Miksi työkyvyttömyyseläkkeelle on niin vaikea päästä?
Mä olen oikeasti ihan rampa ja suurimman osan ajasta työkyvytön, ja silti mua roikotetaan työkkärin listoilla, koska on pieni murunen työkykyä jäljellä. En jaksaisi tätä kamppailua enää, haluaisin vaan levätä ja yrittää toipua rauhassa. Ja haluaisin sellaisen taloudellisen tilanteen, että olisi varaa asua esteettömässä asunnossa.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kriteerejä ole kiristetty enimmäkseen laiskojen takia, jotka hankkivat itselleen ns. hullun paperit päästäkseen viettämään laiskanpulskeita päiviä muiden veronmaksajien varoilla.
Ei ole olemassa mitään "hullun papereita" muualla kuin ummehtuneessa 60-luvun mielikuvituksessasi. Jokaikisen eläkkeelle oikeuttavan diagnoosin saaminen on kuin vettä puristaisi peruskalliosta 2020-luvulla ja sitä varten tongitaan niin monet kuntoutustukijaksot ja kymmenien eri ammattilääkärien lausunnot ettei sitä kukaan voi 'feikata'.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kriteerejä ole kiristetty enimmäkseen laiskojen takia, jotka hankkivat itselleen ns. hullun paperit päästäkseen viettämään laiskanpulskeita päiviä muiden veronmaksajien varoilla.
On aivan sama miten laiska olet, et sinä pysty 10-20 eri lääkärin ja ylilääkärin mieliä muuttamaan jotka ovat nähneet tuhansia kyseisen diagnoosin vuoksi tutkittavia elämänsä aikana. Jos nämä ovat sitä mieltä että henkilö on työkyvytön niin silloin se on aika absoluuttinen fakta.
Onko se niin vaikeaa laittaa ne 4 työhakemusta kuussa? Siihen menee alle 10 minuuttia aikaa, eikä muita velvotteita ole.
Henry jäi työkyvyttömyyseläkkeelle vanhan polvivamman takia. Polvi kun esti panemisen polvillaan kameran edessä
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin vaikeaa laittaa ne 4 työhakemusta kuussa? Siihen menee alle 10 minuuttia aikaa, eikä muita velvotteita ole.
Ei mulla ole edes hakupakkoa, mutta tuntuu se nyt aika typerältä käydä tekemässä muutaman kuukauden välein työllistymissuunnitelmaa, kun kaikki osapuolet tietää, ettei mulla ole realistisia mahdollisuuksia työllistyä.
Ja ennen kaikkea kyse on rahasta, toimeentulotuella kituuttaminen ei ainakaan paranna terveyttä.
Ap
Väittävät, että 60 ikävuotta olisi jonkinlainen raja. Sen täytettyään voi päästä hieman helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, jos lääkärit näin katsovat. Työkyvyn pitää olla vähentynyt 60 prosentilla.
Löysinkin tiedon: jos olet yli 60-vuotias tai työskentelet julkisella puolella, työkykyäsi arvioidaan lievemmin ehdoin. Tällöin työkykyäsi arvioidaan vain suhteessa omaan työhösi ja sen vaatimuksiin.
Muiden kohdalla arvioidaan kykyä hankkia ansiotuloja sellaisella työllä, johon hänen arvioidaan kohtuudella kykenevän (esim. ikä, koulutus ja työkokemus huomioidaan).
Vierailija kirjoitti:
Yleistukeen samat läpivalaisut kuin tt-tukeen. Haluat että ventovieras syynää loppuelämäsi ajan tilisi ja sinulla on 0 yksityisyyttä?
Tässä kirjoitit ihan itse vastauksen kysymykseesi: "koska on pieni murunen työkykyä jäljellä".
Työkyvyttömyyseläkkeelle voi päästä vasta, kun työkykyä ei ole jäljellä yhtään, mihinkään työhön. Sitä tarkoittaa työkyvyttömyys.
Ja olen itsekin osatyökykyinen, tällä hetkellä onneksi mukautetussa työssä ja tiedän etten eläkeikään saakka pärjää, vaan kuntoutustuki- ja eläkehaut tulee sitten minullekin jälleen eteen. Mutta se vaan on niin ettei tuota voi saada, jos työkykyä on jäljellä.
Sama juttu mulla. Mulle on jopa se mun työkkärihenkilö jonka kanssa pitää aina 3 tms kuukauden välein päivitellä suunnitelmaa sanonut ihan suoraan että hän laittaa sen 0 hakupakkoa koska tietää että en ole työkykyinen.
Olen kituutellut työkkärin listoilla työnhakijana jo vuosia vaikka en ole työkykyinen, eläkkeelle en pääse.
Vierailija kirjoitti:
Miten se SINUA hyödyttää että joku työkyvytön laittaa turhia roskaposteja työnantajille 4x kuussa?
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos on sairauslomalla, ei velvoitteita ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se SINUA hyödyttää että joku työkyvytön laittaa turhia roskaposteja työnantajille 4x kuussa?
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?
Ei ole iso homma siitä että saa toista tonnia ilmaista rahaa joka kuukausi.
Minä pääsin heti eka yrittämällä. Sydänkohtaus ja siitä ohitusleikkaus ja samalla vaihdettiin läppä ja asennettiin tahdistin. Astma ja ykköstyypin diabetes oli jo aikaisemmin.
Olin kiinteistöhoitaja ja työ varsinkin talvella oli raskasta.
M58
Vierailija kirjoitti:
Tässä kirjoitit ihan itse vastauksen kysymykseesi: "koska on pieni murunen työkykyä jäljellä".
Työkyvyttömyyseläkkeelle voi päästä vasta, kun työkykyä ei ole jäljellä yhtään, mihinkään työhön. Sitä tarkoittaa työkyvyttömyys.
Ja olen itsekin osatyökykyinen, tällä hetkellä onneksi mukautetussa työssä ja tiedän etten eläkeikään saakka pärjää, vaan kuntoutustuki- ja eläkehaut tulee sitten minullekin jälleen eteen. Mutta se vaan on niin ettei tuota voi saada, jos työkykyä on jäljellä.
Se pieni murunen vaan on niin pieni, että suurimpana osana päivistä jopa pelkkä työmatka olisi mulle liikaa. Mutta kun teoriassa voisin työskennellä sängyssä silmät kiinni maaten ja räätälöityinä työaikoina, niin se tarkoittaa sitä, että mulla on työkykyä. Sillä ei ole mitään merkitystä onko tuollaista työtä oikeasti olemassa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin heti eka yrittämällä. Sydänkohtaus ja siitä ohitusleikkaus ja samalla vaihdettiin läppä ja asennettiin tahdistin. Astma ja ykköstyypin diabetes oli jo aikaisemmin.
M58
Minkä takia sua ei uudelleenkoulutettu? Eihän nuo sairaudet estä kuin fyysisesti raskaat työt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?Ei ole iso homma siitä että saa toista tonnia ilmaista rahaa joka kuukausi.
595 euroa ei ole toista tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M58
Minkä takia sua ei uudelleenkoulutettu? Eihän nuo sairaudet estä kuin fyysisesti raskaat työt.
Ap
Ota huomioon ikä!
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M58
Ap
Ota huomioon ikä!
T. Eri
Ei tuossa kerrottu milloin tuo tapahtui.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?Ei ole iso homma siitä että saa toista tonnia ilmaista rahaa joka kuukausi.
Toista tonnia? Mistä lähtien 595 e on toista tonnia?!?