Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koeaikapurku

Vierailija
15.04.2026 |

Jouduin muutama vuosi takaperin kohtamaan koeaikapurun 1kk työskentelyn jälkeen.

Irtisanominen tapahtui ilman kunnollisia perusteita. Olen katkera.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui?

Jäin saikulle, koska työilmapiiri oli vastenmielinen (syrjimiskokemuksia heti alkuun). Sitten irtisanottiin sen perusteella. Menettänyt uskon työelämään tämän takia.

Olit koeajalla ja jäit heti saikulle? Ei ihme, ettet saanut paikkaa.

1kk tehtiin hommia. Pakko oli jäädä saikulle, kun pomo oli epäasiallinen.

Vierailija
22/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanominen on eri asia kuin koeaikapurku, ja siihen pitää olla aina perustelu.

Myös koeaikapurussa pitää periaatteessa olla asiallinen perustelu. Toki kun käytännössä työnantaja voi ilmoittaa oman perustelunsa ja työntekijän velvollisuus on osoittaa, että työnantaja valehtelee niin käytännössä voi purkaa vaikka ruman naaman vuoksi, ja sanoa sitten, että ei sopeutunut työyhteisöön.

Jos työnantaja haluaa purkaa sopimuksen, ei työntekijällä todellakaan ole minkäänlaista velvollisuutta todistaa yhtään mitään.

No tuskinpa työnantaja kyseleekään todistuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliko paha mieli kun olisi pitänyt tehdä töitä? Ja heti saikulle. Tyhmäkin olet.

Lue uudestaan: Ei kumpaakaan. Naama ei vaan miellyttänyt pomoa. "Nyt se tulee samaan pöytään syömään" oli pomon tokaisu hänen kolleegalleen. Koleega oli mukavampi. "Ei yritystä X kiinnosta, mitä muualla on tapahtunut".....

Hyhhyh, mitä keskustelua noin alkuvaiheessa.

Vierailija
24/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeaikapurku koskee myös työntekijää. Olisit nähnyt pomon ilmeen, kun 4kk projektin jälkeen palautin läppärin tehdasasetuksiin, ja palautin kulkutägit ja silputut sopimukset ja id-kortit siihen päälle. Sanoin vaan että morjens.

Vierailija
25/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin työelämässä kun tuli koeaikapurku ja seuraavalla viikolla oli paikan omistajan lapsi tekemässä samoja töitä harjoittelijana.

Ihan hanurista. Selvää eriarvoisuutta

Vierailija
26/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koeaikapurku koskee myös työntekijää. Olisit nähnyt pomon ilmeen, kun 4kk projektin jälkeen palautin läppärin tehdasasetuksiin, ja palautin kulkutägit ja silputut sopimukset ja id-kortit siihen päälle. Sanoin vaan että morjens.

Oho, rohkeaa. Miten työnantaja suhtautui ja mikä oli syy?

Vierailija
27/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kysymys, että olettaako, että tyytyväisyys työhön ja työsuhteisiin menee vain yhteen suuntaan?

Jos työntekijää kohdallaan huonosti niin ei työntekijä kauaa viihdy

Vierailija
28/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

?

Vierailija
29/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman viime vuoden aikana koeaikapurut on lisääntyneet aika paljon kertoi minulle tuttu joka työskentelee eräässä ammattiliitossa, oli sitä mieltä että taloustilanteen ja näkymien heikentyessä entistä herkemmin laitetaan koeaikalaisia pois koska se on nopeata ja ei aiheuta irtisanomis kustannuksia eli osalla todellinen syy purkuun on tuotannolliset/taloudelliset. Oli myös sitä mieltä että firmat palkkaa liian suurin odotuksin etenkin asiantuntijatehtäviin eivätkä ole rekryssä tuoneet esille mitä kaikkea vaaditaan/odotetaan. 

Juuri  näin.  Jokainen työnantaja todellakin koeajan kuluessa kouluttaa työntekijän tekemään niitä hommia, mitä häneltä halutaan.  Sitten kun se oppii hommansa ja alkaisi olla tuottava työntekijä, työnantaja ihan vittuillessaan purkaa työsopimuksen ja alkaa kouluttaa uutta työntekijää.  Ja loputtomiin.

Vierailija
30/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono palkka ja jätettiin projektin aikana yksin. Oli muutenkin määräaikainen sopimus, joten olisi joutunut jäämään 18 kk, jos en olisi purkanut.

Vierailija
31/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutaman viime vuoden aikana koeaikapurut on lisääntyneet aika paljon kertoi minulle tuttu joka työskentelee eräässä ammattiliitossa, oli sitä mieltä että taloustilanteen ja näkymien heikentyessä entistä herkemmin laitetaan koeaikalaisia pois koska se on nopeata ja ei aiheuta irtisanomis kustannuksia eli osalla todellinen syy purkuun on tuotannolliset/taloudelliset. Oli myös sitä mieltä että firmat palkkaa liian suurin odotuksin etenkin asiantuntijatehtäviin eivätkä ole rekryssä tuoneet esille mitä kaikkea vaaditaan/odotetaan. 

Juuri  näin.  Jokainen työnantaja todellakin koeajan kuluessa kouluttaa työntekijän tekemään niitä hommia, mitä häneltä halutaan.  Sitten kun se oppii hommansa ja alkaisi olla tuottava työntekijä, työnantaja ihan vittuillessaan purkaa työsopimuksen ja alkaa kouluttaa uutta työntekijää.  Ja loputtomiin.

Senhän kaikki tietävät, että 20 vuotiaalta vaaditaan 30 vuoden työkokemusta. No vitsi, vitsi. Työpaikoilla on myös eriarvoista kohtelua, joka perustuu ihan naamaperusteeseen. Toisia kohdellaan asiallisesti ja toisia epäasiallisesti. Jotkut joutuu silmätikuksi helpommin ja kiusatuksi

Vierailija
32/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono palkka ja jätettiin projektin aikana yksin. Oli muutenkin määräaikainen sopimus, joten olisi joutunut jäämään 18 kk, jos en olisi purkanut.

Kuulostaa ikävältä. Yksin jättäminen on raskas kokemus. Samoja kokemuksia.

Vierailija
33/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva tutustua ja vaihtaa enemmänkin ajatuksia, jos kiinnostaa. Mikäs olisi semmonen tapa tämän palstan ulkopuolella?

Vierailija
34/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas irtisanoin itse itseni koaejalla muutama vuosi sitten. Onkohan pomo edelleen katkera? :)

Vierailija
35/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin työelämässä kun tuli koeaikapurku ja seuraavalla viikolla oli paikan omistajan lapsi tekemässä samoja töitä harjoittelijana.

Jonkunhan ne työt on tehtävä, koska sinusta ei niihin ollut. Ei koeaikapurkua tehdä kevein perustein, jokainen työntekijä palkataan ihan oikeaan tarpeeseen. Sitten selviää, että tekijä ei osaakaan asioita, joita väitti osaavansa eikä työtehoa ole lainkaan.

Vierailija
36/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas irtisanoin itse itseni koaejalla muutama vuosi sitten. Onkohan pomo edelleen katkera? :)

Tuskin katkera on. Todennäköisesti siellä on laskimella laskettu, että kuinka paljon pieleen mennyt rekrytointi on maksanut. Nämä talousasiat mietityttää näissä koeaikapuruissa, että työnantaja puolelta haaskausta.

Vierailija
37/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi irtisanoit etkä tehnyt koeaikapurkua?

Vierailija
38/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui?

Jäin saikulle, koska työilmapiiri oli vastenmielinen (syrjimiskokemuksia heti alkuun). Sitten irtisanottiin sen perusteella. Menettänyt uskon työelämään tämän takia.

Olisitko todella halunnut jatkaa ko paikassa?

Tuskinpa noiden pska kokemusten jälkeen. Kun uutta työntekijää aletaan heti syrjimään.

Alkanut katsomaan töitä ulkomailta. Noin 3kk saanut 2 työpaikkatarjousta, jossa aloitus palkka noin 3500 euroa. Harkinnassa maasta muutto....

Hei älä mee! Me jäädään tänne itkemään sun perään, pliis älä mee 😭

Vierailija
39/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi irtisanoit etkä tehnyt koeaikapurkua?

Sitähän hän tarkoitti irtisanominen koeajalla eli koeaikapurku

Vierailija
40/65 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa enkä kumpaakaan paikkaa oo kaipaan jääny

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän