Vsihdevuosi-iläiset, mitä vitamiineja syötte?
Ja lisäravinteita? Oletko saanut apua, vai onko ainoa keino hakea hormonit? Itse yritän pärjätä ilman, oireeni eivät ainakaan vielä ole kovin pahoja. Ikää nyt 45.
Kommentit (54)
D-vitamiinia, magnesiumia ja monivitamiinia.
Lisäksi macajauhetta, joka pitää kuukautiskierron normaalin mittaisena.
Vierailija kirjoitti:
45? Eihän tuo ole vielä vaihdevuosi-ikä.
Voi ollakin. Ei ehkä ihan oikea ketju mutta vastaan tähän koska omat vaihtarit ajoittui melko tarkkaan tuohon ikään. Oireet alkoivat jo monta vuotta aiemmin, runsaat, tiheät menkat, pissatulehduskierre ja joitakin rytmihäiriöitä (näistä pari päivystyskeikkaa). Itkuisuutta ja huonovointisuutta, ei hikoilua ja nukuin edelleen hyvin. Tuli muutto ja toinenkin ja lisää oireita joita YKSIKÄÄN lääkäri ei epäillyt menopaussiksi, edes gynekologi, satuin varmaan vastaanotolle ja ultraan niin että yksi viimeisistä munasoluista (tai joku, en nyt muista) näkyi kun sanoi että ehkäisyä ei ainakaan kannata jättää pois ellei halua raskaaksi.
Tutkittiin allergiat, reumataudit ja suolistosairaudet, vaihdettiin työpistettä ja asuntoa, mikään ei auttanut. Karsittiin ruokavaliota, uni loppui kuin seinään ja valvoin pari vuotta putkeen. Masennus- ja ahdistusdiagnoosit plus muita, olin niin väsynyt että käytännössä kävelin päin seiniä. Mielialaoireet olivat jäätävät ja jaksaminen täysin nollissa. Tätä sitten pyöriteltiin erikoissairaanhoidossa ja lääkkeitä tuputettiin jos jonkinlaista. Vasta viisikymppisenä arvelin papaseulonnassa että vaihtarit taisi tulla ja mennä kun menkkoja ei ole vuosiin kuulunut. Tässäkin vaiheessa kaikki oireet pistettiin psykiatrian piikkiin.
Jostain kumman syystä oireet alkoivat viime vuoden puolella helpottaa. On ollut joitakin päiviä kun en ole ollut mistään kipeä. Tähän samaan ajoittui myös melko nopea ihon ja limakalvojen kuivuminen (tästä gynekologi sanoi aiemmin että on vielä ihan normaalit) ja uni alkoi vähitellen palautua, nykyään nukun noin puolet öistä hyvin. Laskin että aika tarkkaan 7 vuoden ajanjakso plus nuo esioireet joitakin vuosia eli lähes 10 vuotta, aika paljon on vettä ehtinyt virrata Vantaanjoessa.
Pahoittelen pitkää tekstiä mutta jos joku vielä epäilee omia oireita niin ehkä voisi luottaa omaan kehoon ja mieleen. Olen hoikka ja liikunnallinen ja vaikutan nuorekkaalta. Veriarvot hyvät, verenpaine "kuin nuorella tytöllä" sanoi terveydenhoitaja. Ehkä tämä sitten teki sen että kliseisen vaihtarinaisen tunnusmerkit eivät vastaanotolla tulleet esiin vaikka vuosia olin ainakin omasta mielestä kuin maantiejyrän alle jäänyt.
Vitamiineja en syö.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet on paljon muutakin kuin se hetki, kun kuukautiset loppuvat. Esivaihdevuodet, vaihdevuodet ja menopaussi=kuukautiset loppuu, eli pitkä ajanjakso naisen elämässä. Joillakin oireet alkavat jo alle 40v. Itselläni nyt ensimmäisiä oireita, unettomuus, yöhikoilu, mielialanvaihtelut mm. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
B:tä, D:tä ja kalsiumia. Coopilta kaikki, mahd. halpoja.
Suosittelen samanmerkin multivita-poretta. Hyvänmakuista etenkin passion.Juon tuon aamulla, illalla Multtabs 50+ women.
Lisäksi hormonikorvauspilleri.
En näkisi että vv oireita voi kuitata suoraan ravinnolla mutta toisaalta jos ei ole kovin häiritsevää niin voihan mennä luomuna läpi.
Vaihdevuodet menneet huomaamatta ohi. 53v. Syön monivitamiinia ja kalsiumia (sisältää K-vitamiinin). Satunnaisesti 100mikrogr D-vitamiinia.
Syön c -d-b vitamiinia + magnesium sitraattia,ja alkoholin olen lopettanut kokonaan. Ei ole enää aamuyön hikipuusia ja heräilyä. Varma apu.
kokeile viikko.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hormoneja ajattelit hakea?
Välttelen viimeiseen asti, mutta eikös niitä vaihtareita estrogeenillä hoideta? Suihke, laastari, mitä näitä nyt on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, hyvinkin. Vaihdevuodet ovat ajanjakso menopaussin (= viimeiset kuukautiset, keskimäärin 51v) molemmin puolin ja voivat siis kestää +/- 5-10 vuotta kumpaankin suuntaan, jopa pidempään.
Höpö höpö.
Vaihdevuodet ovat se lyhyt ajankohta, kun menkat ovat jo loppuneet vuosi takaperin. Silloin sulla on vasta vaihdevuodet. Se on itse asiassa vain yksi päivä elämästäsi, se on se päivä, kun vikoista menkoista on kulunut vuosi.
Sitä ennen on noin 10 vuotta kestävät ESIvaihdevuodet. Premenopause. Pre = ennen
Kun menkoista yksi vuosi, on vaihdevuodet eli menopause ja tämän jälkeen on postmenopause loppu elämän. Post = jälkeen. En tiedä, onko suomeksi sanaa tuolle ajanjaksolle, joka on vaihdevuosien jälkeen.
Keskimäärin naisilla on 51-vuotiaana kulunut vikoista menkoista yksi vuosi. Eli suurimmalla osalla menkat loppuvat 50-vuotiaana, vaihteluvälin ollessa 40-60 vuotta.
Terveyskirjaston mukaan ei eritellä esivaihdevuosia vaihdevuosista:
"Vaihdevuosilla (klimakteriumilla) tarkoitetaan sitä ajanjaksoa, jolloin munasarjojen toiminta heikkenee ja lopulta sammuu. Munarakkuloiden määrä vähenee, ovulaatiot loppuvat ja estrogeenituotanto hiipuu. Menopaussi tarkoittaa viimeisiä luonnollisia, oman hormonitoiminnan aiheuttamia kuukautisia. Menopaussin kriteerinä pidetään, että vaihdevuosi-ikäisellä kuukautiset ovat olleet poissa yli vuoden, eli kuukautisten poisjääminen voidaan määritellä menopaussiksi vasta tämän odotteluajan jälkeen."
https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00179
Tuo tummennettu siis tapahtuu ENNEN menopaussia.
Täh? Täytän tänä vuonna 48v, eikä kierto ole edes vielä lähtenyt lyhenemään. Miten aikaisin joillakin nuo vaihdevuodet oikein tulee?
Vierailija kirjoitti:
Syön c -d-b vitamiinia + magnesium sitraattia,ja alkoholin olen lopettanut kokonaan. Ei ole enää aamuyön hikipuusia ja heräilyä. Varma apu.
kokeile viikko.
Noita mainittuja jo käytänkin, ja lisäksi biotiinia. Viinin juominen pitäisi kyllä lopettaa, mutta jotenkin se on ollut rentouttavaa työviikon jälkeen siemailla vähän hyvää viiniä. Työstressiä itselläkin on ollut paljon, mikä osaltaan toki vaikuttaa kokonaistilanteeseen, uneen, palautumiseen jne. Mutta vielä tässä pitäisi kuitenkin yli 20 vuotta jaksaa töitä painaa. 🤯
Vierailija kirjoitti:
Täh? Täytän tänä vuonna 48v, eikä kierto ole edes vielä lähtenyt lyhenemään. Miten aikaisin joillakin nuo vaihdevuodet oikein tulee?
Täh? Pena, sulla ei ole ollut koskaan kuukautisia. Shokkiuutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Pena, sulla ei ole ollut koskaan kuukautisia. Shokkiuutinen.
Olen Johanna ja kuukautiseni alkoivat 13-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset? Joskus luin, että jos alkavat varhain niin myös kestävät pitkään. Ja vastaavasti, jos alkavat myöhään niin loppuvat aikaisin. Tämä on katsos yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä sinulla alkoi kuukautiset? Joskus luin, että jos alkavat varhain niin myös kestävät pitkään. Ja vastaavasti, jos alkavat myöhään niin loppuvat aikaisin. Tämä on katsos yksilöllistä.
13-vuotiaana.
Purkista syön D-vitamiinia 50 mikrogrammaa/pv, ja B12, lääkärin määräyksestä. Vajetta jatkuvasti.
Ferritiinin sain nousemaan ruokavaliolla, päivittäin punajuurta ja pinaattia. Pari kertaa viikossa pihvi tai riistaa, verilettuja/mustaa makkaraa.
Ongelmana lähinnä runsaat jatkuvat vuodot.
En saa hormoneita, kun oli massiivinen tulppa.
N54
Vierailija kirjoitti:
mulla 37v. Tavallisempaa on toki yli 40 iässä.
Vierailija kirjoitti:
Purkista syön D-vitamiinia 50 mikrogrammaa/pv, ja B12, lääkärin määräyksestä. Vajetta jatkuvasti.
Ferritiinin sain nousemaan ruokavaliolla, päivittäin punajuurta ja pinaattia. Pari kertaa viikossa pihvi tai riistaa, verilettuja/mustaa makkaraa.
N54
Miksi juuri pinaattia? Se ei ole erityisen rautapitoista, sen sisältämä rauta on huonosti imeytyvää ja pinaatin oksaalihappo vielä vähentää tuon vähäisenkin määrän imeytymistä.
Kuuriluontoisena olen syönyt kortisoonia, kun kortisoli arvot matalat.
Silloin häviää kaikki vaivat. Ei nivelkipuja, eikä aivosumua, vaan kirkkaat valveillaolot. Masisoireilu väistyy.
Lääkäri ei vaan suostu kirjoittamaan jatkuvana. Mieluummin syöttäis masennus- ja nukahtamislääkkeet. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N54
Miksi juuri pinaattia? Se ei ole erityisen rautapitoista, sen sisältämä rauta on huonosti imeytyvää ja pinaatin oksaalihappo vielä vähentää tuon vähäisenkin määrän imeytymistä.
Koska mä pidän siitä ja se on helppo kasvattaa. Myös nokkosta menee paljon.
Olen päässyt vähällä, ainoastaan yöhikoilua ollut. Siihen olen saanut hyvän avun Chello- nimisistä luontaistuotteista.