Mä en oo maksamassa paprikasta 6€
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Paprika tuoreena olisi niin hyvää ja terveellistä, mutta ei ole varaa ostaa.
Ostan pakastettuja suikaleita, nekin on ihan kelvollisia ja kilohinta puolet tuoreesta, vaikka kallista sekin on.
Ihmettelen, miksi sanotaan " syökää kasviksia 800gr päivässä" kun ei pysty ostaa!
Laittaisivat veroja valkoiselle sokerille ja eineksille sekä transrasvahötöille ja nostaisivat hintaa ja alentaisivat terveellisten elintarvikkeiden hintaa.
Kenellä on varaa ostaa perheelle kilokaupalla kasviksia päivässä?
Tai marjoja? Onneksi niitä saa itse poimittua, kun vaan kesä on suotuisa.
Pakastetut suikaleet ei ole enää rapeita kun ne sulattaa.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan pakastettuja suikaleita, nekin on ihan kelvollisia ja kilohinta puolet tuoreesta, vaikka kallista sekin on.
Ihmettelen, miksi sanotaan " syökää kasviksia 800gr päivässä" kun ei pysty ostaa!
Laittaisivat veroja valkoiselle sokerille ja eineksille sekä transrasvahötöille ja nostaisivat hintaa ja alentaisivat terveellisten elintarvikkeiden hintaa.
Minulla on varaa. Käyn hakemassa Prismasta hävikkiheviä aamulla kun kauppa aukeaa, 0,65€ kilo.
Paljon on niitä valmiiksi pilkottuja kasviksia, herkkusieniä, kirsikkatomaatteja, banaaneja, juureksia, paprikaa jne, jne.
Valmiiksi pilkottu tarkoittaa varmaan että homekohdat ja mädät leikattu pois. Itse huomaan lievänkin homeen maun jo ja liekö se terveellistäkään syödä sellaista mistä homekohta on vain leikattu pois.
sivusta
Vierailija kirjoitti:
Jättää hiilarit vähemmälle; perunat, pastan ja riisin, on terveellisempääkin.
Vierailija kirjoitti:
Ison makaronilaatikon tekee edelleen alle kympillä ja siinä on aika monta annosta. Kaurahiutaleetkaan ei kovin kalliita ole aamupalaksi, eikä kananmunat. Täysjyväleivästä kuituja. Keittojakin tekee suht edullisesti. Mutta, onhan se toki totta, että joillekin ei mikään kelpaa.
Ei taida missään noissa olla paljon vitamiineja, niitäkin tarvitaan!
Prismassa ei ollut halpoja paprikoita. Halvimmatkin olivat yli 10 eur kilo ja taisi olla jopa 15 eur/kilo osa. Eivät edes tainneet olla mitään luomia. Hinnat ihan sairaita.
Vierailija kirjoitti:
Neljällä eurolla saat parikymmentä paprikan siementä ja puolen vuoden kuluttua sulla onkin useita kymmeniä tuoreita ja meheviä paprkoita.
Mullat maksaa, ruukut, ravinteet, kukkakeppejäkin tarvitsee ja vaikka vesi on halpaa niin kyllä sitä kasteluvettäkin saa aika reilusti antaa.
Itsekasvatetuille paprikoille tulee aikamoinen kilohinta ja jos huonosti käy niin ei edes tule satoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on varaa. Käyn hakemassa Prismasta hävikkiheviä aamulla kun kauppa aukeaa, 0,65€ kilo.
Paljon on niitä valmiiksi pilkottuja kasviksia, herkkusieniä, kirsikkatomaatteja, banaaneja, juureksia, paprikaa jne, jne.
Valmiiksi pilkottu tarkoittaa varmaan että homekohdat ja mädät leikattu pois. Itse huomaan lievänkin homeen maun jo ja liekö se terveellistäkään syödä sellaista mistä homekohta on vain leikattu pois.
sivusta
Meinaatko että ne valmiiksi pakatut salsat ja muut kiinawok-kasvikset ja muut, joita kaupoissa myydään suojakaasuun pakattuna, on pilkottu kasviksista jotka on olleet homeessa?
2,2€ oranssi hollantilainen paprika eilen cittarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne koskaan minkään hintoja tai veroja alenna. Sokeriveroa kyllä nostaa ja nostaa ja kansa huutaa iloisena, että hyvä juttu. Vaivihkaa kaikki muutkin hinnat nousee. Näkisikin sen päivän, kun kasvisten verot poistettais tai hintoja muuten alennettais. Mutta sellaista ei Suomessa tapahdu.
On se muisti yllätävän lyhyt kun jokunen kuukausi sitten valtio laski ruuan alvia. 1.1.2026 muutos astui voimaan ruuan alvi alennuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne koskaan minkään hintoja tai veroja alenna. Sokeriveroa kyllä nostaa ja nostaa ja kansa huutaa iloisena, että hyvä juttu. Vaivihkaa kaikki muutkin hinnat nousee. Näkisikin sen päivän, kun kasvisten verot poistettais tai hintoja muuten alennettais. Mutta sellaista ei Suomessa tapahdu.
On se muisti yllätävän lyhyt kun jokunen kuukausi sitten valtio laski ruuan alvia. 1.1.2026 muutos astui voimaan ruuan alvi alennuksesta.
Ja kauppiaat tais nostaa saman verran ja vielä vähän enemmän, kun paprikatkin vain kallistuu.
eli limonaatia, makeisia ja paprikoita pitää myydä pimeänä, maailman onnellisimman maan parkkipaikoilla, takakontista, ulkomailta ostettuna.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kysymys onkin sitten: mitä pitaleipään täytteeksi?
Miten olisi omat viikset? Mä laitan ne aina leivän päälle mutta viime aikoina ei ole ollut varaa leipään koksa Riik....
Vierailija kirjoitti:
Ison makaronilaatikon tekee edelleen alle kympillä ja siinä on aika monta annosta. Kaurahiutaleetkaan ei kovin kalliita ole aamupalaksi, eikä kananmunat. Täysjyväleivästä kuituja. Keittojakin tekee suht edullisesti. Mutta, onhan se toki totta, että joillekin ei mikään kelpaa.
miten olisi vielä maitoa jotta turpoaa kunnolla?
Kasvikset on terveellisintä mitä ihminen voi syödä, joten jos oikeasti haluttais, että suomalaiset söis terveellisesti ja kasviksia sen 800g päivässä, niin pitäis alentaa niiden hintoja. Ei auta nostaa vain sokeriveroa. Nykyään edullista on vain porkkana ja kaali, mutta kukaan jaksaa joka päivä syödä sen 800 g vain porkkanaa ja kaalta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvikset on terveellisintä mitä ihminen voi syödä, joten jos oikeasti haluttais, että suomalaiset söis terveellisesti ja kasviksia sen 800g päivässä, niin pitäis alentaa niiden hintoja. Ei auta nostaa vain sokeriveroa. Nykyään edullista on vain porkkana ja kaali, mutta kukaan jaksaa joka päivä syödä sen 800 g vain porkkanaa ja kaalta.
Toinen on lohi ja marjat. Kuningas marja sekoitus maksoi 3 euro mutta nostivat hinnan lähemmäs 5 euroa. Loppu mulla marjojen syönti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen on lohi ja marjat. Kuningas marja sekoitus maksoi 3 euro mutta nostivat hinnan lähemmäs 5 euroa. Loppu mulla marjojen syönti.
Mä käyn poimimassa marjat itse kesällä, mutta kasviksia en pysty kasvattamaan, kun asun kerrostalossa ja parvekekin on varjossa. Oon joskus koittanut kasvattaa, mutta ei mun parvekkeella mikään kasva.
Säilykkepurkissa myytävä paprikasalaatti tjsp. on edullista ja ihan maistuuvakin. Lisäksi Koo-markeiteista saa yleensä suippoa paprikaa halvalla.
Jätä sit ostamasta jos noin risoo yhden tuotteen hinta. Ei niitä ole mikään pakoo ostaa jos noin lompakkoa ahistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan voi kasvattaa itse. Pussi siemeniä maksaa muutaman euron ja siitä saa kymmenen tainta ja hyvin onnistuessaan, jopa ämpärissä parvekkeella, satoa tulee enemmän kyin yksi jaksaa syödä
Ei oo noin helppoa. Oon koittanut kasvattaa joskus itse. Oli laatikko täynnä varsia, mutta tuotti vain kaksi sormenpään kokoista paprikaa 😂
eri
Ymmärrän, mutta kotiviljelyssä kehittyy vain opettelemalla. Minulla oli alkuun myös sadot huonoja, mutta kun opin kasvattamaan ja lannoittamaan oikein, niin saan tosi isoja satoja. Ihan ämpärikasvattaja olen. Parveke täynnä kaikkea kerroksittain. Olen saanut tomaattia, kesäkurpitsaa, perunaa, mansikkaa, ym.
myös eri
Idea onkin siinä, että välillä söisi muuta kuin velliä tai soosia. Voisin minäkin syödä joka aterialla leipää.