Jos sairaanhoitajan ammatissa saisi 6000 euroa kuussa
niin noin 80 prosenttia nykyisistä sairaanhoitajista ei olisi sairaanhoitajia. Niitä koulutus- ja työpaikkoja olisivat nimittäin hakeneet todella monet muutkin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään palkka on keskimäärin 3500 euroa kuussa sairaanhoitajilla. Eivät edes ole pienipalkkaisia!
Onhan tuo alle keskipalkan. Kyllä tradenomit ja insinööritkin tienaavat enemmän samantasoisella koulutuksella. Sairaanhoitajan kannalta epäkohta on myös, että palkka ei nouse uran myötä.
Unohtuiko 2 työkokemuslisää ja 15 vuoden jälkeen maksimilomat eli 38pv?
Ei unohtunut, mutta nuo KVTES-lisät eivät vaikuta riittävästi kokonaispalkkaan. 5 vuoden jälkeen saa tosiaan 3 % lisää ja 10 vuoden jälkeen saa 8 % lisää.
Kyse on siitä, että sairaanhoitajan tehtäväkohtainen palkka ei nouse uran aikana samassa suhteessa kuin vastuut lisääntyvät. Tämä on todellakin iso epäkohta, jonka korjaamiseksi sairaanhoitajien järjestöt tekevät töitä. Esimerkiksi opettajilla määrävuosilisät alkavat tyypillisesti jo aikaisemmin ja toistuvat useammin: 2, 5, 8, 10, 15, 20 v. riippuen opettajaryhmästä.
Sairaanhoitajien työ on muuttunut paljon, mutta palkkajärjestelmä perustuu vielä pitkälti vanhaan, jolloin suurin osa sairaanhoitajista tosiaan teki kolmivuorotyötä ja sai sen mukaisia lisiä. Nykyään teknologia ja lääkkeet ovat kehittyneet niin, että monia toimintoja on mahdollista hoitaa päiväaikaan, eikä potilaan tarvitse olla yön yli sairaalassa, eikä sairaanhoitajan tarvitse olla töissä yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään palkka on keskimäärin 3500 euroa kuussa sairaanhoitajilla. Eivät edes ole pienipalkkaisia!
Niiden vuorolisien kanssa. Aina pitää verrata peruspalkkaa.
Eikä pidä vaan sitä mitä jää käteen. Vuorolisät ovat osa hoitajan palkkaa.
Nyt kun puhutaan taas hoitajista, niin tarkoitatte varmaan lähihoitajia? Koska eihän läheskään kaikki sairaanhoitajat saa vuorolisiä, koska on päivätyö. Eikä sitä voi itse valita. Jos olet vaikka terveysasemalla tai poliklinikalla töissä eikä se ole yöllä auki, niin ei sinne voi mennä yöllä töihin.
Eikö olisi järkevintä että kaikille maksettaisiin yli keskipalkan, silloin monta epäkohtaa poistuisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörit ei saa vuorolisiä kuin todella harvoin. Tietenkin verrataan koko palkkaan. Jokainen tietää että toinen on pääasiassa päivätyötä ja toinen vuorotyötä.
Ei, ei ole. Sinulla on väärä käsitys sairaanhoitajan työstä. Päivitä tietosi, äläkä luule. Lähihoitajista suurin osa tekee vuorotyötä esimerkiksi vanhushoivassa. Mutta sairaanhoitajista suurin osa on nykyään sellaisissa tehtävissä, ettei niitä voi tehdä yöaikaan, kuten toimii portinvartijoina siellä terveysasemalla, joka on yöllä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Eikö olisi järkevintä että kaikille maksettaisiin yli keskipalkan, silloin monta epäkohtaa poistuisi
Suomi on ainoa EU-maa, joissa sairaanhoitaja ansaitsee alle maan keskipalkan. Ei nuo sairaanhoitajat turhasta valita.
Suomi on aivan häpeäpilkku, miten naisvaltaisia aloja yleensäkin kohdellaan. Oikea teknokraattien johtama vessapaperivaltio, jossa lääkärit nostetaan jalustalle ja sairaanhoitajat poljetaan maan rakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Vuorolisät nostavat palkkaa viidestäsadasta tuhanteen viiteensataan kuukaudessa. Puhumattakaan hälytyslisistä, jotka ovat parhaimmillaan 160 euroa kerta.
Mitkä hiivatin vuorolisät? Ei ole minun palkkakuitissa ainakaan vuorolisiä koskaan ollut. Eikä hälytyslisiä. Kai ne ehkä joillakin harvoilla voivat nostaa, jos sattuisi olemaan töissä sellaisessa paikassa, missä joutuisi olemaan töissä yöllä tai hälytysvalmiudessa - mutta nostaisihan ne insinöörilläkin, jos olisi töissä sellaisessa tehtaassa, joka tekisi yöllä töitä ja pitäisi olla siellä yöllä paikalla, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ainoa EU-maa, joissa sairaanhoitaja ansaitsee alle maan keskipalkan. Ei nuo sairaanhoitajat turhasta valita.
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Tuossa Ylen jutussa on käytetty vuoden 2017 tilastoa, jossa myös Latviassa, Liettuassa ja Ranskassa sairaanhoitajat ansaitsivat alle maan keskipalkan. Sen jälkeen Liettuassa sairaanhoitajan keskimääräinen palkka nousi vuonna 2024 noin 2 222 euroon, joka on 1,04-kertainen maan keskipalkkaan. Latviassa korotusprosentit ovat olleet myös vuosittain kaksinumeroisia ja OECD:n mukaan vuoden 2023 lopun tietojen mukaan Latviassa sairaanhoitajan palkka on lähestynyt maan keskipalkkaa. Ranskassa on toteutettu historiallinen "Ségur de la santé" eli massiivinen terveydenhuollon palkkaohjelma, joka on nostanut sairaanhoitajien tuloja lähemmäs maan keskipalkkaa. Eli kyllä tämä on aivan yleinen kansainvälinen linja, että sairaanhoitajan palkan tulisi olla vähintään maan keskipalkan verran tai enemmän. Suomi on ikävä poikkeus, joka ei saa palkkakuoppaa kurotuksi umpeen.
Aina voi sairaanhoitajana lähteä Norjaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Attendolla sairaanhoitajana ja mun kuukausipalkka on vähän alle 3000€, sisältää kaksi kokemuslisää ja enää yksi kokemuslisä tulossa. Päivätyö joten lisiä ei tule.
Näin se on hoiva-alalla ihan yleisesti: sairaanhoitaja on lääkevastuullinen tai tiiminvetäjä tai muuten vastuullisissa asiantuntijatehtävissä, ja tekee päivätyötä. Yöllä on töissä lähihoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo alle keskipalkan. Kyllä tradenomit ja insinööritkin tienaavat enemmän samantasoisella koulutuksella. Sairaanhoitajan kannalta epäkohta on myös, että palkka ei nouse uran myötä.
Sairaanhoitajan työt eivät taida juuri muuttua uran myötä, joten miksi kauemmin samassa työssä olleen palkka pitäisi olla korkeampi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo mutta toisaalta sairaanhoitajien keskuudessa on hyvin vähän päivätyöntekijöitä. Päivätyössä olevat ovat useimmiten terveydenhoitajia, joilla on kyllä myös sairaanhoitajan pätevyys mutta lisäksi lisäkoulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen Attendolla sairaanhoitajana ja mun kuukausipalkka on vähän alle 3000€, sisältää kaksi kokemuslisää ja enää yksi kokemuslisä tulossa. Päivätyö joten lisiä ei tule.
Näin se on hoiva-alalla ihan yleisesti: sairaanhoitaja on lääkevastuullinen tai tiiminvetäjä tai muuten vastuullisissa asiantuntijatehtävissä, ja tekee päivätyötä. Yöllä on töissä lähihoitajia.
Minä olen sairaanhoitajana terveysasemalla. Pidän sairaanhoitajan vastaanottoja. Minulla on oma ajanvarauskirja, josta voin antaa potilaille aikoja. Tämä on päivätyötä ja työaika on liukuva, joten ei tule lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta, muualla on lääkäreitä vähemmän ja hoitajilla on enemmän vastuuta. Jossain Norjassa taas on rahaa kuin roskaa, mutta elinkustannukset korkeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Vuorolisät nostavat palkkaa viidestäsadasta tuhanteen viiteensataan kuukaudessa. Puhumattakaan hälytyslisistä, jotka ovat parhaimmillaan 160 euroa kerta.
Mitkä hiivatin vuorolisät? Ei ole minun palkkakuitissa ainakaan vuorolisiä koskaan ollut. Eikä hälytyslisiä. Kai ne ehkä joillakin harvoilla voivat nostaa, jos sattuisi olemaan töissä sellaisessa paikassa, missä joutuisi olemaan töissä yöllä tai hälytysvalmiudessa - mutta nostaisihan ne insinöörilläkin, jos olisi töissä sellaisessa tehtaassa, joka tekisi yöllä töitä ja pitäisi olla siellä yöllä paikalla, eikö?
Jessus sentään. Eihän niitä vuorolisiä makseta, jos ei vuorotyötä tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohtuiko 2 työkokemuslisää ja 15 vuoden jälkeen maksimilomat eli 38pv?
Ei unohtunut, mutta nuo KVTES-lisät eivät vaikuta riittävästi kokonaispalkkaan. 5 vuoden jälkeen saa tosiaan 3 % lisää ja 10 vuoden jälkeen saa 8 % lisää.
Kyse on siitä, että sairaanhoitajan tehtäväkohtainen palkka ei nouse uran aikana samassa suhteessa kuin vastuut lisääntyvät. Tämä on todellakin iso epäkohta, jonka korjaamiseksi sairaanhoitajien järjestöt tekevät töitä. Esimerkiksi opettajilla määrävuosilisät alkavat tyypillisesti jo aikaisemmin ja toistuvat useammin: 2, 5, 8, 10, 15, 20 v. riippuen opettajaryhmästä.
Sairaanhoitajien työ on muuttunut paljon, mutta palkkajärjestelmä perustuu vielä pitkälti vanhaan, jolloin suurin osa sairaanhoitajista tosiaan teki kolmivuorotyötä ja sai sen mukaisia lisiä. Nykyään teknologia ja lääkkeet ovat kehittyneet niin, että monia toimintoja on mahdollista hoitaa päiväaikaan, eikä potilaan tarvitse olla yön yli sairaalassa, eikä sairaanhoitajan tarvitse olla töissä yöllä.
Mikä olisi riittävästi hoitajille? 6000 euroa kuussa verorahoista? Minulla on hyvä työ ja kohtuullinen liksa, mutta noita ikälisiä ei ole läheskään joka paikassa. Ei esimerkiksi valtiolla. Itse asiassa palkka voi jopa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinöörit ei saa vuorolisiä kuin todella harvoin. Tietenkin verrataan koko palkkaan. Jokainen tietää että toinen on pääasiassa päivätyötä ja toinen vuorotyötä.
Päivätyötä tekevän insinöörin palkkaa verrataan tietenkin päivätyötä tekevän sh:n palkkaan.
Jos insinööri tekee vuorotyötä, sitten hänen ansioitaan voidaan verrata vuorotyötä tekevän hoitajan palkkaan.
Eikä pidä vaan sitä mitä jää käteen. Vuorolisät ovat osa hoitajan palkkaa.