Keksiikö hallitus kuntouttavan työtoiminnan uudestaa ja tämän uuden palvelun nimi on vastikkeellinen työttömyysturva yms
Siis Tanskan nykyinen vastikkeellinen työttömyysturva on sama kuin meillä ollut kuntouttavatyötoiminta.
Ainoastaan kuntouttavaa olisi pitänyt kehittää ja eniten ohjaajien osalta. Miksi ohjaajiksi valittiin joku huonokäytöksinen koulupudokas vaikka olisi pitänyt valita sosiaalialan ammattilaisia? Vähintään perushoitaja.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kuntouttavasta ole mitään hyötyä, ei sairaat ihmiset työllisty tuollaisten tempputoimien avulla yhtään tehokkaammin.
Ihan hyvä että lopetettiin ja toivottavasti ei tule takaisin. Ei aikuiset tarvitse päivähoitoa eikä yhteiskunnan tarvitse maksaa sellaisesta.Ei ole vielä lopetettu. Päätös tehdään eduskunnassa syksyllä ja jos päätetään lopettaa, se loppuu heinäkuun lopussa 2027.
Ei, sairaat ihmiset ei työllisty, mutta siellä ei olekaan tarkoitus sairaita ihmisiä pitää, kuntoutus on eri asia. Eikä se mitään päivähoitoa ole, vaan oikeita töitä. Monille nuorille se on väylä normaaliin elämään. Sinä et tiedä asiasta mitään joten älä edes kommentoi.
Tilastojen mukaan 3% kuntouttavassa työtoiminnassa olleista on työllistynyt myöhemmin. Käytännössä kyse on ollut pitkäaikaistyöttömien päivähoitopaikasta eikä mistään todellisesta kuntoutuksesta.
Tämä sama malli on käytössä Tanskassa, ja kokoomus haluaa tämän nyt keksiä itse uudestaan. Siellä oli askartelua ja muuta melko simppeliä hommaa (en väheksy yhtään) jkuntouttavaa pitää vain kehittää ja kohdentaa toimintaa esim nuorille.
Infantilisoivaa toimintaa yritetään oikeuttaa sillä, että alle 30-vuotiaita kutsutaan nuoriksi ja vasta 30v täyttäneet ovat aikuisia. Lain mukaan 18v täyttänyt on aikuinen, mutta jostain syystä kyseistä ikärajaa ei noudateta kuntouttavassa työtoiminnassa.
Niin. Yrittäjissä on nuori nelikymppiseksi. Kun valitaan vuoden nuori yrittäjä se ikäraja oikeasti on 40. Mutta jos totta puhutaan, niin kyllä moni kolmekymppinenkin jolla on ollut vähän risainen lapsuus ja nuoruus on samalla tasolla kuin joku toinen on 18-vuotiaana, tai huonommallakin. Työkkärissä nuoret lasketaan 18-29-vuotiaiksi, ja sillä tarkoitetaan lähinnä nuoria aikuisia, ei sinänsä teinejä jotka eivät vielä työkkärin juttuihin kuulu. Ihan samalla tavalla se on kaikissa jutuissa EU:ssakin. Että alle kolmekymppiset erotellaan nuoriksi ja sitten alle 18-vuotiaat on lapsia. Muualla maailmassa suurin osa 18-vuotiaista asuu vielä vanhempiensa kotona, joten ei sitä muualla oudoksuta kuten meillä.
Kyllä se aikuisuuden ikäraja on muualla ihan aidosti 18 vuotta.
Kyllä, täysi-ikäisyys on eurooppalaisittain se 18-vuotta, mutta silti muualla on hyvin yleistä että kolmekymppisetkin asuvat vanhempien kanssa. Mutta se taas ei liity siihen, että joissain tapauksissa laissa puhutaan nuorista kun puhutaan 18-29-vuotiaista nuorista aikuisista, ja se koskee koko EU:ta.
"Nuoret aikuiset muuttavat pois vanhempiensa luota EU-maissa keskimäärin noin 26-vuotiaina. Suomalaiset itsenäistyvät kuitenkin poikkeuksellisen varhain, keskimäärin noin 21–22-vuotiaina. Etelä- ja Itä-Euroopassa, kuten Kroatiassa, kotoa muutetaan myöhemmin, usein vasta yli 30-vuotiaina."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan siitä, ketä ihmisiä siellä on valitsemassa / laittamassa työttömiä kuntouttavaan.
Itse olen 62 vuotias pitkäaikaistyötön. Työuraa takana melkein 40 vuotta. Asiat kunnossa. työkkärin listoilla olen ja törkeästi haen suolarahoja, kunnes pääsen eläkkeelle. Hoidan vanhoja vanhempiani, enkä hinkua enää varsinaisiin töihin.
Mutta, mutta. Olen joku alhaalla roikkuva hedelmä, jota jatkuvasti painostetaan jos jonkinlaisiin osallistumisiin, etten muka syrjäydy. Ja ku se päivä koittaa, että eläke ropsahtaa, niin jo loppui huolehtimine.
Ehdotankin, että yli 60 vuotiaille annetaan mahdollisuus maksaa joku rauhassaolomaksu, jonka suorittamalla kaikki työkkäritantat ja miksei sedätkin jättävät rauhaan. Kas, kun tähän ikään on pitkän työuran jälkeen vähän säästössäkin niillä, jotka ovat "oikein" eläneet.
Olen yrittänyt puhua heille järkeä, mutta se ei tunnu auttavan, niin miten olisi sitten tällainen pähkähullu esitys?
Pitkäaikaistyöttömyys tulee kunnille kalliiksi, koska kuntien pitää maksaa sakkomaksuja. Myös kuuskymppisistä.
Nuo sakkomaksut ovat ihan heidän itse itselleen keksimiä hallinnollisia rahaa oikeasta kädestä vasempaan käteen-kommervenkkeja. Valtion raha vaihtaa paikkaa pöydällä. Ei kukaan häviä rahaa. Raha ei katoa. Tai vaikka katoaisi, ainakaan järkestelystä ei pidä syyttää työttömiä yhtään.
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Ei kuntouttavasta ole mitään hyötyä, ei sairaat ihmiset työllisty tuollaisten tempputoimien avulla yhtään tehokkaammin.
Ihan hyvä että lopetettiin ja toivottavasti ei tule takaisin. Ei aikuiset tarvitse päivähoitoa eikä yhteiskunnan tarvitse maksaa sellaisesta.Ei ole vielä lopetettu. Päätös tehdään eduskunnassa syksyllä ja jos päätetään lopettaa, se loppuu heinäkuun lopussa 2027.
Ei, sairaat ihmiset ei työllisty, mutta siellä ei olekaan tarkoitus sairaita ihmisiä pitää, kuntoutus on eri asia. Eikä se mitään päivähoitoa ole, vaan oikeita töitä. Monille nuorille se on väylä normaaliin elämään. Sinä et tiedä asiasta mitään joten älä edes kommentoi.
Tilastojen mukaan 3% kuntouttavassa työtoiminnassa olleista on työllistynyt myöhemmin. Käytännössä kyse on ollut pitkäaikaistyöttömien päivähoitopaikasta eikä mistään todellisesta kuntoutuksesta.
No tämä just. Ihan turhaa holhoamista ilman mitään oikeita tuloksia.
Jokaisella on kutyssä omat tavoitteensa, ja niiden toteutumista kyllä seurataan ja tuloksia tulee hyvin. Erittäin harvalla on tavoitteena heti kutyn jälkeen työllistyä, ja hullua se olisikin kun kuty on tarkoitettu niille joilla ei ole vielä rahkeita edes hakea töitä tai koulupaikkaa. Se sanotaan laissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu ihan siitä, ketä ihmisiä siellä on valitsemassa / laittamassa työttömiä kuntouttavaan.
Itse olen 62 vuotias pitkäaikaistyötön. Työuraa takana melkein 40 vuotta. Asiat kunnossa. työkkärin listoilla olen ja törkeästi haen suolarahoja, kunnes pääsen eläkkeelle. Hoidan vanhoja vanhempiani, enkä hinkua enää varsinaisiin töihin.
Mutta, mutta. Olen joku alhaalla roikkuva hedelmä, jota jatkuvasti painostetaan jos jonkinlaisiin osallistumisiin, etten muka syrjäydy. Ja ku se päivä koittaa, että eläke ropsahtaa, niin jo loppui huolehtimine.
Ehdotankin, että yli 60 vuotiaille annetaan mahdollisuus maksaa joku rauhassaolomaksu, jonka suorittamalla kaikki työkkäritantat ja miksei sedätkin jättävät rauhaan. Kas, kun tähän ikään on pitkän työuran jälkeen vähän säästössäkin niillä, jotka ovat "oikein" eläneet.
Olen yrittänyt puhua heille järkeä, mutta se ei tunnu auttavan, niin miten olisi sitten tällainen pähkähullu esitys?
Pitkäaikaistyöttömyys tulee kunnille kalliiksi, koska kuntien pitää maksaa sakkomaksuja. Myös kuuskymppisistä.
Nuo sakkomaksut ovat ihan heidän itse itselleen keksimiä hallinnollisia rahaa oikeasta kädestä vasempaan käteen-kommervenkkeja. Valtion raha vaihtaa paikkaa pöydällä. Ei kukaan häviä rahaa. Raha ei katoa. Tai vaikka katoaisi, ainakaan järkestelystä ei pidä syyttää työttömiä yhtään.
Kyllä se on valtion keksintöä. Miksi kunnat haluaisi niitä maksaa? Muutenkin tekee tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Tämä sama malli on käytössä Tanskassa, ja kokoomus haluaa tämän nyt keksiä itse uudestaan. Siellä oli askartelua ja muuta melko simppeliä hommaa (en väheksy yhtään) jkuntouttavaa pitää vain kehittää ja kohdentaa toimintaa esim nuorille.
Infantilisoivaa toimintaa yritetään oikeuttaa sillä, että alle 30-vuotiaita kutsutaan nuoriksi ja vasta 30v täyttäneet ovat aikuisia. Lain mukaan 18v täyttänyt on aikuinen, mutta jostain syystä kyseistä ikärajaa ei noudateta kuntouttavassa työtoiminnassa.
Niin. Yrittäjissä on nuori nelikymppiseksi. Kun valitaan vuoden nuori yrittäjä se ikäraja oikeasti on 40. Mutta jos totta puhutaan, niin kyllä moni kolmekymppinenkin jolla on ollut vähän risainen lapsuus ja nuoruus on samalla tasolla kuin joku toinen on 18-vuotiaana, tai huonommallakin. Työkkärissä nuoret lasketaan 18-29-vuotiaiksi, ja sillä tarkoitetaan lähinnä nuoria aikuisia, ei sinänsä teinejä jotka eivät vielä työkkärin juttuihin kuulu. Ihan samalla tavalla se on kaikissa jutuissa EU:ssakin. Että alle kolmekymppiset erotellaan nuoriksi ja sitten alle 18-vuotiaat on lapsia. Muualla maailmassa suurin osa 18-vuotiaista asuu vielä vanhempiensa kotona, joten ei sitä muualla oudoksuta kuten meillä.
Kyllä se aikuisuuden ikäraja on muualla ihan aidosti 18 vuotta.
Kyllä, täysi-ikäisyys on eurooppalaisittain se 18-vuotta, mutta silti muualla on hyvin yleistä että kolmekymppisetkin asuvat vanhempien kanssa. Mutta se taas ei liity siihen, että joissain tapauksissa laissa puhutaan nuorista kun puhutaan 18-29-vuotiaista nuorista aikuisista, ja se koskee koko EU:ta.
"Nuoret aikuiset muuttavat pois vanhempiensa luota EU-maissa keskimäärin noin 26-vuotiaina. Suomalaiset itsenäistyvät kuitenkin poikkeuksellisen varhain, keskimäärin noin 21–22-vuotiaina. Etelä- ja Itä-Euroopassa, kuten Kroatiassa, kotoa muutetaan myöhemmin, usein vasta yli 30-vuotiaina."
Keskimääräisellä kotoa muuttamisen iällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että miten viranomaiset ihmisiin suhtautuvat. Suomessa suhtautuminen on täysin naurettavaa. Jopa 29-vuotiasta pidetään "nuorena joka tarvitsee turvallisen aikuisen rinnalleen".
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Jokaisella on kutyssä omat tavoitteensa, ja niiden toteutumista kyllä seurataan ja tuloksia tulee hyvin. Erittäin harvalla on tavoitteena heti kutyn jälkeen työllistyä, ja hullua se olisikin kun kuty on tarkoitettu niille joilla ei ole vielä rahkeita edes hakea töitä tai koulupaikkaa. Se sanotaan laissa.
Tuloksia tulee erittäin heikosti. Ennen kuin kuntouttavan työtoiminnan paikkoja alettiin sakkomaksukäytännön muuttumisen jälkeen lakkauttaa, olivat monet ehtineet olla siellä jopa yli 10 vuotta ns. kuntoutumassa. Koko kuntoutuminen on täysi vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa työtön saa myös kunnon palkkaa tekemästään tukityöstä.
Vaatikaa vähintään samaa suomeen! Orpo vain kusettaa
Suomessa tämä kuvio muuttuu niin että työtön ei saa enää 9 euroa ja bussikorttia ei korvata = työtön käytännössä tulee maksamaan siitä, että "saa" käydä puuhastelemassa tukia vastaan.
Tuohon velvoitetaan tulevaisuudessa ne, jotka haluavat/tarvitsevat toimeentulotukea. Jos pystyy sinnittelemään yleistuen perus- ja asumisosalla niin ei tarvitse mennä puuhastelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko työtön oikeasti sosiaalitädin joka leikittää häntä?
Kuty on tarkoitettu niille pitkäaikaistyöttömille jotka eivät syystä tai toisesta pysty hakemaan töitä tai koulutusta. Eli on elämänhallintaongelmaa, päihdeongelmaa, mielenterveysongelmaa... kaikenlaisia sosiaalisia ongelmia joka lähtöön, eikä työtoiminta ole mitään leikittämistä, vaan oikeita töitä, nurmikon leikkausta, lumitöitä, muuttoja ja muita kuljetuksia, autonkorjausta, keittiötöitä, siivoustöitä, remonttitöitä... eli oikeita töitä, koska tarkoitus on saada se henkilö työkuntoon. Ja varsinkin nuorille jotka on aloittaneet viinanjuonnin 8-vuotiaana tai huumeiden käytön 13-vuotiaana, joilla ei ole mitään koulutusta eikä mitään käryä normaalista aikuisen ihmisen elämästä, nimenomaan se työ tekee hyvää ja auttaa heidät elämässä eteenpäin.
Kuntouttavalla työtoiminnalla ei ole mitään tekemistä normaalin aikuisen elämän kanssa. Se on paikka missä aikuisiin ihmisiin suhtaudutaan kuin noin 12-vuotiaisiin lapsiin. Leikitään ja puuhastellaan ohjaajan johdolla.
Varsinkin takavuosina siellä olleista työttömistä suurin osa oli aivan tavallisia ihmisiä jotka oli huijattu sinne, koska kunta säästi työmarkkinatuen maksuosuuksissa jos työtön oli siellä.
Kyllä on hyviäkin kuntouttavia! Ja sitten myös niitä huonoja jotka vaan lypsi valtiolta rahaa ja loi suojatyöpaikkoja ja joissa lähinnä porukka tuli hengaan mutta ei tarjottu oikein mitään kehittävää taitoa tai ohjausta ja ihmiset ei uskaltanut lopettaa kun pelkäs että viranomaiset suuttuu tai tulee karenssi tai jotain. (Mulle muuten tuli karenssi ja ei se mitään haitannut kun sitten sai toimeentulotukea, en tiiä toimiiko nyt uudistuksen jälkeen noin tuo, eihän karenssi siis aiheuttanut mulle mitään pahaa, rahaa kyllä tuli eri nimellä melkein saman verran kuin ennenkin karenssin saamisesta huolimatta).
Mutta siis itse olen hyötynyt todella paljon kuntouttavasta työtoiminnasta! Ja on minulla yksi kokemus sellaisesta huonosta paikasta, mutta kaksi paikkaa oli tosi hyviä ja kehittäviä.
Hyvä että työttömät tekevät jotain hyödyllistä. Vaikka lintupönttöjä ohjattuna. Tai maalaavat akvarelliä kaikkien iloksi. Niitä voisi ripustella kauppakeskusten seinille sitten.
🇺🇦🇮🇱