Kutsu perhejuhliin heinäkuussa, mikä ihme ihmisiä vaivaa?????
Satuinpa kutsumaan ystäviä ja sukulaisia lapseni rippijuhliin heinäkuussa eräänä sunnuntaina.
Ajattelin laittaa kutsun hyvissä ajoin. No muotoilin kutsun yhdessä lapsen kanssa hienosti ja lähetimme sen sitten mun puhelimesta Whatsapilla. Emme laittaneet mitään päivämäärää että ilmoita tuletko.
Reaktiot olivat suurimmaksi osaksi vain pieniä sydämiä reaktiona kuvaan jossa kutsu oli välitetty.
Tai muminaa, kiitos. Nämä tyypit siis läheisiä sukulaisia.
On kyllä aika paha mieli nuoren puolesta. Ainoat ketkä näyttäisivät OIKEASTI vihreää valoa on vain isovanhemmat ja yksi kummitäti. Ja kyllä, olemme jo keski-ikäiset vanhemmat ja vakiintuneessa elämäntilanteessa. Samoin lähipiirimme. Mua oikeasti sattuuu nuoreni puolesta.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Meillä ei rahaa tai lahjoja kalastella. Meillä varaa muutenkin. Peräänkuulutan muita arvoja, kuten arvostamista ja joihinkin, jonnekin kuulumista. Ja muutenkin olen törmännyt siihen että jos yrittää sopia tapaamisa ym. niin kaikilla kalenterint täynnä seuraavat 6 kk oli ajankohta mikä tahansa. Ja itsekin tiedän julkisella työtä tekevänä että lomat on lähes vahvistettu.
Kun vaadit muita arvostamaan teitä niin missä on sinun oma arvostus ja kunnioitus muita kohtaan? Vai pidätkö teitä niin paljon parempana että että teidän ei tarvi arvostaa muita?
AP TÄÄLLÄ
Mä olen aina mennyt kaikkiin juhliin kun kutsuttu. Muistanut asianmukaisesti ja olen oikeasti hyvin lämminsydäminen ihminen. Pidän yhteyttä, kyselen toisinaan kuulumisia (en liian usen!) ja olen ehdottanut tapaamisia ym. Ilmaisen sanallisesti arvostavani heitä (lähipiiriä ketkä kutsuttu) ja kykenen kohtaamiseen ja ymmärrän ihmissuhteiden arvon. Pitkäkestoisten ihmissuhteiden arvon jotka eivät rakennu hetken huumaan. Sitä on aivan tarpeeksi nykyään. Uskon että tässä joukossa on kyllä ihmisiä ketkä terveellä järjellä ymmärtää mitä ajan takaa. Olen myös nähnyt sen mitä siitä seuraa jossain vaiheessa elämää kun "vauhtivuosien" huumassa ei osata pysähtyä kohtaamaan. Se on aika karua katsella myöhemmin elämässä. Olen omaishoitanut sekä elänyt lävitse rinnalla elämänkaarta ja erityistarpeitakin lähipiirissä. Tiedän liiankin hyvin mitä on vähäosaisuus, yksinäisyys sekä syrjintä, vaikka itse olen melko hyvätuloinen. Mutta en ole kavahtanut kohtaamasta. En koskaan. Mä arvostan ihmistä ja elämää, en pinnallisuutta. Olen menettänyt liiaksi elämässä, vaikka sitä ei moni tiedä ja usko.
Ymmärsinkö nyt oikein, että ap toivoo läheistensä olevan suunnittelematta mitään koko heinäkuulle, tai ainakaan viikonlopuille ja osottavan vain rippijuhlia? Tajuaisin jotenkin mielenpahoituksen jos ilmoittaa tarkan päivän hyvissä ajoin ja silloin ei järjestetä kalenteria niin että päästään paikalle. Itse en loukkaantuisi siitäkään mutta ymmärtäisin loukkaantumisen. Nyt kyse on ap:n puolelta testaamisesta, kenen elämä pyörii vain hänen ja lapsensa ympärillä.
Ne läheiset ja toivotuimmat vieraat infotaan suusanallisesti heti kun aikataulu on selvillä ja viralliset kutsut laitetaan myöhemmin, ilmoitus velvollisuudella.
Miten sinä ap ajattelit ne tarjoilut hanskata, kun et tuota kuittausta tulosta pyytänyt? Laitoit nyt ihan itse sen hirttosilmukan kaulaasi.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein, että ap toivoo läheistensä olevan suunnittelematta mitään koko heinäkuulle, tai ainakaan viikonlopuille ja osottavan vain rippijuhlia? Tajuaisin jotenkin mielenpahoituksen jos ilmoittaa tarkan päivän hyvissä ajoin ja silloin ei järjestetä kalenteria niin että päästään paikalle. Itse en loukkaantuisi siitäkään mutta ymmärtäisin loukkaantumisen. Nyt kyse on ap:n puolelta testaamisesta, kenen elämä pyörii vain hänen ja lapsensa ympärillä.
hyvissä ajoin aika taitaa olla jo kohta mennyt, kun lomat varmistuneet ja muut suunnittelevat omat menonsa. osa suunnitellut jo vuosi sitten varaamalla matkat etukäteen.
ap:n tulisi viimeistään nyt ilmoittaa ”se” sunnuntai.
Todella, mikä ihmisiä vaivaa, jotka järjestävät häitä tai muita perhejuhlia parhaaseen loma-aikaan? Sellaiset kuuluu järjestää loka-marraskuussa sekä tammi-huhtikuussa, pois laskien koulujen urheilulomat. Niinä aikoina perhejuhlat voivat olla piristävä auringonpaiste keskelle pimeyttä. Muina aikoina ne ovat omaa aikaa verottavia pakkopullia. Mikä on sen mukavampaa kuin solmia skruga tiukasti aataminomenan alle hellepäivänä ja patsastella hikisenä muiden sukulaisten kanssa, jotka kaikki miettivät tekosyytä lähteä heti?
Vierailija kirjoitti:
1) Whatsapp illa kutsu? Syytä itseäsi.
2) ihmiset mökillä heinäkuussa
3) mikä tuo sepustus vakiintuneisuudesta ja keski-iästä oli??
Eikö sieltä mökiltä pääse pois?
Meillä on kummitytön rippijuhlat heinäkuussa Oulussa, itse asutaan Pääkaupunkiseudulla. Kahta kertaa ei mietitty, että päästäänkö, kun juhlat ovat pitkän päässä ja parhaimpana loma-aikana. Tottakai päästään! En edes kehtaisi sanoa, että ei päästä, kun ollaan mökillä. Sinne tönölle pääsee vaikka joka viikonloppu, kummitytön rippijuhlat ovat kerran elämässä.
Huono provo.
Mutta näköjään tepsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Meillä ei rahaa tai lahjoja kalastella. Meillä varaa muutenkin. Peräänkuulutan muita arvoja, kuten arvostamista ja joihinkin, jonnekin kuulumista. Ja muutenkin olen törmännyt siihen että jos yrittää sopia tapaamisa ym. niin kaikilla kalenterint täynnä seuraavat 6 kk oli ajankohta mikä tahansa. Ja itsekin tiedän julkisella työtä tekevänä että lomat on lähes vahvistettu.
Kun vaadit muita arvostamaan teitä niin missä on sinun oma arvostus ja kunnioitus muita kohtaan? Vai pidätkö teitä niin paljon parempana että että teidän ei tarvi arvostaa muita?
AP TÄÄLLÄ
Mä olen aina mennyt kaikkiin juhliin kun kutsuttu. Muistanut asianmukaisesti ja olen oikeasti hyvin lämminsydäminen ihminen. Pidän yhteyttä, kyselen toisinaan kuulumisia (en liian usen!) ja olen ehdottanut tapaamisia ym. Ilmaisen sanallisesti arvostavani heitä (lähipiiriä ketkä kutsuttu) ja kykenen kohtaamiseen ja ymmärrän ihmissuhteiden arvon. Pitkäkestoisten ihmissuhteiden arvon jotka eivät rakennu hetken huumaan. Sitä on aivan tarpeeksi nykyään. Uskon että tässä joukossa on kyllä ihmisiä ketkä terveellä järjellä ymmärtää mitä ajan takaa. Olen myös nähnyt sen mitä siitä seuraa jossain vaiheessa elämää kun "vauhtivuosien" huumassa ei osata pysähtyä kohtaamaan. Se on aika karua katsella myöhemmin elämässä. Olen omaishoitanut sekä elänyt lävitse rinnalla elämänkaarta ja erityistarpeitakin lähipiirissä. Tiedän liiankin hyvin mitä on vähäosaisuus, yksinäisyys sekä syrjintä, vaikka itse olen melko hyvätuloinen. Mutta en ole kavahtanut kohtaamasta. En koskaan. Mä arvostan ihmistä ja elämää, en pinnallisuutta. Olen menettänyt liiaksi elämässä, vaikka sitä ei moni tiedä ja usko.
Otat itsesi liian vakavasti, sen näki jo aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä.
Miksi et laittanut kutsuun päivämäärää, mihin mennessä pitää ilmoittaa, jos on tulossa juhliin? Nythän et tiedä, ketkä oikeasti ovat tulossa. Vai oletitko, että kaikki kutsun saaneet tulevat?
Tervetuloa lapsen rippijuhliin ERÄÄNÄ sunnuntaina heinäkuussa? Mitä tuohon voisi vastata?
Mä olen jo ilmoittanut talvella tyyliin save the date kaikkein lähimmille nimenomaan SEN SUNNUNTAIN.
Vastaukset on olleet pelkkää muminaa kaikilta. Ja nyt kirjallisesti kutsuin. En laittanut päivämäärää joska uskon että he kyllä ilmoittavat. Pitopalvelulle on tehty alustava varaus ja riittää että ilmoitan viikkoa ennen määrän.
Nyt kyse siitä että kun tiedän ettei osalla oikeasti ole muuta: eräskin edellisenä päivänä toisissa juhlissa naapurissaan, eikä kyseessä ole mitkään ryyppyjuhlat vaan päivällä 70 v syntymäpäiväkahvit perheellä niin mikä estäisi saapumasta meille kahville seur päivänä? Tällaisia esim.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä oleminen on vain tekosyy. Edelleen se tie kulkee siellä ja molempiin suuntiin pääsee ajamaan. Eikä kukaan oke mökillään sieltä kertaakaan poistumatta. Suunnitelkaa muita ajoja samaan reissuun.
mökki voi sijaita vaikka Kuusamossa ja rippijuhlat Turussa. osa myös oikeasti viettää koko aikansa mökillä, etenkin jos se on pitemmällä tai saaressa. Ei nyt ihan hirveästi kannata kommentoida ja puuttua muiden valintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ryssit itse ja se on muiden vika?
Tyypillistä Hennaa/Huorista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kummitytön rippijuhlat heinäkuussa Oulussa, itse asutaan Pääkaupunkiseudulla. Kahta kertaa ei mietitty, että päästäänkö, kun juhlat ovat pitkän päässä ja parhaimpana loma-aikana. Tottakai päästään! En edes kehtaisi sanoa, että ei päästä, kun ollaan mökillä. Sinne tönölle pääsee vaikka joka viikonloppu, kummitytön rippijuhlat ovat kerran elämässä.
Kummilapsen juhlat on eri juttu. Ap kutsui random ystäviä.
En kutsunut. Läheisiä sukulaisia kuten veljen perhe, kaksi läheistä serkkuani jotka ovat kuin siskoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten kukaan muka tietäisi vielä tässä vaiheessa pääseekö/ehtiikö tuolloin tulemaan juhliin?
Merkitsee kalenteriinsa rippijuhlapäivän eikä mene siihen muuta sopimaan. Siten.
Paskaa. Kukaan ei tiedä onko edes elossa kolmen kuukauden päästä. Edes se sinun rippikoululaisesi. Se kerkeää moneen kerraan ajaa mopolla rekan eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
elämä on valintoja. rippijuhlat muiden joukossa eikä edes mitenkään poikkeukselliset. Osa kokee täydet vuodet tärkeiksi, osa etapit 30, 50, 70 tms. osa kokee jokaisen kissanristijäisen tärkeäksi.
itse en lähtisi pks:lta ouluun rippijuhliin saakka, laittaisin onnittelukortin ja lahjan.
Ei noin aikaisin kukaan nenojaan tiedä ja rippijuhla eli ahneen kakaran pakkolahjominen on muutenkin vastenmielinen formaatti.
Vierailija kirjoitti:
”Emme laittaneet mitään päivämäärää että ilmoita tuletko.”
miten ihmeessä sä meinaat, jos ei pvm ole tiedossa, mitä ihmiset vastaa? tuskin he kesäsuunnitelmistaan ruksii koko heinäkuun yli, vaikkakin vain puhut sunnuntaista: matkat ja suunnitelmat muille ei ole vain yksi heinäkuinen sunnuntai.
Mä kyllä ymmärsin, että vain vastauspäivämäärä jätettiin pois ja kuviteltiin, että kaikki vastaavat heti, että kiitos kutsusta, tullaan! Näinhän se ei mene.
Kesän juhlista on lähipiiriä syytä tiedottaa heti, kun päivämäärän tietää, ja sitten lähempänä ajankohtaa lähettää kutsut ja pyytää vastaus.
Oman kummilapsen rippijuhla on heinäkuun alussa. Lapsen äiti laittoi tekstarin jo ehkä kuukausi sitten, että tiedoksi tämä päivämäärä ja minä vastasin, että selvä, laitan kalenteriin. Eilen tavattiin ja tulinpuhe asiasta ja selvästi oli molemmilla ajatuksena, että osallistun, mutta kyllä mä silti odotan vielä saavani sen varsinaisen kutsun, jossa on kellonajat yms.
Nykyään en kyllä pidä mitenkään mokana kutsua viestillä, Postin hinnat ovat niin kovat ja toisaalta postin kulku epävarmaa.
Mökillä oleminen on vain tekosyy. Edelleen se tie kulkee siellä ja molempiin suuntiin pääsee ajamaan. Eikä kukaan oke mökillään sieltä kertaakaan poistumatta. Suunnitelkaa muita ajoja samaan reissuun.