Onko totta, että sperman pesussa epämuodost. siittiöt poistuvat kokonaan?
Kertokaapa, yrittääkö meidän paikallinen sairaala syöttää mulle pajunköyttä, vai onko oikeasti niin, että miehen spermatutkimuksessa ei tarvitse mitata muuta kuin määrä ja liikkuvuus + koepestä, kun pesussa kuulemma ne epämuodostuneet yksilöt karsiutuvat pois?
Kaksi tällaista vajaata tutkimusta on jo tehty, mutta vasta-aineita, pH:ta ym. emme julkisella puolella saa lainkaan tutkitutettua... Kuulemma Helsingissäkin vaativat naiselta ensin " perustutkimukset" eli laparoskopian myös ennen kuin mieheltä suostutaan tutkimaan edes hormoneja tai sperman vasta-aineita. Ja pyh! Olisin halunnut munatorvien aukiolotutkimukseen, mutta meilläpäin se on ainoastaan laparoskopia. Ssg:tä (vai mikä se helpompi versio on?) tehdään Suomessa kuulemma " enää äärimmäisen harvoin" . Miten ihmeessä sitten tällä palstalla tuo jälkimmäinen näyttää edelleen kuuluvan niihin perustutkimuksiin? (Mulla on muita terveydellisiä esteitä nukutusleikkauksiin.)
No, " vastahan" tässä on 38. " yrityskierto" menossa... Taitaa jäädä kokonaan Herran haltuun koko lapsiasia niin kauan kuin täällä tuppukylässä asumme.
Kommentit (8)
Pesussa mun mielestä karsitaan ne siittiöt, jotka ei liiku.
Mistä paikkakunnasta on kyse? Kyllä Turussa ainakin tehdään ihan yleisesti vielä tuota " helpompaa aukioloo" :), ei siis laparoskopiaa!
Kiitos, omppis ja tuupalainen!
Kyse on Kymenlaaksosta (hei vaan tutuille, jotka tunnistavat;) ja ilmeisesti ainakaan Kymen tai Päijät-Hämeen julkisilla ei nykyään tehdä lainkaan niitä helpompia aukioloultria. (Soittelin taannoin Lahden HEMO:onkin ja siellä oltiin ihan pihalla, kun ssg:tä kyselin... vanhentunut toimenpide ilmeisesti.)
Joo, kai se on otettava suunnaksi joko Helsinki tai Etelä-Karjala ja käytävä yksityisellä teettämässä se kunnon siemennesteanalyysi. Helsinkiin pitäisi sitten ajaa jo edellisenä iltana ja majoittua jossain, että saa heti aamuvarhaisella mies käydä " ruikkaamassa purkkiin" paikanpäällä.
Mutta ihan periaatteesta minua jäi kiinnostamaan, että onko tosiaan niin, että toisilla paikkakunnilla homma hoituu julkisella puolella ihan hoitoihin asti ja toisaalla käsketään longottamaan omaa kukkaroa Helsingin suuntaan... Meillä nuo vaillinaisesti tulkitut spermatestit antoivat sen verran heikot tulokset (vaikka paranivatkin 8 kk:ssa), varsinkin liikkuvuuden suhteen, että toistaiseksi ainakin ainoa vaihtoehto olisi ICSI (johon emme ole vielä valmiita). Toisaalta ekassa testissä siittiöistä kuoli pesussa 99%, joten luomutärppikin näytti tulosten valossa lupaavammalta kuin jotkut hoidoista;)
Eli, sekavan selityksen yhteenvetona:
Haluaisimme tietää, onko mieheni spermassa vasta-aineita tai pahoja rakenteellisiakin vikoja eli onko meillä edes pikkiriikkistä mahdollisuutta luomutärppiin miehen puolelta. Hoidoista olisimme valmiita vasta IUI:hin, mutta sitä ei miehen huonoilla tuloksilla lääkärit suostu ilmeisesti tekemään (ja Helsinki olisi siihenkin ainoa paikkakunta). Kuinkahan hitailla siemenillä julkinen puoli on muille suostunut IUI:n kustantamaan? (Minulta ei ole löytynyt vielä mitään hormoni- ym. häikkää kuin kysta toisessa munasarjassa.)
Moi VienoHelinä,
arvasin heti sun ekasta viestistä tässä ketjussa, että mistä oot... Olen itse tuskaillut ihan suoraan sanottuna pönttöjen juttujen kanssa tän meidän julkisen lääkärin kanssa täällä Kymenlaaksossa (voisin veikata, että meillä on sama lääkärikin...) Mulle tehtiin laparoskopia, vaikka ei ollut mitään endoepäilyjä tms. vaan haluttiin vain tsekata munanjohtimien aukiolo. Ja muutenkin ihmetyksen aiheita on ollut vaikka kuinka, en edes jaksa niitä tässä käydä erittelemään. Joka tapauksessa on jäänyt sellainen kuva, että tää meidän lääkäri ei ainakaan varmaan edes tiedä, mitä tekee. Ollaan ihan tosissamme jopa harkittu muuttoa toiselle paikkakunnalle tämän takia, sen tiedän, että Päijät-Hämeen keskussairaalalla on paljon asiantuntevamman oloisia lääkäreitä.
Viestini tarkoitus siis sanoa, että et ole yksin ihmettelyinesi... Toivottavasti saatte haluamaanne hoitoa, tavalla tai toisella...!
Saga
Kyllä Päijät-Hämeessä tehdään tietääkseni vielä aukiolotutkimuksia ihan normaalisti. Terveyskeskuksesta saamamme lähete simppa-analyysiin oli varmaan yhtä suppea, kuin teidän, mutta sitten PHKS:ssä ne sitten käskivät lähettää näytteen helsinkiin tutkittavaksi ja sieltä tulikin sitten hyvin tarkka tulos vasta-aineineen jne. (Niissä se suurin vika sitten olikin, vasta-aineissa ja liikkuvuudessa.) Suunniteltua aukiolotutkimusta minulle ei sitten tehty, kun ei ollut enää syytä, koska ICSI oli meidän " pakollinen" tie.
Hei, Saga!
Olipa huojentavaa kuulla, etten ole ainoa, joka tuskailee näiden paikallisten omituisuuksien kanssa! Joo, meillä on mitä todennäköisimmin sama lääkäri, kuulemma paikkakunnan taitavin lapsettomuuslääkäri... (What the ....?) Emme tosin ole mieheni kanssa käyneet kuin kerran hänen vastaanotollaan (luulimme suunnittelukäynniksi, jossa kartoitetaan taustat ym., mutta saimmekin naureskelua päin naamaa, töksäytettyjä kommentteja kysymyksiin ym. ja kaiken kukkuraksi sain ultratessa järkyn allergisen reaktion, jonka lääkäri vielä torjui, kun minulla ei ollut lääketieteellistä testitulosta lateksiallergiasta, vaikka sen listaamissani taustatiedoissani mainitsinkin... ym. ym. pöljää.)
No, me emme enää tällä paikkakunnalla lääkäriin mene tämän asian " tiimoilta" (pari yksityislääkäriäkin kokeiltu, eka lähes yhtä nöyrryyttävin kokemuksin).
Aika jännä, että mainitsit myös muuttohaaveistanne, me olemme nimittäin lähimpien sukulaisten kanssa jo jonkin aikaa tosissamme etsineet asuntoa Päijät-Hämeen puolelta. Meitä on nimittäin tässä kolme sukupolvea täysin kypsyneinä paikallisten terveyden- ja sairaan" hoito" tahojen kanssa tappeluun! Onneksi Päijät-Hämeessä näyttäisi olevan paremmat työmahdollisuudetkin kuin täällä, ihmisistä ja viityisyydestä en sitten tiedäkään...
Mies tuossa aamulla naureskeli, että on tämä kummaa, kun tällä seudulla kaavoitetaan koko ajan lisää omakotialueita, että saataisiin lapsiperheitä paikkakunnalle, ja samalla paikallinen sairaala on erikoistunut vain sterilisaation jälkitarkastukseen käytettävään siemennesteanalyysiin ja laparoskopioihin;)
Teille myös toivon parempaa lykkyä jatkossa, toivottavasti jaksatte taistella paremmin kuin me!
Terv. VienoHelinä
Täällä Tampereella Taysissa oli ehdoton edellytys että miehen spermanäyte tutkitaan ensin kunnolla ennen kuin lähdetään mihinkään järeimpiin tutkimuksiin. Minulle tehtiin munajohdinten aukiolotutkimus. Aluksi suunnitelmissa oli inssi mutta koska miehen näyte oli niin heikko, tehtiin heti Icsi. Mistään laparoskopiasta ei edes ollut puhetta koska endo-epäilyä ei ollut. Ai niin mieheltä tutkittiin vielä kromosomit koska suvussa on ollut yksi kehitysvammainen lapsi. Nämä kaikki tutkimukset saimme julkisella puolella ja hoito oli erinomaista, mitään huonoa sanottavaa ei ole varsinkin kun lopputulos oli paras mahdollinen.
On kyllä uskomatonta että paikkakuntakohtaiset erot ovat näin suuret!
Meillä alkoi tutkimukset niin miehen kuin minunkin osalta ihan samalla tavalla. Ollaan myös TAYS:n asiakkaita. Joku pohti simppoja pesun jälkeen. Meillä kyllä tehtiin eka inssi, vaikka nopeita oli pyöreä 0. Eli hitailla yritettiin. Lääkäri sanoi, että on mahdollista onnistua. Ei sit kuiteskaan onnistunu.. Mut periaattees näinkin voidaan toimia.
Miikuli
meillä ihan ensin tutkittiin sperma. vastausta oli lähes kaksi sivua (ph, vasta-aineet ja mitä kaikkea muuta), niitä tuloksia odotellessa mulle tehtiin aukiolotutkimus. tämä yksityisellä helsingissä. onko teillä mahdollista tehdä tuo laaja sperma-analyysi yksityisellä? ei paljoa maksa.
mun mielestä pesun jälkeen on vain niitä hyviä siittiöitä (suoraan eteenpäin nopeasti liikkuvia). korjatkaa, jos olen väärässä. toistaiseksi kun ei ole tarvinnut asiaa pohtia.. ensimmäisen inssin tulos on nimittäin juuri nukkumassa.