Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tavarapaljous osa 2

Vierailija
15.04.2026 |

Jatketaanko täällä ylimääräisistä tavaroista luopumista?

Kommentit (1514)

Vierailija
1501/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aloittaa tänään karsimaan 1 tavaran ja joka päivä vuoden verran eteenpäin 1/päivä, on se vuoden päästä jo n. 365 tavaraa vähemmän kodista, parempi kuin ei aloittaisi ollenkaan.

Tai vaikka 1 tavarapoisto per viikko, on jo 52 poistoa vuodessa. Parempi kuin ei ollenkaan.

(Mikäli on siis tarve raivata, karsia).

Ja joulusiivouksia ajatellen, ehtii poistaa ainakin sata tavaraa.

Joku noheva voisi tehdä sellaisen joulunodotusraivauslistan kaikille ketjulaisille. Se olisi todella motivoiva joulukalenterin korvike ja auttaisi pitämään mielen pirteänä marraskuun loskassa ja pimeydessä. 

Hei tosi kiva idea! Aloin tässä jo heti pallottelemaan ideoita päässäni 😄 ja sopivasti tänään jäi mieleen kytemään naapurin eläkeläisen sanat, että hän tekee kaikki kotityöt ym aina arkena, jotta viikonloput saisi nauttia ja tehdä vain kivoja juttuja ja olla "vapaalla". Että voisinpa yrittää alkaa elää samoin, kun nyt tuntuu että vapaapäivät menee tavarapuljaukseen ja siivoukseen.

Heitän kysymyksen teille, minkälaisia asioita teillä kuuluu joulusiivoukseen? Ja mikä olisi kiva tavoite/toiveissa tehdä ennen joulua? Josko niistä asioista saataisiin jo toisiltamme inspiraatiota tai joku keksisi kivan haasteen meille kaikille 😊

Minulla on juhlapöydän liinan ja servettien silittäminen vihatuin jouluvalmistelu. Olisi kyllä hyvä keksiä keino, jolla urakan saisi hoidettua ajoissa, tekstiilit pidettyä pölyttöminä ja mielen korkealla vaikka jonkun kivan soittolistan avulla. Toki pesula olisi yksi vaihtoehto, mutta en raski käyttää sitä sinällään edullisten tekstiilien pesettämiseen ja mankelointiin. 

Kuinka pahasti sinulla oikein liinat ja servetit pölyyntyy kaapissa tai lipastossa?

Vierailija
1502/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun aloittaa tänään karsimaan 1 tavaran ja joka päivä vuoden verran eteenpäin 1/päivä, on se vuoden päästä jo n. 365 tavaraa vähemmän kodista, parempi kuin ei aloittaisi ollenkaan.

Tai vaikka 1 tavarapoisto per viikko, on jo 52 poistoa vuodessa. Parempi kuin ei ollenkaan.

Joku noheva voisi tehdä sellaisen joulunodotusraivauslistan kaikille ketjulaisille. Se olisi todella motivoiva joulukalenterin korvike ja auttaisi pitämään mielen pirteänä marraskuun loskassa ja pimeydessä. 

Hei tosi kiva idea! Aloin tässä jo heti pallottelemaan ideoita päässäni 😄 ja sopivasti tänään jäi mieleen kytemään naapurin eläkeläisen sanat, että hän tekee kaikki kotityöt ym aina arkena, jotta viikonloput saisi nauttia ja tehdä vain kivoja juttuja ja olla "vapaalla". Että voisinpa yrittää alkaa elää samoin, kun nyt tuntuu että vapaapäivät menee tavarapuljaukseen ja siivoukseen.

Heitän kysymyksen teille, minkälaisia asioita teillä kuuluu joulusiivoukseen? Ja mikä olisi kiva tavoite/toiveissa tehdä ennen joulua? Josko niistä asioista saataisiin jo toisiltamme inspiraatiota tai joku keksisi kivan haasteen meille kaikille 😊

Nyt on tylsä vastaus.  En tee mitään joulusiivousta. Meillä on tasaisen siistiä. Ei siksi, että olisin ahkera, vaan siksi etten pidä sekasotkusta, tunkkaisuudesta enkä liasta. Kun tavarat laittaa aina omalle paikalleen ja joka päivä tekee jonkun pienen askareen, ei sotkua edes oikein tule. 

Ei ilkeydestä, mutta mikä on motivaatiosi olla Tavarapaljous-ketjussa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1503/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan nyt ihan ot viestin!

Olen se joka osti omankokoisia vaatteita vihdoin. Värjäsin vielä ripset ja aloin käyttää kulmaväriä ja geeliä, ja olen nyt vielä freshimmän näköinen kuin aiemmin😊😊

Ihanaa ! Minäkin olen kokoa 44 ja ikää 57. On ylipainoa mutta en välitä siitä nyt vaan keskityn koroatamaan hyviä puolia itsessäni. Hankin väriä, iloa, hemmottelua ja kokemuksia. Hyvää ruokaakin vaikka. 

Tulin juuri lomamatkalta ja käytin altaalla bikinejä. Eikä hävettänyt sitten yhtään. Oli siellä monta muutakin isokokoista bikinit päällä iloisena menossa mukana! Ehkä ikä vihdoin toi itsetuntoa. 

Vierailija
1504/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on tylsä vastaus.  En tee mitään joulusiivousta. Meillä on tasaisen siistiä. Ei siksi, että olisin ahkera, vaan siksi etten pidä sekasotkusta, tunkkaisuudesta enkä liasta. Kun tavarat laittaa aina omalle paikalleen ja joka päivä tekee jonkun pienen askareen, ei sotkua edes oikein tule. 

Ei ilkeydestä, mutta mikä on motivaatiosi olla Tavarapaljous-ketjussa?

Se, että tämä on ilmiönä mielenkiintoinen ja olen sellaisessa työpaikassa, jossa koko ajan on taisteltava tavarapaljoutta vastaan. Lisäksi kahdella läheiselläni on ongelmallinen suhde tavaraan ja se vaikuttaa perhesuhteisiin ja  heidän jaksamiseen.  
Ja onhan meilläkin tavaraa, mutta kaikella on oma paikka ja meillä on siistiä. 
Olen myös ollut tyhjentämässä kuolinpesiä ja se tuo näkökulmaa. 

Vierailija
1505/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jakaisi kodin osiin, kenellä onkaan yksiö, kenellä suurempi asunto, kenellä minkäkinlainen lähtötilanne ja haasteensa, ja siistimisjärjestys vapaa kun kullakin omat mieltymyksensä ja oppinsa,

mutta esim.

- eteinen

- keittiö

- oh

- makkari

- seuraava huone jne

- wc

- kylppäri

- sauna

- jne

Yleisilme ensin siistiksi koko kodissa.

Sitten jokaiseen huoneosaan käyttäisi aikaa vaikkapa reilun viikon: karsiminen, järjesteleminen, puhdistus.

Pyrkisi arkirutiineihin (aamu-ilta) jossa jokaiselle päivälle on oma siivoustehtävä.

Karsimisprojektia voi jatkaa joulun jälkeen ja arkirutiinit pyörisi jatkuvasti.

Itselläni ei ainakaan viikko riittäisi yhdelle huoneelle. Pahimmille ainakaan. Joku kylppäri ja sauna kyllä päivässä tulee pestyä mutta eteisen kaapit ja vaatekaapit makkareissa vie enemmän aikaa. Ja sitten se ikuisuusongelma että missä jemmaa myytävänä olevia tavaroita, niitä on valtavasti. Niin hitaasti saa myytyä nykyään.

Vierailija
1506/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt sen verran pessimistisellä mielellä, että eihän sata tavaraa edes näy missään. Esim. sata paristoa mahtuu yhteen maitopurkkiin. Tietysti on hyvä, jos ne on viety pois, mutta ei vaikuta yhtään siihen, miltä asunto jouluna näyttää. 

Mietinkin tuota että jos alkaisi laskemaan tavaroita joita poistaa niin miten ne laskisi: yksi paristo= yksi tavara vai kourallinen paristoja=yksi tavara.  No jokainen laskekoon miten parhaaksi näkee tai ei laske ollenkaan, kuten minä. Minä lasken euroina paljonko olen kämpästä poistanut.

Jos ajattelisi että tyhjä paristo on roska, eikä laskisi roskia mukaan ollenkaan? Eihän banaaninkuoria tai säilyketölkkiäkään lasketa.

Ahaa, tällainen rajoitus sitten keskustelijoille. 

Muistakaa nyt kaikki, ettette enää raportoi tänne kaatopaikkakäyntejänne tai iloita siitä, kuinka saitte kaapeista vanhentuneet kosmetiikkatuotteenne poistettua. Se ei liity raivaamiseen, tavaramäärän vähentämiseen eikä kodin järjestelyyn kaaoksen taltuttamiseksi. Tässä ketjussa saa puhua vain aidoista tavarapoistoista. Jos poistatte roskaa, pitäkää se omana tietonanne. 

Tietenkin sekin on raivaamista ja kaappitilan vapauttamista, kun saa ne vanhat kosmetiikkaputkilot lopultakin roskikseen. Säilötyt roskatkin lisäävät tavarapaljoutta. Joten tietenkin kaikki raivaamiset voi tähän ketjuun raportoida! 

Vierailija
1507/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on juhlapöydän liinan ja servettien silittäminen vihatuin jouluvalmistelu. Olisi kyllä hyvä keksiä keino, jolla urakan saisi hoidettua ajoissa, tekstiilit pidettyä pölyttöminä ja mielen korkealla vaikka jonkun kivan soittolistan avulla. Toki pesula olisi yksi vaihtoehto, mutta en raski käyttää sitä sinällään edullisten tekstiilien pesettämiseen ja mankelointiin. 

Kuinka pahasti sinulla oikein liinat ja servetit pölyyntyy kaapissa tai lipastossa?

Ainakin minä annan silitettyjen tekstiilien jäähtyä ja kuivua kunnolla höyryraudan jäljiltä. Minäkään en kuitenkaan silitä pöytäliinaa montaa päivää etukäteen ennen sen pöytään laittamista. Haluan tietenkin pöytään mahdollisimman sileän ja pölyttömän pöytäliinan. 

Vierailija
1508/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lähti neljä pussillista jätteisiin (tyhjiä pakkauksia ja rikkinäisiä tavaroita, lajiteltuna). Yksi kassillinen ilmaiseksi lahjoitettavaa. Sain monta myynti-ilmoitusta tehtyä myös ja seisemän pakettia pakattuna lähtövalmiiksi. Tyytyväinen viikonlopun tulokseen. Vielä ehtii illan aikana karsia.

Vierailija
1509/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jakaisi kodin osiin, kenellä onkaan yksiö, kenellä suurempi asunto, kenellä minkäkinlainen lähtötilanne ja haasteensa, ja siistimisjärjestys vapaa kun kullakin omat mieltymyksensä ja oppinsa,

mutta esim.

- eteinen

- keittiö

- oh

- makkari

- seuraava huone jne

- wc

- kylppäri

- sauna

- jne

Sitten jokaiseen huoneosaan käyttäisi aikaa vaikkapa reilun viikon: karsiminen, järjesteleminen, puhdistus.

Pyrkisi arkirutiineihin (aamu-ilta) jossa jokaiselle päivälle on oma siivoustehtävä.

Yön yli nukuttuani mietin vähän saman tyylistä haastetta itselleni. Jos haluan joulukuussa vain nauttia, minulla on 3 kokonaista kuukautta aikaa sekä elokuun loppu. Nyt elokuussa käyn läpi helpot poistot eli keräilen kierrätettävät roskat ym pois. Sitten jaan kodin kolmeen osaan ja kuukauden pureudun erityisesti siihen osaan kotia. Aloitan siitä, mikä jää aina viimeiseksi tai tekemättä ja mihin jemmaan kaikki ylimääräiset paniikissa - makkari, työhuone, vaatehuone. Niissähän kaappeja riittää 😅 sitten on seuraava kk aikaa käydä eteinen, tuulikaappi, khh, kylppäri, wc ja sauna. Lopuksi olkkari ja keittiö. Sitten voinkin aloittaa siistin kodin koristelun jouluun 😊

Minä ajattelin hemmotella itseäni jo etukäteen ostamalla laadukasta teetä. Aina kunnon teehetki kynttilän valossa hyvissä ajoin aloitetun joulukalenteripäivän kunniaksi. 

Vierailija
1510/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta esim.

- eteinen

- keittiö

- oh

- makkari

- seuraava huone jne

- wc

- kylppäri

- sauna

- jne

Itselläni ei ainakaan viikko riittäisi yhdelle huoneelle. Pahimmille ainakaan. Joku kylppäri ja sauna kyllä päivässä tulee pestyä mutta eteisen kaapit ja vaatekaapit makkareissa vie enemmän aikaa. Ja sitten se ikuisuusongelma että missä jemmaa myytävänä olevia tavaroita, niitä on valtavasti. Niin hitaasti saa myytyä nykyään.

Mä olen varannut yhteen osioon kk.

Miesystäväni on työmatkalla lähes joka 2 viikko ja usein lentää ma/ti ja to.

Silloin on aikaa käydä läpi kodin kohta.

Ehdottomasti eniten aikaa vie autotalli. Siellä säilytetään niin paljon kaikkea, kuitenkin haluan aina mm imuroida lopuksi.

Ensi viikolla aion tyhjentää perunapellon ja siksi tällä viikolla siivosin perunalaarit ja koko komeron vai miksi sitä sanotaan.

Perunasato tulee olemaan todella runsas.  Ollaan heinäkuusta asti syöty päivittäin perunoita ja ei kunnolla ole edes 1 rivi tyhjentynyt

Vierailija
1511/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tänään säkillisen vanhaa vaatetta kierrätykseen. 

Olen käynyt kesän yli läpi lasten vanhoja laatikoita ja sorttaillut roinaa roskat-pidetään-lahjoitetaan- lootiin. Hissuksiin olen hommaillut. Nyt on kahdeksasta (isosta) lootasta enää 2 läpikäymättä. Hiljaa hyvä tulee.

Ehkä tää syksyyn mennessä onnistuu🤔

Vierailija
1512/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päättänyt jo ehat sitten etten silitä enää mitään kuin erikoistapauksissa.

Joulu- ja pääsiäisliinat pesen heti ja vedän tiukasti nurkista suoriksi ja taittelen kuivumaan. Kun taittelen liinan sitä varten olevaan tekstiililaatikkoon niin laitan sen mahdollisimman suorin taitoksin.

Sitten vuoden päästä laitan liinan suoraan pöytään. Sileänä mutta taitokset toki näkyy.

En vaan jaksata stressata.

Vierailija
1513/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että minulle karsiminen ja siivoaminen on keino hallita ahdistusta - varmasti toki parempi keino kuin hamstraus tai dokaaminen, mutta senkin voi viedä liian pitkälle. Vaikeassa elämäntilanteessa haluaisin heittää pois suurimman osan omaisuudestani ja pitää jäljellä olevat kamat täydellisessä järjestyksessä. Ilmeisesti se saa tuntemaan, että edes jokin asia on hallinnassa.

Minun onkin ollut aivan mahdoton ymmärtää tuttavaani, joka on klassinen hamsteri ja jolle jopa roskista ja vanhentuneista lääkkeistä luopuminen on ylivoimaista. Olin kerran ”auttamassa” häntä muutossa ja tilanne oli kuin jostain sketsistä. Toinen ahdistui kun näki minut ja jätesäkit ja minä ahdistuin kun näin asunnon kaaoksen.. 

Vierailija
1514/1514 |
23.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päättänyt jo ehat sitten etten silitä enää mitään kuin erikoistapauksissa.

Joulu- ja pääsiäisliinat pesen heti ja vedän tiukasti nurkista suoriksi ja taittelen kuivumaan. Kun taittelen liinan sitä varten olevaan tekstiililaatikkoon niin laitan sen mahdollisimman suorin taitoksin.

Sitten vuoden päästä laitan liinan suoraan pöytään. Sileänä mutta taitokset toki näkyy.

En vaan jaksata stressata.

Mulla on tätä varten iso laatikko, jonka ostin aikoinaan hääpukua varten.

Eron jälkeen myin hääpuvun.

Olen jostakn saanut julisteen postitusputken.

Joulun jälkeen pesen liinan ja mitä muuta onkin, annan kuivua, silitän ja käärin tämän putkilon ympärille.

Kangasservetit ovat vieressä.

Olen ottanut kaapistosta pienen palan 2 komeron väliseinää, sinne mahtuu tämä säilytyslaatikko