Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos hautajaiset ovat pieni siunaustilaisuus + kahvittelu, onko siisti neuletakki ja farkut ok asu?

Vierailija
08.04.2026 |

Tummanvihreä neuletakki,musta t-paita ja tummat farkut.

Kommentit (174)

Vierailija
121/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelukaveri kuoli, kun olin 24-vuotias. Lainasin osan hautajaisvaatteista ystävältäni. Tiesin, että siunaus- ja muistotilaisuus ovat pienimuotoisia ja että meitä oli tulossa lähiomaisten lisäksi vain muutama ystävä. Silti en olisi kehdannut mennä paikan päälle farkuissa ja lenkkareissa. 

Nykyään on kaapissa erilliset hautajaisvaatteet, kun niitä tilaisuuksia alkaa olla aika usein. 

Vierailija
122/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minut aikoinaan lähetetään matkaan krematorioon,ihmiset saavat tulla paikalle vaikka naamiapuvuissa. Virsiä ei soiteta eikä lauleta ja jatkot ovat pubissa. Hitto,pitäkööt vaikka reivit!

Mustissa jäykissä puvuissa kököttäminen itkuvirsiä veisaten,suu täynnä täytekakkua on järkyttävää jäykkää pönötystä, jota harrastavat enää yli 60vuotiaat.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa vähän armoa. 

Aloittaja suree ja saattaa olla yksin vastuussa hautajaisista.

Emme edes tiedä ketä hän hautaa,puolisoa,sisarta?

Hänellä ei välttämättä ole voimia lähteä etsimään kirppareilta mustia mekkoja!

Vierailija
124/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on muistella vainajaa. Oman lapseni hautajaisissa en todellakaan katsonut hänen kavereidensa vaatteita

Tärkeintä oli, että he tulivat ja kunnioittivat läsnäolollaan meitä omaisiakin.

Vierailija
125/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi taivas näitä uuvatteja. Toivottavasti tämä on trollausta. 

Tämä "uuvatti" on sureva ihminen jolle koko tilanne on hämmentävä. Ei ole häpeä kysyä.

Vierailija
126/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä että hautajaisissa "prameiltaisiin"vaatteilla.Siunaustilaisuudessa kunnioitetaan vainajaa ja pukeudutaan sen mukaan.Farkut,legginsit ym.ei kuulu siihen.Jos omaa edes jonkinlaista sivistystä,ymmärtää sen.

Sulla voi olla oma käsitys miten pukeudut mihinkäkin mitäkin asiaa kunnioittamaan!

Mun käsittääkseni vainajan siunaustilaisuudet ovat lähinnä suvun tai perheen sisäisiä juttuja.... Ja niihin voi itse valita sen mitä vaatekappaleita laittaa päälle, ja jos on perheessä ollut tapana olla vähemmän etikettisääntöihin sidottua tapaa, niin silloin voi aivan hyvin laittaa just sellaisen asun kuin aloittaja kertoo!

Mitä sinä piittaat muiden ihmisten perheitä ja sukuja koskevista tilaisuuksista!

Ja kaikista tökeröintä on mennä sinne suu nyrpyssä kyyläämään muiden ihmisten asuja!

Kyllä jokainen tietää sen, että siistit, puhtaat ja tummasävyiset vaatteet hautajaisiin, tai ainakin siis suomalaisperinteisiin hautajaisiin.... Aivan normi, että nämä asiat tiedetään...

Joten tämänkin aloitus on vaan taas just sun kaltaisten ihmisten kommenttien kalastelua!

"Mun käsittääkseni vainajan siunaustilaisuudet ovat lähinnä suvun tai perheen sisäisiä juttuja...."

Oma omaiseni siunattiin aikoinaan kirkossa. Suvun ja muiden läheisten lisäksi kirkossa oli paikalla n. 300 henkilöä jotka myös halusivat muistaa vainajaa, koska tämä oli eläessään varsin tunnettu ja monessa mukana.  Muistotilaisuus pidettiin vain kutsutuille n. 90 henkilölle.

Ja vaikka siunaustilaisuudesta ei olisikaan mitään julkista kutsua esitetty, sinne voi silti tulla kuka tahansa.

Aloittajan keississä oli kyse pienestä tilaisuudesta!

Juu, mä tiedän, että esim. romaneilla tulee koko maan romanit jotain merkkimammaa kunnioittamaan kirkkoon.... Ja asut on sen mukaiset.

Ja vaikka olis muu kuin romani tai joku valtion päämies tai eduskunnan puheenmies kyseessä ja väkeä pilvin pimein, satamäärin, niin kyllä pitää olla varsin torvi jos rupeaa toisten ihmisten vaatteita kyyläämään!

Sä voit pukeutua ihan miten haluat, mutta älä mene aukomaan päätäs muille suruväkeen kuuluville...

Heippa!

Vierailija
127/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin risaset kuluneet farkut ei kuulu hautajaisiin mutta mustat uudet siistit , miksi ei.

Vierailija
128/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäni olen nähnyt lähes kaiken mahdollisen tällä saralla. Ei tämä ole yksiselitteisesti rahakysymys. 

On perheitä ja sukuja, joissa ei arvosteta tilanteenmukaista pukeutumista. Ei ole opittu kotoa eikä haluta nähdä yhtään vaivaa.

Rahatta ei tässä maassa tarvitse elää kenenkään. Vaatimatonkin voi olla kaunista. Tyylitajun ja käytöstapojen puute on asian ydintä. Se on selvästi periytyvä ominaisuus ja samanlaiset myös löytävät toisensa. 

Ihmisten ja sukujen välillä on tässä valtavia eroja, vaikka marketissa kaikki näytämme samalta. Rahaa käytetään niin eri tavoin. 

Vierailija
129/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäni olen nähnyt lähes kaiken mahdollisen tällä saralla. Ei tämä ole yksiselitteisesti rahakysymys. 

On perheitä ja sukuja, joissa ei arvosteta tilanteenmukaista pukeutumista. Ei ole opittu kotoa eikä haluta nähdä yhtään vaivaa.

Rahatta ei tässä maassa tarvitse elää kenenkään. Vaatimatonkin voi olla kaunista. Tyylitajun ja käytöstapojen puute on asian ydintä. Se on selvästi periytyvä ominaisuus ja samanlaiset myös löytävät toisensa. 

Ihmisten ja sukujen välillä on tässä valtavia eroja, vaikka marketissa kaikki näytämme samalta. Rahaa käytetään niin eri tavoin. 

Mistä työstä on kysymys?

Vierailija
130/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaisin ne farkut siisteihin tummiin puvunhousuihin tai tummaan hameeseen. Muuten varmaankin asu on ok. Olisi hyvä olla tummat kävelykengät tai muut siistit kengät, kunhan ei ole lenkkarit. 

Vierailija
131/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin hautajaisissa jotka oli pieni tilaisuus keskussairaalan kappelissa. Kaikki vaan istui ja pappi puhui,ei kukaan kytännyt toisten vaatteita siellä. Kun arkku lähti krematorioon,me surijat siirryimme pieneen kahvilaan jossa oli kakkutarjoilu. Jos Ap:lla on samanlainen intiimi pieni tilaisuus,en näkisi vikaa siistissä  neuletakissa.

Vierailija
132/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä että hautajaisissa "prameiltaisiin"vaatteilla.Siunaustilaisuudessa kunnioitetaan vainajaa ja pukeudutaan sen mukaan.Farkut,legginsit ym.ei kuulu siihen.Jos omaa edes jonkinlaista sivistystä,ymmärtää sen.

Sulla voi olla oma käsitys miten pukeudut mihinkäkin mitäkin asiaa kunnioittamaan!

Mun käsittääkseni vainajan siunaustilaisuudet ovat lähinnä suvun tai perheen sisäisiä juttuja.... Ja niihin voi itse valita sen mitä vaatekappaleita laittaa päälle, ja jos on perheessä ollut tapana olla vähemmän etikettisääntöihin sidottua tapaa, niin silloin voi aivan hyvin laittaa just sellaisen asun kuin aloittaja kertoo!

Mitä sinä piittaat muiden ihmisten perheitä ja sukuja koskevista tilaisuuksista!

Ja kaikista tökeröintä on mennä sinne suu nyrpyssä kyyläämään muiden ihmisten asuja!

Kyllä jokainen tietää sen, että siistit, puhtaat ja tummasävyiset vaatteet hautajaisiin, tai ainakin siis suomalaisperinteisiin hautajaisiin.... Aivan normi, että nämä asiat tiedetään...

Joten tämänkin aloitus on vaan taas just sun kaltaisten ihmisten kommenttien kalastelua!

"Mun käsittääkseni vainajan siunaustilaisuudet ovat lähinnä suvun tai perheen sisäisiä juttuja...."

Oma omaiseni siunattiin aikoinaan kirkossa. Suvun ja muiden läheisten lisäksi kirkossa oli paikalla n. 300 henkilöä jotka myös halusivat muistaa vainajaa, koska tämä oli eläessään varsin tunnettu ja monessa mukana.  Muistotilaisuus pidettiin vain kutsutuille n. 90 henkilölle.

Ja vaikka siunaustilaisuudesta ei olisikaan mitään julkista kutsua esitetty, sinne voi silti tulla kuka tahansa.

Niin, ja vaikka vois tulla kuka tahansa sinne siunauskappeliin, niin tuota, tuleeks se kuka tahansa sinne vaan kyttäämään että jaha, eipä ollut tuollakaan kuin farkut jalassa vaikka mummonsa tai äitinsä hautajaisista oli kyse!

Vainajan siunaustilaisuus - niin joo muissa kuin maineikkaiden ihmisten kyseessä ollessa - on kuitenkin suku- tai perhetilaisuus! Lähinnä suku- ja perhetilaisuus!

Taitaakin olla niin, että ne jotka siitä siunaustilaisuuteen pukeutumisesta vouhkaavat, etikettisääntöjen noudattamisesta viimisen päälle, ovat niitä jotka eivät vainajaa hänen vielä eläessä ole koskaan pahemmin kunnioittaneet, mutta sitten sinna hautajaisiin tullaan tällättynä etiketin mukaan!

Ja kytätään vielä toisten vaatteet!

Vierailija
133/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa, rahatta ja niin edelleen... No, luuletko sinä että esim sossu antaa rahaa hautajaisvaatteisiin, sellaisiin hautajaisvaatteisiin jotka ovat just niin kuin sinä tyyli-ihmisenä pidät pakollisena tilaisuutta ja - hah - vainajaa kunnioittaaksesi.

hah!

Työssäsi... mikähän sun työ on... pappi, kanttori, arkku-auton kuljettaja, siunauskappelin talonmies.... Hautausmaan työntekijä.... 

Haista home!

Vierailija
134/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, millaista porukkaa ja minkä tyyliset ne hautajaiset ovat. Jotkut pukeutuu rennomminkin. Naapurin rouva laski miehensä uurnan sukulaistensa kanssa farkut jalassa ja kevyt nahkatakki päällä. Eipä sen kummemmin olleet muutkaan pukeutuneet. Sitten menivät lounaalle yhdessä johonkin ravintolaan. 

Vierailija
135/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen miten läheinen kuollut oli,ihmisen on surun sumussa vaikea hautajaispäivän aamuna edes päästä ylös sängystä ja pestä hampaat. Siinä tekee mieli pukea ylle ekat vaatteet,jotka osuu käteen.  Enkä usko että kukaan välittää ellei nyt jossain bikineissä tai pieruverkkareissa saavu paikalle.

Vierailija
136/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tyylitajun ja käytöstapojen puute on asian ydintä. Se on selvästi periytyvä ominaisuus ja samanlaiset myös löytävät toisensa. "

No, menehän jo suolle!

Mutta sinänsä kyllä olet oikeassa tuossa että seurassa oppii: Nimittäin huonon käytöksen, johon voidaan lukea myös se, että arvostellaan toisten vaatetusta tuollaisessakin tilaisuudessa kuin hautajaistilaisuus. Se on huonoa käytöstä ja nimenomaan sitä tyylittömyyttä!

Tai niin kuin sellainenkin mitä tässä on itse vuosien mittaan saanut seurata: Kunnallinen vuokratalo, joka syrjäisellä seudulla ja johon kunta sijoittaa huonosti selviytyviä ihmisiä just sen takia että vuokrataso on alhainen, vanha talo ja syrjässä, niin tuota, siellä sitten etenkin lämpiminä vuodenaikoina talon pihalle kokoonnutaan juomien ja röökien keran viettämään aikaa ja kun on tavattomista, härskeitä, julkeista, röyhkeistä ihmisistä kyse, niin sieltä sitten huudellaan sivullisille mitä sylki suuhun tuo... No, aikaa myöten porukassa saattaa tapahtua tipahtelua muille asuinpaikoille, mutta se mikä jää "perinnöksi" on se, että noita hulluja huuteluista seuranneille lapsille jää saamat tavat, eli juoppoporukka voi vähetä, mutta kakarat seuraavat oppimillaan tavoille perässä!

Siinä sitä kasvatusta!

Kahelius se on joka tapoina siirtyy sukupolvelta toiselle!

Vierailija
137/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvät vaatteet. Kenenkään ei pidä lähteä ostamaan hautajaisia varten erikseen vaatteita, toki jos vainaja pahoittaa mielensä tulkoot kertomaan mutta niin kauan kuin hautajaisten tähti pitää suunsa kiinni vaatteet on ok. 

Totta kai saa mennä ostamaan uusia vaatteita vain hautajaisia varten. Outoa ruveta kieltämään. 

Vierailija
138/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hautajaismekko on vuonna nakki kirpparilta ostettu ja maksoi 5 markkaa. Käytän siinä päällä, joko jakkua tai "neuleboleroa", koska mekossa ei ole hihoja. Kesähautajaisiin on ballerinat ja talveksi mustat nilkkurit. Ei tarvi miettiä mitä laittaa päällensä. Alkaa lähisuku olla sen verran iäkästä ja eipä sitä koskaan tiedä missä järjestyksessä täältä lähdetään. Harvassa on ihmiset, jolle ei hautajaisia osu kohdalle (omien lisäksi).

Vierailija
139/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin mummoni hautajaisissa tummissa farkuissa, beessi kauluspaita ja beessi puvun liivi sen päällä. Kirkkoon en ehtinyt, lennot oli myöhässä ja vain muistotilaisuuteen ehdin. Kukaan ei katsonut vaatteitani. Kaikki muistelivat mummoa ja kyselivät kuulumisiani monen vuoden jälkeen. Olin mummon suosikkilapsenlapsi, hän olisi vain hymyillyt minulle. En edes ymmärtänyt, että tein jonkun mielestä hirveän mokan pukeutumisellani.

Vierailija
140/174 |
08.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka täällä alapeukuttaa? 

Nykyään hautajaisiin sopii siisti, mielellään tumma pukeutuminen. Jos se on jollekin tummat farkut niin keneltä se on pois? Ei ainakaan palstamammoilta jotka syyllistävät tavallisia ihmisiä. Ei ihme että ihmiset voivat huonosti kun jo näin pienestä asiasta pitää tulla nipottamaan! 

Itse olen useammastakin paikasta lukenut että juhlavaatteiden puuttuminen ei ole syy jättää hautajaisia väliin. 

Mielummin tosiaan paikalle vaikka verkkareissa jos on muistisairas vanhus tai muuten holhouksen alainen ja muuta vaatetta ei ole. Kaikki ymmärtävät.

Mutta normaali terve ihminen pukeutuu hautajaisiin asianmukaisesti. Farkut eivät ole hautajaisasu.

Etiketti ja tavat muuttuvat, halusimme sitä tai emme. Siistit mustat farkut on ok hautajaisasu, kunhan yläosa on siisti. Suorat housut tietenkin paremmat, mutta en lähtisi pöyristelemään, kun yleisvaikutelma on siisti.

Mielestäni on pahempi asia tuomita ihmisiä tällaisen asian perusteella.