Onko vauvalle pakko aloittaa sormiruokailua!?
Eikö voi syöttää lusikalla ja antaa sitten joskus jotain käsin syötävää, kun osaa jo pureskella itse kunnolla?
Kommentit (35)
Mitä ihmettä nyt taas?!! Ei tietenkään ole, ellet sitten ole Porvoosta?
Meillä 2 lasta 5v. ja 2v. eikä sormiruokailtu. Toki jotain naksuja, leipää, kurkkutikkuja tms. tarjosin, mutta en ylipäänsä jaksanut sitä suttaamista ja sähellystä minkä sormiruokailu aiheuttaa. Nähty on vierestä. Molemmat lapset osaa syödä hyvin nykyään itse.
Vierailija kirjoitti:
Neuvola tuntuu tähän patistavan. Ap
En tehnyt tätä. Pojat nyt 12 ja 16, oikein hyvin onnistuu syöminen.
Me ollaan kaikilla 4 lapsella syötetty soseita ja sormiruokaa. Sormiruokaa silloin kun vanhemmat itse syö ja sitten syötetty vauvoja soseilla/kiinteämmällä ruualla
-Neljän äiti
Sormiruokailulla on tarkoitus parantaa suun ja erityisesti käsien motoriikkaa. Jos jätät sormiruokailun väliin, joudut hoitamaan treenin jotenkin muuten.
Maissinaksut sopivat sormiruoaksi 4 kuukauden ikäisestä alkaen, sillä ne sulavat suussa helposti eivätkä vaadi hampaita. Ne ovat hyvä ensiaskel sormiruokailuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvola tuntuu tähän patistavan. Ap
Anna patistaa. Jos maailmassa pitäisi jokaista kehotusta noudattaa aina pilkulleen kyselemättä, niin järki lähtisi saman tien..
Ei ole pakko. Vanhempi itse saa määrätä, miten haluaa lapsensa ruokailevan. Tärkeintä on, että lapsi kasvaa ja kehittyy. Muoti-ilmiöitä tulee ja menee.
Sormiruokailu voi teillä olla myös sitä, että lapsi syö sormin maisssinaksuja jne. Minä tein niin lasteni kanssa, kun en jaksanut mitään älytöntä sotkemista. Hyvin molemmat oppivat syömään ja molemmista tuli ihan kaikkiruokaisia.
Se sormiruokailu mitä neuvolassa suositellaan on juurikin sellaista että osa ruuasta annetaan sorniruokana ja osaa soseena, ei todellakaan yritetä patistaa siihen että kaikki tarjottava ruoka olisi sormiruokaa, koska se on aika työlästä kun ruoka pitää valmistaa itse.
Mutta tuollaiset valmiit naksut yms. on helppo vauvan itse syödä, ja niitä on kätevä tarjota vauvalle ruokailun yhteydessä tai ajanvieteenä kun vanhemmat syö.
Meidän poika Jesse 16v syö edelleen sormin.
Veistä ja haarukkaa ei osaa käyttää.
Aika moni vauva haluaa lusikan käteen eikä mitään sormiruokailua. Meillä toimi niin, että vanhempi syötti yhdellä lusikalla, ja lapsi sai samalla harjoitella omassa kädessään olevalla lusikalla. Siinähän se "treeni" sitten tuli ihan samalla.
Ei ennen sellaista juuri ollut ellei sitten jotain näkkileipää pidetty sormiruokailuna.
Lusikka käteen kun alkoi istumaan syöttötuolissa n 6-8kk iässä, siitä se lähti. Vuoden ikäisen lusikoi jo ruokaa aika hyvin, vanhempi lisäksi ruokki sivusta toisella
Kyllähän se lähtökohtaisesti on niin, että lapsi otetaan pikku hiljaa mukaan aikuisten maailmaan, eikä niin päin, että aikuiset alkaa muokkaamaan maailmaa lapsen tasolle. Eli lusikka käteen mukulalle heti, kun se vaan kädessä pysyy ja siitä treenaamaan. Hedelmät, marjat ja leivät syödään toki käsin, niin kuin aikuisetkin tekevät. Lapsi haluaa osata, oppia ja olla oikeasti osa maailman menoa, eikä mitään lasten söpöä sössötysmaailmaa.
Hauskaa. Kun mä annoin lapsilleni sormiruokaa, yks terkka (ei meidän oma) oli vähän paniikissa, ja nyt siihen patistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lähtökohtaisesti on niin, että lapsi otetaan pikku hiljaa mukaan aikuisten maailmaan, eikä niin päin, että aikuiset alkaa muokkaamaan maailmaa lapsen tasolle. Eli lusikka käteen mukulalle heti, kun se vaan kädessä pysyy ja siitä treenaamaan. Hedelmät, marjat ja leivät syödään toki käsin, niin kuin aikuisetkin tekevät. Lapsi haluaa osata, oppia ja olla oikeasti osa maailman menoa, eikä mitään lasten söpöä sössötysmaailmaa.
Ei lusikankäytön opettelu mitenkään sulje sormiruokailua pois. Siinä vaiheessa, kun lapsi ei pysty vielä syömään lusikalla, hän pystyy syömään jo käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lusikankäytön opettelu mitenkään sulje sormiruokailua pois. Siinä vaiheessa, kun lapsi ei pysty vielä syömään lusikalla, hän pystyy syömään jo käsin.
Totta. Ja just silloin on hyvä hetki antaa se pala banaania tai leipää sille itse syötäväksi.
Ei 40 vuotta sitten kukaan puhunut mitään sormiruokailusta, ja ihmisiä silloisistakin vauvoista kasvoi. Toki sormiruokailu voi nopeuttaa sitä, että vauva oppii syömään itse.