Miksi työkyvyttömyyseläkkeelle on niin vaikea päästä?
Mä olen oikeasti ihan rampa ja suurimman osan ajasta työkyvytön, ja silti mua roikotetaan työkkärin listoilla, koska on pieni murunen työkykyä jäljellä. En jaksaisi tätä kamppailua enää, haluaisin vaan levätä ja yrittää toipua rauhassa. Ja haluaisin sellaisen taloudellisen tilanteen, että olisi varaa asua esteettömässä asunnossa.
Kommentit (180)
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy kirjoittamaan nettifoorumille, pystyy tekemään jotain työtä. Työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee liian helposti.
Sinä oletki siitä oiva esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittävät, että 60 ikävuotta olisi jonkinlainen raja. Sen täytettyään voi päästä hieman helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, jos lääkärit näin katsovat. Työkyvyn pitää olla vähentynyt 60 prosentilla.
Löysinkin tiedon: jos olet yli 60-vuotias tai työskentelet julkisella puolella, työkykyäsi arvioidaan lievemmin ehdoin. Tällöin työkykyäsi arvioidaan vain suhteessa omaan työhösi ja sen vaatimuksiin.
Muiden kohdalla arvioidaan kykyä hankkia ansiotuloja sellaisella työllä, johon hänen arvioidaan kohtuudella kykenevän (esim. ikä, koulutus ja työkokemus huomioidaan).
Ei tuokaan pidä paikkaansa. Itselläni on elinikäisiä sairauksia endokrinologiselta ja sydänpuolelta, koodeja liki 10, joilla viime vuosituhannella olisin takuulla päässyt eläkkeelle. 60 vuotta täytettyäni yritin hakea osatke:tä, mutta en saanut, lääkärien mielestä vaivat ovat tavanomaisia. Ainoa myönnytys, minkä sain, oli hakuvelvoite kaksi kpl kuussa. Onneksi sittemmin olen päässyt normaalisti vanhuuseläkkeelle, joten ansioni yli kaksinkertaistuivat reippaasti.
Kyllä se yleisesti pitää paikkansa, vaikka juuri sinä et eläkettä saanutkaan. Yksilöllisesti ne silloinkin katsotaan.
Niin, minulla ei ole päässä minkäänlaista vikaa. Se tuntuu olevan ehtona myös muiden sairauksien lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin vaikeaa laittaa ne 4 työhakemusta kuussa? Siihen menee alle 10 minuuttia aikaa, eikä muita velvotteita ole.
Miten se SINUA hyödyttää että joku työkyvytön laittaa turhia roskaposteja työnantajille 4x kuussa?
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?
Olen kokoomuksen kannattaja.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tehdä vaikka puhelinmyyntiä. Jos tänne pystyy kirjoittelemaan.
Myy sä vaikka persettäsi ton suunsoiton sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä tehdä vaikka puhelinmyyntiä. Jos tänne pystyy kirjoittelemaan.
Myy sä vaikka persettäsi ton suunsoiton sijaan.
Minun perse on varattu isälleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsee sinne kun on kriteerit kunnossa. Lähisukulaiselle tehtiin testit ja löytyi lievä kehitysvamma. Yksi jakso työkokeilussa ja sen jälkeen eläkkeelle.
Älä vedä johtopäätöksiä yhden henkilön perusteella. Kehitysvammoista pääsee yleensä aika helposti työkyvyttömyyseläkkeelle.
Taitaa olla automaattinen eläkepäätös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin vaikeaa laittaa ne 4 työhakemusta kuussa? Siihen menee alle 10 minuuttia aikaa, eikä muita velvotteita ole.
Miten se SINUA hyödyttää että joku työkyvytön laittaa turhia roskaposteja työnantajille 4x kuussa?
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?Ei ole iso homma siitä että saa toista tonnia ilmaista rahaa joka kuukausi.
Toista tonnia? Mistä lähtien 595 e on toista tonnia?!?
Asumistuki ja toimeentulotuki päälle niin tuet lähentelee 1500€/kk jos asuu pk seudulla
En mä ainakaan ole koskaan saanut asumistukea, toimeentulotuesta puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?Ei ole iso homma siitä että saa toista tonnia ilmaista rahaa joka kuukausi.
Toista tonnia? Taidat olla aika pihalla. Tilille tulee 595,36 euroa joka neljäs viikko, jos käy säännöllisesti Kelan sivustolla tekemässä ilmoituksen työttömyysajasta. Sillä pitäisi maksaa kaikki.
Asutko omistusasunnossa vai miksi et saa asumistukea?
Asun.
Älä nyt vain väitä, että asunto pitäisi ensin myydä ja sitten syödä säästöt. Tulee yhteiskunnallekin paljon kalliimmaksi, jos maksan vuokraa tuplat yhtiövastikkeeseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä miten käy hakemuksen, äskettäin sen laitoin, samoin vammaistukihakemuksen. Lääkäri varoitteli, että voivat päättää kuntouttaa minua eläkepäätöksen sijaan ja katsoa, että minusta vielä työkykyisen saisi pahoista fyysisistä rajoitteistani huolimatta, kun eläkeikään on parisen vuotta. Lääkäri totesi papereissa, etten ole työkykyinen mihinkään työhön.
Mulle terveydenhuolto sanoi, että pitää hakea vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen. Hain ja Kela sitten hylkäsi hakemuksen. Eli mihinkään suuntaan ei pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tahallaan valehtelet, oletko joku sekopää vaiko vain idiootti?
Minä olen elänyt työttömänä nyt 4 vuotta pelkällä Työmarkkinatuella 590€/kk ei euroakaan muita tukia tuloja mistään.
Minulla meni toisin päin kuin mitä yleensä kuulee, hoitava lääkäri oli varovainen ja optimistinen voinnistani mutta työeläkelaitos myönsi eläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin heti eka yrittämällä. Sydänkohtaus ja siitä ohitusleikkaus ja samalla vaihdettiin läppä ja asennettiin tahdistin. Astma ja ykköstyypin diabetes oli jo aikaisemmin.
Olin kiinteistöhoitaja ja työ varsinkin talvella oli raskasta.
M58
Jos olisit toimistotyöläinen et olisi päässyt, kriteerit huomattavasti tiukemmat, jos yksikin sormi liikkuu voi käyttää tietokonetta.
Miksi työkyvyttömyyseläkkeelle on niin vaikea päästä?
-Kela ja eläkeyhtiöt on huomattavasti tiukentaneet kriteereitä vaikka laki ei ole muuttunut, rikkovat räikeästi Suomen lakia koska eläkepommi. Myös Kelan valituselin on ihan tukossa, nyt käsittelevät heinäkuun 2025 valituksia, koska hylkyjä tulee tuplat siihen mitä aikaisemmin ja samalla valituksia vääristä päätöksistä, silti vain 6% valituksista johtaa kielteisen päätöksen muuttamiseen positiiviseksi.
Erityisesti työttömiltä on estetty pääsy työkyvyttömyyseläkkeelle, työssäkäyvä sentään pääsee vielä kun työterveyslääkäri ja työantaja vakuuttavat työkyvyttömyyden niin sitä on hankala kiistää, työtön ei voi todistaa työkyvyttömyyttä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa nähdä miten käy hakemuksen, äskettäin sen laitoin, samoin vammaistukihakemuksen. Lääkäri varoitteli, että voivat päättää kuntouttaa minua eläkepäätöksen sijaan ja katsoa, että minusta vielä työkykyisen saisi pahoista fyysisistä rajoitteistani huolimatta, kun eläkeikään on parisen vuotta. Lääkäri totesi papereissa, etten ole työkykyinen mihinkään työhön.
Mulle terveydenhuolto sanoi, että pitää hakea vaativaan lääkinnälliseen kuntoutukseen. Hain ja Kela sitten hylkäsi hakemuksen. Eli mihinkään suuntaan ei pääse.
Kela on usein kuntoutuksen esteenä tai muuten vain tekee kiusaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin heti eka yrittämällä. Sydänkohtaus ja siitä ohitusleikkaus ja samalla vaihdettiin läppä ja asennettiin tahdistin. Astma ja ykköstyypin diabetes oli jo aikaisemmin.
Olin kiinteistöhoitaja ja työ varsinkin talvella oli raskasta.
M58
Jos olisit toimistotyöläinen et olisi päässyt, kriteerit huomattavasti tiukemmat, jos yksikin sormi liikkuu voi käyttää tietokonetta.
Tää onkin tosi koomista. Vaikkei voisi katsoa tietokoneen ruutua tai muisti ei toimisi niin, että ymmärtäisi työstään yhtään mitään, niin silti on, simsalabim, työkykyinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ja toimeentulotuki päälle niin tuet lähentelee 1500€/kk jos asuu pk seudulla
Olet väärässä! Ei saa mitään toimeentulotukea ainakaan tuon 595 päälle! Asumistukea voi saada , mutta 595 eurosta jää vielä vuokraa maksettavaksi niin että muihin elämänkuluihin , sisältäen laskut jää ehkä 300e.
Asumistukea ei saa omistusasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä! Ei saa mitään toimeentulotukea ainakaan tuon 595 päälle! Asumistukea voi saada , mutta 595 eurosta jää vielä vuokraa maksettavaksi niin että muihin elämänkuluihin , sisältäen laskut jää ehkä 300e.
Asumistukea ei saa omistusasuntoon.
Paitsi eläkeläisen asumistukea saa.
Miksi ei voida lisätä porkkanaa työkyvyttömyys eläkeläisille siten että voisi tehdä toistuvasti töitä eli joka vuosi vaikka 3 kk täydellä palkalla ilman että se vaikuttaa mihinkään tukiin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voida lisätä porkkanaa työkyvyttömyys eläkeläisille siten että voisi tehdä toistuvasti töitä eli joka vuosi vaikka 3 kk täydellä palkalla ilman että se vaikuttaa mihinkään tukiin?
No 2 kk voi käytännössä tehdä putkeen. Sitten taas oman rajan mukaisesti pitää tehdä ja sitten taas voi 2 kk ylittää rajan. Tosin Kela vaatineen työkykyselvitystä, työeläkeyhtiö ei.
Älä vedä johtopäätöksiä yhden henkilön perusteella. Kehitysvammoista pääsee yleensä aika helposti työkyvyttömyyseläkkeelle.