2008 vuoden vauvaa yrittämään- painos.6 ONNEA KAUR@ JA AAMUN_KUISKAUS!
Tässä olemme me jotka yritämme vauvaa vuodelle 2008:
♥ allu2006: toisen yhteisen yritys aloitettu 10/06 lapset 8/06, 7/95 ja 11/93, ikää kertynyt itselle jo komiat 35 vuotta ja tulevalle isälle 48 vuotta
♥ Autumn78: ensimmäisen yritys aloitettu 4/07 ikää kertynyt itselle jo komiat 28 vuotta ja tulevalle isälle 30 vuotta
♥ fatmama05: kolmannen yritys aloitetaan 6/07 lapset -99 ja -01
♥ Eliador: toisen yritys aloitettaan 9/07 lapsi 3/04, ikää kertynyt itselle jo komiat 30 vuotta ja tulevalle isälle 32 vuotta
♥ Jaana.p3: toisen yritys aloitettu 5/06, lapsi 2/05 ikää kertynyt itselle jo komiat 25 vuotta ja tulevalle isälle 31 vuotta
♥ Kaktus-84: ensimmäisen yritys aloitetaan 7/07 ikää kertynyt itselle jo komiat 23 vuotta ja tulevalle isälle 25 vuotta
♥ kaskas78: kolmannen yritys aloitettu 4/07 lapset 2/01 ja 4/03, ikää kertynyt itselle jo komiat 29 vuotta ja tulevalle isälle 37 vuotta
♥ kylli78: ensimmäisen yritys aloitettu 4/07 ikää kertynyt itselle jo komiat 28 vuotta ja tulevalle isälle 30 vuotta
♥ költtänä: kolmannen yritys aloitettu 4/07, lapset 11/96, 12/96, 2/04 ja 8/06 ikää kertynyt itselle jo komiat 33 vuotta ja tulevalle isälle 36 vuotta
♥ M@m@-3x: neljännen yritys aloitettaan 6/07 lapset -01, -03 ja -05, ikää kertynyt itselle jo komiat 25 vuotta ja tulevalle isälle 37 vuotta
♥ _mammamyy_: kuudennen yritys aloitetaan 9/07, lapset 12/90, 5/92, 12/94, 7/00 ja 10/03. ikää kertynyt itselle jo komiat 34 vuotta ja tulevalle isälle 43 vuotta
♥ miiku85: ensimmäisen yritys aloitettu 6/06 ikää kertynyt itselle jo komiat 22 vuotta ja tulevalle isälle 23 vuotta
♥ Minni-äinen: toisen yritys aloitettu 5/07, lapsi 7/06 ikää kertynyt itselle jo komiat 31 vuotta ja tulevalle isälle 31 vuotta
♥ Mio80: ensimmäisen yritys aloitettu 4/07 ikää kertynyt itselle jo komiat 21 vuotta ja tulevalle isälle 31 vuotta
♥ NiNaZZA: toisen yritys aloitettu 5/07 lapsi 6/06, ikää kertynyt itselle jo komiat 21 vuotta ja tulevalle isälle 25 vuotta
♥ -piias-: neljännen yritys aloitettu 1/07 lapset 02/02, 06/04 ja 9/06, ikää kertynyt itselle jo komiat 24 vuotta ja tulevalle isälle 25 vuotta
♥ pupujussitar: ensimmäisen yritys aloitettu 5/07 ikää kertynyt itselle jo komiat 22 vuotta ja tulevalle isälle 28 vuotta
♥ r79: toisen yritys aloitettu 4/07 lapsi 11/05, ikää kertynyt itselle jo komiat 28 vuotta ja tulevalle isälle 25 vuotta
♥ RvaSaarinen: ensimmäisen yritys aloitettu 3/07 ikää kertynyt itselle jo komiat 21 vuotta ja tulevalle isälle 24 vuotta
♥ Salsa_42: toisen yritys aloitettu 10/06 lapsi 8/04, ikää kertynyt itselle jo komiat 30 vuotta ja tulevalle isälle 28 vuotta
♥ seela-matilda: ensimmäisen yritys aloitettu 2/07 ikää kertynyt itselle jo komiat 25 vuotta ja tulevalle isälle 27 vuotta
♥ Suan: ensimmäisen yritys aloitettu 8/06 ikää kertynyt itselle jo komiat 19 vuotta ja tulevalle isälle 24 vuotta
♥ Syysvilja: toisen yritys aloitettaan 5/07 lapsi 11/99 ikää kertynyt itselle komiat 32 ja tulevalle isälle 32
♥ Tango: toisen yritys aloitettu 4/07 lapsi 12/05, ikää kertynyt itselle jo komiat 29 vuotta ja tulevalle isälle 31 vuotta
♥ tohina: toisen yritys aloitettu 4/07, lapsi 8/05 ikää kertynyt itselle jo komiat 30 vuotta ja tulevalle isälle 33 vuotta
♥ Zsara: toisen yritys aloitettu 7/05, lapsi 3/04 ikää kertynyt itselle jo komiat 35 vuotta ja tulevalle isälle 40 vuotta
MEIDÄN PLUSSANNEET ÄIDIT!!
♥ kaur@:
♥ Aamun_kuiskaus: vauva tulossa 16.1.2008
Jos kaipaat mukaamme joukkoon tähän, jätä tietojasi edes vähän:
♥ Monettako yritetään ja milloin yritys alkanut
♥ Oma ja tulevan isukin ikä
♥ Aikaisempien lasten syntymä kuukausi ja vuosi
Kommentit (58)
Tänään oli lyhyt päivä koulussa. Ja nyt olisi hienosti aikaa lukea tentteihin, huomenna ja ylihuomenna olis isot tentit molempina päivinä. No, ehkä minä kohta taas aloitan...
Ihanaa, kun täti meni jo pois. Inhottavaa vain, kun on tässä pillereitä syödessä tottunut siihen, ettei menkat tule kuin tiettynä aikana vain. Ja nyt ne voikin sitten mennä sekaisin ja alkaa minä hetkenä tahansa vaikka uudestaan. Ja minä kun olen sellainen panikoija, että koko ajan pelkään kulkevani japanin lippu persuksissa pitkin kyliä... No, ehkäpä joku ystävällinen ihminen huomauttaa minulle asiasta, jos näin tapahtuu :)
GALLUPPIA: Onko teillä, joilla jo on lapsia kaikonneet vanhat kaverit lasten myötä? Entä pelkäättekö te esikoista yrittävät kaverien kaikkoavan, sitten kun lapsi syntyy?
Minulla on paljon " lapsellisia" ystäviä ja tuttavia, joten en usko ainakaan heidän katoavan mihinkään. Ja nekin kaverit, joilla ei ole lapsia, eivät ole näitä " lapsellisia" mihinkään hylänneet. Joten en oikeastaan usko, että kaverit kaikkoaisi. Ehkä tietenkin tulisi nähtyä harvemmin, kun ei itselläkään olisi aikaa niin paljon. Mutta sellaiset kaverit, jotka eivät jatka yhteydenpitoa lapseni takia, saavat kyllä mennäkin menojaan. Miehenkin kavereilla on aika suurella osalla jo perhe, joten en usko hänenkään menettävän tuttavapiiristään oikein ketään. Mutta eihän sitä kyllä voi tietää etukäteen, sen näkee sitten.
Mutta nyt vähän aikaa surffailua ja sitten kirjojen kimppuun!
pupujussitar kp7/?? yk1
Kävin juuri ostamassa ovistestejä...ajattelin tässä kierrossa hiukan testailla. Saa nähdä kuinka käy. Toiveet helmikuulla ja jos tästä kierrosta tärppäisi niin LA 8.2.2008...Nuo niukat menkat vaan edelleen mietittyttävät, onkohan niillä jotain vaikutusta vauvanhankintaan?
No mut palataan taas. Tsemppiä kaikille ja paljon plussatuulia!!!
teidän Kaura@ ja Aamun_kuiskaus positiivisista tuloksista, onnea kovasti molemmille. Ja kuinka mukava olikaan kun porukka heti tuntui heräävän " talviunesta" kun tuli uusia mukavia uutisia.Olin päivän pois koneelta ja sen aikana tullut mahdottomasti juttua ja pari uutta yrittäjääkin tullut joukkoon, tervetuloa munkin puolesta.
Eliador kirjoitteli ihanasta 3-vuotiaasta uhmaikäisestä.Meillä sama juttu, neiti osaa kyllä sitten kaikki mahdolliset konstit saadakseen haluamansa ja niitä halujahan riittää ja mieli vaihtuu sekunnin välein ja siinä sitten äidin ja isän täytyisi toteutella neidin toiveita ja kun niin ei tapahdu niin on ukkosmyrsky valmis.Välillä sitä kiehahtaa itsekin todella pahasti, mutta välillä jutut menee niin yli ettei voi muuta kuin poistua toiseen huoneeseen nauramaan.Ja todella tarkka saa olla siitä mitä puhuu, kun neiti papupata kuuntelee korvat hörössä koko ajan ja kertoilee niitä sitten hieman erilaisin parannetuin versioin päiväkodissa.Ja mielikuvitus se mahtava onkin tuon ikäisellä. Välillä toivoisi että saisi edes parhaimmat jutut jotenkin tallennettua.
Ja Pupujussittaren galluppiin: Meillä ainakin kaveripiiri pysyi suht samana esikoisen syntymän jälkeen.Toki kävi niin ettei kaikkia kavereita enää tapaa niin usein, mutta oikeastaan yhtään kaveria ei olla menetetty sen takia että perheeseen syntyi lapsi.Läheisimmästä kaveripiirista oltiin ensimmäisiä joille lapsi tuli, mutta tällä hetkellä muut tulevat hyvää vauhtia perässä ja monella onkin jo ainakin yksi lapsi.Lapsen syntymän myötä ollaan tutustuttu pariin uuteen lapsiperheeseen joiden kanssa ollaan nykyään paljonkin tekemisissä. Meillä lapsi on alusta asti kulkenut joka paikkaan mukaan ja ainakaan meidän kavereille se ei ole ollut ongelma.Meillä onneksi myös niin hyvää onnea, että jos halutaan lähteä miehen kanssa kahdestaan jonnekin, niin miehen vanhemmat jotka asuvat lähellä, ottavat neidin enemmän kuin mieluusti hoitoon milloin vaan.
Ja nyt omaan napaan. Kp 10 menossa ja huomenna ajattelin aloittaa tikuttelemaan.Jo nyt ollaan pupuiltu ahkerasti ja toivottavasti into jatkuu " tärkeiden" päivien läpi. Miehelle en oo uskaltanut kertoa, että olen mitään ovistikkuja ostanut, ei se edes varmaan tiedä että sellaisia on olemassakaan , saatikka tiedä mitä niillä tehdään.No joka tapauksessa mieskin kovin " yhteistyöhaluinen" , joten sen suhteen ei onneksi mitään ongelmia.
Toivottavasti idut pysyy matkassa riittävän pitkän ajan. :)
Nyt on kyllä toiveet aika korkealla raskauden suhteen, oireita on jo aikalailla paljon, uusimpana suunkuivuminen ja jatkuva jano, ja tietysti jatkuva pissahätä.
Rinnat ovat kipuilleet jo viikon, ja valkovuotoa on järkyttävän paljon.
kp on vasta21, mutta epäilen oviksen olleen jostain syystä jo alkukierrosta.
Ja paras merkki: haalean haalea toinen viiva r-testissä joka oli ihan pakko tehdä jo tänään, vaikkei se testi herkin olekkaan.
Tiedän kyllä ettei liian aikainen testaaminen järkevää ole, mutta tämä " sairaus" vauvakuume siis vähän sekoittaa normaalia järkeä...
Nyt sitten pitäis muutama päivä odotella ja testailla uudestaan.
unohdin ihan kysyä että millä laskureilla olette noita laskettuja aikoja hakeneet? Olen yrittänyt Kaksplussan nettisivuilla olevilla, mutta jostain syystä se herjaa koko ajan että päivämäärä ja vuosiluku väärin.
Salsa-42 kp 10/34? yk 8
mä just laitoin meidän 13kk.neidin nukkumaan ja tulin kurkkaamaan koneelle oisko täällä muita tähän aikaan..meillä tosiaan kakkosen yritys alkaa kesäkuun kierrosta,ensimmäisen kohdalla raskauduin heti toisesta kierrosta,olin syönnyt pillereitä tommonen 16v.putkeen eli kahdet luomumenkat ennen raskautta. Mulla kierrot kovin sekaisin nyt synnytyksen jälkeen..mulla menkat alkoi 6 viikoa synnytyksen jälkeen ja söin noin ½vuotta minipillereitä..mut ne pistivät kuukautiskierron tuhannen sekaisin..nyt ei hormonaalista ehkäisyä ja kierrot olleet 30-50vrk.
Ostin nyt ovulaatiotestejä mielenkiinnon vuoksi,jotta näkisi ovuloinko ollenkaan ja milloin..nyt juuri testaus menossa, vielä ei oviksesta merkkejä ja kp17 menossa...saapa nähdä kuinka pitkä tästä kierrosta tulee..plääh!
Ystäväpiiri on useita useita vuosia sitten vaihtunut eron ja paikkakunnan vaihdoksen takia. Mutta kyllä muuten on kaverit pysyneet samana. Toisten kanssa pidetään tiiviimmin yhtetyttä ja toisten kanssa soitellaan muutaman kerran vuodessa. Silti yhtä tärkeitä kaik ovat.
Yksi mun kaveri katkaisi välinsä muhun sähköpostilla viime vuonna. En oikein ymmärrä miksi. Teko tuntui todella lapselliselta ja satutti.
LASKURISTA: Ihan tällä sivustollaon, kun menee odotus & synnytys osion alle löytää vauvalaskurin. Se antaa päivämääriä todella pitkälle herjaamatta mitään.
Kiva että meihin liittyi monta uutta. Meillä taitaapi yritys siirtyä siltikin heinäkuulle.. On nimittäin suunnitteilla lomalle menoa. Laskureissa olen käyttänyt tätä sivustoa: http://www.lastenporssi.fi/?selected=laskuri kumpi näyttää tarkemman lasketun ajan vauvan laskuri vai tuo toinen??
Vielä kerran onnittelu plussanneille, perässä tullaan ;)
Uusia oli tullut, tervetuloa vain, hyvin mahtuu mukaan!
Rvasaarinen, kuis marttailta meni? Olivatko kiinnostuneita tuotteista ja palveluistasi? Toivottavasti! :) Ja jos tässä kierrossa ois tärpännyt, niin LA ois 23.1.2008 =)
Tango-Mama, toivottavasti olosi on jo parempi. Ja sullahan on piinapäivät pahimmillaan vai parhaimmillaan ;) ++++++
Eliadorille pitkää pinnaa uhmiksen kanssa, mutta niin kuin jo sanoitkin että lapset on kaikessa ihanuudessaan välillä ärsyttäviäkin ;)
Pupujussittaren kysymykseen vastaan, että vanhin ystävyyssuhde on kestänyt jo reilu kaksikymmentä vuotta, joten samoina on pysyneet lapsista " huolimatta" . Esikoista odottaessani tutustuin pariin mammaan, joilla oli la suurinpiirtein samaan aikaan kuin mulla ja edelleen olemme heidänkin kanssaan melkeinpä viikottain yhteyksissä =) Toki uusiakin ystäviä on vuosien varrella mukaan tarttunut ja hyvä niin! Sitten on niitä, joita tapaamme vain bilettämisen merkeissä ja näin ollen näemme harvemmin, mutta eipä se tee heistä yhtään sen vähemmän tärkeitä...
Kaskas78 oli kans piinaviikko alkamassa ja haalea viivakin jo bongattu r-testistä! bd bd bd ++++
O.N ei mitään uutta, tylsää... Tulin juuri kotiin hierotteelta ja menen huomenaamulla uudestaan, meinaa olla rintarangan seutu taas aika jumissa kun tuota piiperöä kanniskelen. Viikon päästä voisi jo alkaa vähän jännittelemään, mulla on kierto ollut nyt viimeiset 3-4 vain 24-26 pv, joten periaatteessa siis viikon päästä pitäisi menkkojen alkaa! Voin kyllä toivotella tädin parin vuoden lomamatkalle Timbuktuun =)
-Allu kp18, yk8
P.S piti vielä kertoa kuinka epäoikeudenmukainen maailma on: toissapäivänä yksi kaahari kaahasi suojatietä ylittäneet siskokset (7 ja 15v.) kuoliaiksi ja selvisi siitä R$800,00 sakolla eli ihmiselämän hinnaksi tuli n.150,00¿ :´(
Nyt kun tässä yritetään lasta (jos nyt tärppää niin laskettu aika on 1.2.08:)) saada ja elämää organisoida sen mukaan niin kaipaisin mietteitä siitä, miten lapsi ja opiskelut sovitetaan yhteen? Onko kukaan saanut lapsia opiskelujen aikana, tai yrittää mahdollisesti tällä hetkellä lasta vaikka vielä opiskelee?
Karkki84 kyselit opiskelujen järjestämisestä. Itse opiskelen amk:ssa ekaa vuotta ja vajaa kolme olisi jäljellä. Ainakin meidän koulussa mammavapaan pitäminen onnistuu ihan kivasti. Kouluun palatessa pitää vain vähän järkkäillä kurssien kanssa ja pomppia eri vuosikurssilaisten tunneilla. Mutta kyllä se on ihan mahdollista. Meidän koululla on menossa jonkin sortin vauvabuumi, ekan vuoden aikana raskautuneita löytyy meidän vuosikurssilta jo neljä :)
En ole itse enempää stressiä ottanut siitä, että on opiskelut kesken. Uskon, että kykenen valmistumaan, aikaa saattaa vain mennä vähän kauemmin kuin alkuperäisessä suunnitelmassa. Meillä se on mies, joka minun opiskeluista stressaa, joten minun ei itse tarvitse ;)
Useilla opiskelevilla äideillä on lapset ihan kunnallisessa hoidossa, perhepäivähoitajilla tai p-kodissa. Jos illan ajaksi tulee tenttejä tai muuta (meillä on joskus...), niin silloin tietysti pitää järjestellä erikseen.
Mutta tämän pinon perheelliset osaa varmasti vastata noihin lastenhoito-kysymyksiin paremmin kuin minä :)
Täällä odotellaan uusia plussa uutisia!
Salsa: Itse olen käyttänyt tuota tämän sivun (odotus ja synnytys) laskuria
Galluppia: Oma ystävä piirini on niin " aikuistunutta" porukkaa, että uskon heidän pysyvän. Me kun viihdymme leffaillassa jonkun kotona paremmin kuin esim. kuppilassa.
Meillä tais rvasaarisen kanssa mennä ajatukset yksiin =). Just eilen illalla kaivoin vauvalehden odotuskiekon esiin ja leikittelin ajatuksella että jos nyt tässä kierrossa tärppäis niin laskettu aika olis: 7. helmikuuta.
Gallup: Ystävät ovat onneksi suhtautuneet hyvin ja pysyneet matkassa =). Mutta tottakai tapaamiset on kyllä harventuneet. Aika moni ystävistäkin on saanut lapsen, joten kiirettä riittää varmaan molemmin puolin. Myös meille on tullut lapsen myötä uusia ystäviä (lapsiperheitä) ihan tästä meidän omalta asuinalueelta.
Kaskas78 pidetään peukut ja varpaat pystyssä!
Niin edellisessä pinossa oli kysymys että aiotko seurata euroviisuja. No täällä ilmottautuu yksi euroviisufani. Lauantaina mennään harjoituksia kattomaan (yllätys finaaliin ei saanut lippua, =( ). Mutta pääasia että johonkin tilaisuuteen pääsee. Tän verran piti hehkuttaa =).
Taidan minäkin käydä niitä ovistikkuja sittenkin hakemassa, kun täällä niin moni niitä kokeilee. Edellisessä raskaudessa hedelmöittymispäivä oli kp17, mutta nyt on kierrot niin päin prinkkalaa että..
Mutta nyt nukkumaan että jaksaa herätä 6.30. Tää on pojan tän hetken päivänaloitusaika.
Minni-äinen kp7
Täällä onkin tapahtunut paljon kun en ole muutamaan päivään käynyt lukemassa juttuja. Olen maannut vuodepotilaana kotosalla.
KasKas78: Meillä menee vissiinkin aika samalla lailla kierto, sillä minulla nyt kp23. :)
Eilen mahaa väänsi siihen malliin, että alkoi epäilys hiipiä, josko se täti on tulossa vierailulle piakkoin. Toivottavasti ei, mutta pahoin pelkään.
Saas nähdä kuullaanko pian taas uusia plussa uutisia ;)
Meillähän oli niin, että olen todella kauan yrittänyt saada mieheltä jotain tolkkua tähän kakkosen yrittämiseen. En piiitkiin aikoihin saanut mitään " aikataulu" suunnitelmia ja se oli raastavaa, kun itse haluaisin niin kovasti toista. Vihdoin mies sitten sanoi, että: " älä tilaa sitä gyneä, voit jättää pillerit pois kun ne loppuu syyskuussa." Mä olin onnesta sekaisin.
Nyt on sitten oli pari todella rankkaa päivää esikon kanssa ja mä repeilen tytölle vähän väliä. Otetaan yhteen joka asiasta. Tänä aamuna mies sitten sanoi: " kyllä se on parempi, ettei sitä toista lasta tehdä kun ei tän yhdenkään kanssa jakseta." Jumalauta mä repesin!! Varmaan voitte kuvitella miltä musta tuntuu. Ensin soudetaan ja huovataan perkeleen kauan, sitten luvataan ja eräänä kauniina aamuna sanotaan ettei sittenkään!! Että mies näistä asioista sitten ihan itsekseen voi päättää. Sillä ei taida olla minkään sortin hajua miltä musta tuntuu. Olisi paljon helpompaa,. jos näihin lastenteko touhuihin ei miestä tarvis ollenkaan. Pe..kele!! Mua oikeasti itkettää, voisin mennä peiton alle ja vaan itkeä. Mukavan synttärilahjan se mies sitten antoi!!
Eli voipi olla että jätän teidän ihanan seuran..päässä kihisee...silti olo on tyhjä.
En muuten aio tilata sitä gyneä. Pillerit loppuu syyskuussa, olkoot mies sitten ilman seksiä. Lapsellista tai ei, on mullakin sentään oikeus jostain asioista päättää ihan itse!
Ei toi minusta lapselliselta kuulostanut vaan inhimilliseltä... Hoitakoot itse ehkäisyn tai olkoon ilman, mutta jos ei kelpaa niin voipi olla että vauvoja tulee. No toivottavasti miehelläsi oli vain huono päivä.
Meillä taas päin vastoin tällä hetkellä. Kävin eilen ostoksilla Lahdessa ja mukaan tarttui myös vauvan vaatteita... Odottelin huutia kotoolta, mutta Ville innostuikin vallan ja lähti tänään tutkailemaan kirppikselle pinnasänkyjä?!? Toivottavasti ei raahaa mitään tyhmää mukanansa.
Eliador: meillä mies yritti samaa temppuilua jonkin aikaa, kunnes ilmoitin että herra hoitakoon ehkäisyn, minä lopetan siitä huolehtimisen.
Eipä tuo ole ollut halukas kumia käyttämään, siis antoi periksi minun tahdolleni. :) Tai ainahan minä tahtoni läpi saan mieheni kanssa, ei hän halua pahoittaa minun mieltäni. :)
Kannattaa neuvotella ja suostutella, jospa se sinunkin miehesi vielä suostuu jatkamaan touhua.
ON: luottavainen fiilis tosiaankin raskauden suhteen, koko ajan saa juosta vessassa kun rakko täyttyy vähän väliä.
Ajattelin nyt viikon verran odotella ja sitten harkitsen testaamista uudestaan.
ei se maailmanloppu olisi vaikkei vauvaa vielä tulisikkaan, onhan meillä kaksi ihanaa lasta, ja se yrittäminen on niin kivaa. ;)
kp22
Tänään tuntuu vauvakuumetta ilmassa :) Mietin että muut eivät odota menkkoja vaan ++ ja mä täällä odottelen vielä vain menkkojen alkua :) Kierto taas venynyt tänään kp? 39 ilmoitettiinko se noin että kp 39?? ja sitten eka vuoto päivä on kp 1? mä olen unohtanut viime kerrasta noi jutut. Jos joku valaisis vähän ;)
Ihanaa, kun alkaa kuulemaan plussauutisia. Se vaan nostaa täällä päin minun vauvakuumetta ;)
Eliador: Meilläkin yritys alkaa 2-3kk päästä, et kohtalotovereitä löytyy. Vielä en hirveesti käy tänne kirjottelee, ettei vauvakuume kohoais vielä ihan pilviin.
Sairastin tuossa ikävän vatsataudin. Onneksi ei ollut Noro. Nyt alan taas päästä jalkeille ja ajattelin lähteä lenkille. Jos sais kiloja tiputettua ennen raskautta ;)
Onnea yrityksiin kaverit!
Kaktus-84