Miksi työkyvyttömyyseläkkeelle on niin vaikea päästä?
Mä olen oikeasti ihan rampa ja suurimman osan ajasta työkyvytön, ja silti mua roikotetaan työkkärin listoilla, koska on pieni murunen työkykyä jäljellä. En jaksaisi tätä kamppailua enää, haluaisin vaan levätä ja yrittää toipua rauhassa. Ja haluaisin sellaisen taloudellisen tilanteen, että olisi varaa asua esteettömässä asunnossa.
Kommentit (67)
Ei se ole vaikeaa, jos on kokonaan työkyvytön lääkärienkin, ei pelkästään omasta tai naapurin Veijon mielestä.
Itsehän sain työkyvyttömyyseläkkeen melkein heti sairastettuani vaikeaa psykoosisairautta vain ja ainoastaan 35 vuotta. Sinnittelin työssä kunnes katkesin toistuvasti ja burnoutit tuhosivat muistin ja keskittymiskyvyn, lääkkeetkään ei purreet koska oli väärä diagnoosi ja väärät lääkkeet, heh heh.
Ihan helposti pääsin siis. Ja huomautettakoon, että perhe hajosi miehen päätettyä lähteä etsimään virkeämpää vaimoa. Näin siinä usein käy kun vaimo sairastuu, mies nostaa kytkintä ja hylkää lapsensakin.
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin vaikeaa laittaa ne 4 työhakemusta kuussa? Siihen menee alle 10 minuuttia aikaa, eikä muita velvotteita ole.
Kokeilepa tehdä se sairaana. Sairastu vaikka noroon ja kokeile miten jaksat hakea töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kirjoitit ihan itse vastauksen kysymykseesi: "koska on pieni murunen työkykyä jäljellä".
Työkyvyttömyyseläkkeelle voi päästä vasta, kun työkykyä ei ole jäljellä yhtään, mihinkään työhön. Sitä tarkoittaa työkyvyttömyys.
Ja olen itsekin osatyökykyinen, tällä hetkellä onneksi mukautetussa työssä ja tiedän etten eläkeikään saakka pärjää, vaan kuntoutustuki- ja eläkehaut tulee sitten minullekin jälleen eteen. Mutta se vaan on niin ettei tuota voi saada, jos työkykyä on jäljellä.
Ei vaan täyden työkyvyttömyyseläkkeen saa, jos on enää 40-prosenttisesti työkykyinen mihinkään työhön. Itse olen eläkkeellä psykoosisairauden takia.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kriteerejä ole kiristetty enimmäkseen laiskojen takia, jotka hankkivat itselleen ns. hullun paperit päästäkseen viettämään laiskanpulskeita päiviä muiden veronmaksajien varoilla.
Joskus vuosikymmeniä sitten ehkä sai "hullun paperit" jos osasi esittää hullua tarpeeksi vakuuttavasti. Nykyään tehdään niin paljon erilaisia tutkimuksia ja testejä, että "hullun papereita" ei enää saa ilman oikeita ongelmia. Tämä on fakta vaikka se sinua varmasti ahdistaakin.
Aloittajalle: Kelassa ei katsota lainkaan kokonaisuutta. Ihmisellä voi olla vaikka kymmenen eri diagnoosia mutta jos yksikään niistä ei suoraan oikeuta työkyvyttömyyseläkkeeseen niin sitten sitä ei myöskään myönnetä. Tämän takia työttöminä roikkuu paljon täysin työkyvyttömiä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin heti eka yrittämällä. Sydänkohtaus ja siitä ohitusleikkaus ja samalla vaihdettiin läppä ja asennettiin tahdistin. Astma ja ykköstyypin diabetes oli jo aikaisemmin.
Olin kiinteistöhoitaja ja työ varsinkin talvella oli raskasta.
M58
Minkä takia sua ei uudelleenkoulutettu? Eihän nuo sairaudet estä kuin fyysisesti raskaat työt.
Ap
Ilmarinen ei alkanut kouluttamaan.
Voihan sitä tehdä vaikka puhelinmyyntiä. Jos tänne pystyy kirjoittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittävät, että 60 ikävuotta olisi jonkinlainen raja. Sen täytettyään voi päästä hieman helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, jos lääkärit näin katsovat. Työkyvyn pitää olla vähentynyt 60 prosentilla.
Löysinkin tiedon: jos olet yli 60-vuotias tai työskentelet julkisella puolella, työkykyäsi arvioidaan lievemmin ehdoin. Tällöin työkykyäsi arvioidaan vain suhteessa omaan työhösi ja sen vaatimuksiin.
Muiden kohdalla arvioidaan kykyä hankkia ansiotuloja sellaisella työllä, johon hänen arvioidaan kohtuudella kykenevän (esim. ikä, koulutus ja työkokemus huomioidaan).
Ei tuokaan pidä paikkaansa. Itselläni on elinikäisiä sairauksia endokrinologiselta ja sydänpuolelta, koodeja liki 10, joilla viime vuosituhannella olisin takuulla päässyt eläkkeelle. 60 vuotta täytettyäni yritin hakea osatke:tä, mutta en saanut, lääkärien mielestä vaivat ovat tavanomaisia. Ainoa myönnytys, minkä sain, oli hakuvelvoite kaksi kpl kuussa. Onneksi sittemmin olen päässyt normaalisti vanhuuseläkkeelle, joten ansioni yli kaksinkertaistuivat reippaasti.
Nykyään pyritään siihen, että ihminen on töissä mahdollisimman pitkään. Sinunkin eläkkeesi olisi rutkasti pienempi jos olisit jäänyt eläkkeelle jo viime vuosituhannella.
Vierailija kirjoitti:
Puhelinmyynti on paljon vaikeampaa ja vaatii erittäin paljon henkistä kapasiteettia toisin kuin muutaman lauseen horiseminen keskustelupalstalle.
Ikäsi ,Ap? Oletko kertonut tämän saman työterv. lääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta en mä ainakaan autistina, jolla on älytön sosiaalinen ahdistus ja ihan mieletön puhelukammo, todellakaan voisi tehdä puhelinmyyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se niin vaikeaa laittaa ne 4 työhakemusta kuussa? Siihen menee alle 10 minuuttia aikaa, eikä muita velvotteita ole.
Miten se SINUA hyödyttää että joku työkyvytön laittaa turhia roskaposteja työnantajille 4x kuussa?
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?Ei ole iso homma siitä että saa toista tonnia ilmaista rahaa joka kuukausi.
Toista tonnia? Minne voin valittaa kun minä saan vain 595e per kuukausi sen toisen tonnin sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Ikäsi ,Ap? Oletko kertonut tämän saman työterv. lääkärille?
Korjaan; siis ei työterv lääkärille, vaan lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väittävät, että 60 ikävuotta olisi jonkinlainen raja. Sen täytettyään voi päästä hieman helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle, jos lääkärit näin katsovat. Työkyvyn pitää olla vähentynyt 60 prosentilla.
Löysinkin tiedon: jos olet yli 60-vuotias tai työskentelet julkisella puolella, työkykyäsi arvioidaan lievemmin ehdoin. Tällöin työkykyäsi arvioidaan vain suhteessa omaan työhösi ja sen vaatimuksiin.
Muiden kohdalla arvioidaan kykyä hankkia ansiotuloja sellaisella työllä, johon hänen arvioidaan kohtuudella kykenevän (esim. ikä, koulutus ja työkokemus huomioidaan).
Ei tuokaan pidä paikkaansa. Itselläni on elinikäisiä sairauksia endokrinologiselta ja sydänpuolelta, koodeja liki 10, joilla viime vuosituhannella olisin takuulla päässyt eläkkeelle. 60 vuotta täytettyäni yritin hakea osatke:tä, mutta en saanut, lääkärien mielestä vaivat ovat tavanomaisia. Ainoa myönnytys, minkä sain, oli hakuvelvoite kaksi kpl kuussa. Onneksi sittemmin olen päässyt normaalisti vanhuuseläkkeelle, joten ansioni yli kaksinkertaistuivat reippaasti.
Nykyään pyritään siihen, että ihminen on töissä mahdollisimman pitkään. Sinunkin eläkkeesi olisi rutkasti pienempi jos olisit jäänyt eläkkeelle jo viime vuosituhannella.
Eipähän olisi, silloin olin ihan hyvissä töissä. Et sitten osannut edes miettiä, mitä tarkoittaa, että ansiot yli kaksinkertaistuvat eläkkeelle jäädessä. Tosin en olisi voinutkaan hakea mitään eläkettä silloin, kun ei ollut mitään vaivojakaan:)
Onko todennettuja sairauksia? Niiden hoitohistoria, y.m ? Onko tk eläkettä yritetty hakea?
Pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle sinä vuonna, kun täytin 60. Aikaa siitä on kaksi vuotta. Työkykyä tarkasteltiin sen pohjalta, mitä teen ammatikseni. Kaksi sairautta ja heikentynyt kuulo riittivät perusteluksi. Aika olennaista on, että B-lausunnon antava lääkäri osaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se SINUA hyödyttää että joku työkyvytön laittaa turhia roskaposteja työnantajille 4x kuussa?
Oletko sadisti vai onko jokin muu persoonallisuuden häiriö?Ei ole iso homma siitä että saa toista tonnia ilmaista rahaa joka kuukausi.
Toista tonnia? Mistä lähtien 595 e on toista tonnia?!?
Asumistuki ja toimeentulotuki päälle niin tuet lähentelee 1500€/kk jos asuu pk seudulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
595 euroa ei ole toista tonnia.
Asumistuki ja toimeentulotuki päälle niin tuet lähentelee 1500€/kk jos asuu pk seudulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista tonnia? Mistä lähtien 595 e on toista tonnia?!?
Olet väärässä! Ei saa mitään toimeentulotukea ainakaan tuon 595 päälle! Asumistukea voi saada , mutta 595 eurosta jää vielä vuokraa maksettavaksi niin että muihin elämänkuluihin , sisältäen laskut jää ehkä 300e.
Vierailija kirjoitti:
Ai jos on mykkä, tai puolikuuro, kuten minä?