisistaan eroa, mutta vapaa-ajalla katsomme dokkareita, elokuvia ja jalkapalloa. Matkustamme paljon Euroopassa työn puolesta, työmatkoihin on usein mahdollista yhdistää kiinnostavia ravintoloita, konsertteja ym. ja vapaa-ajan matkojakin tulee tehtyä kulttuuriin liittyen Eurooppaan. Stadissakin käymme viikoittain, mutta teatterissa ja ravintolassa siellä vain muutaman kerran vuodessa. Minua on pidetty jonkinmoisena kokkina, mutta vanhemmiten olen menettänyt kiinnostukseni siihen lähes täysin. Jos asuisin yksin, niin söisin varmaan vain itsetekemiäni japanilaisia alkuruokia, hedelmiä ja tölkkipapuja.

Vierailija
52/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea

Vierailija
53/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn metsässä pitkillä kävelyillä. Teen polttopuita, saunon, marjastan, kalastan, hiihdän.

Tänä viikonloppuna olen asentanut aurikopaneeleja katolle. 

Vierailija
54/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksimissaan 20 ravintolaa :D Voi veljet. Mulla on yleensä lauantaisin treffit yhden ponin kanssa, tai mulla ja nuoremmalla lapsellani. Osan sunnuntaipäivistä oon töissä, kuten tänään. Mulla on kaksiosainen työpäivä, eli menen vielä illaksi töihi, joten väliaikana en tee muuta kuin lepäilen. Eilen tehtiin koko perheen voimin pihatöitä, mutta se meni osittain vihkoon, koska jouduin sitten paikkaamaan työkaveria töissä illalla. Perjantai-iltaisin käyn usein ratsastamassa ja olen myös usein perjantaisin töissä. Joskus meillä saattaa olla viikonloppuisin vieraita tai ollaan itse jossain. Jos pitää mennä kaupoille ostamaan vaikkapa vaatteita tai kenkiä, se tapahtuu usein myös viikonloppuisin. Joskus käydään retkeilemässä. Kesäisin uimassa. Uidaan lähes päivittäin kesällä.

Vierailija
55/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheen kesken saunotaan, syödään hyvin, grillataan, katsotaan elokuvia 

Ihan mukava rentouttava viikonloppu. 

Tästä syystä pikkupaikkakunnilla ollaan niin ylipainoisia. Mihin siellä koskaan viitsii kävellä? Autolla vaan kaikkialle. Mua kahistuttaa kun maaseudulla on niin paljon pulleita lapsiakin. Miten lapsi pääsee lihoamaan kasvuiässä? Miten passiivista elämä on?

Vierailija
56/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juovat VIINAA yksin kotona ja ajelevat kännissä ympäri kyliä

Vierailija
57/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni paikka, maksimissaan 20 ravintolaa? Ei kuulosta lainkaan pieneltä 😂

Meillä 800 asukkaan paikkakunnalla yksi ravintola, siellä käy vakijuopot. 

Itse teen pihahommia, käyn lenkillä ja pientä remonttia viikonlopun. Täydellistä!

Alle 100 000 asukasta on pieni paikka

Vierailija
58/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotona vaan. 

Vierailija
59/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni paikka, maksimissaan 20 ravintolaa? Ei kuulosta lainkaan pieneltä 😂

Meillä 800 asukkaan paikkakunnalla yksi ravintola, siellä käy vakijuopot. 

Itse teen pihahommia, käyn lenkillä ja pientä remonttia viikonlopun. Täydellistä!

Alle 100 000 asukasta on pieni paikka

10 000 asukkaan kaupungissa ei ole kymmeniä ravintoloita.

Vierailija
60/83 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko naiset oikeasti noin tylsiä kuin kuin ap. Kulttuuri ja ravintolat? Itse mietin usein etteikö kaupungissa ole mitään kivaa tekemistä kuin nuo kaikista tylsimmät.