Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette tuosta lääkäreiden korvaamisesta tekoälyllä/AI:llä?

Vierailija
16.04.2026 |

Ja ottaen huomioon nykyisen teknologian tason, onko vielä liian aikaista tehdä niin vai uskotteko että tekoäly pystyy jo samaan kuin ihmislääkärit tai jopa parempaakin?

Kysyn tätä, koska täällä asiantuntijat ja media (Yle) yrittävät nyt kovasti myydä meille ajatusta lääkäreiden korvaamisesta tekoälyllän, koska näiden mukaan tekoäly voi väitetysti havaita ja diagnosoida sairauksia, tauteja ja vaivoja ennen kuin niistä on vielä olemassa minkäänlaisia oireita ja merkkejä, toisin kuin lääkärit, jotka voivat tehdä niin vasta oireiden jo alkamisen jälkeen eli toisin sanoen vast sitten kun lääkäreillä on realistisia todisteita sen sairauden tai taudin olemassaolosta. Lisäksi näitten mukaan tekoäly voisi myös arvioida potilaiden hoidon tarvetta ja määrätä lääkkeitä sairaanhoitajien apulaisina, jos ja mikäli nämä suunnitelmat toteutuisivat. Itse olen kuitenkin hyvin skeptinen sen suhteen, että nykyinen tekoäly todella pystyisi tekemään mitään vastaavaa tai että lääkäreiden korvaaminen sillä on ylipäätään hyvä, kannattava ja toimiva idea.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitin oman jalkavaivani tekoälyn avulla. Hoito oli lepo, joten olen kiitollinen, etten mennyt terveyskeskukseen, eikä minusta tehty yhtään kirjausta tämän asian tiimoilta.

Mitä se olisi haitannut, vaikka siitä olisi kirjaus tehtykin? Lääkäreiden on hyvä tietää potilaan sairasteluhistoria, eikä jossain jalkavaivassa kai mitään hävettävääkään ole?

Vierailija
42/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

AI olisi varmaan empaattisempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvitin oman jalkavaivani tekoälyn avulla. Hoito oli lepo, joten olen kiitollinen, etten mennyt terveyskeskukseen, eikä minusta tehty yhtään kirjausta tämän asian tiimoilta.

Mitä se olisi haitannut, vaikka siitä olisi kirjaus tehtykin? Lääkäreiden on hyvä tietää potilaan sairasteluhistoria, eikä jossain jalkavaivassa kai mitään hävettävääkään ole?

En käytä terveydenhoitopalveluita lähtökohtaisesti ollenkaan. Silloin harvoin kun olen käynyt niin piilotan jokaisen käynnin, joten tieto ei myöskään leviä eri toimijoiden välillä.

Vierailija
44/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sysip4ska idea mielestäni. Ei joku kone voi kunnolla havainnoida joka vaivaa ja sairautta. Monet lääkärit perehtyvät johonkin tiettyihin kehonosiin myös. Toki lääkäritkin erehtyvät välillä, mutta silti luottaisin enemmän ihmislääkäriin. Kuin johonnkin tekoälyyn, joka hallusinoi.

Vierailija
45/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon, miten olen nähnyt vastaanotolla lääkäreiden googlaavan ja tihrustavan Terveyskirjastoa, olisin luottavaisempi tekoälyyn.

Vierailija
46/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, helposti saisi lääkkeitä ainakin. 

Potilas: Olen googlannut oireitani ja luulen, että sairastan tätä ja tätä. 

Nykyinen tekoäly: Olet oikeassa! Kirjoitan reseptin. 

Vierailija
47/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tekoäly voi väitetysti havaita ja diagnosoida sairauksia, tauteja ja vaivoja ennen kuin niistä on vielä olemassa minkäänlaisia oireita ja merkkejä, toisin kuin lääkärit, jotka voivat tehdä niin vasta oireiden jo alkamisen jälkeen."

No, ainakin syövät on sellaisia, joita ihmisellä on koko ajan kropassaan jonkin verran, siis mutaatioita ja solumuutoksia, ja elimistö sitten ne korjaa. 

En ikinä haluaisi, että tällaisia aletaan hoitamaan, olen käynyt syöpähoidot läpi ja ne on brutaaleja. 

Vierailija
48/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona sitten jokaisella on kuumemittari, verenpainemittari ja sykemittari nettiin kytkettynä. Muuta ei juuri tarvita 90 %:ssa tapauksista. Robotti katsoo, että laitetaanpa flunssasatsi tsekattuaan yliherkkyydet ja sitten kipinn kapinn apteekkiin.

Tällainen on kyllä ihan dystopia. Kun kone lukee kaikkia elintoimintojasi koko ajan, se antaa sellaiset mahdollisuudet valvontaan ja manipulaatioon, että Orwell ei voinut kuvitellakaan. 

Kone tietää tasan tarkkaan, mikä sua triggeröi. 

Vierailija
49/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko se tarkoituksenmukaista diagnosoida sairauksia ennenkuin niitä on olemassa? Joissain tapauksissa aikainen korjausliike voi olla ajankohtaista, mutta usein ongelma voi myös ratketa tai poistua itsestään jos se on ollut joku pieni epätasapaino. Eikö se johda karseaan ylidiagnosointiin, jos sairauksiin puututaan ennenkuin niistä on juuri mitään merkkejä tai vaivaa.

Juuri näin. Se johtaa siihen, että jotkut ylihoidetaan ja jotkut alihoidetaan, eikä se ylihoitamisen kohteeksi joutuminenkaan ole kovin mukavaa. 

Vierailija
50/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tekoäly tekee? 

Käy nopeasti läpi hirveän määrän lääkäreiden kirjoittamaa tietoa. 

Olisi iso virhe kuvitella, että tekoäly itsessään tietää jotain tai osaa arvioida tai soveltaa tietoa. Siltä voi saada hyviä vinkkejä, mutta ei sitä auktoriteettinä voi pitää. 

Vierailija
51/51 |
16.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä edes kuuntelee. Omakannassa ainakin joku kirjannut aivan muuta kuin mitä itse kertonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi