Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hautajaiset ovat pieni siunaustilaisuus + kahvittelu, onko siisti neuletakki ja farkut ok asu?

Vierailija
08.04.2026 |

Tummanvihreä neuletakki,musta t-paita ja tummat farkut.

Kommentit (174)

Vierailija
101/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jos joku kysyy hää- tai hautajaisasusta ja lauseessa mainitaan sana siisti, niin takuuvarmasti ei ole sopiva asu hautajaisiin. Ikään kuin se siisteys muka kompensoisi etiketin vastaista pukeutumista. 

Aloittajakin sanoi, että tummat farkut....

Sopii aivan hyvin...

Aloittaja nimenomaan mainitsi sanan siisti, mikä aina tarkoittaa että asu on epäsopiva mutta sille yritetään hakea oikeutusta muka sillä ettei ole paskainen ja reikäinen. Ja farkut EIVÄT kuulu hautajaisiin, vaikka olisivat mustat.

Vierailija
102/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

T-paita ja farkut hautajaisiin, ja joku neuletakki 😂 pakko olla provo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko mennä siistissä uimapuvussa ja siisteissä crocseissa hautajaisiin?

Vierailija
104/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia mennä siisteissä vaatteissa. Tuskin tässä on mikään rahamies tai massimuija pukeutumisohjeita tyylikonsulteilta kyselemässä.

Vierailija
105/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä että hautajaisissa "prameiltaisiin"vaatteilla.Siunaustilaisuudessa kunnioitetaan vainajaa ja pukeudutaan sen mukaan.Farkut,legginsit ym.ei kuulu siihen.Jos omaa edes jonkinlaista sivistystä,ymmärtää sen.

Sulla voi olla oma käsitys miten pukeudut mihinkäkin mitäkin asiaa kunnioittamaan!

Mun käsittääkseni vainajan siunaustilaisuudet ovat lähinnä suvun tai perheen sisäisiä juttuja.... Ja niihin voi itse valita sen mitä vaatekappaleita laittaa päälle, ja jos on perheessä ollut tapana olla vähemmän etikettisääntöihin sidottua tapaa, niin silloin voi aivan hyvin laittaa just sellaisen asun kuin aloittaja kertoo!

Mitä sinä piittaat muiden ihmisten perheitä ja sukuja koskevista tilaisuuksista!

Ja kaikista tökeröintä on mennä sinne suu nyrpyssä kyyläämään muiden ihmisten asuja!

Kyllä jokainen tietää sen, että siistit, puhtaat ja tummasävyiset vaatteet hautajaisiin, tai ainakin siis suomalaisperinteisiin hautajaisiin.... Aivan normi, että nämä asiat tiedetään...

Joten tämänkin aloitus on vaan taas just sun kaltaisten ihmisten kommenttien kalastelua!

"Mun käsittääkseni vainajan siunaustilaisuudet ovat lähinnä suvun tai perheen sisäisiä juttuja...."

Oma omaiseni siunattiin aikoinaan kirkossa. Suvun ja muiden läheisten lisäksi kirkossa oli paikalla n. 300 henkilöä jotka myös halusivat muistaa vainajaa, koska tämä oli eläessään varsin tunnettu ja monessa mukana.  Muistotilaisuus pidettiin vain kutsutuille n. 90 henkilölle.

Ja vaikka siunaustilaisuudesta ei olisikaan mitään julkista kutsua esitetty, sinne voi silti tulla kuka tahansa.

Vierailija
106/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko mennä hautajaisiin jos olen siististi humalassa, siistit oksennukset rinnuksilla?

Vierailija
107/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko mennä siistissä uimapuvussa ja siisteissä crocseissa hautajaisiin?

Tietysti voit mennä. Sopii varmasti tyyliisi.

Vierailija
108/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On 

Vierailija
109/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttäisin ehkä niitä farkkuja kuitenkin. Myös jalkineet mielellään jotain muuta kuin lenkkarit tai tennarit. Tällaisiakin on valitettavasti nähty. 

Mustat farkut ja lantion peittävä tunika tai pitkä neule tmv. Edes sinä et älyä, että jalassa on farkut.

Muumiasu.

Jep. 

Tunika...

Hautajaisissa...

Vierailija
110/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia mennä siisteissä vaatteissa. Tuskin tässä on mikään rahamies tai massimuija pukeutumisohjeita tyylikonsulteilta kyselemässä.

Asianmukaisella hautajaispukeutumisella ei ole minkään massimuijahommien kanssa yhtään mitään tekemistä. Ei ole kyse mistään kalliista trendivaatteista tai juhlapuvuista. Sopivat ja asialliset hautajaisvaatteet saa käytettynä halvemmalla kuin uudet farkut, jos perse on oikeasti niin auki.

Vierailija
111/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvät vaatteet. Kenenkään ei pidä lähteä ostamaan hautajaisia varten erikseen vaatteita, toki jos vainaja pahoittaa mielensä tulkoot kertomaan mutta niin kauan kuin hautajaisten tähti pitää suunsa kiinni vaatteet on ok. 

Juuri näin. Etiketin kyttääjät voivat mennä itseensä ja miettiä tilaisuuden todellista tarkoitusta tykönään.

Vierailija
112/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://ehautaus.fi/nain-pukeudut-hautajaisiin/

Tämä on kuin suoraan 60- luvulta.

Vierailija
113/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan hoitotahtooni myös hautajaisistani toiveet; Iloinen muistelujuhla, punaiset vaatteet jos on, iloista ylle. Olen iloinen vanhus ja haluan näköiseni juhlat. N79

Vierailija
114/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välttäisin ehkä niitä farkkuja kuitenkin. Myös jalkineet mielellään jotain muuta kuin lenkkarit tai tennarit. Tällaisiakin on valitettavasti nähty. 

Kävisikö tälläisen mustat turvakengät...

Mulla ei ole lenkkareiden lisäksi muita kenkiä kuin kumisaappaat

Vierailija
115/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävisikö tälläisen mustat turvakengät...

Mulla ei ole lenkkareiden lisäksi muita kenkiä kuin kumisaappaat

Öhö öhö. Jos ei ole kenkiä niin voit mennä vaikka paljain jaloin. Vainaja ei siitä pahastu.

Vierailija
116/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi myös olla ettei muut vaatteet kuin farkut sovi tai näytä hyvälle, jos on sellainen vartalo. Jos on hame tai mekko, on sitten oltava siihen sopivat kengät ja takki. Kirppareilla ei ole kaikkia kokoja vaan pitäisi ostaa kovalla rahalla. Onhan jotkut pojat mustilla farkuilla konfirmaatio tilaisuudessakin ja tytöt lenkkareilla vanhojen tansseissa. 

Vierailija
117/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukon siunaustilaisuudessa sairaalan kappelissa talvella muutamalla vieraalla oli kuomat ja toppahousut,parilla collegehousut ja lenkkarit ,parilla farkut ja lenkkarit. Vain anopilla oli musta juhlavampi mekko sukkahousuineen sekä mustat avokkaat eikä tämä ehtinyt ihmisten asuja itkultaan katsella

(Minulla oli tummansiniset pillifarkut  polvipituinen musta neule).

Vierailija
118/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkut ei kuulu hautajaisiin.

Vierailija
119/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mummon hautajaisissa mustat farkut ja musta villapaita. Ehkä tuo oli väärin, mutta eipä siinä tilanteessa nyt kamalasti ollut vaatteet mielessä

Vierailija
120/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan SPR kontista sai hyviä vaatteita ja kenkiä. Nyt muutamaan vuoteen ei.