Mikään ei ole inhottavampaa kuin yllätysvieraat!
Tulee ihan loukattu olo jos joku pöllähtää kutsumatta meidän kotiin. Onneksi tapahtuu hyvin harvoin tuollaista. Vieraat on aina harkittu ja suunniteltu juttu, kodin pitää olla siisti ja tarjoilut suunniteltu ja valmiina.
Kommentit (64)
Mä en mene edes ovelle ovikellon soidessa, jollen ole kutsunut ketään.
Nykyään korostetaan enemmän henkilökohtaisia rajoja ja sitä, että toisen aikaa ja tilaa kunnioitetaan. Ennen spontaanius nähtiin enemmän positiivisena, nyt se voi näyttäytyä rajojen ylittämisenä.
Jotkut kokevat, että vieraan tullessa kodin pitäisi olla siisti ja tarjottavaa valmiina. Yllätysvieras aiheuttaa stressiä, jos kokee ettei ole “valmis”.
Vielä ärsyttävämpää on se, että kämppä on täynnä ei-sukulaisia monta päivää peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään korostetaan enemmän henkilökohtaisia rajoja ja sitä, että toisen aikaa ja tilaa kunnioitetaan. Ennen spontaanius nähtiin enemmän positiivisena, nyt se voi näyttäytyä rajojen ylittämisenä.
Jotkut kokevat, että vieraan tullessa kodin pitäisi olla siisti ja tarjottavaa valmiina. Yllätysvieras aiheuttaa stressiä, jos kokee ettei ole “valmis”.
Minä koen yllätysänkeäjät aikavarkaina
Kuka vielä tänä päivänä kuvittelee, että ihmisillä on halua ja aikaa viettää aikaa kutsumattomien kanssa?
Harrastaako joku vielä nykyaikana yllätysvierailuja? Jos itse olen menossa jonnekin, ilmoittelen suunnitelmastani noin viikkoa ennen ja saman tekevät luokseni kylään tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vielä ärsyttävämpää on se, että kämppä on täynnä ei-sukulaisia monta päivää peräkkäin.
Joo mulla on kokemus . Kolme päivää kutsumatta kumppanin sisko ja sen mies.
Pyörittelin jo silmiä kolmantena päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Maallla tulevat ovesta sisään, vaikka talon väki olisi yöpuulla.
Ehkä aiemmin näin olikin, mutta ei enää nykyään. Ulko-ovet on oltava lukittuna kaikenmaailman nuuskijoiden takia. Varastettavaa, rahan arvoista tavaraa on myös paljon esim. ulkorakennuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Maallla tulevat ovesta sisään, vaikka talon väki olisi yöpuulla.
Niin tekivät, mutta siitä on aikaa yli 60 v. Ei enää tehdä niin. Päivällä kyllä voidaan tupsahtaa pirttiin, mutta ei yöllä. Mun edesmenneellä mummollani (synt 1900) oli ovet auki myös yöllä, jos sattui, että joku tartti yösijaa. Ne olivat erilaisia aikoja, köyhät auttoivat toinen toisiaan.
Kyllä meille saa yrittää tulla kuka vaan. Itse päätämme, ketä otetaan vastaan. Epämieluisat vieraat saadaan lähtemään. Pullaa nimenomaan on aina pakkasessa. Asuntokin on riittävän siisti.
Outoa sakkia olette. Meille saa tulla ihan milloin vaan ja kyllä meillä käykin vieraita 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Olettepa te kireitä ihmisiä.
Täällä maalla on normaalia, että joku naapuri tulee toimittamaan jotain asiaa, ja siinä samalla keitetään kahvit. Tuollainen kuuluu tähän elämäntapaan, missä naapureiden kanssa tehdään työyhteistyötä, vietetään vapaa-aikaa ja ollaan melko välittömiä.
Robotti-imurit pitävät kodin siistinä ja pullaa osaan pitää pakkasessa yllätysvieraiden varalta. Ei ole kovin vaikeaa.
Juuri näin. Kämppä on aina kunnossa ja pullaa pakkasessa 👍🏻
Nykyarki on usein tarkasti aikataulutettua. Työ, harrastukset ja palautumisaika on “varattu” etukäteen, joten yllättävä vierailu tuntuu helposti keskeytykseltä eikä iloiselta yllätykseltä.
Kun on olemassa WhatsApp, Messenger ja muut pikaviestimet, ilmoittaminen etukäteen on helppoa ja tavallaan oletus. Ilman viestiä tuleminen tuntuu siksi “oudolta” tai huolimattomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Portti ja iso laumanvartija pihassa. Ei tule yllätysvierailijoita.
En mene edes kutsuttuna taloon, jossa on koira. 😆
Jep. Vihaan myös koiria. Yllätysvieraat ovat aina jees
Kannatti oikeasti muuttaa pois Helsingin keskustasta.
Eivät kaikki tutun tutut ja muut lantatunkion kääntelijät yritä änkeä yökylään, kun "ollaan niin sopivasti menopaikkojen vieressä."
Nykyään kylään tulevat vain sovitut vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Nykyarki on usein tarkasti aikataulutettua. Työ, harrastukset ja palautumisaika on “varattu” etukäteen, joten yllättävä vierailu tuntuu helposti keskeytykseltä eikä iloiselta yllätykseltä.
Kun on olemassa WhatsApp, Messenger ja muut pikaviestimet, ilmoittaminen etukäteen on helppoa ja tavallaan oletus. Ilman viestiä tuleminen tuntuu siksi “oudolta” tai huolimattomalta.
Nykyarki on suorittamista ja siksi perseestä. Whats appit yms turhat saisi poistaa kokonaan
Mä aikani otin yllärit vastaan iloisesti ja aina varautuen. Sitten tuli ruuhkavuodet, eikä ne yllärivieraat niin kivoja enää olleetkaan. Etenkin kun sattuivat tulemaan just ennen päiväunia. :(
Moni ymmärsi, kun laitoin joukkoviestinä, että ilmoitelkaa tulosta, niin kahvin saanti varmistuu sillä.
Vain anoppi ja hänen siskonsa jatkoi tulemista ilman etukäteisilmoittelua. Kumpikin vielä tulee noin sadan kilsan päästä, niin kettumaista se on sitten ovella kykkiä, jos me ollaan jossain.. eikä tulla tunteihin kotiin.
Mä tiedän kyllä monia, monia inhottavampia asioita kuin yllärivieraat.
Vierailija kirjoitti:
Olettepa te kireitä ihmisiä.
Täällä maalla on normaalia, että joku naapuri tulee toimittamaan jotain asiaa, ja siinä samalla keitetään kahvit. Tuollainen kuuluu tähän elämäntapaan, missä naapureiden kanssa tehdään työyhteistyötä, vietetään vapaa-aikaa ja ollaan melko välittömiä.
Robotti-imurit pitävät kodin siistinä ja pullaa osaan pitää pakkasessa yllätysvieraiden varalta. Ei ole kovin vaikeaa.
Missä maalla? :D mekin asutaan maalla, mutta eipä tulisi edes mieleenkään tunkea ilman sopimista naapurin luo! Eikä naapurit käy meilläkään. Itse asiassa olen syntynyt maalla. Ehkä ysärillä minun lapsuudessa joku tuli välillä kutsumatta, mutta eipä sitä silloinkaan kovin hyvänä katsottu eikä me kyllä muistaakseni vaan extempore menty kenenkään luo... Kyllä niistä aina soiteltiin ja sovittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun luo ei tule koskaan. Kaikki tietää että en reagoi ovikellon soittoon jos en ole sopinut siitä että joku tulee kylään
Tämä, en avaa ovea jos ei ole ilmoitettu ja sovittu tulosta etukäteen.
Et varmaankaan vastaa puhelimeenkaan jos soittaja ei ole äitisi?
Mahdottomuus on varmaankin oven avaaminen Wolt-kuskille? Hänhän voi nähdä sinut.
Eihän poliisillekaan voi ovea avata, kun hän on tuomassa ikävää uutista?
Surkuhupaisaa minkälaisiksi ihmiset ovat tulleet, pelätään ihmiskontaktia jopa puhelimessa.
Yllätysvieraille voi sanoa esim. näin:
1.Tervetuloa, mukava nähdä.
2.No terve, kiva nähdä, mutta olen juuri lähdössä päiväksi ystäväni luokse/laivalle/töihin jne.
3.Terve, valitettavasti en voi ottaa teitä vastaan, moi.
1. ja 2. välit säilyvät, koska ovat kuitenkin ihan mukavia ihmisiä.
3.välien säilyminen on epätodennäköistä, mutta et heistä niin pitänytkään.
Ennen harrastettiin huviajeluita enemmän ja sitä myöten piipahdettiin yllärikylässä, kun satuttiin olemaan siellä päin. Sitten ehkä jostain kioskista haettiin jätskiä vietäväksi.
Älä päästä sellaisia sisälle, niin oppivatpahan.