Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus leikkaa, kuntouttava työ loppuu.

Vierailija
17.04.2026 |

https://yle.fi/a/74-20221045?origin=rss

Kuntouttava orjatyö olikin ihan pa--ka idea alunperin joka ei kuntouta ketään. Eikä hyödytä saamaan palkkatyötä.

Kommentit (241)

Vierailija
61/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vastedes puuhapajoilla käydään vapaaehtoisesti ja samalla työkyvytönkin hakee neljää paikkaa ja maksaa työkeskuksen ruokailun itse? Rinnastuu siis vapaaehtoistoimintaan joka on usein virkailijoiden toimesta tulkittu kokopäivätyön ja työttömyysturvan esteeksi.

Kuntouttava työtoimintakin on koko ajan ollut vapaaehtoista lain mukaan. Pitkään on kuitenkin yritetty esittää sen olevan pakollista jotta työttömät suostuisivat siihen ja jotta kunta siten saisi säästöjä työmarkkinatuen maksuosuuksista. 

On ollut vapaaehtoista jos haluaa saada tukia. Vaihtoehtona on ollut elää ilman tukia (työttömyyskorvaus tai muut sosiaalituet). Ent. KuTy ohjaaja.

Lain mukaan kuntouttavaan työtoimintaan on saanut ohjata vain sellaisen joka ei työ- ja toimintakykynsä rajoitusten vuoksi ole muuhun toimintaan kyennyt. Tämä kyvyttömyys on täytynyt sekä työttömän itsensä, työkkärin edustajan että sosiaalitoimen edustajan todeta. Toisin sanoen jos työtön on kieltänyt olevansa työ- ja toimintakyvyltään rajoittunut niin häntä ei ole voinut laillisesti ohjata kuntouttavaan työtoimintaan. Toki tätä ei ole varmaan missään koskaan noudatettu ainakaan kirjaimellisesti, mutta niin on mennyt.

Karenssin antaminen kuntouttavasta työtoiminnasta kieltäytymisen vuoksi on ollut mahdollista vain silloin jos työtön on ensin em. tavalla suostunut siihen ja sitten vasta sopimuksen ollessa allekirjoitettu kieltäytynyt siitä.

Onko jossain lakia noudatettu? Ihan yleinen käytäntö oli kiristää tuo allekirjoitus karenssilla uhkaamalla eli laittomasti. -eri

Vierailija
62/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kerran yrittivät kuntouttavaan mutta tiedänkin oikeuteni enkä mennyt. En saanut mitään sanktiota mutta työkkäri sai huomautuksen.

Minä sain karenssin ja menetin tukia. Tein rikosilmoituksen. Mulla oli typissä sellanen vittumainen akka ja se väitti kaikenlaista että oon työkyvytön, juon paljon alkoholia koska olen työtön. Oikeudes sitten selviteltiin että aha olinkin pelannut salibandya 15 vuotta ja käynyt kuntosalilla 7 vuotta työttömyysaikana eli lähes koko työttömyysaikana. Typin akka sit tuomittiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntouttavan, palveluasumisen ja laitoshoidon loisille tulee nyt käsky mennä töihin. Enää ei jakseta katsoa ja elättää siivellä eläjiä.

Vierailija
64/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin puuhapajoilla on pelkkiä alkoholisteja.

Mitä sitten? Sinusta on parempi, et ne ryyppää kotona senkin ajan?

Meidän kuntouttavassa ei kyllä ole ytäkään alkoholistia tai narkkaria.

Ei heistä ole edes kuntouttavaan.

Ihan varmasti on ainakin alkoholisteja. Mikäs sinusta on se kuntoutusreitti päästäkseen työelämään käsiksi?

Vierailija
65/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin sairauden takia vuosia sitten kuntouttavaan työtoimintaan ja jos on vähänkään täyspäinen ihminen, siellä vain kaiken päälle masentuu nuppiongelmaisten keskellä askarrellen. Todella nöyryyttävää pelleilyä jokaiselle normaaliälyiselle, jolla elämänhallinta kunnossa.

Vierailija
66/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kukas ne kokoomuksen puoluetoimiston vessat sitten siivoaa?

Vierailija
67/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastokeskuksen mukaan helmikuussa 2026 työttömyysasteen trendiluku oli 10,5 prosenttia. 15-74-vuotiaita työttömiä oli helmikuussa 312 000, mikä on huomattava kasvu vuotta aiempaan verrattuna. Työttömyys on kasvanut keväästä 2023 lähtien ja on korkeimmalla tasolla sitten vuoden 2009, jolloin nykyinen trendisarja alkoi. 

Vierailija
68/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askartelu ja näpertely pitäis  kuulua pelkästään vain lapsille, näin aikuiselle sellainen korttien liimailu ja virkkaaminen on noloa ja nöyryyttävää.

Vierailija
69/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minut kerran yritettiin pakottaa kuntouttavaan. Ne työkkäris väitti että olen työkyvytön ja sairas koska olin pitkään ollut työtön.  Kirjoittivat oikein lausunnon että olen sairas eikä ole elämänhallintaa. Sitten ne katkaisi työmarkkinatuen ja sanoivat että minun pitää mennä kuntouttavaan niin saan tuet takas. Sitten tein niistä rikosilmoituksen.  Sen jälkeen ne perusi karenssin joku kuukauden päästä mutta menetin silti tukia.  Ne toivoi että perun rikosilmoituksen mutta en tehnyt niin vaan mulla oli se lausunto jonka ne kirjoitti että olen sairas ja työkyvytön ja sen perusteella minun pitää mennä kuntouttavaan. Oikeudes typin akka tuomittiin kunnianloukkauksesta ja jostain virkavirheestä ja se tuomittiin maksamaan minulle 2000 euroa.

Hyvin olet jaksanut pitää oikeuksistasi huolen!

Vierailija
70/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouduin sairauden takia vuosia sitten kuntouttavaan työtoimintaan ja jos on vähänkään täyspäinen ihminen, siellä vain kaiken päälle masentuu nuppiongelmaisten keskellä askarrellen. Todella nöyryyttävää pelleilyä jokaiselle normaaliälyiselle, jolla elämänhallinta kunnossa.

Juuri näin. Ainoa palvelu, jossa on jotain järkeä on palkkatukityö.

Vierailija
71/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on monella ainoa reitti takaisin yhteiskuntakelpoiseksi, moni toki vaan jatkaa loisimista. Tiedän useamman, jotka päässeet työelämään mukaan noin kolmekymppisenä ilman työkokemusta, koulutusta juuri työtoiminnan kautta. Todella sääli, että heidän kaltisiltaan menee mahdollisuus päästä töihin. 

Höpöhöpö. Minulle on te-keskuksen virkailija sanonut päin naamaa, että kuntouttava ja työkokeilut ovat pelkästään huono asia työnantajien silmissä, kuntouttava varsinkin. Se leimaa ihmisen päihteisiinmeneväksi reppanaksi, josta ei ole oikein mihinkään muuhun kuin vessapaperirullapupuja askartelemaan. Ja kukapa sellaiselle palkkaa maksaisi, joka suostuu orjanakin työtä tekemään)(työkokeilut)? Kaikki tuollainen pitäisi kieltää ja työttömien potkimisen sijaan alkaa tarjota keppiä ja porkkanaa työnantajapuolelle, että alkaisivat palkata ihmisiä. Se on ainoa keino luoda uusia työpaikkoja, mutta hallitushan ei halua lisätä työllisyyttä, vaan nimenomaan kasvattaa orjatyövoimareserviä. 

Kaikki ei ole työkykyisiä!!!!

Jos et mene kuntouttavaan ja olet masentunut tulee karenssi.

Kaikki jotka eivät ole haudassa, kasveja tai neliraajahalvaantuneita ovat täysin työkykyisiä.

Noin ne kelan lääkärit näkevät asian.

Vierailija
72/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin joskus typpiin ja se oli sellasta painostusta koko ajan että pitää mennä kuntouttavaan. Mulla oli aika siellä niin siihen huoneeseen tuli kaks sossuakkaa , kaks typin työntekijää ja sit joku harjoittelijakin vielä. Sanoin sille harjoittelijalle että pian nää sossuakat joutuu oikeuteen koska väittivät että olen sairas ja työkyvytön. Sitten ne yritti että perun rikosilmoituksen. Siellä oli sellanen vanha akka typin työntekijä joka sitten kirjoitti lausuntoja minusta sinne oma asiointi palveluun. Otin niistä kopiot kaikista ja niitä sitten puitiin oikeudessa. Oikeuden käynnin jälkeen ei 6 vuoteen otettu työkkäristä yhteyttä. Viimeksi joskus viime vuonna kun se systeemi muuttus että työttömät joutuu kunnan työnhakupalveluun. Oli työnhakuhaastattelu ja se kunnan työntekijä luki sieltä niitä juttuja että olen hankala asiakas kuulemma. Vaadin vieläkin anteeksi pyyntöä työkkäriltä kun ne haukkus mua sairaaksi.

