Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikään ei ole inhottavampaa kuin yllätysvieraat!

Vierailija
11.04.2026 |

Tulee ihan loukattu olo jos joku pöllähtää kutsumatta meidän kotiin. Onneksi tapahtuu hyvin harvoin tuollaista. Vieraat on aina harkittu ja suunniteltu juttu, kodin pitää olla siisti ja tarjoilut suunniteltu ja valmiina.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen harrastettiin huviajeluita enemmän ja sitä myöten piipahdettiin yllärikylässä, kun satuttiin olemaan siellä päin. Sitten ehkä jostain kioskista haettiin jätskiä vietäväksi.

Kyllä nykyäänkin harrastetaan huviajelua. Lauantaina huvikseen ajelimme 100 kilometrin päähän erääseen pikkukaupunkiin. Lounastimme, kävelimme kaupungilla jne.

Miksi ihmeessä?

Huvin vuoksi. Se tuo vaihtelua. 

Vierailija
82/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan yllätysvieraita. Pidän kodin aina siistinä ja pakastimessamme on pullaa ja jäätelöä. Parhautta. Olen karjalaista sukujuurta.

Länsisuomalainen miehen sukuun tullut, avaa kyllä oven. Ei päästä sisään, vaan puhuminen hoidetaan kynnyksellä. 😅

Mie olen kanssa tämmönen. Ja ihmettelen suuresti, miksi lähipiirimme, kuten vanhempani ja appivanhempani, vaivautuu soittamaan ovikelloa. Tulisivat ovesta vaan.

Yllätysvieraita saisi olla useamminkin. Aina ei ole kummoiset tarjoilut, mutta kahvia kyllä piisaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä

Sitä varten on olemassa vanha sanonta: "Talo elää tavallaan, vieraat käy ajallaan."

Jos jollain on jo valmiiksi tiedossa tiivis ohjelma tietylle päivälle, niin ei silloin todellakaan kaipaa mitään yllätysvieraita, joita pitäisi kestitä ja viihdyttää.  Sen takia on fiksua sopia etukäteen, milloin sopii tulla käymään. Silloin voi suunnittella ajoissa oman päivä- ja viikko-ohjelmansa sen mukaisesti että on sopivan virkeä ja varata syömistä esimerkiksi kahvittelua varten. Ne etukäteisneuvottelut voi käydä vaikka tekstiviestien välityksellä.

En minäkään erityisemmin välitä yllätysvieraista, mutta huomauttaisin tähän, että jos sellaisia sattuisi tulemaan, niin ei tarvitsisi keskitä, eikä viihdyttää. Itselläni ei todennäköisemmin olisi kauheasti tarjottavaa, jollen olisi vieraita tiennyt odottaa, mutta sittenpähän vain sanoisin, että mulla ei nyt ole oikein mitään, kun en ollut osannut varautua. Ja jos olisi omaa ohjelmaa suunniteltuna, niin sitten sanoisin senkin, että nyt oli tarkoitus tehdä sitä tai tätä..  Ei kai sellaisesta kukaan sellainen voi loukkaantua, joka on ilmoittamatta pöllähtänyt paikalle.

Vierailija
84/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulisikin ovelle yllättäen, sen pitäisi olla joku ihan uppo-outo joka ei tiedä että teen vuorotöitä ja saatan siksi olla nukkumassa koska tahansa, vaikka keskellä päivää ja myös vapaapäivinä, joista edes tutut ja sukulaiset eivät tiedä koska sellainen on.

Vierailija
85/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen harrastettiin huviajeluita enemmän ja sitä myöten piipahdettiin yllärikylässä, kun satuttiin olemaan siellä päin. Sitten ehkä jostain kioskista haettiin jätskiä vietäväksi.

Kyllä nykyäänkin harrastetaan huviajelua. Lauantaina huvikseen ajelimme 100 kilometrin päähän erääseen pikkukaupunkiin. Lounastimme, kävelimme kaupungilla jne.

Mutta ette kuitenkaan menneet siellä kutsumattomalle yllätysvierailulle kenellekään, vai mitä?

Vierailija
86/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta eikös ole vähän eri asia, jos on suunnitellut menevänsä johonkin lounastamaan ym, kuin että ajaisi sen 100 km mennäkseen yllätysvierailulle kylään jonkun luokse. Silloinhan ei voisi edes varmuudella tietää, ollaanko kyläpaikassa kotona. 

Vierailija
87/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille oli joku tulossa keskiyöllä kylään. Ei etukäteen viestejä, ei sovittu eikä mitään. Ovikello soi. En avannut, olin yövaatteissa nukkumaan menossa. Taidan tietää kuka se oli, ei ole soitellut sen jälkeen.

Vierailija
88/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipäisiä yllätysvierailijat. Saavat sellaisten kohtelun. Ei tule toiste.

Vierailija
89/105 |
12.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä rakastan yllätysvieraita. Pidän kodin aina siistinä ja pakastimessamme on pullaa ja jäätelöä. Parhautta. Olen karjalaista sukujuurta.

Länsisuomalainen miehen sukuun tullut, avaa kyllä oven. Ei päästä sisään, vaan puhuminen hoidetaan kynnyksellä. 😅

Sukujuurilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Mulla on muutakin tekemistä kuin siivota jatkuvasti ja leipoa pullaa pakastimeen yllätysvieraita varten. Meillä ei pääse kynnystä pidemmälle, jos ei ole sovittu. Tai ole joku todella läheinen ihminen, jolle viitsii näyttää arkisotkut, ja josta tietää, ettei nyrpistele nenäänsä, puhu selän takana, ja tuo pullatkin tullessaan. 

Vierailija
90/105 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Portti ja iso laumanvartija pihassa. Ei tule yllätysvierailijoita.

No sitten ne soittaa että tuu ottamaan koira pois että päästään sisälle.

Ja mihin se koira pannaan? Taskuunko?

Vierailija
91/105 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina siistiä kun jos joutuu kutsuun ambulanssin, palokunnan jne. Ikkunasta näkee kuka on pyrkimässä sisään. Usein tulee tilattua kotiinkuljetuksella tavaraa tai ruokaakin. 

Kaupustelijoita on alkanut juoksemaan ovella harmittavan paljon koittaen agressiivisesti kaupata sitä sun tätä. Voi tulla niin synkät ajat vielä että joutuu kamerankin laittamaan. 

Vierailija
92/105 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aina siistiä kun jos joutuu kutsuun ambulanssin, palokunnan jne. Ikkunasta näkee kuka on pyrkimässä sisään. Usein tulee tilattua kotiinkuljetuksella tavaraa tai ruokaakin. 

Kaupustelijoita on alkanut juoksemaan ovella harmittavan paljon koittaen agressiivisesti kaupata sitä sun tätä. Voi tulla niin synkät ajat vielä että joutuu kamerankin laittamaan. 

No nyt  tuli kyllä uusi määritelmä vieraskoreudelle, jos siivotaan tulipalon varalle! Melkein uskon, että jos huvikseen ei tilailla hälytysneuvoja käväisemään heitä kiinnostaa tullessaan aivan muut asiat kuin kämpän kunto.

Itse olen tavallinen suomalainen, joka ei kamalasti tykkää, että pölähdetään ilmoittamatta. Kesällä joskus joku tulee ja sanoo, että olette ulkona kumminkin, niin ajateltiin. Joo, mutta se ulkona olokin on semmoista, että yleensä kuunnellaan jotain podcastia, jos keli on hyvä, ollaan aika vähissä vaatteissa, jne. Joten kyllä siinäkin äkkiä sitten laittamaan enemmän päälle ja siivoamaan terassin pöytiä, pois lautaset ja muut, mitä ei ole viety sisälle kun kahdestaan terassilla oleillaan. Ja tietysti kahvi tippumaan ja jääkaappia/pakastinta kolaamaan.

Vierailija
93/105 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä pidetään asunto siistinä VIRANOMAISTEN KÄYNTEJÄ varten. Eihän sitä koskaan tiedä, milloin joku hullu kiusaaja tekee perättömän lasun tai huoli-ilmoituksen. Onpahan talo siisti jos tänne tulee joku sossutantta touhottamaan.   :D

Vierailija
94/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi eilen iltapäivällä yllätysvieras. Olipa mukavan rentouttava keskustelutuokio. Hän oli noin tunnin. 😊

N65

Vierailija
95/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa ovea 😌

Vierailija
96/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meille saa tulla kutsumatta ja aina keitetään myös kahvit. Ei meille muita tule kuin tuttuja ihmisiä. Miksi siis emme heitä tahtoisi tavata?

Åikku vinkkinä: pitäkää koti siistinä ja pullaa pakastimessa.  Ei meidän vieraat yleensä kahdesta tunnista pidempään jaksa olla ja tulevat aina sopivasti ip-kahvin aikaan. 👍

En pidä. Pidän ovet lukossa, kaihtimet suljettuina ja ovikellon ilman pattereita niin ei tule vieraita ollenkaan eikä tarvitse ostaa pakastinta sitä varten että voi ruveta hilloamaan jotain homeista pullankänttyä.

Vierailija
97/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi mun luo ei tule koskaan. Kaikki tietää että en reagoi ovikellon soittoon jos en ole sopinut siitä että joku tulee kylään 

Tämä, en avaa ovea jos ei ole ilmoitettu ja sovittu tulosta etukäteen.

Et varmaankaan vastaa puhelimeenkaan jos soittaja ei ole äitisi? 

Mahdottomuus on varmaankin oven avaaminen Wolt-kuskille? Hänhän voi nähdä sinut.

Eihän poliisillekaan voi ovea avata, kun hän on tuomassa ikävää uutista? 

Surkuhupaisaa minkälaisiksi ihmiset ovat tulleet, pelätään ihmiskontaktia jopa puhelimessa.

Yllätysvieraille voi sanoa esim. näin:

1.Tervetuloa, mukava nähdä. 

2.No terve, kiva nähdä, mutta olen juuri lähdössä päiväksi ystäväni luokse/laivalle/töihin jne.

3.Terve, valitettavasti en voi ottaa teitä vastaan, moi.

1. ja 2. välit säilyvät, koska ovat kuitenkin ihan mukavia ihmisiä.

3.välien säilyminen on epätodennäköistä, mutta et heistä niin pitänytkään.

Miksi avaisin oven Wolt-kuskille kun olen tilannut kontaktittoman toimituksen?

Vierailija
98/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö pullaa, joten en säilö sitä pakkaseenkaan. Sitä paitsi ystävänikään eivät syö pullaa.

Sellaisia ei ole olemassakaan, kuin mukavat yllätysvieraat. Parhaat kaveritkaan ei pääse sisälle sopimatta tulostaan etukäteen. 

Erikoisporukkaa: minä en syö pullaa, eikä ystävätkään. :D

Mitä erikoista siinä on? Sokerista vehnähöttöä, ei juuri paskempaa tavaraa voisi suuhunsa työntää.

Vierailija
99/105 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää aina kerro kavereille milloin lomailen tai on vapaapäivä niin saan olla rauhassa. Muuten tuppaavat mun luo tai mun ois kierrettävä kyläilemässä kun nythän sä kerkeet kun oot lomalla. 

Osa kavereista sellaisia, että en viitsi heille muutenkaan menoistani paljon huudella. Loukkaantuvat, jos olen sopinut toisen kaverin kanssa menoa ja en nyt ehdi häntä näkemään. Tai sitten sanotaan, että kun oot ollut reissussa toisen kaverin kanssa, niin milloin lähdet mun kanssa myös reissuun.

Ei siinä, ihanaa että on ystäviä ja kavereita. Mutta välillä haluaa olla yksinään, rauhassa kotona. Ja yllätysvieraita, EI KIITOS!

Vierailija
100/105 |
19.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meille saa tulla kutsumatta ja aina keitetään myös kahvit. Ei meille muita tule kuin tuttuja ihmisiä. Miksi siis emme heitä tahtoisi tavata?

Åikku vinkkinä: pitäkää koti siistinä ja pullaa pakastimessa.  Ei meidän vieraat yleensä kahdesta tunnista pidempään jaksa olla ja tulevat aina sopivasti ip-kahvin aikaan. 👍

En pidä. Pidän ovet lukossa, kaihtimet suljettuina ja ovikellon ilman pattereita niin ei tule vieraita ollenkaan eikä tarvitse ostaa pakastinta sitä varten että voi ruveta hilloamaan jotain homeista pullankänttyä.

Et omista pakastinta eli olet tosi köyhä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan