Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Matkustelu ei ole enää niin huoletonta ja hauskaa kun on tullut keski-ikäiseksi ja varovaiseksi

Vierailija
13.04.2026 |

Joskus 2000-luvun alussa sitä mentiin pitkin maailmaa epämääräisissä minibussikuljetuksissa ja nukuttiin ei-niin-hygieenisissä bambumajoissa ilman mitään huolta mistään. Nykyään sitä huolehtii jo etukäteen miten pääsee mukavimmin lentokentältä majoitukselle, kusettaako taksit, saako ruokamyrkytyksen, mitä jos tulee jotain terveysongelmia, korvaahan vakuutus jnejne. Jos tää pahenee yhtään niin taidan pysyä kotona. 

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuli nuorena rohkeasti heittäydyttyä tarjoutuneisiin tilaisuuksiin matkustaa ja kokea vieraita kulttuureja, kommelluksiakin!  Nyt eläkkeellä olis aikaa ja rahaa, mutta terveys ei kestä!  Pyörätuolilla seikkailu ei kiinnosta, onneksi on, mitä muistella!

Vierailija
42/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse matkustelin maailmalla jo nuorena heti 70-luvulta alkaen. Nyt ei kestä sairaana eläkeläisenä enää kunto eikä hermot. Teininä sitä pystyi nukkumaan vaikka seisten junassa. Puhumattakaan kaikesta muusta. 

Nimittäin tässähän on vuosikymmenten aikana tämä turisimi oikein räjähtänyt käsiin. Joka paikka on turisteja täynnä, paikalliset vihaisia turismin vaikutuksista, suuri osa matkakohteista ja ravintoloista sekä nähtävyyksistä on täysin turismin pilaamaa. Joka paikassa on liikaa väkeä, lentokentillä, hotelleissa, kaduilla, kohteissa ja nähtävyyksissä. Joka paikassa on samat ruoat (pizza, pasta) ja ne samassa hikipajassa jossain Aasiassa valmistetut muka paikalliset matkamuistot. Rannatkin ovat täynnä väkeä, koska entisille pikkurannoillekin on rakennettu hotelleja, yms. Rauha on mennyttä. (Ainoa tapa matkustaa nykyään on omatoimimatkat, joissa asuu kaukana turistialueelta, mielellään paikallisella asuinalueella, eikä käy missään turistinähtävyyksissä).

Muistelen haikeudella entistä aikaa, kun väkeä ja huijareita oli vähemän eikä kaikenmaailman selfien-ottajia ollut joka nurkalla eikä turisti ollut paikallisille pelkkä kävelevä lompakko, josta puristaa mahdollisimman monta killinkiä ulos kuten nykyisin. Ennen saattoi putkahtaa jonnekin pikkukaupunkiin, jossa olit harvoja turisteja ja paikalliset ottivat hyvin vastaan, kadulla tervehdittiin, usein jäit keskustelemaan ihmisten kanssa jne... Oli pieniä paikallisia ravintoloita, joissa ei pizzasta oltu kuultukaan, oli hiljaisia rantoja ja puistoalueita, jne... Se lienee mennyttä maailmaa nykyään. 

Maapallon väestön määrä on kasvanut niin hurjasti 30 vuodessa ja se näkyy paikoissa selvästi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tykännyt mtkustelusta. En osaisi edes nukkua vieraassa sängyssä. Parhaiten ne unet saa omassa rakkaassa kodissa. Olenkin kotikissa. Ei kissatkaan tykkää matkustelusta. Miau.

Vierailija
44/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillekin ei ole nuorena vielä sattunut mitään vakavampaa niin eipä sitten osaa mitään pelätäkään

En ole ikinä matkustanut noin. Aina on ollut järki päässä.

Vierailija
45/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo niin se oli nuorena. Matkustelin nuorena pitkin eurooppaa ja kävin kanarialla 5 kertaa, kreikassa, italiassa, sveitsissä, itävallassa ja kaikkialla. Ei kukaan kertonut mistään matkavakuutuksista minulle edes. Ei ole mitään kummempaa koskaan sattunut eikä minua ole yritetty ryöstää edes.

Olit tyhmä, kun et itse tajunnut asiaa. 

Vierailija
46/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustan vain Euroopassa nykyään, mutta en mä edelleenkään mitään pelkää, en vain jaksa istua koneessa kuin Euroopan lentojen ajan.

En kanssa ymmärrä miten joku jaksaa istua lentokoneessa 10 h tai edes 6 h. Puistattaa pelkkä ajatuskin.

Yölennolla menee nopeasti nukkuessa. 

Vierailija
47/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En matkusta kun ei rahaa tai seuraa matkaan. Mutta en halunnut edes nuorena vaaroja. Kotimaassa oli vaarat.

Vierailija
48/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matkailun viehätys kyllä vähentynyt, mutta ongelmana on etten pääse kunnolla irti arjesta jos pysyttelen kotona. Miten olette ratkaisseet sen, kun haluaa vaihtaa maisemaa muttei muttei koe tarvetta matkustamiseen?

Kotimaanmatkailu. Kiva muutaman päivän hotelliloma johonkin itselle vieraaseen kaupunkiin.

Mä en saa paljoakaan irti kotimaan lomista vaan nimenomaan kaipaan sitä, että lomalla on täysin erilaista kuin kotona. Erilainen ilmasto, erilainen luonto, erilainen ruoka, erilainen kieli, erilainen kulttuuri... 

Vierailija
49/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse matkustelin maailmalla jo nuorena heti 70-luvulta alkaen. Nyt ei kestä sairaana eläkeläisenä enää kunto eikä hermot. Teininä sitä pystyi nukkumaan vaikka seisten junassa. Puhumattakaan kaikesta muusta. 

Nimittäin tässähän on vuosikymmenten aikana tämä turisimi oikein räjähtänyt käsiin. Joka paikka on turisteja täynnä, paikalliset vihaisia turismin vaikutuksista, suuri osa matkakohteista ja ravintoloista sekä nähtävyyksistä on täysin turismin pilaamaa. Joka paikassa on liikaa väkeä, lentokentillä, hotelleissa, kaduilla, kohteissa ja nähtävyyksissä. Joka paikassa on samat ruoat (pizza, pasta) ja ne samassa hikipajassa jossain Aasiassa valmistetut muka paikalliset matkamuistot. Rannatkin ovat täynnä väkeä, koska entisille pikkurannoillekin on rakennettu hotelleja, yms. Rauha on mennyttä. (Ainoa tapa matkustaa nykyään on omatoimimatkat, joissa asuu kaukana turistialueelta, mielellään paikallisella asuinalueella, eikä käy missään turistinähtävyyksissä).

Muistelen haikeudella entistä aikaa, kun väkeä ja huijareita oli vähemän eikä kaikenmaailman selfien-ottajia ollut joka nurkalla eikä turisti ollut paikallisille pelkkä kävelevä lompakko, josta puristaa mahdollisimman monta killinkiä ulos kuten nykyisin. Ennen saattoi putkahtaa jonnekin pikkukaupunkiin, jossa olit harvoja turisteja ja paikalliset ottivat hyvin vastaan, kadulla tervehdittiin, usein jäit keskustelemaan ihmisten kanssa jne... Oli pieniä paikallisia ravintoloita, joissa ei pizzasta oltu kuultukaan, oli hiljaisia rantoja ja puistoalueita, jne... Se lienee mennyttä maailmaa nykyään. 

Hyvin löytyy vielä paikkoja, joissa turismi ei ole yliampuvaa. 

Vierailija
50/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, se odottelu lentokentillä, istuminen koneessa, siirtyminen lentokentältä kohteeseen. Pakkaaminen, purkaminen, pakkaaminen, purkaminen. Kuka jaksaa? 

Pakkaamiseen menee puoli tuntia ja purkamiseen pari minuuttia, kun heittää vaatteet suoraan pyykkikoriin. Onpa kamalan raskasta.

Vierailija
51/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähinnä se, että nyt kun on enemmän rahaa, voi ostaa mukavuuksia eikä tarvitse olla missään hostellissa. En kyllä pelkää yhtään enempää kuin ennenkään. 

Toinen mikä on muuttunut, on se, että kaikenlaisille huijareille ja iskeville miehille en edes yritä olla enää kohtelias. Niistä pääsee itse asiassa helposti eroon kun laittaa "v.mäinen akka"- ilmeen naamalle ja sanoo tylysti ei.

Pakkaamisesta sen verran, että mulle se on yksi matkustamisen iloista. Tykkään suunnitella, mitä otan mukaan, ja matkalaukku on usein puoliksi pakattuna jo viikkoa ennen lähtöä.

N46

Vierailija
52/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on matkailun viehätys kyllä vähentynyt, mutta ongelmana on etten pääse kunnolla irti arjesta jos pysyttelen kotona. Miten olette ratkaisseet sen, kun haluaa vaihtaa maisemaa muttei muttei koe tarvetta matkustamiseen?

Teen kotimaan päivämatkoja. Lähtö aikaisin aamulla ja paluu myöhään illalla.

Tuo se vasta väsyttävää on. 

Vierailija
53/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltanut nuorena matkustaa. Nyt vanhempana ei mitään pelkoja. Jos jotain sattuu, niin sitten sattuu. 

54/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varaan aina hotellin ja luen ennen päätöstä eri hotellien arvosteluja.

Hostellissa en voisi missään nimessä yöpyä.

Museot ja kaikki paikat jossa haluan käydä varaan jo suomen päässä etukäteen valmiiksi.

Niin on vähemmän huolia.

Vierailija
55/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai nuorena, kun on vielä terve, kannattaa matkustaa, jaksaa jopa juosta pakoon, jos on tarve. Nuorena matkustaminen on vielä uutta ja kiehtovaa. Vanhempana matkustaminen on jotenkin työläämpää ja väsyttävämpää, jos on jotain kremppaa kuten monilla iäkkäillä on, esim. hajuherkkien kannattaa pysyä turvallisesti kotona, koska et voi vaikuttaa kokonaisen junavaunun tai lentokoneen ihmisten hajuihin. Matkustaminen yleisillä kulkuneuvoilla vaatii myös aikamoista joustamis-ja sietokykyä, joka monilla vanhoilla on rajallinen. 

Vierailija
56/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena ei ollut varaa matkustaa, nyt keski-ikäisenä on.

Vierailija
57/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai nuorena, kun on vielä terve, kannattaa matkustaa, jaksaa jopa juosta pakoon, jos on tarve. Nuorena matkustaminen on vielä uutta ja kiehtovaa. Vanhempana matkustaminen on jotenkin työläämpää ja väsyttävämpää, jos on jotain kremppaa kuten monilla iäkkäillä on, esim. hajuherkkien kannattaa pysyä turvallisesti kotona, koska et voi vaikuttaa kokonaisen junavaunun tai lentokoneen ihmisten hajuihin. Matkustaminen yleisillä kulkuneuvoilla vaatii myös aikamoista joustamis-ja sietokykyä, joka monilla vanhoilla on rajallinen. 

Nuorempana ei ollut varaa matkustaa. Nyt on varaa ja voin yöpyä luxushoteillessa. Olin Afrikassa safarilla ja yövyin hienoissa lodgessa. Osa porukasta yöpyi teltoissa. Kiitos ei mulle. 

Vierailija
58/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena en ollut vastuussa kenestäkään. Keski-ikäisenä pitää huolehtia sekä lapsista että omista vanhemmista. On pakko koittaa pysyä kunnossa eikä tyhmäillä ympäri maailmaa 

Vierailija
59/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta matkailu on aivan ihanaa, mutta näin yli 50v on semmoista pikkukremppaa, siis ei mitään vakavaa sairautta, mutta kuitenkin häiritsevää, ettei Eurooppaa pidemmälle halua. Mutta matkusteltua tuli runsaasti ympäri maailman koko perhe mukana. Siitä olen kiitollinen. 

Vierailija
60/63 |
07.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin noin kymmenen vuoden paussin matkustelusta ja mukamas olin täysverinen mökkiläinen. Aika aikaansa kutakin, sillä nyt haluaisi reissata useamminkin. Pidän Euroopan kohteista, syrjäkylistä ja vuoristoista, niin sellaisissa mieli lepää ja elämä tuntuu matkan ajan ihanan yksinkertaiselta. Olen kohteissa ainakin kaksi viikkoa, ainoa kielitaito englanti, ja jota harva syrjäkylissä puhuu. Siinä uppoaa kohdemaahan enemmän kuin jos menisin turistien suosimiin kohteisiin. Majoitukset saattavat syrjäseuduilla olla ihanan hulppeita ja mukavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä