Mä en oo maksamassa paprikasta 6€
Kommentit (73)
Mä vaihdan tässä vaiheessa vuotta aina kaaleihin ja porkkanaan. Niistä tulee halvalla hyviä raasteita. Pitaleivän väliin sopii hyvin ohueksi suikaloitu punakaali ja punasipuli, sekaan etikkaa ja sokeria, nam!
Vierailija kirjoitti:
Osta sitä silloin, kun se maksaa muutaman euron kilolta. Laita palasiksi ja pakasta, sitä ei tarvitse edes esikeittää. Säilyvät pakastimessa vaikka usean vuoden, jos ei ennätä käyttää kaikkea muutaman kk sisällä.
Mä teen näin. Mutta ei sitä pakasteesta enää mihinkään salaattiin voi käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Tomaatit myös 7€/kilo näyttää olevan... ap
Kannattaa ostaa espanjalaisia 3,30 €/kg ja maukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on terveellisintä mitä ihminen voi syödä, joten jos oikeasti haluttais, että suomalaiset söis terveellisesti ja kasviksia sen 800g päivässä, niin pitäis alentaa niiden hintoja. Ei auta nostaa vain sokeriveroa. Nykyään edullista on vain porkkana ja kaali, mutta kukaan jaksaa joka päivä syödä sen 800 g vain porkkanaa ja kaalta.
Toinen on lohi ja marjat. Kuningas marja sekoitus maksoi 3 euro mutta nostivat hinnan lähemmäs 5 euroa. Loppu mulla marjojen syönti.
Mä käyn poimimassa marjat itse kesällä, mutta kasviksia en pysty kasvattamaan, kun asun kerrostalossa ja parvekekin on varjossa. Oon joskus koittanut kasvattaa, mutta ei mun parvekkeella mikään kasva.
Kaupungeilla on viljelypalstoja mistä voi vuokrata itselleen pläntin. Esim. Tampereella maksaa 30e/vuosi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tomaatit myös 7€/kilo näyttää olevan... ap
Kannattaa ostaa espanjalaisia 3,30 €/kg ja maukkaita.
Kivikovia oli meidän prismassa
Vierailija kirjoitti:
Prismassa ei ollut halpoja paprikoita. Halvimmatkin olivat yli 10 eur kilo ja taisi olla jopa 15 eur/kilo osa. Eivät edes tainneet olla mitään luomia. Hinnat ihan sairaita.
Niin on. Saadaksen vaan kilo paprikkaa, täytyy tehdä tunti töissä töitä. Nyt täytyy jo yli tunnin paiskia töitä, että sais kilo paprikkaa ja puoli tuntia tehdä töitä, että saisi kilo tomaatteja. Kilo kurkkua maksaa varttitunnin työskentelyä. . Kohta menee koko päivä tienestit vaan ruokaan. Jos tuottajat tämän rahan saisivat, olis ok, mutta tuottajille jäävät vaan muruset. Voitontavoittelu kaupoissa ja ahneus vaan kasvavat. Onko kauppiat laskenut hintoja nostessa, että ihmisillä pitää jäädää rahaa myös vuokranmaksuun, laskujen maksuun, harrastuksiin, ajoneuvoihin? Ihmiset alkavat äänestämän ostamata jättämisellä. Ostettaan vaan todella välttämättömät. Ei auta myös syyllistäminen, ettei kuluteta. Jos hinnat ovat taivaissa, palkka inflaation nähden olematon, ei kuka pystyy kuluttamaan. Ei keräntyy voittoja, ei veroja. Ei tarvi sahataa oksaa, millä itse istuttaan eikä syljeskellä kaivoon, mistä itse juodaan. Kostaudu lopulta vaan itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paprika tuoreena olisi niin hyvää ja terveellistä, mutta ei ole varaa ostaa.
Ostan pakastettuja suikaleita, nekin on ihan kelvollisia ja kilohinta puolet tuoreesta, vaikka kallista sekin on.
Ihmettelen, miksi sanotaan " syökää kasviksia 800gr päivässä" kun ei pysty ostaa!
Laittaisivat veroja valkoiselle sokerille ja eineksille sekä transrasvahötöille ja nostaisivat hintaa ja alentaisivat terveellisten elintarvikkeiden hintaa.
Kenellä on varaa ostaa perheelle kilokaupalla kasviksia päivässä?
Tai marjoja? Onneksi niitä saa itse poimittua, kun vaan kesä on suotuisa.
Pakastetut suikaleet ei ole enää rapeita kun ne sulattaa.
sivusta
Ne laitetaan pataruokiin yms jäisinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paprika tuoreena olisi niin hyvää ja terveellistä, mutta ei ole varaa ostaa.
Ostan pakastettuja suikaleita, nekin on ihan kelvollisia ja kilohinta puolet tuoreesta, vaikka kallista sekin on.
Ihmettelen, miksi sanotaan " syökää kasviksia 800gr päivässä" kun ei pysty ostaa!
Laittaisivat veroja valkoiselle sokerille ja eineksille sekä transrasvahötöille ja nostaisivat hintaa ja alentaisivat terveellisten elintarvikkeiden hintaa.
Kenellä on varaa ostaa perheelle kilokaupalla kasviksia päivässä?
Tai marjoja? Onneksi niitä saa itse poimittua, kun vaan kesä on suotuisa.
Eihän ne koskaan minkään hintoja tai veroja alenna. Sokeriveroa kyllä nostaa ja nostaa ja kansa huutaa iloisena, että hyvä juttu. Vaivihkaa kaikki muutkin hinnat nousee. Näkisikin sen päivän, kun kasvisten verot poistettais tai hintoja muuten alennettais. Mutta sellaista ei Suomessa tapahdu.
On se muisti yllätävän lyhyt kun jokunen kuukausi sitten valtio laski ruuan alvia. 1.1.2026 muutos astui voimaan ruuan alvi alennuksesta.
Tarkoittaa sitä, että ruoan hinta ei noussut niin paljon kuin entisellä verolla. Väitätkö muka, että moni elintarvike olisi halventunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on terveellisintä mitä ihminen voi syödä, joten jos oikeasti haluttais, että suomalaiset söis terveellisesti ja kasviksia sen 800g päivässä, niin pitäis alentaa niiden hintoja. Ei auta nostaa vain sokeriveroa. Nykyään edullista on vain porkkana ja kaali, mutta kukaan jaksaa joka päivä syödä sen 800 g vain porkkanaa ja kaalta.
Toinen on lohi ja marjat. Kuningas marja sekoitus maksoi 3 euro mutta nostivat hinnan lähemmäs 5 euroa. Loppu mulla marjojen syönti.
Kotimainen kirjolohi on ollut aika kauan kympin kahta puolta kilo, välillä ollut filettäkin alle 15 euron. Lisäksi se on paljon laadukkaampaa kuin norjanlohi.
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi kasvattaa itse. Pussi siemeniä maksaa muutaman euron ja siitä saa kymmenen tainta ja hyvin onnistuessaan, jopa ämpärissä parvekkeella, satoa tulee enemmän kyin yksi jaksaa syödä
Niin, tai sitten ostaa sen paprikan ja siinä tulee 5 pussillista niitä siemeniä mukana.
Ostan aina suippopaprika pussin, on edullista.
Nyt ei ole paprika-aika. Kesää kohti halpenee
No, perunaa harvoin, riisiä ei koskaan, pastaa 1-2krt kuukaudessa syödään. Ei voi oikein vähentää.
Kasviksia ja vihanneksia paljon ja enemmänkin....jos olisi varaa.
-sama