Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Italiassa asuneet: kuinka paljon ne syövät sitä pastaa?

Vierailija
14.04.2026 |

Ongelmani on vakava. Mies on oppinut tekemään todella hyviä pastakastikkeita, mutta sitten se -minun mielestäni- pilaa koko hoidon kaatamalla järjettömän määrän pastaa kastikkeeseen. Mikä siis on pastan ja kastikkeen oikeaoppinen suhde? Siellä italiassa.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö.

Tunnetustihan välimerellä ihmiset on sairaita ja voi huon... eiku!?

Että vehnäjauholla pysytään terveinä pitkään?

Italialainen vehnäjauho on todella erilaista kuin suomalainen! 

Monet ibs tai keliakiaa sairastavat voivat syödä normileipää ja pastaa Italiassa koska vilja on eri lajike ja eritavalla käditelty.

Lähde tuohon väitteeseen keliakiasta ja pastasta? 

No ihan persehän se on. Vaarallista puhua tuollaista puutaheinää.

Vierailija
82/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö.

Monet ibs tai keliakiaa sairastavat voivat syödä normileipää ja pastaa Italiassa koska vilja on eri lajike ja eritavalla käditelty.

Kerro, 

Mitä ainesosaa ovat?

Mikä minulle sopii, kun täällä mainostat varmana sopiviutta /  ihmeparantumista

T. Keliaakikko Helsingissä, todettu HUS Sisätautien klinikka

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta on ollut Italiassa alkuruoka ja itse pastan tarkoitus täyttää. Kastiketta tai päällystä on vain vähän ja muutamista ainesosista. 

Niin, on ollut alkuruoka. Onko enää? Ymmärrän kyllä tuon ajatuksen alkuruokana. Kodeissa se vain yleensä on pääruoka ja köyhäksi jää ravitsemus jos on vuori pastaa ja nokare kastiketta. Noita valtavia vehnäjauhoannoksia tarjoillaan myös suomalaisissa ravintoloissa, pääruokana.

Pastan ohessa syödään erikseen salaattia, vihanneksia jne. Italiassa ravintoloissa usein tilataan alkuruoka, pääruoka ja lisukkeet erikseen.

Italiassa myös syödään enemmän esim hedelmiä päivän aikana, lounas on usein jotain kevyttä kuten salaattia, täytettyä voileipää tai yksi pala pitsaa. Pasta on illallisruoka joka saakin olla vähän raskas hiilari- ja rasvatankkaus eikä siitä ole tarkoituskaan saada kaikkia ravintoaineita yhdestä ruokalajista.

Suomalaisittain on ehkä tavallisempaa, että lämmin ruoka on päivän pääateria josta pitäisi niitä vihanneksiakin pyrkiä saamaan, ja muutoin syödään jotain jugurttia ja ruisleipää jne. Suomessa myös pelätään hiilareita liikaa, jokuhan tähänkin kommentoi että pasta on kuin vehnäpullaa söisi. Pasta on itse asiassa niin tiivistä, että se sulaa merkittävästi hitaammin kuin juuri mikään muu vehnästä valmistettu ravinto, eikä kohota verensokeria läheskään kuten pulla. Italiassa ei pelätä syödä oikeasti täyttäviä ruokia ja kummasti siellä ollaankin hoikempia ja terveempiä kuin täällä, missä monilla on joku obsessio syödä mahdollisimman "kevyesti" joka johtaakin oikeastaan enempään ja epäterveellisempään syömiseen.

Itse teen paljon pastaa, joskus suomalaisemmin runsaammassa kastikkeessa jossa on iso määrä vihanneksia seassa, joskus enemmän italialaisittain niin että pastassa on lähinnä öljyä ja valkosipulia tai pestoa ja korkeintaan 1-2 muuta ainesosaa. Hyvää molemmin tavoin!

Ei tilata työpaikkalounaalla. Yleensä se on juuri pasta + jälkkäri + kahvi. Harvempi nauttii edes viiniä tai olutta.

No ei lounaalla, vaan illallisella. Kuten sanoinkin, lounas on italiassa kevyt ja pieni. Itse en ole törmännyt siihen että pastaa juurikaan syötäisiin lounaaksi, toki italia on iso maa ja ihmisillä on erilaisia tapoja.

Vierailija
84/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö.

Kerro, 

Mitä ainesosaa ovat?

Italialainen vehnä ei ilmeisesti sisällä gluteenia, koska Italiassa on lämpimämpää kuin Suomessa tai jotain sinne päin. 

Vierailija
85/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyröntä syyä jotain vehnäjauhoa ja jättää tommaatti syömähtä.

No älä syö.

Eipä ne pitkään elävät paljoa pastaa mussuta. Kalaa ja lihaa siellä välimerellä syödään.

Kuten sanottu, pasta on alkuruoka, jolla täytetään vatsaa. Pääruoka on PIENI ANNOS LIHAA, KALAA TAI KANAA JA VIHANNEKSIA, ESIM PARSAA. Sen jälkeen salaatti ja jälkkäri.

Suomalaissika (tää vehnäjauhopallo) korvaa nuo kaikki kasalla palanutta lihaa ja kuolee 30 vuotta nuorempana ja impotenttina sydäriin.

Höpö höpö. Italiassa ja Välimerellä yleensä syödään enemmän lihaa kuin Suomessa.

Pikaisella googletuksella selviää, että italialaiset syövät jopa kymmeniä kiloja vähemmän lihaa vuodessa per henkilö kuin suomessa syödään. Nämä on niitä virheellisiä stereotypioita, jotka elää tiukassa. 

Itse olen vegaani ja aina kun matkustan etelä-Eurooppaan, suomessa päivitellään saanko sieltä mitään ruokaa. Todellisuudessa meidän vegetarjonta kalpenee sen rinnalla, mitä muualla Euroopassa on. Jo Saksasta alkaa sellainen vegaanin paratiisi ettei mitään rajaa ja mitä etelämmäs menee, sitä parempaa.

Pikainen googletuksesi on väärässä:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/meat-consumption-by-…
Italia 74kg per nuppi
Suomi 71kg per nuppi

Vierailija
86/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa asunut nainen kerto että päivällisellä piti olla pastaruoka ja jotain kalasta erikseen vielä. En tiedä mitä kalan kanssa sitten syötiin.

Vierailija
87/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön pelkkää raguuta kiitos, pastat voi jättää vaikka tämän ketjun pilkunhässijöille.

Vierailija
88/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta on ollut Italiassa alkuruoka ja itse pastan tarkoitus täyttää. Kastiketta tai päällystä on vain vähän ja muutamista ainesosista. 

Niin, on ollut alkuruoka. Onko enää? Ymmärrän kyllä tuon ajatuksen alkuruokana. Kodeissa se vain yleensä on pääruoka ja köyhäksi jää ravitsemus jos on vuori pastaa ja nokare kastiketta. Noita valtavia vehnäjauhoannoksia tarjoillaan myös suomalaisissa ravintoloissa, pääruokana.

Pastan ohessa syödään erikseen salaattia, vihanneksia jne. Italiassa ravintoloissa usein tilataan alkuruoka, pääruoka ja lisukkeet erikseen.

Italiassa myös syödään enemmän esim hedelmiä päivän aikana, lounas on usein jotain kevyttä kuten salaattia, täytettyä voileipää tai yksi pala pitsaa. Pasta on illallisruoka joka saakin olla vähän raskas hiilari- ja rasvatankkaus eikä siitä ole tarkoituskaan saada kaikkia ravintoaineita yhdestä ruokalajista.

Suomalaisittain on ehkä tavallisempaa, että lämmin ruoka on päivän pääateria josta pitäisi niitä vihanneksiakin pyrkiä saamaan, ja muutoin syödään jotain jugurttia ja ruisleipää jne. Suomessa myös pelätään hiilareita liikaa, jokuhan tähänkin kommentoi että pasta on kuin vehnäpullaa söisi. Pasta on itse asiassa niin tiivistä, että se sulaa merkittävästi hitaammin kuin juuri mikään muu vehnästä valmistettu ravinto, eikä kohota verensokeria läheskään kuten pulla. Italiassa ei pelätä syödä oikeasti täyttäviä ruokia ja kummasti siellä ollaankin hoikempia ja terveempiä kuin täällä, missä monilla on joku obsessio syödä mahdollisimman "kevyesti" joka johtaakin oikeastaan enempään ja epäterveellisempään syömiseen.

Itse teen paljon pastaa, joskus suomalaisemmin runsaammassa kastikkeessa jossa on iso määrä vihanneksia seassa, joskus enemmän italialaisittain niin että pastassa on lähinnä öljyä ja valkosipulia tai pestoa ja korkeintaan 1-2 muuta ainesosaa. Hyvää molemmin tavoin!

Ei tilata työpaikkalounaalla. Yleensä se on juuri pasta + jälkkäri + kahvi. Harvempi nauttii edes viiniä tai olutta.

No ei lounaalla, vaan illallisella. Kuten sanoinkin, lounas on italiassa kevyt ja pieni. Itse en ole törmännyt siihen että pastaa juurikaan syötäisiin lounaaksi, toki italia on iso maa ja ihmisillä on erilaisia tapoja.

Et ole tainnut Italiassa käydäkään :D Tai ainakaan töitä siellä tehnyt.

Vierailija
89/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden valittajien pitäisi syödä vain suomalaisia aineksia eikä ruveta matkimaan vieraita ruokakulttuureita. Naurista ja perunaa, läskisoosia. Nakkisoppaa pääruoaksi.

Vierailija
90/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö.

Kerro, 

Mitä ainesosaa ovat?

Italialainen vehnä ei ilmeisesti sisällä gluteenia, koska Italiassa on lämpimämpää kuin Suomessa tai jotain sinne päin. 

Miksi pitää tämmöistä väärää tietoa tarkoituksella jakaa? 

Vierailija
91/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näiden valittajien pitäisi syödä vain suomalaisia aineksia eikä ruveta matkimaan vieraita ruokakulttuureita. Naurista ja perunaa, läskisoosia. Nakkisoppaa pääruoaksi.

Peruna ei ole suomalaista ruokaa.

Vierailija
92/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruna ei ole suomalaista ruokaa.

Eurooppalaista ruokaa ei ole perunat, paprikat, tomaatit eivätkä chilit jos sille linjalle lähdetään. Pastakin on aasiasta peräisin.

Vierailija
93/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasta ainakin ummettaa huolella

Vierailija
94/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte kaikki väärässä.

Vierailija
95/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut Italiassa käydäkään :D Tai ainakaan töitä siellä tehnyt.

Olen asunut Roomassa. Kuten sanottu niin iso maa ja tapoja on monia, puhun ihan omista havainnoistani. Roomassa ainakin tunnistaa turistin juuri siitä että kukaan muu ei tilaa pasta-annosta saati kokonaista pitsaa lounasaikaan.

Vierailija
96/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialainen pasta ei ummeta. 

Vierailija
97/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaseudulla pastaa syödään jo heti aamusta.

Vierailija
98/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyröntä syyä jotain vehnäjauhoa ja jättää tommaatti syömähtä.

No älä syö.

Eipä ne pitkään elävät paljoa pastaa mussuta. Kalaa ja lihaa siellä välimerellä syödään.

Kuten sanottu, pasta on alkuruoka, jolla täytetään vatsaa. Pääruoka on PIENI ANNOS LIHAA, KALAA TAI KANAA JA VIHANNEKSIA, ESIM PARSAA. Sen jälkeen salaatti ja jälkkäri.

Suomalaissika (tää vehnäjauhopallo) korvaa nuo kaikki kasalla palanutta lihaa ja kuolee 30 vuotta nuorempana ja impotenttina sydäriin.

Höpö höpö. Italiassa ja Välimerellä yleensä syödään enemmän lihaa kuin Suomessa.

Pikaisella googletuksella selviää, että italialaiset syövät jopa kymmeniä kiloja vähemmän lihaa vuodessa per henkilö kuin suomessa syödään. Nämä on niitä virheellisiä stereotypioita, jotka elää tiukassa. 

Itse olen vegaani ja aina kun matkustan etelä-Eurooppaan, suomessa päivitellään saanko sieltä mitään ruokaa. Todellisuudessa meidän vegetarjonta kalpenee sen rinnalla, mitä muualla Euroopassa on. Jo Saksasta alkaa sellainen vegaanin paratiisi ettei mitään rajaa ja mitä etelämmäs menee, sitä parempaa.

Pikainen googletuksesi on väärässä:
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/meat-consumption-by-…
Italia 74kg per nuppi
Suomi 71kg per nuppi

"Total meat consumption in Finland is approximately 76–78 kg per person annually." Lähde: Luonnovarakeskus.

"According to recent data, actual edible meat consumption in Italy is estimated to be approximately 38 kg to 55 kg per person per year. While "apparent consumption" (carcass weight) data often suggests higher figures (closer to 70–80 kg), these figures include bones, fat, and significant waste, with the net edible amount being closer to 110 grams per person per day." Lähde: Science Direct.

"Suomessa lihan kulutus oli vuonna 2023 alle 78 kiloa henkeä kohden vuodessa. Tämä tarkoittaa keskimäärin noin 210–215 grammaa lihaa henkeä kohden päivässä." Lähde: Yle.

Eli täällä syödään helposti tuplamäärä lihaa päivässä Italiaan verrattuna. Ilmankos kun täällä ihan joka aterialla ja joka leivän päällä on pakko olla lihaa. Yksi ateria ilman lihaa on jotain kamalaa vegetuputusta ja tulokset nähdäänkin kansanterveydessä.

Vierailija
99/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italialainen pasta ei ummeta. 

No kyllä ummettaa

Vierailija
100/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hlvt paljo ne vetää sitä vehnäjauhoo?