Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos hautajaiset ovat pieni siunaustilaisuus + kahvittelu, onko siisti neuletakki ja farkut ok asu?

Vierailija
08.04.2026 |

Tummanvihreä neuletakki,musta t-paita ja tummat farkut.

Kommentit (145)

Vierailija
61/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaiset ei ole juhla, mutta merkittävä tilaisuus johon odotetaan jotain muuta kuin arkista asua. Ennen puhuttiin nimillä arki ja pyhä.

Kyllä hautajaiset ovat juhla, vaikka ei juhlitakaan perseet olalle tyylillä.

Vierailija
62/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttäisin ehkä niitä farkkuja kuitenkin. Myös jalkineet mielellään jotain muuta kuin lenkkarit tai tennarit. Tällaisiakin on valitettavasti nähty. 

Mustat farkut ja lantion peittävä tunika tai pitkä neule tmv. Edes sinä et älyä, että jalassa on farkut.

Muumiasu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien neuletakki on ollut edustava asu?

Helmikuun paukkupakkasilla olin hautajaisissa. Kaikillä fiksuilla ihmisillä oli neuleita yllä näissä maahanpanijaisissa.

Toki nyt on 30-40 astetta lämpimämmät kelit.

Tätä juuri olin sanomassa, että sopiva pukeutuminen riippuu ilmastakin. Haudalla on yleensä aina kylmää ja tuulista. Jos lähdet hameessa niin laita ihmeessä jotkin lämpösukkahousut. Sinne jäätyy muuten. Itse yrittäisin löytää mustat pitkät housut. Neuletakki on järkevä asu jos on kylmä. 

Vierailija
64/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä alapeukuttaa? 

Nykyään hautajaisiin sopii siisti, mielellään tumma pukeutuminen. Jos se on jollekin tummat farkut niin keneltä se on pois? Ei ainakaan palstamammoilta jotka syyllistävät tavallisia ihmisiä. Ei ihme että ihmiset voivat huonosti kun jo näin pienestä asiasta pitää tulla nipottamaan! 

Itse olen useammastakin paikasta lukenut että juhlavaatteiden puuttuminen ei ole syy jättää hautajaisia väliin. 

Mielummin tosiaan paikalle vaikka verkkareissa jos on muistisairas vanhus tai muuten holhouksen alainen ja muuta vaatetta ei ole. Kaikki ymmärtävät.

Mutta normaali terve ihminen pukeutuu hautajaisiin asianmukaisesti. Farkut eivät ole hautajaisasu.

Normaali terve ihminen ei nipota surevan ihmisen asuvalinnoista.

Vierailija
65/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siunaus- tai muistotilaisuuden koko (oletan tällä tarkoitettavan paikallaolojoiden määrää) vaikuttaa siihen että hautajaisiin kuuluu AINA pukeutua asiallisesti ja siististi mahdollisimman tummiin vaatteisiin.

Vierailija
66/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kirjoitit ettei suru ole prameassa puvussa. Ei hautajaisiin pukeuduta prameasti vaan tilaisuutta arvostaen hillitysti. Perhepiirissä voi sopia arkisesta pukeutumisesta, mutta jos joudut kysymään palstalla, niin oletamme että näin ei ole sovittu. Toisaalta kirkkoon kytkeytyy silti aina joku pyhyysteema, jolloin arkivaate ei mielestäni sovi. Tiedän kyllä ettei useimmille mikään ole enää pyhää eikä sitä sanaa käytetä kuten ennen oli selvästi erotettu arkivaate ja pyhävaate.

Vierailija
67/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sään mukainen siisti musta tai tumma asu. 

Kerran olin nuoren pojan hautajaisissa, jossa pari tyttöä oli minihameissa värjöttelemässä pakkasessa haudalla. Tikkukintut ohuissa sukkahousuissa senkuin väpätti. Mustat farkutkin olisi olleet parempi asu.

Vierailija
68/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi farkkuja, jos en olisi ihan varma, että se olisi vainajalle ja omaisille ok. Minun suvussani on useampi toivonut ennen kuolemaa, että hautajaisiin pukeudutaan ihan normaaleihin arkisiin ja siisteihin vaatteisiin. Muuten olen pukeutunut vähän juhlavimpiin, jos en tiedä vainajan toivetta, eikä omaiset ole muuten ohjeistanut.

Vierailija
69/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uskovaisille se on surun lisäksi juhlaa kun ihminen pääsee taivaaseen"

Raamatun (ja hautajaiskaavan) mukaan ihminen ei mene taivaaseen heti kuollessaan tai kun hänet on haudattu vaan Jeesus herättää kuolleet vasta viimeisenä päivänä eli uuden tulemisensa jälkeen.

Tätä ei vain kukaan halua muistaa koska on lohdullisempi ajatus että mennään heti taivaaseen. 

Vierailija
70/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Välttäisin ehkä niitä farkkuja kuitenkin. Myös jalkineet mielellään jotain muuta kuin lenkkarit tai tennarit. Tällaisiakin on valitettavasti nähty. 

Monilla ei nykyisin ole perinteisiä kenkiä. Kenkäkauppoja on lopetettu. Joku yksittäinen vielä toimii, mutta niitä on harvassa.  Joillakin ihmisillä on sellainen jalka, että jalkineita on pakko sovittaa ennen ostopäätöstä. Netistä tilaaminen on mahdoton ajatus. Olen kuullut, että Saksassa ja Englannissa voi ostaa kenkiä niin, että myös kengän leveys on määritelty. Niissä maissa on isompi väestö ja asiakaskuntaa riittää.

Pötypuhetta. Netistä löytyy aivan hyvin kenkiä ja myös käytettynä. 

Varmasti löytyykin käytettynä, ties millä silsalla ja jalkasienellä höystettynä. Ei ikinä tulisi mieleenkään ostaa toisten käytettyjä kenkiä.

Itse ostan kengät uutena, mutta olen tietoinen, että kengille on desinfiointisuihkeita. 

Vierailija
71/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neule on oikein sopiva asuksi. Ei sillä tarkoiteta mitään nyppääntynyttä ja kauhtunutta vaatetta. 

Vierailija
72/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla ei nykyisin ole perinteisiä kenkiä. Kenkäkauppoja on lopetettu. Joku yksittäinen vielä toimii, mutta niitä on harvassa.  Joillakin ihmisillä on sellainen jalka, että jalkineita on pakko sovittaa ennen ostopäätöstä. Netistä tilaaminen on mahdoton ajatus. Olen kuullut, että Saksassa ja Englannissa voi ostaa kenkiä niin, että myös kengän leveys on määritelty. Niissä maissa on isompi väestö ja asiakaskuntaa riittää.

Leveyden mukaan saa kenkiä Suomestakin. Vähän tavallista leveämpi lesti on yleensä G, leveä lesti on H, ja erikoisleveä K. Sievi-jalkineissa leveä lesti on koko XL. Pomarilla on myös omat luokat, XW ja Pomar+. Saa niitä verkostakin, ja ainakin kotimaisissa verkkokaupoissa voi palauttaa jos ei ole sopiva. 

Vierailija
73/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisia kenkäkauppoja ei tosiaan enää ole niin paljon kuin ennen, mutta saahan kenkiä marketeistakin  - Prisma, Citymarket...

Kenkäosastot on myös esim. Sokoksella, Halosella...

Vierailija
74/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uskovaisille se on surun lisäksi juhlaa kun ihminen pääsee taivaaseen"

Raamatun (ja hautajaiskaavan) mukaan ihminen ei mene taivaaseen heti kuollessaan tai kun hänet on haudattu vaan Jeesus herättää kuolleet vasta viimeisenä päivänä eli uuden tulemisensa jälkeen.

Tätä ei vain kukaan halua muistaa koska on lohdullisempi ajatus että mennään heti taivaaseen. 

Tarkkaan ottaen tämä on aivan totta, ja suurin osa ajattelee, että se on ihmisen sielu tai henki, joka nousee ylös silloin kuoleman jälkeen. Mutta kyllä se meidän valtauskonnon oppien mukaan todellakin on ruumis. Jopa uskontunnustuksessa on "ruumiin ylösnousemisen". On se kuulkaa mahtava näky ja tuoksu, kun viimeisenä päivänä kaikki kuolleet, mädät ruumiit nousevat ylös taivaaseen. 

Vierailija
75/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisia kenkäkauppoja ei tosiaan enää ole niin paljon kuin ennen, mutta saahan kenkiä marketeistakin  - Prisma, Citymarket...

Itse kyllä kaipaan kunnon kenkäkauppoja. Nykyään joka kauppa myy vain jotain Sketchersiä eikä kunnon kenkiä meinaa saada mistään.

Vierailija
76/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisissa on tapana keskittyä ihan muihin asioihin kuin osallistujien pukeutumiseen. Jos neuletakki+farkut on se mihin pystyt niin niissä menet.

Vierailija
77/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neule on oikein sopiva asuksi. Ei sillä tarkoiteta mitään nyppääntynyttä ja kauhtunutta vaatetta. 

Vaikka olisi nyppääntynyt ja kauhtunut niin niissä mennään jos ei muuta ole. 

Vierailija
78/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en lähtisi farkuissa mihinkään juhliin. Tai no korkeintaan jonnekin kaverin synttäreille, mutta en ehkä sinnekään.

Miten hirveästä ihmisestä on kyse jos hautajaistilaisuus katsotaan juhlaksi? 

Surujuhla. Outo sana sinulle?

Vierailija
79/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi siistit, mustat Kuomat on ihan tosi hyvät kengät talvihautajaisiin. Ei palele haudalla, ja voi käyttää muuallakin. Eihän housunlahkeiden alta juuri näy kuin vähän kärkeä. Ellei nyt jostain ihan valtavan muodollisista hautajaisista ole kyse, mutta ymmärsin että nämä oli pienellä porukalla, omaa väkeä lähinnä. Sitten kun on pikkukenkäkelit, voi laittaa pikkukengät. 

Vierailija
80/145 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko sovelias, mutta viimeeksi kun olin hautajaisissa, vainajan lähin omainen (sisar) oli pukeutunut farkkuihin, valkoiseen paitaan ja beigeen neuletakkiin. Oma perhe on vainajan toisen sisaren lapsi ja lapsenlapset, oltiin vähän eri pakasta kun lapsilla oli mustat puvut mustine solmioineen jne, itsellä päällä kokomusta mekko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme