voiko käsityöläinen rikastua koskaan käsitöillä?
Monet käsityöammatit vaativat paljon taitoa ja myydyt tuotteet voivat olla hyvin kalliita, mutta rikastuuko käsityöläinen itse koskaan työllään?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millään työllä ei ole oikein mitään arvoa enää. Kaikki muut välistävetävät loiset korjaavat työn hedelmät, tekijä itse ei saa enää mitään.
Kun tekee vaan itselleen, niin saa nauttia muiden kateudesta.
Näin on. Saa edullisesti oman mielen mukaista ja sopivaa, istuvaa, kestävää, yksilöllistä vaatetta yms. ja käsitaidottomat saavat maksaa ylihintaa epäsopivista massarytkyistä ja -tavaroista.
Ai rikastua? Ei ikinä kun ei pysy edes hengissäkään.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun käsityöläisyydellä vielä eli (ennen teollistumista) oli olemassa mestari - kisälli järjestelmä eikä kuka tahansa voinut alkaa käsityöläiseksi ilman lupaa. No eivät ne silloinkaan rikastuneet, mutta pystyivät elämään jotenkin keskiluokkaisesti. En tiedä sitten niistä arvokkaiden viulujen rakentajista, kuolivatko ken ties köyhinä.
Mestarikäsityöläinen saa kyllä nykyäänkin pankkiiria paremman tuntipalkan mutta näitä putiikkeja on todella vähän ja vertautuvat kyllä entisaikojen Fabergeen jonka asiakaskuntaa oli globaali 0,0001% ja keisariperhe itse.
Tuotteen pitää siis olla niin korkealaatuinen ja myös mahdollisesti asiakkaan kustomoitavissa että se kelpaa vaikka eri maiden kuninkaallisille.
Vierailija kirjoitti:
Ahkera käsityöläinen voi saada monta miljoonaa käteen hyvinkin lyhyessä ajassa...
Koverra reikä seinääsi ja ala tienaamaan.
Elätän viisihenkisen perheeni pelkillä käsitöillä, joita puuhastelen autotalliverstaallani. Olen artesaanipuuseppä.
Ainakin kelloseppä voi. Ehkä soitinrakentaja/veneenveistäjä.
Odd Nerdrumilla on kyllä omaisuutta.