Vierailija
73/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavan, palveluasumisen ja laitoshoidon loisille tulee nyt käsky mennä töihin. Enää ei jakseta katsoa ja elättää siivellä eläjiä.

Kukahan heidät palkkaa ja mistä ne palkkarahat keksitään?

Vierailija
74/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea saada syrjäytyneet ja pitkäaikaistyöttömät työkuntoisiksi on hyvä. Toteutus on epäonnistunut, kun heistä on tehty halpatyövoimaa tai kuntoutus on ollut lähinnä vitsi. Jotkut ovat saaneet isot rahat pyörittämällä järjestelmää.

Vierailija
75/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Askartelu ja näpertely pitäis  kuulua pelkästään vain lapsille, näin aikuiselle sellainen korttien liimailu ja virkkaaminen on noloa ja nöyryyttävää.

Ja pelkkä ajan tuhlausta 

Kotona et saa opiskella. Et saa harrastaa mitään, josta voisi tulla tuloa. Et saa edes tehdä vapaaehtoistyötä.

Sitten pakotetaan pajalle askartelemaan. Jumankauta, miten typerää. 

Vierailija
76/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en koskisi sukkapuikkoon edes sillä Haminan lipputangolla. Pitäkää ne pirun välineet kaukana.

Vierailija
77/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vastedes puuhapajoilla käydään vapaaehtoisesti ja samalla työkyvytönkin hakee neljää paikkaa ja maksaa työkeskuksen ruokailun itse? Rinnastuu siis vapaaehtoistoimintaan joka on usein virkailijoiden toimesta tulkittu kokopäivätyön ja työttömyysturvan esteeksi.

Kuntouttava työtoimintakin on koko ajan ollut vapaaehtoista lain mukaan. Pitkään on kuitenkin yritetty esittää sen olevan pakollista jotta työttömät suostuisivat siihen ja jotta kunta siten saisi säästöjä työmarkkinatuen maksuosuuksista. 

No nyt kunnat sitten pääsevät maksamaan sakkomaksuja pitkäaikaistyöttömistä. Orpo kiittää rahantulosta.

Eivät pääse koska sakkomaksuilta ei ole enää vuoden 2025 alusta voinut välttyä vaikka työtön olisi työtoiminnassa tai työkokeilussa. Ainoastaan palkkatyö kelpaa enää siihen. Tuotakin muutosta vasemmisto vastusti.

Nyt kun kuntouttavan yms. avulla ei voi välttää maksuja, työvoimapalveluissa on alettu keksiä diagnooseja työttömille, jotta saataisiin heidät sairauspäivärahalle tai eläkkeelle. Onko tämä nyt sitten laillista tai järkevää toimintaa?

Vierailija
78/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kukas ne kokoomuksen puoluetoimiston vessat sitten siivoaa?

Kuntouttava työtoiminta on ollut demarien luomus. Kokoomus yritti lakkauttaa sitä jo ollessaan edellisen kerran hallituksessa.

Vierailija
79/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon aika paljon riidellyt työkkärin kanssa niistä kuntouttavista. Olin kerran festareilla vapaaehtoistöissä niin siitä tuli sanomista työkkärissä että en saa tehdä festareilla vaan pitää mennä kuntouttavaan työhön. Festarihommat meni hyvin ja mut palkattiin 3 kuukaudeksi oikeisiin töihin.

Vierailija
80/241 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin että kuntoutuvassa vain askarrellaan, neuvotaan, luetaan ja pelataan lautapelejä. Kuvitella että pakottavat aikuiset ihmiset tuollaisiin pikkulasten puuhiin. Eli ihan hyvä että tuollainen toiminta loppuu ja tulee päätökseensä sillä kukaan järkevä ei tuollaiseen puuhasteluun suostu eikä lähde.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi