Olen yli kuuskymppinen ja sain keuhkoahtaumataudin
Olen polttanut lapsesta asti. Nyt terveydenhuollossa painostetaan lopettamaan tupakointi. Musta se on vähän huvittavaa, mitä se enää hyödyttää yhtään. Mutta onhan niillä ohjeet miten toimia, tosin vois joskus käyttää järkeäkin.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa tupakanpoltto. Setäni lopetti tupakanpolton keuhkoahtauman takia 50-vuotiaana ja eli siitä vielä 25 vuotta. Viimeiset 20 vuotta liikkuminen oli vaivalloista hengitysvaikeuksien takia
No auttoiko se lopettaminen jotenkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kans yks COPD. Poltin 30v ja lopetin, olin 7v polttamatta ja jatkoin taas nyt 1.6kk polttanut
Mullakin on enkä ollut polttanut kuin reilun 20 vuotta ja siinäkin olin välillä ollut savuton. En siis ollut koskaan mikään ketjupolttaja paitsi kännissä välillä meni se toista askia illassa.
Nyt olen ollut polttamatta pian 13 vuotta ja onneksi tauti ei ole pahentunut vaikka kyllä sen huomaa. Onneksi itsellä ei ole ollut minkäänlaista himoa polttamiseen oikeastaan edes silloin kun poltin (se tosiaan oli supertyperä tapa vaan) eli lopettaminenkin oli helppoa ja onnistui kerrasta. Sen verran tauti myös muistuttelee itsestään, että minkäänlaista repsahdusta on turha pelätä.
Miten muistuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa lopettaa tupakanpoltto. Setäni lopetti tupakanpolton keuhkoahtauman takia 50-vuotiaana ja eli siitä vielä 25 vuotta. Viimeiset 20 vuotta liikkuminen oli vaivalloista hengitysvaikeuksien takia
No mitä luulet, olisiko hän elänyt 25 vuotta jos olisi jatkanut röökaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä luulet, olisiko hän elänyt 25 vuotta jos olisi jatkanut röökaamista.
Kärsimystä jatkanut 25 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda nikotiinituotteisiin. Keuhkoille parempi.
Onko kokonaiskuvassa noin? Muut nikotiinivalmisteet nostaa nikotiinipitoisuuden ajanhetkillä korkeammaksi, koska ne on pitoisuudeltaan moninkertaisia vs.tupakka, jota poltetaan väliajoittain. Nikotiini kun on se, joka on haitallista verenkierrolle ja sitä kautta kaikille elimille. Nikotiini on myrkky isompina pitoisuuksina. Luonnossa se torjuu sitä sisältäviltä taudinaiheuttajia. Josta mielenkiintoinen detalji muutaman vuoden takaa. Nikotiini sitoutuu samoihin reseptoreihin kuin "piikkivirus". Joten jos haluaa seuraussuhdetta, niin loogisesti virukselle tarjolla niitä niukasti, jos henkilö tupakoi. Tiedehän ei tietenkään voi alekirjoittaa "pienemmän vahingon tietä", vaan se painuu villaisesti unholaan.
Keuhkoahtaumataudissa kuolema ei tule tietoisesti tukehtumalla. Taju lähtee ennen sitä.
Eikä tarvii sitäkään ennen yhteiskunnan apua, jos ei halua.
Kumpi on tärkeämpää, elämän pituus vai sen laatu?
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on tärkeämpää, elämän pituus vai sen laatu?
Joillekin myös terveys on tärkeää
Vierailija kirjoitti:
Saamarin tietokoneohjelma kun muuttaa sanat.
se on tekoälyn esiaste
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä juttu. En noista tiedä, mutta ehkä se tupakoinnin lopettaminen tai vähentäminen hidastaa taudin etenemistä? Ehkä siksi ehdottivat. Tai sitten on vaan protokolla.
Todellakin hidastaa. Ja parantaa elämänlaatua.
Siihen tupakoinnin lopettamiseen saa lääkkeet, joiden avulla on helppo lopettaa kunhan itse tekee ensin päätöksen siitä lopettamisesta. Minä poltin liki 40 vuotta ja onnistuin lopettamisessa lääkityksen avulla ja minua motivoi lopettamisessa rahan säästyminen (300 euroa/kk). Terveyden säilyminen tai jopa sairaudesta paraneminen voivat nekin motivoida lopettamiseen. Nikotiini häviää elimistöstä nopeasti lopettamisen jälkeen ja tupakan himokin laantuu viikko viikolta ja loppuu kokonaan muutamassa kuukaudessa eikä tupakan polttaminen enää tule sen jälkeen mieleenkään.
Sain minäkin joo. Champix oli. Ja elämä muuttui helvetilliseksi. Aamulla töihin ajaessa oli kauppakassi avoinna apukuskin penkillä, koska ottamisesta kesti n. 5 min, kun alkoi todenteolla oksettamaan. "Hienoa" oli olla asiakaspalvelussa, kun se kesti iltapäivään asti. Et tiennyt, milloin laatta lentää kaaressa varoittamatta. Ja hirveä univaje, koska ihan joka yö järkyttäviä painajaisia. Kokonaisterveydelle ei mitenkään positiivista. Ihmettelen niitäkin, jotka käyttää nykyajan laihdutuslääkkeitä, vaikka joka päivä oksettaisi ja oksettaisi + muut mahdolliset harmit.
Minullakin oli champix-lääkitys ja karmea pahoinvointi, mutta sitten kokeiltiin vain puolikkaalla lääkkeellä ja pahoinvointi tyssäsi siihen ja se puolikas myös riitti minun kohdallani siihen tupakoinnin lopettamiseen.
Sen keuhkoahtaumataudin oireita kuitenkin lieventää ihan huomattavasti se, että lopetat sen tupakanpolton. Lopettamisen jälkeen pystyt elämään lähes normaalia elämää, liikkumaan ja tekemään, kun et enää blokkaa hengitystä tupakalla
Kannattaa edes kokeilla. Vaikutus tuntuu hyvin nopeasti jo parissa päivässä
Vierailija kirjoitti:
Mun isoisä poltti 2,5 askia päivässä ja sai sydänkohtauksen alle viiskymppisenä. Lopetti täysin tupakanpolton.
(Tästä on aikaa. Kuoli silti 5 vuoden kuluttua sydänkohtaukseen.)
Minun miehen isä poltti kans päivittäin ja yli yhdeksänkymppiseksi eli, näihin vaikuttaa muutkin, aina ollut hoikka esimerkiksi.
Sä et ole käyttänyt järkeä koko elämäsi aikana.
Mieheni on 55-vuotias, sai keuhkoahtauma diagnoosin 15 vuotta sitten. Edelleen vetää röökiä eikä ole mitään näkyviä oireita. Ehkä vähän nopeammin hengittää kuin minä. Ei kuulemma vaivaa mikään, tyypillinen miehen vastaus. Pahenemisvaiheita kuulemma tulee jossain vaiheessa mutta ei ainakaan vielä ole tullut.
Happipullo voi räjähtää, jos tupakoit sen vieressä.
Mielestäni sinua ei kyllä pitäisi lääkitä ennen kuin lopetat
Kiva maksaa tupakoitsijoiden terveydenhuoltomenot 🤷
Vierailija kirjoitti:
Sen keuhkoahtaumataudin oireita kuitenkin lieventää ihan huomattavasti se, että lopetat sen tupakanpolton. Lopettamisen jälkeen pystyt elämään lähes normaalia elämää, liikkumaan ja tekemään, kun et enää blokkaa hengitystä tupakalla
Kannattaa edes kokeilla. Vaikutus tuntuu hyvin nopeasti jo parissa päivässä
Mitä jos elämässä ei ole mitään muuta iloa kuin tupakointi? Ei mitään väliä elämällä, jos siitä joutuisi luopumaan.
Vaihda sähkötupakkaan. Muut nikotiinikorvaushoidot ei auta, koska siinä jää se tapa pois. Sähkötupakan kanssa voit mennä tupakalle ihan normaalisti, mutta tupakan haittavaikutukset (ainakin ne pahimmat) jää pois.
Pappa eli ysikymppiseksi, vaikka poltti tupakkia kuin korsteeni. Oli se ihime. Muistan vaan kun pappa yski limaa vessassa. Kuunneltiin äitin kans pirtissa ja irvisteltiin, että hyi hitto. Tupakkiin pappa sitten kuolikin. Lääkäri-serkku sanoi että pappa kuoli kuin kala kuivalla maalla. Keuhkot ei saanu enää yhtään henkeä. Olisko pappa elänyt vaikka sata vuotiaaksi ilman tupakkia? Ehkäpä, tiiä häntä. Oikeasti pappa kuoli ikävään kun mummu kuoli. Niin hoitaja ainakin väitti.