Sote- hankalat eläkeläiset keikkalaisina
Nykyään on ilmeisesti suhteellisen yleistä, että eläkeläiset tekevät keikkaa. Ja mikäs siinä, hienoa jos työhalua on ja työkyky riittää.
Oma yhden työpaikan kokemukseni kuitenkin on, että oikeasti se fyysinen toimintakyky ei enää riitä ja työyhteisöön tullaan sosiaalisuuden vuoksi isolla itsetunnolla kehumaan itseään, utelemaan työntekijöiden henkilökohtaisesta elämästä ja historiasta, kertomaan omasta elämästä ja lapsenlapsista jne. varsinaisen asiakastyön kustannuksella.
Onko oma työpaikkani poikkeus? Kertokaa.
Kommentit (22)
Kyllä sanoisin sekä potilas- että omaisnäkökulmasta, että terveydenhuollossa iäkkäämpi hoitaja on se, johon eniten luottaa ja jolta ensimmäisenä rupeaa kysymään jotain.
Vuoroehdotus lähetetään sellaisille henkilöille, jotka täyttävät tietyt minimikriteerit, ja heistä nopein sitten vuoron käytännössä saa. Jos vaaditaan että pitää olla suorittanut juuri sen paikan perehdytys tms niin mahdollisten keikkalaisten määrä jää ehkä hyvinkin pieneksi ja silloin kasvaa riski, että keikkalaista ei löydykään kun tarve olisi. Oma kokemukseni ei tosin ole sotealalta, mutta samalla perusidealla varmaan toimitaan alasta riippumatta.
Toki aina voidaan sitten käytännön kokemuksen jälkeen ilmoittaa, että tätä henkilöä ei tänne enää haluta, mutta se tapahtuu vasta siinä vaiheessa kun ongelmia on jo havaittu, eikä sittenkään välttämättä kovin helposti. Riippuu tietysti paikasta ja tilanteesta, onko helppo vai vaikea löytää parempaa sijaista.
Joskus olen keikkalaisena kieltäytynyt annetusta työtehtävästä esim silloin kun on käsketty tekemään jotain sellaista, mitä en todellakaan osaa ja mitä ei normaalisti työtehtäviini ollenkaan kuulu. Tarvittaessa oon silloin soittanut keikkafirmalle ja kysynyt, onko mahdollisesti käynyt jokin sekaannus. Kerran olikin niin, että kahden eri keikkalaisen tehtävät olivat menneet kohteessa sekaisin ja meille oli annettu toistemme hommat. Hän osasi myös ne minulle tarkoitetut eikä ihmetellyt asiaa, mutta minä en osannut hänelle tarkoitettuja hommia ja siitä vyyhti alkoi aukeamaan. Itse kuitenkin tiedän omat tehtävänimikkeeni ja millaisia töitä niistä mikäkin voi pitää sisällään. Palkkakin voi olla eri, jos toimenkuva muuttuu.