Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen yli kuuskymppinen ja sain keuhkoahtaumataudin

Vierailija
15.04.2026 |

Olen polttanut lapsesta asti. Nyt terveydenhuollossa painostetaan lopettamaan tupakointi. Musta se on vähän huvittavaa, mitä se enää hyödyttää yhtään. Mutta onhan niillä ohjeet miten toimia, tosin vois joskus käyttää järkeäkin.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks COPD. Poltin 30v ja lopetin, olin 7v polttamatta ja jatkoin taas nyt 1.6kk polttanut 

Vierailija
22/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoisä poltti 2,5 askia päivässä ja sai sydänkohtauksen alle viiskymppisenä. Lopetti täysin tupakanpolton. 

(Tästä on aikaa. Kuoli silti 5 vuoden kuluttua sydänkohtaukseen.)

Siskoni mies ei polttanut eikä juonut alkoholia ja kuoli 43 vuotiaana sydänkohtaukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, okei nyt tuli takkiin ja keuhkoahtauma.

Tupakoinnin lopettamisella voisit mahdollisesti välttää edes sen keuhkosyövän. Eikö kannattaisi? Yritä edes. Pyydä vaikka Champix-kuuri avuksi lopettamiseen tai jotain nikotiinilaastareita tms.

Vierailija
24/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu. En noista tiedä, mutta ehkä se tupakoinnin lopettaminen tai vähentäminen hidastaa taudin etenemistä? Ehkä siksi ehdottivat. Tai sitten on vaan protokolla. 

Todellakin hidastaa. Ja parantaa elämänlaatua.

Siihen tupakoinnin lopettamiseen saa lääkkeet, joiden avulla on helppo lopettaa kunhan itse tekee ensin päätöksen siitä lopettamisesta. Minä poltin liki 40 vuotta ja onnistuin lopettamisessa lääkityksen avulla ja minua motivoi lopettamisessa rahan säästyminen (300 euroa/kk). Terveyden säilyminen tai jopa sairaudesta paraneminen voivat nekin motivoida lopettamiseen. Nikotiini häviää elimistöstä nopeasti lopettamisen jälkeen ja tupakan himokin laantuu viikko viikolta ja loppuu kokonaan muutamassa kuukaudessa eikä tupakan polttaminen enää tule sen jälkeen mieleenkään.

Keuhkoahtaumatauti ei parane, vaikka tupakoinnin lopettaa.

Tupakoinnin lopettaminen on keskeinen osa hoitoa

https://www.duodecimlehti.fi/duo12367

Vierailija
25/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sinua miettimään asiaa. Tupakoinnin lopettaminen todella hidastaa COPD:n etenemistä, ehkäisee ja vähentää pahenemisvaiheita. Ei lopettaminen paranna itse tautia, mutta elämänlaatua se parantaa oikean lääkityksen ja säännöllisen liikunnan (sauvakävely, vesijuoksi tms.) ohella.

Itse teet oman valintasi eikä kenelläkään mielestäni ole oikeutta painostaa tai moralisoida sinua, mutta voisit ainakin harkita lopettamista tai edes vähentämistä. Nikotiinipurkka tai -imeskelytabletti ja/tai nikotiinilaastari joko yhdessä tai erikseen auttavat vieroitusoireisiin.

Vierailija
26/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
27/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happihoitoa ei saa, jos tupakoi.

Vierailija
28/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan lopeta polttamista. Olet täysin itse vastuussa omista valinnoistasi, mutta muista olla kuormittamatta sairaanhoitoa. Elät ja kuolet niin kuin haluat.

Vierailija
29/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi lääkäri että kaikilla röökaajilla on keuhkoahtaumatauti mutta etenevänä sairautena sitä ei ensi alkuun huomaa ollenkaan ja sitten siihen tottuu kunnes sitten se pahenee niin, että sitä ei voi olla huomaamatta.

Eikä se parane vaikka röökinpolton lopettaakin, mutta sen eteneminen hidastuu ja saattaa jopa pysähtyä eli siinä mielessä on ihan jees jos röökinpolton lopettaa jo siinä vaiheessa kun oireita ei vielä pahemmin ole. Sitten jos tilanne on siinä mallissa, että tarvitsee lisähappea jne niin varmaan ihan elämänhalusta on kiinni kuinka siihen lopettamiseen suhtautuu. Ei se happipullon kanssa eläminen mitään laatuaikaa ole, poltti sitten edelleen tai ei mutta ilman röökiä on todennäköisesti ainakin jonkin verran pidempään elossa.

Vierailija
30/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, okei nyt tuli takkiin ja keuhkoahtauma.

Tupakoinnin lopettamisella voisit mahdollisesti välttää edes sen keuhkosyövän. Eikö kannattaisi? Yritä edes. Pyydä vaikka Champix-kuuri avuksi lopettamiseen tai jotain nikotiinilaastareita tms.

Mitä se syövän välttäminen enää merkkaa?

Vierailija
31/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä turhaan lopeta polttamista. Olet täysin itse vastuussa omista valinnoistasi, mutta muista olla kuormittamatta sairaanhoitoa. Elät ja kuolet niin kuin haluat.

Höpö höpö. Kyllä täällä hoidetaan jokainen potilas vaikka olisikin itse aiheutettua, harva jos kukaan meistä on täydellinen ihminen. Mikäli julkisella puolella hoidettaisiin ainoastaan "oikealla tavalla ja oikeista syistä" sairastuneita niin siellä olisi todella vähän potilaita.

Vierailija
32/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu. En noista tiedä, mutta ehkä se tupakoinnin lopettaminen tai vähentäminen hidastaa taudin etenemistä? Ehkä siksi ehdottivat. Tai sitten on vaan protokolla. 

Siihen tupakoinnin lopettamiseen saa lääkkeet, joiden avulla on helppo lopettaa kunhan itse tekee ensin päätöksen siitä lopettamisesta. Minä poltin liki 40 vuotta ja onnistuin lopettamisessa lääkityksen avulla ja minua motivoi lopettamisessa rahan säästyminen (300 euroa/kk). Terveyden säilyminen tai jopa sairaudesta paraneminen voivat nekin motivoida lopettamiseen. Nikotiini häviää elimistöstä nopeasti lopettamisen jälkeen ja tupakan himokin laantuu viikko viikolta ja loppuu kokonaan muutamassa kuukaudessa eikä tupakan polttaminen enää tule sen jälkeen mieleenkään.

Keuhkoahtaumatauti ei parane, vaikka tupakoinnin lopettaa.

Tupakoinnin lopettaminen on keskeinen osa hoitoa

https://www.duodecimlehti.fi/duo12367

Ei kuitenkaan muuta lopputulosta.

Vierailija
33/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yks COPD. Poltin 30v ja lopetin, olin 7v polttamatta ja jatkoin taas nyt 1.6kk polttanut 

Mullakin on enkä ollut polttanut kuin reilun 20 vuotta ja siinäkin olin välillä ollut savuton. En siis ollut koskaan mikään ketjupolttaja paitsi kännissä välillä meni se toista askia illassa.

Nyt olen ollut polttamatta pian 13 vuotta ja onneksi tauti ei ole pahentunut vaikka kyllä sen huomaa. Onneksi itsellä ei ole ollut minkäänlaista himoa polttamiseen oikeastaan edes silloin kun poltin (se tosiaan oli supertyperä tapa vaan) eli lopettaminenkin oli helppoa ja onnistui kerrasta. Sen verran tauti myös muistuttelee itsestään, että minkäänlaista repsahdusta on turha pelätä. 

Vierailija
34/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sinua miettimään asiaa. Tupakoinnin lopettaminen todella hidastaa COPD:n etenemistä, ehkäisee ja vähentää pahenemisvaiheita. Ei lopettaminen paranna itse tautia, mutta elämänlaatua se parantaa oikean lääkityksen ja säännöllisen liikunnan (sauvakävely, vesijuoksi tms.) ohella.

Itse teet oman valintasi eikä kenelläkään mielestäni ole oikeutta painostaa tai moralisoida sinua, mutta voisit ainakin harkita lopettamista tai edes vähentämistä. Nikotiinipurkka tai -imeskelytabletti ja/tai nikotiinilaastari joko yhdessä tai erikseen auttavat vieroitusoireisiin.

Ei se lopettaminen paranna elämänlaatua enää tässä vaiheessa. Olen liikunnallinen, työni olen tehnyt liikkumalla. Toki liikkuminen on vähän vaikeutunut, mutta kävelen ainakin tunnin päivässä. En samaan vauhtia kuin terveenä.

Vierailija
35/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele, että olet 40 vuotta räplännyt muovista lelua käsissäsi. Varmasti tulee shokki, kun lelu katoaa ja pitää olla räpläämättä jotain. Ehkä ajatus lelun menettämisestä tuntuu jo kamalalta. Mutta sitten se vaan on poissa. Aivosi etsivät sitä hetken, koska se on tapa. Nopeasti kuitenkin opit elämään ilman lelua, sehän on vain lelu. Se ei ruoki sinua eikä ole sinulle välttämätön. Joskus et edes tiennyt sen olemassaoloa. 

Vierailija
36/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happihoitoa ei saa, jos tupakoi.

Ei niin, enkä sitä ole vaatimassakaan.

Vierailija
37/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin teen.

Vierailija
38/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda nikotiinituotteisiin. Keuhkoille parempi.

Vierailija
39/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi lääkäri että kaikilla röökaajilla on keuhkoahtaumatauti mutta etenevänä sairautena sitä ei ensi alkuun huomaa ollenkaan ja sitten siihen tottuu kunnes sitten se pahenee niin, että sitä ei voi olla huomaamatta.

Eikä se parane vaikka röökinpolton lopettaakin, mutta sen eteneminen hidastuu ja saattaa jopa pysähtyä eli siinä mielessä on ihan jees jos röökinpolton lopettaa jo siinä vaiheessa kun oireita ei vielä pahemmin ole. Sitten jos tilanne on siinä mallissa, että tarvitsee lisähappea jne niin varmaan ihan elämänhalusta on kiinni kuinka siihen lopettamiseen suhtautuu. Ei se happipullon kanssa eläminen mitään laatuaikaa ole, poltti sitten edelleen tai ei mutta ilman röökiä on todennäköisesti ainakin jonkin verran pidempään elossa.

Ilman röökiä se pidempi elämä voi olla pelkkää kidutusta, jos koko elämään on kuulunut tupakointi.

Vierailija
40/81 |
15.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain minäkin joo. Champix oli. Ja elämä muuttui helvetilliseksi. Aamulla töihin ajaessa oli kauppakassi avoinna apukuskin penkillä, koska ottamisesta kesti n. 5 min, kun alkoi todenteolla oksettamaan. "Hienoa" oli olla asiakaspalvelussa, kun se kesti iltapäivään asti. Et tiennyt, milloin laatta lentää kaaressa varoittamatta. Ja hirveä univaje, koska ihan joka yö järkyttäviä painajaisia. Kokonaisterveydelle ei mitenkään positiivista. Ihmettelen niitäkin, jotka käyttää nykyajan laihdutuslääkkeitä, vaikka joka päivä oksettaisi ja oksettaisi + muut mahdolliset harmit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi