Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallitus leikkaa, kuntouttava työ loppuu.

Vierailija
17.04.2026 |

https://yle.fi/a/74-20221045?origin=rss

Kuntouttava orjatyö olikin ihan pa--ka idea alunperin joka ei kuntouta ketään. Eikä hyödytä saamaan palkkatyötä.

Kommentit (259)

Vierailija
241/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin että kuntoutuvassa vain askarrellaan, neuvotaan, luetaan ja pelataan lautapelejä. Kuvitella että pakottavat aikuiset ihmiset tuollaisiin pikkulasten puuhiin. Eli ihan hyvä että tuollainen toiminta loppuu ja tulee päätökseensä sillä kukaan järkevä ei tuollaiseen puuhasteluun suostu eikä lähde.

Osassa paikoista kyllä, mutta monissa on tehty ihan oikeaa työtä, vaikka se ei ole laillista. 

Tämä kaikki on syy siihen, että en 63-vuotiaana pari vuotta sitten työttömäksi jääneenä ole ilmoittautunut työkkäriin.

En vain kerta kaikkiaan kykene tuollaiseen nöyryytysmankeliin pitkän ja vaativan työuran jälkeen. Olen itsekseni hakenut töitä, mutta kyllähän se on käynyt selväksi, että tämä oli tässä. (Tosin en ole kenellekään selitysvelvollinen työnhaustani, kun en tukia nostele.)

On kyllä aika lopettaa työttömyyden varjolla aikuisten ihmisten nöyryyttäminen! 

Moni ei kestä. En kestänyt minäkään ja nyt sairauslomalla. Toivottavasti ei mennyt työkyky pysyvästi. 

Olen 63,5 v nainen, juuri jäänyt työttömäksi. Nyt tuli työkkäristä toinen rutiinisoitto, ja heti alkoi painostus: älytöntä kurssitarjontaa, tai jos en suostu siinä puhelun aikana, niin työnhakukoulutukseen sitten.

Kun olin aiemmin, elämäni ensimmäisen kerran työttömänä, niin uskomatonta kyykytystä oli koko ajan TE-toimiston taholta. Lopulta sain yllättäen puhelun, että pitää mennä kuntouttavaan työtoimintaan. Aivan puskista tuli se puhelu - olin vain kerran käynyt TE-keskuksessa, silloin kun ilmoittauduin työttömäksi. Siltä istumalta sanoin, että: Nyt riittää teidän nöyryytykset. Irtisanon asiakkuuteni! Siihen loppui korvausten maksu. Ihmettelen kun eivät edes vaatineet sähköistä vahvistusta minulta, että lopetan asioinnin heidän kanssaan. Pääasia oli että pääsin eroon kiusaamisesta.

Tällä kertaa olen päättänyt, että yritän sietää heidän touhua eläkeikääni asti. Ellei tapahdu mitään yllättävää käännettä.

Voimia teille kahdelle kommentoineelle, ja nautitaan keväästä!

Mulla oli sama (olin 63v), halusivat johonkin kurssitoimintaan kunnes huomasivat että sainkin ansiosidonnaista niin peruivat kurssitoiminnan.

Kiitos tiedosta! Minäkin saan ansiosidonnaista. Ihmettelinkin, että kun muutama kuukausi vasta tullut ansiosidonnaista, niin miten heti patistellaan ja kustannettaisiin jotain huuhaa-kurssia. 

Johtuisiko kiire siitä, että kun minulla on eläkkeeseen 1, 5 vuotta, niin heillä on jo hoppu ehtiä kiusaamaan koko valikoimalla työtöntä?

Vierailija
242/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää. Olen nähnyt läheltä kuinka oikeaa työtä siellä tehdään. Tuttavani on todella motivoitunut ja säntillisesti kulkenut töihin.

Olisiko ollut muuta vaihtoehtoa? 

Eikö sen motivoituneen ja säntillisen kannattaisi hakea vaikka opiskelemaan ja työllistyä sitten ihan oikeaan työhön. Työvoimapoliittisesta opiskelusta saisi saman 9 euroa kuin työtoiminnastakin on saanut.

Kun pohjalta ponnistaa, niin ollut hyvä aloituspaikka. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää. Olen nähnyt läheltä kuinka oikeaa työtä siellä tehdään. Tuttavani on todella motivoitunut ja säntillisesti kulkenut töihin.

Eikö sen motivoituneen ja säntillisen kannattaisi hakea vaikka opiskelemaan ja työllistyä sitten ihan oikeaan työhön. Työvoimapoliittisesta opiskelusta saisi saman 9 euroa kuin työtoiminnastakin on saanut.

Työtoiminta on se pohja. Paikka missä aikuista työtöntä kohdellaan kuin jotain ala-asteikäistä lasta.

Vierailija
244/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sain telinehommia olkiluodosta.  Samaan aikaan työkkäri yritti saada minua kuntouttavaan ja koska en suostunut niin tuli karenssi.

Vierailija
245/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntouttavassa on ollut irtisanottuja tehdastyöläisiä. Olleet joskus vakituisia.

Vierailija
246/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus sain telinehommia olkiluodosta.  Samaan aikaan työkkäri yritti saada minua kuntouttavaan ja koska en suostunut niin tuli karenssi.

Yksi tyyppi jätti rakennustyömaalla työkokeilussa kosteussuojat pois kylpyhuoneesta ja joku tyhmä maksoi 300 000 siitå asunnosta.

Vierailija
247/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sikäli huono juttu, että jos on liian huono terveys työpaikkoihin, mutta ei pääse sairaseläkkeelle, tuo on ollut pelastus. 

Putoaako nyt tuohon väliin eikä saa mitään(, jos vaikka omistaa kesämökin eikä saa sossutukea.)

Vierailija
248/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tyyppi jätti rakennustyömaalla työkokeilussa kosteussuojat pois kylpyhuoneesta ja joku tyhmä maksoi 300 000 siitå asunnosta.

Eikö muka ole tarkastusta kosteussuojien asentamisen jälkeen.  

Vierailija
249/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sikäli huono juttu, että jos on liian huono terveys työpaikkoihin, mutta ei pääse sairaseläkkeelle, tuo on ollut pelastus. 

Putoaako nyt tuohon väliin eikä saa mitään(, jos vaikka omistaa kesämökin eikä saa sossutukea.)

Miksi ihmeessä se olisi työttömyystuen ehto, että työhön on jossain leikkikerhossa? Ei se niin mene.

Vierailija
250/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan haetaan laitoshuoltajaksi ja nukutaan vessassa 2 h per työvuoro. Syöpäsairaiden potilashuoneiden vessat jää siivoamatta. Ei ole varaa jäädä 595 yleistuella kotiin.

Vierailija
251/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö muka ole tarkastusta kosteussuojien asentamisen jälkeen.  

Oli jo laatat laitettu.

Vierailija
252/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olin kuntouttavas ja siellä oli muitakin. Toisena päivänä meidän laitettiin puoli rinkiin ja sitten piti laulaa jotain lauluja. Sanoin että perkele minä en laula ja lähdin menee.

Vierailija
253/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus olin kuntouttavas ja siellä oli muitakin. Toisena päivänä meidän laitettiin puoli rinkiin ja sitten piti laulaa jotain lauluja. Sanoin että perkele minä en laula ja lähdin menee.

Olitteko kuntouttavassa siivoamassa ja pesitte vessaharjalla johtajien kahvimukit?

Vierailija
254/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kaikkea jäynää teette, jos joudutte työkokeiluun esim pesettekö vessaharjalla kahvimukit ja teette salaattia niin että ette käytä hanskoja ettekä pese vessakäynnin jälkeen käsiä?

Vierailija
255/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei saa palkkaa en pese käsiä vessakäynnin yhteydessä. En tuhlaa köyhän työnantajan vettä ja saippuaa.

Vierailija
256/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa palkkaa en pese käsiä vessakäynnin yhteydessä. En tuhlaa köyhän työnantajan vettä ja saippuaa.

Onko norovirusta ollut?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
257/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko norovirusta ollut?

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vanhuksia hoitamaan työkokeiluun hoitokotiin ja kaikki noro viruksessa.

Vierailija
258/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan päättäjä ole kysynyt työttömiltä, onko tästä järjestelmästä hyötyä. Olisivat kertoneet, ettei ole. Silloin sitä olisi voitu muuttaa. Tai jos ovat kysyneet, eivät ole uskaltaneet tai saaneet tuoda julki, koska jossain on päätetty, että tämä on oikea ja toimiva ja jossain jotkut tekevät tällä isoa tiliä.

Vierailija
259/259 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Riikka Purra oli ihan oikeassa: Suomalaiset ovat tottuneet "liian hyvään". Tämä kansa oli tottunut pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon ja luottamaan siihen, että esi-isien heille aikoinaan taistelemat oikeudet olisivat itsestäänselvyyksiä ilman että nykysukupolven tarvitsisi nousta niitä puolustamaan.

Nyt kun hyvinvointivaltiota hajoitetaan ja luodaan USA:n tyyppinen talousliberaalinen "unelma", jossa alle 10% eliitti omistaa maan varallisuudesta yli 70% ja kaikista osakkeista ja sijoituksista lähes 90% ja 50% vestöstä omistaa vain 2,5% maan varallisuudesta, Orpo ja EK on "liekeissä"...

Nämä jotka nyt iloitsevat muutamien satasten veronkevennyksillään joihin varat on revitty kaikista köyhimpien viimeisestä turvasta niin kyllä se pelko heilläkin on persuuksissa, koska he pistävät nekin "köyhien ruokarahat" tiukasti säästöön omaksi turvakseen. Tunnustan tekeväni itsekin näin. Säästän hulluna vaikka en oikein tiedä mihin. Yleinen ilmapiiri ja paniikki tarttuu koska ollaan laumaeläimiä.

Huomaa myös että kaikenlaisesta sadismista ja julmuudesta köyhiä ja vähäosaisia kohtaan on tullut nykyhallituksen aikana salonkikelpoista  näilläkin keskustelupalstoilla. Ikään kuin kaikki luonnevikaiset olisivat mönkineet ulos koloistaan "riehakoimaan" kun saa olla vapaasti sadistinen ilman mitään pidäkkeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi