Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Italiassa asuneet: kuinka paljon ne syövät sitä pastaa?

Vierailija
14.04.2026 |

Ongelmani on vakava. Mies on oppinut tekemään todella hyviä pastakastikkeita, mutta sitten se -minun mielestäni- pilaa koko hoidon kaatamalla järjettömän määrän pastaa kastikkeeseen. Mikä siis on pastan ja kastikkeen oikeaoppinen suhde? Siellä italiassa.

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kastikkeen määrä suhteessa pastaan on hyvin pieni. Sitä on vain makua ja ehkä väriä antamaan. Pastan uittaminen kastikkeessa on Italiassa suorastaan syntiä, yleensä.

Miksi? Haluavatko ne syödä sitä vehnäjauhojalostetta?

Esim jos teen parsakaalipastan, parsakaali on mulla pääosassa ja pastaa niukahkosti. Kun puoliso tekee pastaa on valtavasti ja parsakaalta saa etsiä sieltä seasta.

Suhe on tuhhoon tuomittu

Vierailija
42/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyröntä syyä jotain vehnäjauhoa ja jättää tommaatti syömähtä.

No älä syö.

Tunnetustihan välimerellä ihmiset on sairaita ja voi huon... eiku!?

Että vehnäjauholla pysytään terveinä pitkään?

Kyllä ne muutakin syövät.

Usein Italiassa on tyylinä, että eri ruoka-aineet tarjoillaan ja syödään erikseen.

Aluksi voi olla esimerkiksi tomaattia ja mozzarellaa, sitten yksinkertainen pasta, sitten pihvi ja salaatti tai vaikka papuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaiset itse eivät syö koskaan pastaa Italian ulkopuolella ravintoloissa. Pizzaa suostuvat syömään, pastaa ei koskaan.

Ja tarkoitan nyt ihan mitä tahansa Italian ulkopuolella sijaitsevaa ravintolaa, ei pelkästään suomalaisia.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
44/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta on pääruoka ja kastike on vain mauste.  Oletko koskaan syönyt oikeaa pesto-pastaa?

Mitä sillä kastikkeellakaan tekee, kun löllöt jauhopallot ovat se paras osa? 

Jos pasta on löllöä niin se on keitetty väärin, ylikypsää.

Vierailija
45/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta on pääosassa pastaruoissa. 

Että iso röykkiö makaroonia, jonka seassa on pari ruokalusikallista soossia? Hyi.

Pasta ja makarooni eivät ole synonyymeja. 

Cacio e pepe on loistava esimerkki yksinkertaisesta pastaruoasta, jossa se soosi on täysin statisti. Niin hyvää!

Varmasti hyvää, mutta eikös se sitten ole tarkoitettu alkuruuaksi? Muuten sama kuin söis pari vehnäpullaa.

Mesrarien aamuainen!

Vierailija
46/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kastikkeen määrä suhteessa pastaan on hyvin pieni. Sitä on vain makua ja ehkä väriä antamaan. Pastan uittaminen kastikkeessa on Italiassa suorastaan syntiä, yleensä.

Miksi? Haluavatko ne syödä sitä vehnäjauhojalostetta?

Esim jos teen parsakaalipastan, parsakaali on mulla pääosassa ja pastaa niukahkosti. Kun puoliso tekee pastaa on valtavasti ja parsakaalta saa etsiä sieltä seasta.

Suhe on tuhhoon tuomittu

Kyllä. Ihan kaikkeen voi kompastua, vaikka omiin kengännauhoihin.

Vierailija
47/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö.

Jotkut ihan kuoleekin siellä. Voitko kuvitella?

Vierailija
48/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta on pääruoka ja kastike on vain mauste.  Oletko koskaan syönyt oikeaa pesto-pastaa?

Mitä sillä kastikkeellakaan tekee, kun löllöt jauhopallot ovat se paras osa? 

Mikä sua oikein vaivaa? 

Ei sua kukaan pakota syömään pastaa. Pidä huoli vaan siitä omasta syömisestäsi.

Se tykkää syyä pullaa. Pikku nisupoika.

Vierailija
49/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä mieheltäsi ettei sekoita valmiiksi kastiketta pastaan. Saat itse valita kuinka paljon otat kumpaakin. Näin meillä.

Italiassa sekoitetaan pasta valmiiksi kastikkeeseen. Äkäinen kokki tulee keittiöstä jos annoksesta valitat turhaan. Nämä valutin pastan kylmässä vedessä ja lätkäisin jauhelihabolognesea kasan päälle on suomijunttilan erikoisuuksia.

Vierailija
50/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

S k e kirjoitti:

Italialaiset itse eivät syö koskaan pastaa Italian ulkopuolella ravintoloissa. Pizzaa suostuvat syömään, pastaa ei koskaan.

Ja tarkoitan nyt ihan mitä tahansa Italian ulkopuolella sijaitsevaa ravintolaa, ei pelkästään suomalaisia.

Ja oikea skotti laittaa aina sokeria puuroonsa. 

Vierailija
51/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pasta on väliruoka siellä Italiassa. Sillä täytetään vatsa. Pastaa reilummin ja vähän soosia. Pitäis jaksaa syödä myös se pääruoka. 

Vierailija
52/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö.

Pitempään kuin esim sinä.

Pastan lisäksi syödään liharuoka ja salaatti.

Vierailija
53/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta on ollut Italiassa alkuruoka ja itse pastan tarkoitus täyttää. Kastiketta tai päällystä on vain vähän ja muutamista ainesosista. 

No uittu. Paljonko ne syä ruakaa.

Pasta alkuruaka. What?

Mitä sitt pitäs viälä vetää?

Pääruoka (liha tai kala), salaatti suun raikastamiseksi ja jälkiruoka. Esim Pannacotta.

Vierailija
54/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä muutenkaan noita pastaruokia. Annoskokohan on keitettynä noin yksi tai korkeintaan puolitoista desiä naisihmiselle. Lisänä proteiinin lähde ja salaatti. 

Kuka vetää pelkkää vehnäjauhoa? 

Sinä vedät jauhoa

Vierailija
55/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa syödään pastaa päivittäin :)

Esim duunarinlounaassa (10-15e) on pasta, pääruoka, vartti viiniä, vesi ja kahvi. 

Kastiketta on tosiaan murto-osa siitä mitä Suomessa, 400-500g jauhelihaa riittää helposti 10 hengen pasta-annokseen.

Vaan eipä sitä ole pakko syödä jos ei tahdo. Itse olen täällä Italiassa syönyt nyt 1 annoksen pastaa huhtikuussa ja loppuviikosta teen lasagnea. 

Ravintolassskin jos otan täyden menun (4-7) ruokalajia jätän usein pastan väliin kun en jaksa muuten loppuja ruokia

Vierailija
56/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi tehdä niin kuin maistuu, kastiketta voi laittaa lisää niin paljon kuin kukin haluaa ja toiset syödä vaikka ihan kuivaa pastaa, jos niin haluaa. Ei ongelmaa.

Ei voi kun reseptin mukaan valmistetaan niin pasta pyöritellään kastikkeessa. Paperillako siitä kuivaat sen kastikkeen pois?

Vierailija
57/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä mieheltäsi ettei sekoita valmiiksi kastiketta pastaan. Saat itse valita kuinka paljon otat kumpaakin. Näin meillä.

Italiassa sekoitetaan pasta valmiiksi kastikkeeseen. Äkäinen kokki tulee keittiöstä jos annoksesta valitat turhaan. Nämä valutin pastan kylmässä vedessä ja lätkäisin jauhelihabolognesea kasan päälle on suomijunttilan erikoisuuksia.

Joo, mutta kastiketta voi tehdä enemmän ja sekoittaa osan ja ne jotka haluaa, voi ottaa sitten vielä erikseen lisää. Ei voi olla noin vaikeaa!

Vierailija
58/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan, että se al dente pasta kaadetaan "kastikkeeseen", että se pasta saa jotain makua. Esim. kasvispasta: sipulia, valkosipulia, tomaattia ja mitä jääkaapista löytyy. Pastaa, josta keitinvettä talteen. Pasta kasvissoossiin, keitinvettä sekaan, jos on liian tiukkaa. Parmesania päälle. Minä laitan puolet siitä pastamäärästä, minkä mies laittaisi. Mutta ei kaiketi kovin italialaista sitten, parempaa tosin. 

Vierailija
59/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pasta on ollut Italiassa alkuruoka ja itse pastan tarkoitus täyttää. Kastiketta tai päällystä on vain vähän ja muutamista ainesosista. 

No uittu. Paljonko ne syä ruakaa.

Pasta alkuruaka. What?

Mitä sitt pitäs viälä vetää?

Pääruoka (liha tai kala), salaatti suun raikastamiseksi ja jälkiruoka. Esim Pannacotta.

Hjyi hltt.

Järkyttävää.

Mässyturpia.

Roskaruokaa.

Suursyömäreitä.

Vierailija
60/108 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä syö.

Eipä ne pitkään elävät paljoa pastaa mussuta. Kalaa ja lihaa siellä välimerellä syödään.

Kuten sanottu, pasta on alkuruoka, jolla täytetään vatsaa. Pääruoka on PIENI ANNOS LIHAA, KALAA TAI KANAA JA VIHANNEKSIA, ESIM PARSAA. Sen jälkeen salaatti ja jälkkäri.

Suomalaissika (tää vehnäjauhopallo) korvaa nuo kaikki kasalla palanutta lihaa ja kuolee 30 vuotta nuorempana ja impotenttina sydäriin.